Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi húsz meg tizenhét? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
DJK!

Azt szeretném megkérdezni, hogy hol találhatnék képgalériát Fülöp püspök püspökké szenteléséről? Akárhogy böngészem a honlapot és keresek rá az interneten, csak egy-két képet dob ki...

Köszönöm szépen a segítséget!
Fülöp püspök atya szentelése a honlapunk indulása előtt történt, ezért erről az eseményről nincsen kép a képtárunkban. Igyekszünk ezt a hiányosságot utólag pótolni.
Kedves Lelkiatya!
Az énekeskönyvben láttam a vecsernye állandó részeinél a 33. zsoltárt.
Ennek hogy van a "használata"?
Ezzel kapcsolatban: a "Boldog ember..." kezdetű ének hol van le írva az énekeskönyvben (esetleg máshol)?
Köszönöm a válaszát!
Mariann
Amikor virrasztás szertartását végezzük, akkor a litiás vecsernye ezzel a zsoltárral, illetve ennek első felével zárul. Utána folytatódik az utrenye, és régi szokás szerint ezen a ponton, a szertartás további részéhez is erőt nyerve, lehetőség volt elfogyasztani a megáldott kenyeret, esetleg egyéb odahozott eledeleket. A 33. zsoltár több ide vonatkozó verse miatt étkezés előtt használható imádság. Ugyanezen okok miatt alkalmazzuk ezt a zsoltárt az Előszenteltek Liturgiájának végén is.
A "Boldog ember..." kezdetű ének valójában az első kathizma kezdő sora. A kathizma egy adott zsoltárcsoportot jelent. A 150 zsoltár föl van osztva 20 kathizmára. Ennek megfelelően egy kathizmába átlag mintegy 7-8 zsoltár tartozik. Kathizmákat, tehát csoportokba szedett zsoltárokat általában a vecsernyében és az utrenyében imádkozunk megadott rend szerint. Ez a rend mindig szombat este kezdődik és a következő hét szombat reggeli utrenyén fejeződik be. Értelemszerűen szombaton a vecsernyében az 1. kathizmát vesszük, ez az első 8 zsoltárt foglalja magába. Azért jelöljük úgy, hogy "Boldog ember...", mert az első zsoltár ezekkel a szavakkal kezdődik. Nem mondjuk végig mind a 8 zsoltárt, csupán néhány verset kiemelve énekelünk belőle. Az elterjedt gyakorlat szerint az ünnepélyesen végzett szombat esti vecsernyében mi is csak az első három zsoltárból választott verseket énekeljük. Mivel korábban ez nem volt nálunk gyakorlatban, ezért sajnos nem található meg az Énekeskönyvünkben. Reméljük, ha lesz új kiadás, akkor abban már benne lesz.
Kedves Lelkiatya!

Miért van a húsvéti köszönés - Krisztus föltámadt! - Valóban föltámadt! - múlt időben, míg a karácsonyi - Krisztus születik! - Dicsőítsétek! - jelen időben?

Üdvözlettel:
Gábor
Kedves Gábor!
Mindkét ünnepi köszöntés a liturgikus szövegnek hétköznapi gyakorlatba ültetéséből származik.
Nazianzi Szent Gergely karácsonyi beszéde kezdődik így: "Krisztus születik, dicsőítsétek! Krisztus a mennyből jó, ünnepeljétek!..." Ez a költői szépségű homilia igen hamar liturgikus himnusszá lett, melyet azóta is énekelünk. Karácsonyi katavásziaként ismert, s ma már a legtöbb templomba járó görögkatolikus ember fejből énekli. Ennek kezdő szófordulata lett az ünnepi köszöntés: Krisztus születik! - rá a válasz: Dicsőítsétek!
A húsvéti köszöntés kialakulása hasonló módon vezethető le. Számtalan húsvéti beszéd kezdődik ezzel a fölkiáltással. Ennek az eredete pedig a Szentírásból és az ősegyház élő tapasztalatából származik, amikor egymásnak hírül adták a tényt, hogy Föltámadt! Amelyre a hit felelete volt a megerősítés: Valóban! Az ünnepi szertartásban aztán számtalanszor ismételgetjük: Föltámadt Krisztus! Így vált egy "egyszerű" híradás költői formává, majd hétköznapi gyakorlatban használt szófordulattá.
A jelen és a múlt idő különbségének ezekben a helyzetekben nincs igazán jelentősége. Mindkettő egyként érvényes. Nyilván Nazianzi Szent Gergely a tanításában fontosnak tartotta a jelen időt is hangsúlyozni: Krisztus értünk vállalt tette nem pusztán múltbéli esemény, hanem bár történelmi is, mégis történelem fölötti, bár egyszer megtörtént, mégis folyamatosan történik velünk. Ám ugyanez éppenúgy érvényes Krisztus Urunk feltámadására is. Mivel azonban itt az asszonyok hírül adó mondata terjedt el az említett csatornákon keresztül köszöntésként, ezért maradt meg a múlt idejű forma.
Kedves Lelkiatya!
Az orosz ortodox templomban hogyan vetnek helyesen keresztet?
Köszönöm. Konstantina
Úgy tudom, az orosz ortodoxoknál szokásos sajátosság, hogy a jobb váll érintése után nem a bal vállukat érintik, hanem a szívüket. Az a magyarázat társul hozzá, hogy a szívben fejeződik be az Isten megvallása, hogy Krisztus keresztje, amelyet magunkra öltünk, egészen a szívünkig hatol.
Az oroszoknál látható még, hogy előbb vetnek keresztet, utána hajolnak meg. A görögök ellenben előbb meghajolnak, s utána vetik a keresztet.
Tisztelt Atya
Szeretnék Püspök Urral kapcsolatba lépni.Hogy tehetem ezt meg.
Tisztelettel:Egy pap által lelkileg összetört ISTENBEN bízó ember.
Írjon bátran a puspok@gorogkaolikus.hu címre. Az oda érkező leveleket egyedül ő olvassa. Javaslom,hogy bátra írja is alá, ne kitalált nevet használjon. A névtelen levelekkel nem szokták komolyan venni.
Kedves Lelkiatya!
Tanácsot szeretnék kérni, mitévő legyek? Három hónapos csecsemőként kereszteltek meg ugyan, de csak hat éve, hogy tizennyolc évesen tényleg tagja lettem az egyháznak. Rádöbbentem arra, hogy ebben a hat évben sokszor fordultam Istenhez meggondolatlan fogadalmakat téve, kb. így: "Ha ezt és ezt így és így teszed, akkor én megígérem, hogy ezt és ezt fogom tenni". A legtöbbre nem is emlékszem, amire pedig igen, azt vagy akkor sem gondoltam egészen komolyan, vagy pedig olyan dolgot ígértem meg vele, ami nem igazán illik abba a szép folyamatba, ahogy az Isten engem eddig - már nemhívő gyerekként is - nevelt. Nagy terhet jelent a lelkiismeretem számára ez tény. Mitévő legyek?
Válaszát köszönöm! Imáit és áldását kérem!
Szeretettel: Zoli
Kedves Zoli!
Kétségtelen, hibát követett el, amikor meggondolatlanul ígéreteket tett, kicsit vagy nagyot. A lelkiismeretét megnyugtathatom, hogy ezek ma már nem kötelezik Önt. Akkor sem gondolta komolyan, most sem része az életének ezek teljesítése. Nem azzal tesz eleget Isten végtelen szeretetének, ha ezeket igyekszik aprólékosan felidézni, és amit lehet, utólag teljesíteni. A fő tanulság az, hogy nem szabad könnyelműen szavakat kimondanunk. Ha eddig nem tette volna meg, egy füst alatt gyónja meg minden eddig könnyelműen tett ígéretét. Azt is, hogy tette, azt is, hogy nem tartotta meg. Mostantól pedig kerülje az ilyet. Adjon hálát azért, hogy mindezt felismerte. Már ez is a kegyelmi fejlődésének a jele - hiszen korábban ezt észre sem vette. Istenben bízva további szép lelki fejlődés vár Önre.
Kedves Lelkiatya!

Mit kell olyankor tenni-az imádságon kivül-, ha az ember ugy érzi, hogy ellenségesen, vagy legalábbis lekezelően bánnak vele? Tisztelem előljáróimat, de ez a tisztelet miért nem kölcsönös? Nekem miért kell a sértést elviselnem, a nemtörődömséget, és a szervezetlenséget? Otthonomban rendet tartok, szeretném ha az egyházközségünk életében is rend lenne. Sekrestyésként, kántorként ugye nem árt előre tudni a dolgokat? Miért az utolsó pillanatban kell megtudnom mindent, miért kell igérgetni a hittanos gyerekeknek, hogy aztán csak csalódás érje őket? Én nem hivogatom nap mint nap a papunkat, van persze akinek naponta van vele megbeszélnivalója. Ám legyen, de akkor tájékoztasson már az egyházközséget, a munkámat illető dolgokról, és ne ugy hogy félinformációt kapjak, amiből már nem kis gondok is akadtak. Én csak türök, meg nyelek, mások hanyagsága miatt, lassan elmegy a kedvem ettől a munkától, noha hivatásként élem meg. Könyörgöm, figyeljenek már oda jobban a tisztelt atyák, hogy mit csinálnak, mert a hivek mindent látnak, és csak jönnek a panaszaikkal. Lassan többet "gyóntatok" (nőként), mint az akinek kötelessége lenne a lelkekkel való törődés.
És bocsánat, de ezt ki kell mondanom, ha valaki csak addig pap amig rajta van a reverenda, akkor inkább mondjon le róla, és ismerje be hogy nem neki való ez a hivatás!!!

Köszönöm, hogy meghallgattak!
Kedves Hölgyem!
Be kell látnunk, és el kell fogadnunk, hogy nem vagyunk egyformák. Vélhetően az Ön odaadó precizitásával szemben a plébános atyának erős gyengéje a rendetlenség. Attól még lehet jó és tisztességes ember, de ebben nem jeleskedik.
Minthogy ő a vezető, alapvető magatartás, hogy el kell fogadni az ő vezetését. Szabad és kell is segíteni neki, de a hibáival együtt kell őt elfogadni. Első lépésben tehát Önnek lelkében föl kell dolgozni, hogy ez a szépnek ígérkező egyházi szolgálat sok nehézséggel jár, amelyre nem is számított. Ám ezek a nehézségek nem biztos, hogy a kárára vannak. Önnek jó lehetőséget ad a türelem és az alázat gyakorlására. Tudom, hogy ez nem könnyű, de Krisztus Urunk maga is a szenvedésből tanult engedelmességet (Zsid 5,8). Ha Ön kitartó lelki küzdelemmel el tudta fogadni ezt az atyát a hibáival együtt, akkor sokat tud segíteni a közösség békéjének megtartásában azzal, hogy másokat meghallgat, és szintén segíti őket az atya - hibáival együtt való - elfogadásában.
Nehéz lelki munka ez, de higgye el, legalább annyira gyümölcsöző és mindenki számára építő, mint pl. a templom rendben tartása. Adjon sok erőt ehhez az Úr!
Kedves Lelkiatya!

Az Egyházmegye kezdőlapján karácsonykor felcsendülő "Velünk az Isten, értsétek meg nemzetek, és térjetek meg, mert velünk az Isten..." ének melyik istentiszteletünk részei?

Szeretettel a szórványból: Tamás
Ennek az éneknek az eredeti sorai Izaiás könyvében találhatók (Iz 7-8-9. fejezetek). A Nagy esti zsolozsma állandó része, tehát nem csupán karácsonyi ének. Ünnepélyesen Karácsony és Vízkereszt előünnepén énekeljük, de minden nagyböjti hétköznapon is imádkozzuk, csak akkor nem ezen a szép dallamon énekelve.
K. Lelkiatya. Azt szeretném megkérdezni mi a különbség a gyónás menetében a római és a görög katolikus között? És, hogy aki római katolikusnak lett keresztelve, de még nem gyónt, és ez lenne az első gyónása, gyónhat e görög katolikus templomban? Köszönöm szépen a választ!
A szentgyónás menetét a római katolikus szertartás szerint ideírom:
Belépünk a gyóntatószékbe: Dicsértessék a Jézus Krisztus.
Letérdelünk, vagy leülünk.
Keresztvetés: Az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében. Ámen.
Gyónom a mindenható Istennek és neked lelki atyám, hogy utolsó gyónásom óta ezeket a bűnöket követtem el. Utoljára gyóntam... (1 hónapja, 1 éve, 10 éve, hamvazószerdára... stb.)
Bűnök felsorolása. (Lásd a lelki tükröt.) Végén: Több bűnömre nem emlékszem. (Itt lehet kérdezni is a gyóntatótól.)
Gyóntató tanácsai.
Bánatima elimádkozása: Teljes szívemből bánom minden bűnömet, mert azokkal az én jó Istenemet megbántottam. Erősen fogadom, hogy Isten segítségével a jóra törekszem, és a bűnöket kerülöm. Ámen. (Történhet más szavakkal is, de a bánat, és a javulás szándéka benne kell hogy legyen!)
Gyóntató kiszabja a penitenciát (elégtételt) és elmondja a feloldozás imáját. Amikor ezeket mondja ... FELOLDOZLAK TÉGED AZ ATYA, A FIÚ ÉS A SZENTLÉLEK NEVÉBEN - akkor keresztet vetünk.
Gyóntató: Magasztaljuk Istent, mert jóságos hozzánk.
Gyónó: Mert örökké szeret minket.
Gyóntató: Isten megbocsátotta bűneidet menj békével.
Gyónó: Istennek legyen hála.
(Ez a párbeszéd elmaradhat.)
Elköszönés: Dicsértessék a Jézus Krisztus!
A görögkatolikus szertartása is hasonló. Annak leírását a szertartásaink között találhatja meg.
Minthogy a katolikus egyházon belül más rítusban is föl lehet venni érvényesen a szentségeket, ezért lehet gyónni is más rítusú papnál. Felnőttek esetében azonban jobb, törekedni kell rá, ha az első gyónást megelőzi a bérmálkozás. Ez, természetesen, hosszabb előkészületet is jelent, de az első gyónás ugyanúgy. Sokkal többet jelent, ha időt, áldozatot nem kímélve készül az első szentgyónására.
Dear sirs, have a blessed time,
I turn to you with great supplication. I'm a Roman Catholic priest and a lawyer in Prague (Czech Republic) and currently I deal with my doctoral thesis on the topic of marriage in the Eastern Catholic Churches. I'd like to ask you kindly for help if you could send me by email wedding ceremonies in your Eastern rite, in liturgical language and in English (or another world language), if it is possible. I can't go to all the Churches sui iuris, and it is for me very difficult to put together the wedding ceremonies of each Catholic Church, for my time-consuming profession.
Thank you sincerely for your understanding, answer and a kind help.
Best regards
ICLic. Mgr. Miloš Szabo
Dear Mgr. Miloš Szabo,
We ask you to send Your e-mail adress and we try to help You!
Akit érdekel!
Karácsonyi szertartási rend 2011-2012
Nyíregyháza Belvárosi Görögkatolikus templom
December 23.péntek 7ó. Királyi imaórák
December 24.szombat
6,30ó. Szent Liturgia
16,30ó Betlehemes játék
17ó. Csonka nagy alkonyati istentisztelet Püspök atya vezetésével
22,30ó Nagy esti zsolozsma lítiával
24ó Éjféli Szent Liturgia
25. vasárnap:Jézus Krisztus születése
6,30ó Szent Liturgia
7,15ó Reggeli istentisztelet
8,30ó Szent Liturgia ,Betlehemes játék
10ó Püspöki Szent Liturgia
12ó Szent Liturgia
17,30ó Szent Liturgia
18,15ó Nagy alkonyati istentisztelet
26.hétfő : Az Istenszülő emlékezete: Vasárnapi rend
27.kedd : Szent István diakónus:Vasárnapi rend
December 31. szombat :
16,45ó Alkonyati istentisztelet
17,30ó Óévzáró hálaadó Liturgia
2012.január 1. vasárnap:Jézus Krisztus körülmetélése,Nagy Szent Bazil főpap,
Vasárnapi rend,de a reggel 6,30ó Liturgia elmarad!

Áldott szép ünnepet kívánok Mindenkinek!Ari
Kedves Ari!
Köszönjük.
Kedves Lelkiatya!
Egy olyan jellegű kérdésem lenne, hogy a papok kapnak-e fizetést az egyházmegyénkben? Azért is merült föl bennem ez a kérdés, mert a falunkban tartózkodó atya folyton mondogatja, hogy ő abból él amit mi adunk számára, amit sajnos nem tudok elképzelni, mert nem egy nagy összeget kap, de tisztességesen megtud belőle élni. Ha valóban az atyánknak van igaza, hogy csak ebből él, amit mi adunk, akkor miért van szüksége 4 év után új autóra? Ha ennyire felesleges a pénz amit a szociális hálózatból nyer, mert azt is működtet akkor miért nem költi inkább a szegényebb és rászorult családokra? Sajnos azt kell, hogy mondjam, hogy jól él a papunk és ez számomra annyira összeegyeztethetetlen azzal, amikor arról beszél hogy válság van és szegénység...ami valóban így is van, de nem nála!
És így Karácsony előtt nem hiszem el, hogy ne tudta volna jobb helyre tenni ezt a pénzt, amit az autószalonban hagyott, szomorú!

Válaszát előre is köszönöm!
Áldott ünnepeket kívánok: Mária egy kicsi faluból!
Az egyházközségben szolgálatukat teljesítő papok attól az egyházközségtől kapnak fizetést, amelyiket szolgálják. Azon egyházközségek, amelyek erre nem képesek, központi támogatást kapnak, hogy életképesek maradjanak, és a papjuk is fel tudja venni a fizetést.
Hogy az említett atyának honnan van anyagi forrása 4 év után új autóra, azt nem tudhatom. Talán a családja segítette, s talán a saját családjának a gyarapodása késztette arra, hogy nagyobb autót vásároljon.
Mindenesetre én sem tartom helyesnek, ha a pap anyagilag jobb körülmények között van, mint azok az emberek, akik között él, akiket szolgál. Az Egyházi Törvény ezt írja elő:
"A klerikusok Krisztus szegénységének lelkületével eltelve törekedjenek arra, hogy életük egyszerűségével a lelki javak tanúi legyenek a világ előtt, és a földi javakat lelki ítélőképességük révén szánják helyes használatra. Azon javakat pedig, melyeket egyházi hivataluk, szolgálatuk vagy feladatuk gyakorlása alkalmából szereznek, miután fedezték belőlük tisztes megélhetésüket és állapotbeli kötelezettségeik teljesítését, osszák meg és fordítsák az apostolkodás és a jótékonyság cselekedeteire." (385. kánon 1.§.)
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Kedves Lelkiatya!

A Szent Liturgia keretében gyűjtött adománygyűjtés (köznapi nevén perselyezés) kapcsán lenne egy kérdésben. Különböző egyházközségekben különböző gyakorlatot láttam a perselyezés liturgián belüli időzítésére. Volt, van ahol a szentbeszéd után gyűjtenek, van ahol az apostoli hitvallás alatt, van ahol az átváltoztatás után. Fontosnak tartom ezt a szokást/ gyakorlatot, hiszen fontos, hogy az Egyház életét, mi akik odatartozunk támogassuk. Azonban a sokszínű gyakorlatot furcsállom, tekintve azon tapasztalatomat, hogy görögkatolikus szertartásrendünk kapcsán eddig mindig elég pontos, körülhatárolt előírásokkal találkoztam. Így az lenne a kérdésem, hogy van-e központi előírás, ajánlás a liturgián belüli adománygyűjtésre és annak időzítésére? Ha nincs konkrét előírás, akkor érdeklődnék, hogy a Szent Liturgián belül milyen részben, részekben javasolt a felajánlásokat összegyűjteni?
Köszönöm előre is válaszát. Egyúttal kívánok Önnek és munkatársainak Áldott, Szent Karácsonyt és Örömteli, Egészséges Új Esztendőt!
Igaz, hogy nálunk meglehetősen szoros szabályok vannak, ugyanakkor jellemző ránk a sokszínűség is. Mindkettőnek van jó és rossz oldala egyaránt.
A perselyezés gyakorlatában mindez jól megfigyelhető. E téren különösen is sokféle szokás él az egyházunkban. Nem tudok arról, hogy rendelkezés szabályozta volna. De ha változtatni akarnánk, lehet, sokfelé ellenkezést váltana ki.
Véleményem szerint legjobb helye a prédikáció után van. No, nem azért, mert ez jó fokmérője lehet az elhangzott beszédnek, hanem, mert az ezt követő ekténiák után hamarosan kezdődik a felajánló körmenet, a nagybemenet. Igaz, hogy a Kerubénekben azt énekeljük, hogy ?tegyünk félre mostan minden földi gondot?, és az akadékoskodóknak visszásnak tűnhet, hogy éppen ilyenkor perselyezünk, de ezt is lehet jól érteni. A perselyezés célja elsősorban nem az egyházfenntartás, hanem az önkéntes adományok felajánlása. E felajánlással mi is bekapcsolódhatunk Krisztus önfelajánásába, az adományokon keresztül mi is önmagunkból adunk. Annál szégyenletesebb, ha csupán jelképesen néhány fillért.
Legjobb, ha a nagybemenetre be is fejeződik. Ebbe nyugodtan bele lehet vonni a ministránsokat, hogy mihamarabb lebonyolódjék, s hogy mire a pap az adományokat fölviszi az oltárra, addigra a mi adományaink is ott legyenek a szentélyben.
Tisztelt Lelkiatya!

Azzal a kéréssel fordulnék önhöz, hogy Fedor Péter atya által énekelt "Ő az Úr" című dalát a médiatárba szíveskedjenek be tenni, mert nagyon tetszik!

Köszönöm szépen!
Nem találjuk ennek az éneknek a felvételét. Sajnos nem tudjuk teljesíteni a kérést.
Kedves Lelkiatya!
Ismerősi körömből néhányan járnak Nagyfaluba. Nem tudom hallott-e az Atya erről.Romániában van, egy asszony, aki kap állítólag üzeneteket a Szűzanyától és miséket, kilencedeket végeznek. Zarándokhely szerű dolog. Most azt mondják felfakadt egy forrás, amit előre megmondott ez az asszony, hogy az utolsó időkben fog feltörni,meg majd a mostani kilenced ideje alatt megjelenik a Szűzanya az ott lévőknek... Ezekkel kapcsolatban én nagyon negatív vagyok,pedig tényleg igazán hiszek, igyekszem minél élőbb hitet megélni görögkatolikusként. A kérdésem, hogy hitetlenség-e a részemről ha nekem sántít ez a dolog? A másik pedig ez a "Nagy figyelmeztetés" vagy valami ilyesmi amit nagyon emlegetnek. Ez mennyire hiteles dolog? Úgy érzem nem kell ilyen dolgokba nagyon belemerülni, úgy kellene élni, hogy bármikor meghalunk meg tudjunk állni Isten előtt (persze az ő kegyelme nélkül ez sohasem menne)Hívő emberként jól gondolom ezeket?
Előre is köszönöm a válaszát!
Ilona
Teljesen jól. Se szeri, se száma az efféle magánkinyilatkoztatásoknak. Nem hitetlenségre, sokkal inkább helyes hitérzékre vall, ha valaki ezeket tartózkodással fogadja. Jézus Krisztusban lezárult a Kinyilatkoztatás. Ahogyan Barsi Balázs atya mondja, az Atya már ?nem tud többet mondani?, hiszen Krisztusban teljesen kimondta Önmagát.
A Nagyfaluban történt eseményekről csak Öntől hallottam. Nem ez fogja erősíteni a hitünket. Annál nagyobb figyelmeztetést pedig senki sem tud mondani, mint amit már Krisztus elmondott és a Szentírásban illetve az Egyház tanítása által eljutott hozzánk: Térjetek meg és tartsatok bűnbánatot, mert közel van az Isten Országa.
    ... 404 405 406 407 408 
409
  410 411 412 413 414 ...