K. Lelkiatya. Azt szeretném megkérdezni mi a különbség a gyónás menetében a római és a görög katolikus között? És, hogy aki római katolikusnak lett keresztelve, de még nem gyónt, és ez lenne az első gyónása, gyónhat e görög katolikus templomban? Köszönöm szépen a választ!
A szentgyónás menetét a római katolikus szertartás szerint ideírom:
Belépünk a gyóntatószékbe: Dicsértessék a Jézus Krisztus.
Letérdelünk, vagy leülünk.
Keresztvetés: Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen.
Gyónom a mindenható Istennek és neked lelki atyám, hogy utolsó gyónásom óta ezeket a bűnöket követtem el. Utoljára gyóntam... (1 hónapja, 1 éve, 10 éve, hamvazószerdára... stb.)
Bűnök felsorolása. (Lásd a lelki tükröt.) Végén: Több bűnömre nem emlékszem. (Itt lehet kérdezni is a gyóntatótól.)
Gyóntató tanácsai.
Bánatima elimádkozása: Teljes szívemből bánom minden bűnömet, mert azokkal az én jó Istenemet megbántottam. Erősen fogadom, hogy Isten segítségével a jóra törekszem, és a bűnöket kerülöm. Ámen. (Történhet más szavakkal is, de a bánat, és a javulás szándéka benne kell hogy legyen!)
Gyóntató kiszabja a penitenciát (elégtételt) és elmondja a feloldozás imáját. Amikor ezeket mondja ... FELOLDOZLAK TÉGED AZ ATYA, A FIÚ ÉS A SZENTLÉLEK NEVÉBEN - akkor keresztet vetünk.
Gyóntató: Magasztaljuk Istent, mert jóságos hozzánk.
Gyónó: Mert örökké szeret minket.
Gyóntató: Isten megbocsátotta bűneidet menj békével.
Gyónó: Istennek legyen hála.
(Ez a párbeszéd elmaradhat.)
Elköszönés: Dicsértessék a Jézus Krisztus!
A görögkatolikus szertartása is hasonló. Annak leírását a szertartásaink között találhatja meg.
Minthogy a katolikus egyházon belül más rítusban is föl lehet venni érvényesen a szentségeket, ezért lehet gyónni is más rítusú papnál. Felnőttek esetében azonban jobb, törekedni kell rá, ha az első gyónást megelőzi a bérmálkozás. Ez, természetesen, hosszabb előkészületet is jelent, de az első gyónás ugyanúgy. Sokkal többet jelent, ha időt, áldozatot nem kímélve készül az első szentgyónására.
Dear sirs, have a blessed time,
I turn to you with great supplication. I'm a Roman Catholic priest and a lawyer in Prague (Czech Republic) and currently I deal with my doctoral thesis on the topic of marriage in the Eastern Catholic Churches. I'd like to ask you kindly for help if you could send me by email wedding ceremonies in your Eastern rite, in liturgical language and in English (or another world language), if it is possible. I can't go to all the Churches sui iuris, and it is for me very difficult to put together the wedding ceremonies of each Catholic Church, for my time-consuming profession.
Thank you sincerely for your understanding, answer and a kind help.
Best regards
ICLic. Mgr. Miloš Szabo
Dear Mgr. Miloš Szabo,
We ask you to send Your e-mail adress and we try to help You!
Akit érdekel!
Karácsonyi szertartási rend 2011-2012
Nyíregyháza Belvárosi Görögkatolikus templom
December 23.péntek 7ó. Királyi imaórák
December 24.szombat
6,30ó. Szent Liturgia
16,30ó Betlehemes játék
17ó. Csonka nagy alkonyati istentisztelet Püspök atya vezetésével
22,30ó Nagy esti zsolozsma lítiával
24ó Éjféli Szent Liturgia
25. vasárnap:Jézus Krisztus születése
6,30ó Szent Liturgia
7,15ó Reggeli istentisztelet
8,30ó Szent Liturgia ,Betlehemes játék
10ó Püspöki Szent Liturgia
12ó Szent Liturgia
17,30ó Szent Liturgia
18,15ó Nagy alkonyati istentisztelet
26.hétfő : Az Istenszülő emlékezete: Vasárnapi rend
27.kedd : Szent István diakónus:Vasárnapi rend
December 31. szombat :
16,45ó Alkonyati istentisztelet
17,30ó Óévzáró hálaadó Liturgia
2012.január 1. vasárnap:Jézus Krisztus körülmetélése,Nagy Szent Bazil főpap,
Vasárnapi rend,de a reggel 6,30ó Liturgia elmarad!
Áldott szép ünnepet kívánok Mindenkinek!Ari
Kedves Ari!
Köszönjük.
Kedves Lelkiatya!
Egy olyan jellegű kérdésem lenne, hogy a papok kapnak-e fizetést az egyházmegyénkben? Azért is merült föl bennem ez a kérdés, mert a falunkban tartózkodó atya folyton mondogatja, hogy ő abból él amit mi adunk számára, amit sajnos nem tudok elképzelni, mert nem egy nagy összeget kap, de tisztességesen megtud belőle élni. Ha valóban az atyánknak van igaza, hogy csak ebből él, amit mi adunk, akkor miért van szüksége 4 év után új autóra? Ha ennyire felesleges a pénz amit a szociális hálózatból nyer, mert azt is működtet akkor miért nem költi inkább a szegényebb és rászorult családokra? Sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy jól él a papunk és ez számomra annyira összeegyeztethetetlen azzal, amikor arról beszél hogy válság van és szegénység...ami valóban így is van, de nem nála!
És így Karácsony előtt nem hiszem el, hogy ne tudta volna jobb helyre tenni ezt a pénzt, amit az autószalonban hagyott, szomorú!
Válaszát előre is köszönöm!
Áldott ünnepeket kívánok: Mária egy kicsi faluból!
Az egyházközségben szolgálatukat teljesítő papok attól az egyházközségtől kapnak fizetést, amelyiket szolgálják. Azon egyházközségek, amelyek erre nem képesek, központi támogatást kapnak, hogy életképesek maradjanak, és a papjuk is fel tudja venni a fizetést.
Hogy az említett atyának honnan van anyagi forrása 4 év után új autóra, azt nem tudhatom. Talán a családja segítette, s talán a saját családjának a gyarapodása késztette arra, hogy nagyobb autót vásároljon.
Mindenesetre én sem tartom helyesnek, ha a pap anyagilag jobb körülmények között van, mint azok az emberek, akik között él, akiket szolgál. Az Egyházi Törvény ezt írja elő:
"A klerikusok Krisztus szegénységének lelkületével eltelve törekedjenek arra, hogy életük egyszerűségével a lelki javak tanúi legyenek a világ előtt, és a földi javakat lelki ítélőképességük révén szánják helyes használatra. Azon javakat pedig, melyeket egyházi hivataluk, szolgálatuk vagy feladatuk gyakorlása alkalmából szereznek, miután fedezték belőlük tisztes megélhetésüket és állapotbeli kötelezettségeik teljesítését, osszák meg és fordítsák az apostolkodás és a jótékonyság cselekedeteire." (385. kánon 1.§.)
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Kedves Lelkiatya!
A Szent Liturgia keretében gyűjtött adománygyűjtés (köznapi nevén perselyezés) kapcsán lenne egy kérdésben. Különböző egyházközségekben különböző gyakorlatot láttam a perselyezés liturgián belüli időzítésére. Volt, van ahol a szentbeszéd után gyűjtenek, van ahol az apostoli hitvallás alatt, van ahol az átváltoztatás után. Fontosnak tartom ezt a szokást/ gyakorlatot, hiszen fontos, hogy az Egyház életét, mi akik odatartozunk támogassuk. Azonban a sokszínű gyakorlatot furcsállom, tekintve azon tapasztalatomat, hogy görögkatolikus szertartásrendünk kapcsán eddig mindig elég pontos, körülhatárolt előírásokkal találkoztam. Így az lenne a kérdésem, hogy van-e központi előírás, ajánlás a liturgián belüli adománygyűjtésre és annak időzítésére? Ha nincs konkrét előírás, akkor érdeklődnék, hogy a Szent Liturgián belül milyen részben, részekben javasolt a felajánlásokat összegyűjteni?
Köszönöm előre is válaszát. Egyúttal kívánok Önnek és munkatársainak Áldott, Szent Karácsonyt és Örömteli, Egészséges Új Esztendőt!
Igaz, hogy nálunk meglehetősen szoros szabályok vannak, ugyanakkor jellemző ránk a sokszínűség is. Mindkettőnek van jó és rossz oldala egyaránt.
A perselyezés gyakorlatában mindez jól megfigyelhető. E téren különösen is sokféle szokás él az egyházunkban. Nem tudok arról, hogy rendelkezés szabályozta volna. De ha változtatni akarnánk, lehet, sokfelé ellenkezést váltana ki.
Véleményem szerint legjobb helye a prédikáció után van. No, nem azért, mert ez jó fokmérője lehet az elhangzott beszédnek, hanem, mert az ezt követő ekténiák után hamarosan kezdődik a felajánló körmenet, a nagybemenet. Igaz, hogy a Kerubénekben azt énekeljük, hogy ?tegyünk félre mostan minden földi gondot?, és az akadékoskodóknak visszásnak tűnhet, hogy éppen ilyenkor perselyezünk, de ezt is lehet jól érteni. A perselyezés célja elsősorban nem az egyházfenntartás, hanem az önkéntes adományok felajánlása. E felajánlással mi is bekapcsolódhatunk Krisztus önfelajánásába, az adományokon keresztül mi is önmagunkból adunk. Annál szégyenletesebb, ha csupán jelképesen néhány fillért.
Legjobb, ha a nagybemenetre be is fejeződik. Ebbe nyugodtan bele lehet vonni a ministránsokat, hogy mihamarabb lebonyolódjék, s hogy mire a pap az adományokat fölviszi az oltárra, addigra a mi adományaink is ott legyenek a szentélyben.
Tisztelt Lelkiatya!
Azzal a kéréssel fordulnék önhöz, hogy Fedor Péter atya által énekelt "Ő az Úr" című dalát a médiatárba szíveskedjenek be tenni, mert nagyon tetszik!
Köszönöm szépen!
Nem találjuk ennek az éneknek a felvételét. Sajnos nem tudjuk teljesíteni a kérést.
Kedves Lelkiatya!
Ismerősi körömből néhányan járnak Nagyfaluba. Nem tudom hallott-e az Atya erről.Romániában van, egy asszony, aki kap állítólag üzeneteket a Szűzanyától és miséket, kilencedeket végeznek. Zarándokhely szerű dolog. Most azt mondják felfakadt egy forrás, amit előre megmondott ez az asszony, hogy az utolsó időkben fog feltörni,meg majd a mostani kilenced ideje alatt megjelenik a Szűzanya az ott lévőknek... Ezekkel kapcsolatban én nagyon negatív vagyok,pedig tényleg igazán hiszek, igyekszem minél élőbb hitet megélni görögkatolikusként. A kérdésem, hogy hitetlenség-e a részemről ha nekem sántít ez a dolog? A másik pedig ez a "Nagy figyelmeztetés" vagy valami ilyesmi amit nagyon emlegetnek. Ez mennyire hiteles dolog? Úgy érzem nem kell ilyen dolgokba nagyon belemerülni, úgy kellene élni, hogy bármikor meghalunk meg tudjunk állni Isten előtt (persze az ő kegyelme nélkül ez sohasem menne)Hívő emberként jól gondolom ezeket?
Előre is köszönöm a válaszát!
Ilona
Teljesen jól. Se szeri, se száma az efféle magánkinyilatkoztatásoknak. Nem hitetlenségre, sokkal inkább helyes hitérzékre vall, ha valaki ezeket tartózkodással fogadja. Jézus Krisztusban lezárult a Kinyilatkoztatás. Ahogyan Barsi Balázs atya mondja, az Atya már ?nem tud többet mondani?, hiszen Krisztusban teljesen kimondta Önmagát.
A Nagyfaluban történt eseményekről csak Öntől hallottam. Nem ez fogja erősíteni a hitünket. Annál nagyobb figyelmeztetést pedig senki sem tud mondani, mint amit már Krisztus elmondott és a Szentírásban illetve az Egyház tanítása által eljutott hozzánk: Térjetek meg és tartsatok bűnbánatot, mert közel van az Isten Országa.
Tisztelt lelki atya! Azt kérdezném, hogy a világvallások pl.(buddhista,hindu, zsidó)tanításátkövetők üdvözülhetnek e?
Válaszát előre is köszönöm G. J.
Igen. Senki sincsen kizárva az üdvösség lehetőségéből. Azok, akik saját hibájukon kívül nem jutottak el Krisztus és az Ő tanításának megismeréséig, de tiszta lélekkel törekszenek a helyes életre, azok a szívükbe írt törvényt követve az üdvözülés útján járnak. A tanítás, hogy "az Egyházon kívül nincs üdvösség" arra vonatkozik, hogy Krisztus nélkül nem lehet üdvözülni. Az Egyház pedig nem más, mint Krisztus Titokzatos Teste. Ebbe azok tartoznak bele, akik megkeresztelkedtek. De akik nem jutottak el a keresztségre, valamilyen módon - egyedül Isten tudja hogyan egyedül - szintén részesülhetnek annak kegyelmeiből.
Kedves Lelkiatya!
Azt hallottuk, hogy Legeza József atyának "Könyvespolc mellett" címmel fog megjelenni könyve most decemberben, amit a Püspökség ad ki.Többen várjuk a könyvet, melyet tudtunk szerint a Szent István Társulat is fog árulni még most Karácsony elött.
Van-e valami hír a könyvel kapcsolatban? Megjelent-e már? Kapható-e?
Válaszát előre is köszönjük!
Áldott, békés Karácsonyt kívánnak a
budapesti Fő utcai hívek
Bár nem lelki kérdésről van szó, de sokunkat érinti ezért rákérdeztem.
Jozsó atya könyve, sajnos, nyomdai okok miatt nem készült el Karácsonyra. De reméljük, hogy mihamarabb a könyvesboltokba kerül.
Tisztelt Lelkiatyám!
Egy rendhagyó kérdéskörben szeretném a T. Véleményét kérni, és ez a zene,
zenehallgatás. A gyűjteményemben felfedeztem olyan cd-ket, amik hogy úgy
mondjam nem éppen keresztény ember zenetárába valók, sőt egyenesen okkultak, sötétek, szélsőségesek (tehát ilyen extrém metal stílusúak, mint pl. trash, death és black-metal). Mit lehetne tenni ezügyben? Minél előb megszabadulni tőlük? Az emberben okozhatnak az ilyen zenék szorongást, félelmet, pánik-betegséget és egyéb lelki-fizikai elváltozást, tüneteket? A gyűjteményből inkább a normlis, dallamosabb zenéket lehet-e hallgatni? (pl. ilyenek, mint Edda, Ossian, ill. külföldi dallamos fémzene - szövegileg NEM okkultak). Bocsánat, hogy a Lelkiatyát ilyen kérdésekkel zavarom, de úgy gondolom, ez egy fontos kérdéskör, amit érdemes tisztáznunk.
Köszöni előre is Péter
Kedves Péter!
Fölfedezése a Lélektől származik. Bizony vannak olyan zenék, amelyek eltávolítanak Istentől. Vannak, amelyeknek kifejezetten ez a céljuk! Sajnos nem tudok felsorolást adni ezekről, mert egyáltalán nem vagyok járatos ezen a területen (sem). De azt hiszem, nem is szükséges, mert ami Önt ennek a kérdésnek a megfogalmazására késztette, az éppen ennek belső megérzése, megértése, hogy melyek ezek. Döbbenetes, szinte érthetetlen, hogy miért készülnek ilyen zenék, de ennél még félelmetesebb titok, hogy szörnyűségük ellenére miért tudnak mégis hódítani, hogy lehet, hogy sok fiatal vonzónak, tetszetősnek találja őket. Kifejezetten javaslom, hogy szabaduljon meg azoktól a lemezektől, felvételektől, amelyek nem a békét, a megnyugvást keltik. Talán ez lehet egyik ismertető jellemzője, amelyeknek nincsen helyük az életünkben. Természetesen ne adja oda másnak sem, ne terjesszük azt, ami káros.
Tisztelt Lelkiatya!
Nem kérdezni szeretnék, csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy az Exarchátus honlapján látható egy címer Atanáz atya szentelési jelmondatával. Az nem az ő címere lenne?
Mihály
Nem. Az a Miskolci Apostoli Exarchátus címere.
Kedves Lelkiatya!
Szeretném megkérdezni, hogy Nyíregyháza nagytemplom miserendet találok-e valahol? Legfőképpen a karácsonyi miserend érdekel.
Asztalosné
Azok a szertartások, melyeket Püspök atya vezet, a psüpök naptárban megtalálhatók. A teljes szertartásrend pedig a nyiregyhaza.emecclesia.hu oldalon.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Tisztelt Lelki atya!
Most hogy közeledik a karácsony egy ehhez kapcsolódó kérdésem lenne. Miért nem szabad pásztormisét végezni? Gyermekkoromban mindig hozzá tartozott a karácsonyhoz. Úgy sincs rá lehetőség, ha a zsolozsmát is végezzük éjfélkor?
Válaszát előre is köszönöm!
László
Kedves László!
A bizánci egyház minden ünnepen gyönyörű szertartásokkal segíti az imádkozó embert, hogy megértse, fölfogja annak titkát, átélhesse Istennek azon az ünnepen művelt nagy csodáját. Így van ez Karácsonykor is. Különösen nagy ünnep lévén pedig ilyenkor a szertartások is különösen gazdagok. Hiszen már délelőtt királyi imaórákat végzünk, délután vecsernyét Szent Bazil liturgiájával (mivel idén szombatra esik, ezért un. csonka vecsernyét végzünk Liturgia nélkül) éjszakai virrasztásban a nagy esti zsolozsma, lítia, utrenye, majd másnap az ünnepi Szent Liturgia. Ebbe bizony igen erőltetett még egy Szent Liturgiát beiktatni. Vagy valamit hagyjunk ki miatta? Melyiket és miért, milyen megfontolásból? Kinek a fölhatalmazásából, ha az Egyház ezt írja elő? Ezért nincsen helye az "éjféli misének" a bizánci karácsonyi ünneplésben. Hogy ezt az éjszaka végzett Szent Liturgiát ráadásul karácsonyi énekekkel vegyesen végeznénk - ezt jelenti a "pásztor mise" -, az olyan lenne, mintha egy Leonardo képre még ráfestenénk piros meg kék színeket, mert az nekünk jobban tetszik, ha egy Bach oratóriumba beiktatnánk táncdalokat, mert azt többen ismerik. Hasonlóan értéktelen egyveleg keletkezne abból, ha a Krisztus-misztériumot megjelenítő évezredes liturgiát tetszetős karácsonyi énekekkel tarkítanánk. Természetesen van helye a karácsonyi énekeknek a templomban. Ezt nevezzük kántálásnak. A szertartások előtt, után, más alkalmakkal énekeljünk sokat ezekből a kedves és sokszor értékes énekekből, hiszen segíti a karácsony hangulatát! De az ünnep tartalmát nem ezek az énekek adják meg, hanem a Születés, amelynek titkát akkor tudjuk fölfogni, megélni, ha igazodunk Krisztus Egyházának gyönyörű és gazdag tanításához.
+! Kedves Lelkiatya.
Nem így szoktam kezdeni levelem írását csak nem akarom csafelfedni magam.
Kérdésem a családon belüli erőszak.Sok dolgot hallottam róla és a média is de az inkább szereti tulzásba vinni a dolgot.
Ha a házastársak között nincs egyetértés mert mindketten mást akarnak és ez napi vitákat okoz amit már-már elég elviselni mert a gyengébb NEM nagy támadásnak van kitéve. Mi van akkor ha a helyzet forditott és mindenkinek tele van VELE a hócipője.Mindenki csak azt hangoztatja,hogy meg kell védeni a nőket...csak?
Köszönöm szépen a türelmet és a választ.ÁLDOTT BÉKÉS ÜNNEPET. +!
Amikor "tele a hócipő", az még nem tekinthető családon belüli erőszaknak. Bár ennek ellenére sajnos van példa rá - ha például alkoholista az anya - hogy a nőtől is rettegnek a gyermekek, adott esetben netán a férj is. Bár a média valóban szereti kiszínezni az efféle súlyos eseteket, mégis inkább azt kell látnunk, hogy sokan nem tudnak erről a jelenségről. Akik benne vannak, azok igen, de sokszor félelmükben vagy más ok miatt hallgatnak róla. Szörnyűséges dolgok történnek egy-egy megromlott család életében, amelyet józan életűek még csak elgondolni sem tudnak. Egyházunk több ilyen családod karol fel, és végtelenül fájdalmas ez a felismerés.
Vannak ennél kisebb viszályok is családok életében, melyek fájdalmát nem enyhíti az a tudat, hogy vannak súlyosabb esetek is. Mit lehet tenni? Első és legfontosabb itt is az imádság. Nyilvánvaló, hogy az ilyen viszály honnan származik! A sátán kihasználja bűneinket, emberi gyöngeségeinket, és ezeken keresztül viszályt szít. Vele szemben leginkább az imádság és a böjt segít. Azért is, mert imádság és böjt közben az ember egyre alázatosabbá válik, ugyanakkor a látása is tisztul, hogy mit kell tenni.
Ha nehéz a házastárssal a kapcsolat, keresni kell az alkalmat, amikor megnyílhat, amikor higgadtan lehet vele beszélgetni a helyzetről. Adódhat ilyen egy családi ünnepen, kirándulás során, vagy máskor, amikor ki tudnak mozdulni a hétköznapi hajszából. Ha előtte imádkoznak, van esély a beszélgetésre. Sok család azért megy tönkre, mert a házaspárok nem beszélgetnek, nem hagynak, nem szánnak erre időt. Ha már nincs remény az ilyen beszélgetésekre, akkor javaslom harmadik személy, egy szakértő - természetesen hívő - családsegítő bekapcsolását. Például nagyon szép családsegítő, családerősítő lehetőség adódik Bodrogolasziban. Az ottani görkat. atyán keresztül el lehet őket érni.
Atanáz püspök atya szentelési videóját néztem délután.
Hátha tud nekem segíteni a Lelkiatya: a püspöki liturgia elején a püspök a dikérionnal és trikérionnal áldást ad és közben mondja: "Uram,Uram, tekints és nézz le..." stb.
Vasil püspök atya ezt milyen nyelven teszi? Ószláv vagy esetleg az anyanyelvén (ha jól tudom szlovák)?
Ennek mi a szövege?
Köszönöm,előre is!
István
Kedves István!
Atanáz atya püspökszentelésén a Keleti Kongregáció titkára, Cyril Vasil érsek volt a főcelebráns. A Liturgia kezdetén ugyanazt az imádságot énekelte, amelyet a püspöki liturgián mi is megszoktunk, csak ószláv nyelven. Magyarul így hangzik:
"Uram, Uram, tekints és nézz le a mennyekből, és látogasd meg a te szőlőskertedet, melyet a te kezed ültetett, és erősítsd meg azt. Legyenek kezeid mindenkor az emberek fiain, kiket megerősítettél.
Cyril érsek az ószláv imát a nyugati kiejtés szerint énekelte, ahogy általában a ruszinok, de a szlovákok és ukránok is. Íme, a szöveg az ő kiejtése szerinti átiratban:
Hoszpodi, Hoszpodi, prizri na nebeszje, i vizsgy, i poszetyi vinohrad szej i szoversi i, egozse naszagyi desznica tvoja, Hoszpodi; budi ruka tvoja na szina cselovjecseszka, egozse ukrepil jeszi szebje.