Kedves Atya!
Nem is tudom, hogy kezdjek neki a kérdésemnek....
A közösségi média hatására egyre többet olvashatunk visszaélésekről, akár mondjuk diákok közötti lelki és fizikai terrorról, vagy akár pedagógus által történő megszégyenítésről, lekezelésről stb. Örülök, hogy ezekre fény derül, és az áldozat kap egyfajta elégtételt, hogy lehullik a lepel mit tettek vele.
Ezek a történések engem felnőtt fejjel gondolkodásra készítettek és azok az emlékek, amelyek eddig nem voltak annyira tudatosak, vagy nem foglalkoztam velük, mert mikor mi voltunk diákok a tanárnak mindig igaza volt, szóval ezek mind mind felértékelődtek, és egy más aspektusból kezdtem el nézni. Most látom, hogy mikor mi voltunk gyerekek, középiskolások, egyetemisták mennyi megszégyenítés ért bennünket/engem, akár osztálytárs, akár pedagógus részéről. Akkor nem mertünk szólni...nem úgy mint manapság.
Ilyenkor rosszul érzem magam, mert nekünk ott és akkor nem volt ott a közösségi média, akkoriban nem volt bűn, ha a pedagógus megszégyenített az osztály előtt és ezzel a gyerek önértékelését a sárba tiporta és egy szorongó gyerekké tette. Senki se foglalkozott azzal, hogy rugdossák az osztályban a szegény diákot és még sorolhatnám az ilyen eseteket.
Ezeknek az embernek, mit tud atya tanácsolni mit kezdjenek ezzel a fájdalmukkal? Most már x év elteltével felesleges "leleplezni" ezeket a pedagógusokat vagy diákokat, akik bántalmazók voltak. Már bizonyíték se lenne rá, az emlékeken kívül. Ma már teljesen más, hiszen fénykép, hangfelvétel, beszélgetés is a rendelkezésre áll....
Kicsit az igazságérzetemet bántja ez.
Az kétségtelen, fejlődést jelent, hogy ma már mindeki számára világos, hogy ezek a pedagógiai eszközök, a megszégyenítés, a bántalmazás nem célravezetőek, inkább sebet ejtenek, még ha adott pillanatban hatékonynak is tűnnek. Ezekről ma már többet beszélnek, bár a jó pedagógus ezt a régebbi időkben is tudta, és kerülte is. Összességében azonban nem tartom sokkal jobbnak a mai pedagógiai módszereket sem, mint a régieket, amelyekben kétségtelen, több volt az ösztönösség, mint a tanult módszerek alkalmazása. Úgy látjuk, hogy a gyermekek és a kikerülő fiatal felnőttek ma sem kiegyensúlyozottabbak, egészségesebb lelkületűek, empatikusabbak, mint korábbi társaik. Úgy érzem, bizonyos területeken van előrelépés, más területeken meg inkább visszalépés. Ugyanis jelentős kár származik abból is, hogy ma nem alakul ki az egészséges tekintélytisztelet sem a szülő, sem a pedagógus iránt, s ennek súlyos hátrányai vannak mind a személyiség kifejlődése, mint a társadalmi beilleszkedés terén. Van, ami jobb, van, ami rosszabb, mint régen. De az Ön kérdése nem is annyira ezekre az általános elvekre vonatkozik, hanem a személyes sebekre, amelyeket elszenvedtek annak idején. Az emberi élet, a közösségi lét mindig hordozza ezeket a sebzési lehetőségeket. Ezt nem tudjuk kiiktatni. Hiába követeljük, hiába hozunk erről rendelkezéseket. Persze, törekedni kell rá, s ismétlem, van is ezen a téren előrelépés, én mégis azt hangsúlyozom inkább, hogy jobb, ha ezek földolgozására készülünk föl semmint azok kiiktatására. Óhatatlanul kapunk sebeket, s ezért nem a másik embert kell okolni, nem igazságtételért kell küzdeni, hanem irgalommal gyógyítani, mind a megsebzettet, mind a sebet ejtőt - akin ezáltal a saját bűne ütött sebet. Erre is vonatkozik Szent Pál találó buzdítása: "akik Istent szeretik, azoknak minden javukra válik" (Róm 8,28). Krisztussal együtt kell elviselnünk a sebeket, megaláztatásokat. Ez fiatal korban még nem annyira könnyű, sőt, személyiségében torzuláshoz is vezethet. De a kegyelemmel, Isten segítségével később is lehet ezeket formálni, kegyelemforrássá alakítani. Nem vezet előre, ha az ember a saját múltján kesereg, netán vádol embereket, szülőt, pedagógust, Istent. Amit kaptam, jót, rosszat, azt kell fölhasználnom az előrejutásban. S mondom, Isten segítségével mindent föl lehet rá használni, jót és rosszat egyaránt.
mi az Anyaszentegyház állásfoglalása a házasság előtti sexről
Mint a házasságra való előkészület, bizonyos mértékig van helye, de véleményem szerint annál jobb, minél visszafogottabb mértékben. Amikor két szerelmes megfogja egymás kezét, megsímogatják egymás haját, egymás arcát, már ez is bizonyos értelemben előjátéknak tekinthető, hiszen ez később is része a szexuális életnek. Az ölelés és a csók már ennél jóval előrehaladottabb gesztus, ennek is van helye házasság előtt. Érdemes azonban ezzel nem túl sok időt tölteni. Az kifejezetten a kapcsolat gyengülését jelenti vagy eredményezi, ha az együttlétek jó része ezzel telik beszélgetés vagy játék vagy egyéb közös tevékenység helyett. Vannak aztán világos határok, amelyeket házasság előtt nem szabad átlépni. Ez az erotikus területek érintése. Ezeket azért (is) kell kerülni, mert ezek a mozdulatok már valójában közvetlen előkészületül szolgálnak a házassági aktusra vezető úton. Itt már egyenesen a tűzzel játszik az ember, itt már nagyon nehéz megállni, innen visszafordulni. Ha valaki azt mondja, "semmi vész, én majd visszafordulok a kellő pillanatban", az egyszerűen önmagát és a párját csapja be ezzel. Nem, ennek már nincs helye a házasság előtt. A szeméremtest pontosan azért van elrejtve, hogy azt már csak annak tárjuk föl, akinek aztán az egész életünket odaadjuk. Ezek az említett, előjátékként szolgáló szép mozdulatok azonban serkentőleg hatnak a szerelemre, van helyük a házasság előtt is. S természetesen a házasságon belül sem szabad ezekről a gyengédségekről megfeledkezni, a házasságon belül is van helyük.
Tisztelt Lelkiatya! Néhány napja láttam egy atyát (ortodox), aki két papi mellkeresztet viselt. Valóban kaphat egy pap két mellkeresztet? Milyen kitüntetéseket kaphat egy pap?
Úgy tudom, nem kaphat valaki két mellkeresztet. Illetve akár kaphat is, mondjuk, nem ugyanattól a püspöktől, de nem indokolt ezeknek a kereszteknek az egyidejű viselése. Metropolita hordhat két panágiát és egy keresztet, de úgy tudom, két keresztet ő sem.
Kedves Lelkiatya! Beleszerettem egy ... fiatalemberbe(munkakpcsolatban vagyunk), akinek menasszonya van. Mit tegyek? Köszönöm!
Legjobb, ha minél inkább kerüli vele a találkozást. Ha lehet, kérje át magát egy másik munkahelyre. Fontos tanácsom, hogy ne kívánja megbeszélni ezt az érzését az illető férfiúval. Hiszen attól a beszélgetéstől semmi előrevivő fejleményt nem lehet várni, viszont jelentős zavart is kelthet. Remélem, arra nem gondol, hogy e kialakult komoly kapcsolat megszüntetésére törekedjék, hogy Ön kerüljön a választott hölgy helyébe. Még ha rejtett gondolataiban van is ilyen vágya, ez kifejezetten káros, következésképp bűnös gondolat. Ne engedjen az ilyen kísértésnek. Nincs mit tenni, ez a legény már elkelt. A szerelmes érzéseiből ki kell gyógyulnia. Ne aggódjék, ez lehetséges, csak akarnia kell. Ezt segíti, ha minél kevesebbszer találkozik a fiatalemberrel, és lehetőség szerint az életkörülményeit is ennek megfelelően alakítja.
Kedves lelkiatya a misét amelyen részt veszünk mi is felajánlhatjuk bármely szándékra vagy csak az atya?
Mi is fölajánlhatjuk. Minden imát fölajánlhatunk másokért. Amikor a papot is megkérjük, hogy imádkozzék a mi szándékunkra is, akkor a kérésünket mintegy egyetemessé tesszük, belefonjuk a szentek imájába. Ott nem csak a pap imádkozik az adott szándékért, hanem az egész egyház, beleértve a szentek közösségét is. De én magam is megtehetem ugyanezt. Fordulhatok a szentekhöz, az Istenszülőhöz, védőszenthöz, hogy szálljanak be ők is a könyörgésbe. Erre is vonatkozik Jézus buzdítása: "ha ketten egyetértenek a földön mindabban, amit kérnek, azt mind megadja nekik az én mennyei Atyám" (Mt 18,19). S hasonló történik, amikor a szentmisét, amelyen természetesen nekem is részt kell vennem, fölajánlom valamely szándékra, akkor a mennyei liturgiát végző szentek mind együtt imádkoznak velem.
Kedves lelkiatya a bibliát olvasva arra döbbentem rá hogy jobb mint a Harry Potter. Jézus számtalan csodás gyógyulást csinált, vízen járt, a vizet borrá változtatta, ördögöt űzött és feltámadt a halálból. Viszont úgy tudom, hogy varázsolni tiltott dolog volt a zsidók szemében. Jézus akkor miért varázsolt? Vagy ha ez nem varázslás, akkor mi a különbség? Válaszát előre is köszönöm egy volt Harry Potter rajongó, aki most már inkább a bibliát olvassa
Bár többen is követnék az Ön útját! Bizonyára nem rossz könyv a Harry Potter, de nyomába sem léphet a Bibliának. Ennek kapcsán pedig Ön egy nagyon jó kérdést tett föl. Fontos látni, hogy Jézus nem varázsolt. A varázslás azért lehetett tilos, mert az egyenlő a szemfényvesztéssel, mások félrevezetésével. Általában az egyszerűbb embereket lehet varázslásnak feltüntetett szemfényvesztéssel becsapni. Jézus esetében nyilván erről szó sincs. Ő nem azért művelt csodát, hogy fölhívja magára a figyelmet. Mint azt tették a varázslók az ő idejében (ld. pl. Apcsel 8,9). A csoda eredeti jelentése: jel. Valaminek a jele. Egyrészt Jézus isteni hatalmának jele, de a szeretetének is a jele. A csoda mindig üzenetet hordoz. Alapvetően az Isten szeretetének az üzenetét. Mindig hitet ébresztett, mindig közelebb vitte a meggyógyítottat Istenhöz. Bár voltak hálátlan gyógyulók is, akik hiába gyógyultak meg testileg, lelkileg mégsem jutottak ettől előre. De ez már nem Jézus hibája volt. Mindez egyébként a mai csodákra is érvényes. Máriapócson nem azért történnek csodák, hogy azon elámuljanak az emberek, hanem üzenetet hordoznak. Kinek-kinek személyes üzenetet. Van, ami ebből megosztható, van, ami nem. A legnagyobb része nem megosztható, mert személyes üzenet, kifejezetten az érintetteknek szól. Hitet ébreszt, közelebb visz az Istenhöz. Ez egyáltalán nem mondható el a bűvészmutatványokról, a szemfényvesztő ügyeskedésekről, de még Harry Potter tüneményes varázslatairól sem.
Kedves Lelkiatya!
Kicsit bugyuta a kér(d)ésem. Egy kb. 5-6 éve kapott kis könyvjelzőt kaptam (100 éves Hajdúdorogi Egyházmegyéről.) Félve őriztem, becsültem, mind addig, amíg "örökéletűvé" szerettem volna tenni egy lamináló gép segítségével. Sajnos a gép behúzta és tönkre tette féltve őrzött kis könyvjelzőm. Azt kérdezném, hol lehetne kapni,vásárolni belőle? Válaszának nagyon örülök. Imádságos köszönettel:Kata
Kedves Kata!
Ezennel közzéteszem az Ön kívánságát, hátha tud valaki segíteni, hátha van még valakinek ebből példánya, és el tudja Önnek juttatni. Egyébként, ha megírja a saját címét, akkor esetleg a metropolitai hivatal is tud Önnek segíteni beszerezni ezt a szép emlékkártyát. (Ha nem akarja ezen a fórumon nyilvánossá tenni a címét, írja meg a lelkiatya@gorogkatolikus.hu oldalra.)
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy sokan mondják hogy legyünk bibliás lelkületű emberek és Máriás lelkületűek. Milyen a bibliás lelkület és milyen a Máriás lelkület? Én személy szerint a Szűz Anyát nagyon szeretem mert a védőszentem sokszor megkértem hogy vigyen a Fiához. A bibliát is szoktam olvasni de inkább csak az evangéliumokat a többit nem értem. De gondolom ezek nem elegek ahhoz hogy megfelelő lelkületűek legyünk.
A bibliás lelkület kialakításának, megszerzésének legjobb módja, ha az ember gyakran olvassa a Bibliát. Ezt jelenti a bibliás lelkület, mondhatjuk úgy is, hogy evangéliumi élet. Csak akkor tudok evangéliumi életet élni, ha ismerem is az Evangéliumot, ha gyakran olvasom, igyekszem azt megvalósítani, amit abban kapok.
A máriás lelkület ennek egy szűkítettebb értelme. Nyilván ez is alapvetően evangéliumi élet, mégis, ha már az Istenszülőhöz kötődik ez a törekvés, akkor ehhöz Máriát érdemes minél jobban megismerni, egyrészt a Szentírásból, másrészt az egyház tanításából, de még inkább a saját imaéletem tapasztalatából. Mária alázatos és engedelmes leány volt. Nagy hit volt benne elfogadni azt, amit nem értett. És szeretetből fakadó kitartás is, amikor Fiát sem értette, de nyilvánvalóan anyai szeretetből kitartott mellette. Persze, ezeken kívül találhatunk még olyan erényeket, amelyek Máriára kiemelten is jellemzőek. De nem az segít, ha ezeket egy csokorba gyűjtjük, majd nekiveselkedünk megvalósítani a saját életünkben. Az ember alapvetően a kapcsolatok által formálódik. Minél szorosabb kapcsolatba kerülök Máriával, annál inkább tudom követni őt. Ez mondható el az Evangéliumról is, a Bibliáról.
Kedves Lelkiatya! Ha valaki úgy kezdi felém a kérdését illetve más jellegü mondandóját hogy Kedves Levente ! Akkor azzal vagy e nelkul a szép megszólítás nélkül is hasonlóan kell válaszoljak ?!
Mert igy illik illetve az Úr is ezt mondaná .. mert a békesség és tisztelet árad belőle .
Válaszát köszönőm!
Levente
Kedves Levente!
Igen, az engem megszólító jelzővel válaszolhatok, akkor nem vétem el a dolgot. De lehet ettől eltérő is, nem mindig az kell, hogy irányítson, hogy a másik mit vár el tőlem. Ez inkább illem dolga. A békesség és az őszinte tisztelet a szívemben kell, hogy legyen. Anélkül hiába találom meg a választékos szavakat, az írásomból nem fog béke és tisztelet továbbadódni. Az Úr elsősorban erre késztet minket, nem annyira az illem megtartására.
Kedves Lelkiatya! Hol van a határ amikor már egy pap nem tud segíteni, hanem pszichológushoz kell fordulni?
Amikor nyilvánvalóan pszichés betegségről van szó, amelyet kezelni kell. Ilyenkor, ha nem fordulnak szakemberhöz, csak rosszabb állapot állhat elő, mert látszólag kap kezelést a beteg, mert a pap meghallgatja, elbeszélget vele, holott lehet, hogy nem erre van szüksége, hanem más jellegű terápiára, esetleg gyógyszeres kezelésre. Ezt a papnak kell látnia, hogy pszichés beteggel van-e dolga, vagy lelki támaszra van szükség. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy az igazi gyógyító mégiscsak Krisztus, aki kegyelmmel, Isten szeretével, a hit által gyógyít. Ez a papnak a hitén is múlik. Szentéletű, csodatevő gyóntatók többet tudnak tenni, mint a pszichológus szakember. Ugyanakkor nem várhatjuk el minden gyóntató atyától, hogy legyen szentéletű, csodatevő gyóntató. Törekednie kell rá, de ez még nem azt jelenti, hogy az is. A legrosszabb talán, amikor a pap annak tartja magát, és pszichés beteg esetében is nem szakemberhöz fordulást javasol, hanem maga akarja lelkileg kezelni a dolgot, illetve a személyt. A szentéletű magatartás része az az alázat, hogy belátja, hogy nem tud segíteni, és mások segítségét is kéri.
A hívő részéről pedig jó az, ha a gyóntatójának megmondja, nyíltan föltárja, ha pszichés betegségre kap kezelést. Nem azt mondom, hogy ha gyakori gyónó az illető, akkor mindig ezzel kezdje a szentgyónását. Nem, erre nincs szükség. De mélyebb elbeszélgetés esetén érdemes ezt is föltárni.
Az ember tehát maga döntse el, hogy már pszichológushoz kell fordulnia, és nem csak a lelkiatyának beszélni. Illetve a gyóntató papnak is föl kell ismernie, amikor szakemberre van szükség, orvosi kezelésre, nem lelki gyógyításra.
Kedves Lelkiatya!
Férjemmel 1,5 éve házasodtunk össze. Az elmúlt időszak során többször is felvetettem neki a gyermek kérdést, de a gondolattól mindig elzárkózott. Nem vagyunk már olyan fiatalok (férjem 31, én 28 éves vagyok) attól félek, hogy Ő egyáltalán nem is szeretne a későbbiekben sem gyereket vállalni.
Sokat gondolkozom a témán és felmerült bennem, hogy ebben az esetben kérhető-e annuláció?
Válaszát előre is köszönöm.
Az biztos, hogy ne hamar jusson erre a gondolatra. Ha megrendül a bizalma fiatal férjében, akkor elsősorban a bizalmat kell fölépíteni. Természetesen nagyon fontos, hogy legyenek gyermekeik, és ebben egyformán gondolkodjanak a férjével. Ha kiderül, hogy a férje nem akar gyermeket, sőt, ezt már a házasságkötésükkor is így gondolta, akkor lehet, hogy mégis az annuláció a megoldás.
Kedves Atya!
Több kérdésem lenne:
Egy pap birtokolhat lakást, házat, saját autót stb.? Tehát vehet saját pénzéből vagy örökölhet? Ha igen, mit csinálhat vele? Tehát pl. egy pap is kiadhatja albérletbe piaci áron a lakását és ezzel a pénzzel ő szabadon gazdálkodhat? Mivel a pap úgyis a plébánián lakik, nem lenne szüksége saját lakása.
Egy pap után ki örököl, ha nincs végrendelet? Az egyház vagy a családtagok (szülő/testvér) ? Esetleg, ha van gyereke a papnak, akkor automatikusan a gyerek? Itt most római papra gondolok.
Igen, egy pap ugyanazokkal a polgári jogokkal rendelkezik, mint bárki más. Lehet saját tulajdona, lehet lakása, azt bérbe adhatja, annak bevételével szabadon rendelkezik. Alapvetően valóban nincs szüksége lakásra, hiszen a plébánián lakik, de többen úgy oldják meg a nyugdíjas éveiket, hogy nem papi öregotthonba mennek, hanem saját lakásukba. S ezt nem a nyugdíjazás előtti utolsó évben veszik meg. Az öröklés nem könnyű dolog. Kötelező, hogy a papnak legyen végrendelete. Ebben bárkit megjelölhet örökösként, akit ő akar, a magántulajdonával ő rendelkezik. Ha nincs végrendelet, akkor más állampolgárokhoz hasonlóan a családtagjai öröklik a vagyonát. Ha netán született volna gyermeke valami titkos kapcsolatból, ő nyilván nem örökölhet, nem tekinthető vér szerinti örökösnek, hiszen jogilag nincsen kapcsolatuk.
Annyi anyagi megkötést ír elő az egyházjog, hogy egy bizonyos összeg fölötti rendelkezéshöz a papnak engedélyt kell kérnie a püspökétől. Kölcsönt nem adhat, nem vehet föl talán néhány millió fölött. De ezt nem tudom egészen biztosan.
Kedves Lelkiatya!
Házasságon belüli védekezéssel kapcsolatban szeretnék kérdezni: hat gyermekünk van, nem tervezünk több babát. Tudom, hogy csak a TCST elfogadott, de a ciklusaim annyira rövidek (13-15 nap), hogy a TCST oktató azt mondta, ezzel így nem működik, rendbe kell tenni a ciklust. A nőgyógyász fogamzásgátló tablettával vagy spirállal tenné helyre, azt nyilván semmiképp nem szeretnénk. Marad az óvszer. Viszont valahol azt olvastam, az is halálos bűn, körülményektől függetlenül. Akkor mi lehet a megoldás a mi esetünkben?
Köszönöm szépen!
Sajnos az indokoltnál sokkal gyakrabban riogatnak egyesek a "halálos bűn" fenyegetésével. Bátorítom Önöket, hogy döntsék el jó lélekkel, hogy hogyan tudják a családi életüket jól megélni. Ha hat gyermek mellett van erejük és lehetőségük a szép házaséletre, csak éljenek vele nyugodtan. Az abortív eszközök és anyagok mindenképpen kerülendők, hiszen azok gyilkosságot okoznak. Ezt Önök is nagyon jól látják, és figyelmbe is veszik. Nagyon helyes! Más módok, módszerek alkalmazása sokkal kevésbé káros, azokat megfelelő lelkülettel lehet használni.
Kedves lelkiatya Szent Brigitta 15 imáját ha nem egyszerre mondjuk el is érvényes? Van amikor a beteg gyermekem mellett nem tudom egyszerre elmondani csak részletekben.
Nem tudom. Szerintem biztosan.
Kedves Lelkiatya!
Az én lelki vezetőm azt mondta, minden önkielégítés után gyónni kell, különben nem áldozhatok. Itt meg teljesen mást olvastam. Bízzam a lelkiismeretemre?
Mindig azt kell tenni, amit a lelkiismeret diktál. A lelkiatya - mint ebben a rovatban található tanácsok is - csupán eligazítást ad, segít értelmezni a helyzetet, jobban előkészíteni a döntést. Van olyan helyzet, amikor érdemes minden ilyen elbukást azonnal meggyónni, s van, amikor nem ez a szükséges stratégia, hanem célravezetőbb az állandó, rendszeres gyónás. Nyilván az Ön lelkivezetője azért adja ezt a tanácsot, hogy ezzel is segítse Önt a teljes leszokásról. Amit ennek érdekében legalkalmasabbnak tart, azt tegye. De ne alkudjon meg a bűnnel!