Tisztelt Lelki Atya!
Egy ismerősömtől sokat hallok a nyelveken való imádkozásról. Többször vitatkozunk, hogy miért is jó ez a fajta ima? Szerinte aki betöltekezett Szent Szellemmel az egyenesen Istenhez szól, a gonosz nem érti azt, mert a szelleme szól neki Istenhez. Én görögkatólikus vagyok rendszeresen járok a templomba imádkozom saját fogalmazásaim szerint és a hagyományos imák szerint, a Jézus imát is. Csak nem tudom megérteni mi szükség van a nyelveken való imára, mikor azt én sem értem, hogy mit mondok?
Tessék nekem meg magyarázni, mi is ez a nyelveken való imádkozás, szükség van-e erre? Köszönöm! Zsuzsa
Kedves Zsuzsa!
Szent Pál is azon a véleményen volt, mint Ön. Azt írja: "Inkább szólok öt érthető szót azért, hogy másokat tanítsak, mint tízezer szót az elragadtatás nyelvén (1Kor 14,18). A korintusi levél e szakaszában egyébként (1Kor 14,13-28) részletesen leírja, hogy az elragadtatás nyelvén szólás nem annyira a közösség épülését szolgálja, mint inkább egyéni imádságnak tekinthető. De még akkor is hordozza azt a veszélyt, hogy az értelem nem tud bekapcsolódni a dicsőítésbe (14. vers). A korintusi gyülekezetben ugyanis igen elharapódzott ez a gyakorlat, és éppen azért írta ezeket a sorokat az Apostol, hogy egy kicsit rendet teremtsen ezen a téren. Érdemes a 12-13-14. fejezeteket végig olvasni, hogy megértsük ennek egész tanítását. Ennek része az, hogy a legnagyobb adomány, a legértékesebb karizma a szeretet, erre kell mindnekinek legjobban törekedni.
A nyelvek adománya - ma nagyon látjuk ezt - sok esetben inkább önkifejezés. Igen rossz gyakorlat, ha "karizmatikus" közösségben szinte szégyellheti magát, aki "még" nem tud nyelveken beszélni. Ez teljes félreértése az isteni adományoknak.
Nyíltan válaszolhatok a kérdésére: Nincsen szükség a nyelveken való imára. Aki ezt megkapja, örvendezzék, és imádkozzon ezen a módon, ha a lelke erre indítja. De közösségben így imádkozni csak zűrzavart teremt.
Miért is gondolná bárki, hogy a nyelveken való ima jobb, többet mond, értékesebb, mint a szentek imádságai, az egész Egyház közösségének sok évszázad alatt megszentelődött szövegei, vagy éppen azok az egyszerű szavak, amelyeket személyesen fogalmazunk meg a Jóistennek?
Imádkozzam lélekkel, de imádkozzam értelemmel is, énekeljek lélekkel, de énekeljek értelemmel is!
Kedves Lelkiatya!
Történelmi egyházainkra sajnos egyre jellemzőbb az elnéptelenedés. A templomok elöregednek, kiüresednek, egyfajta "öregnénis" dolog lett a vallásos élet a legtöbb ember szemében. Míg Nyugaton templomok tucatjait zárják be (pl. Németország), addig Keleten épp most kezd fellendülni a kereszténység.
Saját egyéni véleményem szerint nálunk az is lehet az egyik ok, hogy az egyházak világa, stílusa távol áll a mai modern embertől, főleg a fiataloktól.
A hétvégén volt szerencsém egy karizmatikus közösségi eseményen résztvenni, ahol egy római katolikus plébános atya volt a vezető. Hatalmas lelki élmény volt számomra megérezni a Szentlélek erejét és azt a személyes kapcsolatot Istennel, mely a könnyűzene és a spontán ima segítségével valósult meg.
Ezekben a könnyűzenés - gitáros énekekben szerintem hatalmas erő van. Lehet hogy a liturgiát tekintve nem az Egyház magas szintjén szólalnak meg, de szerintem sokkal több ember járna templomba, ha legalább havonta 1-2 alkalommal tartanának könnyűzenés Szentmiséket vagy Szent Liturgiákat, mivel ez a stílus a mai emberhez közelebb áll. A népénekek is csodálatosak, de ezek inkább az idősebb korosztály számára helytállóak, hiszen számukra a népdalok éneklése volt fiatalkorukban a "szórakozás".
Tisztában vagyok azzal, hogy a liturgia nem a hívek igényeire szolgál hanem az Úristen imádására, de valahol mégis helyt kellene adni ezeknek az énekeknek is, amit végülis az Egyház sem tilt. A atyák nagy része (tisztelet a kivételnek!) miért nem él ezzel a lehetőséggel, és miért nem vezetik be, hogy legalább néha, 1-2 havonta lenne egy ilyen Szentmise vagy Szent Liturgia?
Előre is köszönöm a válaszát!
Isten áldja a segítőkészségéért!
Tamás
Kedves Tamás!
Abban igaza van, hogy "valahol helyt kell adni ezeknek az énekeknek", amelyek sok fiatalnak tetszenek. Könnyen énekelhető, könnyen tanulható, jó hangulatot keltenek. Megvan ezeknek is a helye az Egyházban. Sok olyan alkalom van, amikor elővehetjük, elő is szoktuk venni ezeket a gitáros énekeket.
Amikor úgy fogalmazott, hogy "a liturgiát tekintve nem az Egyház magas szintjén szólalnak meg" ezek az énekek, akkor igen helyesen ráérzett, hogy valami nagyon fontos hiányzik belőlük, ami nem teszi alkalmassá arra, hogy a Szent Liturgián helyet kapjanak. Nem véletlenül hívjük könnyűzenének ezt a műfajt. Könnyű hallgatni, könnyű megemészteni, könnyű mellette sok minden más csinálni, könnyű el is felejteni őket. Alapvetően nem arra valók, hogy elmélyülést érjenek el. Nem szabad összekeverni azt a hangulatot, amelyet ilyenkor ébreszt bennünk azzal a mélységgel, amelyet az Egyház imádságai valóban elérnek. A könnyűzene a felszínen érinti meg az embert, a komoly zene a lelke mélyét. Márpedig az Egyházban minden arra törekszik, hogy minél mélyebben segítsük az embert az Isten felé.
A liturgikus énekek valóban sokszor igen nehezek, figyelmet, odaadást, áldozatot is követelnek - mint minden értékes dolog. Nem szabad a könnyebb végéről megfogni a lelki munkát, csak azért, hogy minél látványosabb eredményt elérhessünk. Sok fiatal járt évtizedeken át a beat-misékre, a belőlük lett felnőttek ma mégsem töltik meg a templomokat.
Való igaz, hogy ha színvonalas könnyűzenét adnánk a templomainkban - a színvonal nélküli zenéről ne is beszéljünk, az nyilván nem a templomba való! -, akkor sokkal többen jönnének el. Csak hát közben éppen azt nem tudjuk adni nekik, azt a mélységet, amit igazán keresnek. Volt már arra próbálkozás a 80-as években, hogy gitárral kísérjük (kíséreljük) a mi énekeinket, de elég hamar csődbe jutott ez a vállalkozás. A bizánci lelkiség hamarabb kiszűri, ami nem odavaló.
Hála Istennek vannak értkes fiatalok ma is, akik értik e zenét, akik törekszenek erre az igazi mélységre. A felnőtté válás során pedig még többen ismerik föl, hogy az Istenhez vezető út sohasem könnyű, de mindig csodálatos, érdemes érte küzdeni és áldozatot hozni.
Kedves Lelkiatya! A párommal jövőre tervezünk összeházasodni. Ő római katolikus vallású, én viszont nem vagyok megkeresztelkedve. Szeretném, ha neki meglenne az az öröme, hogy templomi esküvőnk legyen, ehhez viszont-tudomásom szerint-nekem is meg kellene keresztelkednem. A kérdésem a következő: mi a keresztelkedés eljárása, mit kell tenni annak érdekében, hogy meg legyek keresztelkedve. A másik kérdésem erkölcsi: érdemes, szabad-e keresztséget felvenni olyan embernek, aki nem hisz Istenben csupán azért, hogy más (jelen esetben a menyasszonyom) boldog legyen? Köszönettel, L
Kedves L!
A tanácsom a következő. Már mostantól járjanak el jegyesoktatásra. A kedvese biztosan örömmel venné ezt az indítványt. Ennek során számos fontos kérdést meg lehet beszélni a pap jelenlétében. Ezek között nyilván egyik legfontosabb a hit, az Istennel való kapcsolat lehetősége. Így Ön is jobban megismerheti, hogy mit is jelent a hit és a keresztség. Abban bízom, hogy Ön nyitott lelkű ifjú, és e beszélgetések során föl fogja ismerni, hogy mennyire más az élet Istennel együtt, mint nélküle. Ez azért is fontos, mert kedves jövendőbeli feleségével a leglényegesebb kérdésben egységben lesznek. Enélkül, higgyék el, nagyon nehézzé válnék a házasságuk.
Megkeresztelkedni, természetesen csakis akkor lehet, ha Ön eljutott arra hitre, hogy önszántából is kérje ezt. Ha nem, akkor nem szabad fölvennie a keresztséget. Az mindenkinek, Istennek és embernek a megcsúfolása lenne.
Van egyébként lehetőség arra is, hogy ha Ön nem is keresztelkedik meg, azért még összeházasodhatnak, de ehhez - úgy tudom - a püspök engedélye szükséges.
Kedves Lelkiatya!
A népszámlalás kapcsán merült fel a következő kérdés:
Feleségem római katolikus. Görögkatolikus szertartás szerint volt az esküvői szertartásunk. Feleségemnek megtetszett szertartásunk, közösségünk, Gyermekünket is görögkatolikusnak kereszteltettük és így most együtt az egyik görögkatolikus közösségbe járunk.
A népszámlálási kérdőív ominózus 38-as kérdés ("Mely vallási közösséghez, felekezethez tartozónak érzi magát?") megválaszolásánál gondolkodóba estünk. Nem keresztségre, hanem érzés-re kérdeznek. Feleségem most már inkább görögkatolikus közösséghez tartózónak érzi magát. Ennek megfelelően felmerült benne, hogy görögkatolikust írja be. Ezzel szemben én azt javasoltam, hogy inkább keresztsége szerint a római katolikusságát vallja meg a népszámláláskor. Sikerült meggyőznöm, de én továbbra is gondolkodóban vagyok.
Ehhez kapcsolódóan két kérdésem lenne:
1. Helyes volt-e a javaslatom feleségem válaszát illetően? (ez a kérdés más "vegyes" házasságban élőt is érinthet)
2. De az lenne a kérdésem, hogy amennyiben szeretné a feleségem egyáltalán van e lehetőség formális rítusváltásra (latinról bizáncira)? (Tudom, hogy férfiaknál nagyon korlátozott a rítusváltás lehetősége.) Javasolna-e Ön ilyen lépést?
Köszönöm szépen előre is válaszát.
D.
Kedves Uram!
Az adatlapon szereplő kérdés valóban nem pontos. Nem az érzés alapján tartozunk valamely felekezethez, hanem az egész életünkkel. Természetesen nagyon jó tanácsot adott a feleségének, amikor az mondta, hogy ő római katolikusnak írja be magát. Megkeresztelkedése révén oda tartozik. Hogy a családjuk együtt jár el a görögkatolikus templomba ez megint üdvözlendő és dicséretes dolog. Igazán nem szükséges emiatt a kedves feleségének rítust változtatnia, hiszen amint eddig, úgy ezek után is részt vehet minden szertartáson, részesülhet a szentségekben.
Van lehetőség a rítusváltásra, ehhez mind a két illetékes püspöknek a beleegyezése szükséges. Én azonban nem javaslom.
Kedves Lelkiatya!
Tanácstalan vagyok, hogy az oldalukon hol kellene feltennem a következő kérdést:
Milyen plug in-t kell telepíteni, hogy a napi ige megjelenjen, mert a 3 általam használt böngésző (ms explorer, firefox, google chrome) esetén csak egy üres fehér ablak jelenik meg.
Segítségét köszönöm! Szterka
Kedves Szterka!
Erre szokták mondani: A hiba nem az Ön készülékében van. Röstelkedve vallom be, hogy el vagyunk maradva a szentírási szövegek közlésével. Nem az Ön gépének fölkészületlensége, hanem a mi munkánk elmaradása miatt jelenik meg olykor csak egy üres fehér folt a Szentírás helyén. Ígérem, iparkodunk, s bízom abban, hogy nem lesz többet ilyen csalódása a honlapunkkal kapcsolatban.
Kedves Lelkiatya!
Nagyon szépen Köszönöm a válaszát! Valóban mindenkor fennáll a változás lehetősége,de nem tudom,megtörténik -e majd ez.Az a gondolat is megfontolandó számomra,hogy azt kell megtalálnom,hol van dolgom,hol lehetek hasznos. Ez még nem teljesen sikerült -bár régóta keresem -,de még mindig azon vagyok. Addig viszont azzal foglalkozom,amire kedvet,képességet érzek.
Amennyiben mégis megtalálnám ezt, az még mindig nem jelenti a kereszténységhez való visszatérésemet.Természetesen megtörténhet,hogy egybeesik ezzel. Ezért aggodalmat érzek,hiszen,amennyiben igaza van,ez jelen állapot szerint a kapcsolatunk végét kéne,hogy jelentse. Ám lehet,hogy mégis csak lehetséges,hogy együtt legyünk, - Ő hívőként Én pedig nem hívőként - és akár valami jót is tegyünk a világban.
Kérem ne vegye kukacoskodásnak:Már örültem annak,hogy nincs eskü,de az interneten mégis találtam.Avagy ez nem kötelező rész?
Esketés
A jegyesek letérdelnek, jobb kezüket az Evangéliumra teszik, az áldozópap pedig
epitrakelionnal egyesíti kezüket, s először a vőlegénnyel mondatja el a következő eskűformát:
Én N. feleségül veszlek téged N. / és ígérek neked
házassági hűséget, / szeretetet és megbecsülést/ és fogadom,
hogy el nem hagylak mindhalálig, / sem magamtól el nem
bocsátlak. / Úgy segéljen engem a Szentháromságban egy Isten/,
a boldogságos Szűz Mária és minden szentek.
Most a menyasszony mondja az eskető pap után:(Ugyanaz a szöveg,csak a menyasszony még engedelmességet is fogad.)
Válaszát és türelmét továbbra is Nagyon Köszönöm!
Üdvözlettel:Noémi
Kedves Noémi!
Természetesen annak megtalálásában, hogy hol tudok szolgálni, hol lehetek hasznos másoknak, sokat segít az önismeret. Fontos tudni és látni, hogy mihez ért, mivel foglalkozik szívesen. Ezek Istentől kapott adományok, amelyeket éppen azért kapott, hogy általuk hasznára lehessen másoknak. A talentumokat sohasem a magunk, hanem mindig mások számára kapjuk. Ha csupán a magunk javára akarnánk fordítani, az egyenlő volna azok elásással, hiszen nem gyarapítjuk, nem sokszorozzuk meg mások szolgálata által.
A kedvesével való kapcsolatában nem hiszem, hogy drasztikus lépést kellene tenniök. Ismerjék meg egymást egyre jobban, beszélgessenek sokat, legyenek közös élményeik. Ezáltal sokat alakulhat nem csak a kapcsolatuk, de a gondolkodásuk, az egyéniségük is. Ha az Ön udvarlója komolyan gondolja ezt a hivatást, akkor - mint mondtam - elképzelhetetlen lesz a kapcsolatuk másként, mint a közös hitben. (Egy görögkatolikus kispap nyilván nem udvarolhat olyan lánynak, aki nem hisz Istenben, nem éli, nem gyakorolja ezt a hitét!) Én továbbra is bízom abban, kedves Noémi, hogy előbb-utóbb vissza fog találni a Jóistenhez. Szépen élni, jót cselekedni pusztán emberi erővel ideig-óráig lehet ugyan, de ez az emberi erő egyszer csak elfogy. Fiatalon még talán nem érzik ezt, de az élet meg fogja rá tanítani. Isten segítségével azonban végtelen erőt kapunk. Miért adnánk alább?
Egy fontos tanácsom még. Óvakodjanak attól, hogy testi kapcsolattal egyesüljenek. Ez megöli a lelki szerelem szép és egyenletes fejlődését, egymás megismerésének bimbó szerű kivirágzását.
Az esküvőről. A magyar szóhasználatban valóban gyakran jelen van az eskü, miként a szertartás nevében is. Eskető papról beszélünk, esküvői menetről s hasonlókról. A Szerkönyv valóban esküformának mondja az idézett részt, de egyik fél sem ejti ki, hogy "esküszöm". Ezért írtam, hogy a mi szertartásunkban nincsen eskü.
Kedves Lelkiatya!
Szeretném megkérdezni, görög katolikus szertartás szerint végeznek esketést pénteki napon?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel:Laura
Kedves Laura!
Mivel a bizánci egyházfegyelem szerint a péntek bűnbánati nap, ezért a görögkatolikusoknál kerülendő ezen a napon az esküvő. Az esztendőben van négy olyan szabad hét, amikor nincsen pénteken bűnbánati nap, ezeken minden további nélkül lehetséges. Egyéb időszakokban, ha súlyok ok miatt nem oldható meg másként, csak pénteken az esküvő, akkor a püspöktől kell erre fölmentés kérni.
EN NAGYON SZEGYELLEK GYONNI ES NAGYON NEHEZEN VESZEM RA MAGAM,LEHET AZ IS KOZREJATSZIK HOGY A MOSTANI PAP AKI A SZENTMISEKET TARTJA OLYAN AUTOMATIKUS LETUDJA ES MEGY VALAMI NINCS AMI A REGI PAPUNKKBA MEG VOLT O UGY TUDOTT BESZELNI HOGY SZAJTATVA HALLGATTUK .O SAJNOS MEGHALT .NEM AKAROZIK TEMPLOMBA JARNI.NEM VONZ A GYONAS SE MEG A MISE SEM SZEGYELLEM DE MIT TEGYEK,DE ITTHOL NAPONTA TOBBSZOR IMATKOZOK.EZ NAGYON VESZELYES IS MERT A KISFIAM ES A FERJEM MEG JOBBAN NEM AKARNAK TEMPLOMBA JARNI MINT EN.MIT TEGYEK KENYSZERBOL JARJAK?
Valóban, miként mondta, ez a magatartás nagyon veszélyes. A kedves családtagjaira nézve, de az Ön számára is. Nyilván igen sajnálatos, hogy nem tud úgy tekinteni a mostani atyára, mint arra, akihez talán kislány kora óta járt. Ám nem szabad azt keresni a következő papban, amit az előzőben látott. Ez a vágy mindig félrevezet bennünket.
Elhiszem, hogy lehet abban igazság, hogy a most Önöknél szolgáló atya nem oly buzgó, mint a korábbi volt. De egészen biztosan őneki is vannak erényei, jó tulajdonságai. Könnyen lehet, hogy ha a kisfia eljárhatna Önnel minden vasárnap a templomba, akkor számára a mostani atya volna a kedves. Persze, csakis akkor, ha Ön le tudja győzni önmagában ezt az ellenérzést, amely kialakult. Kérem, imádkozzék ezért, és tegyen is meg mindent ennek érdekében. Ne kényszerből, hanem kötelességből menjen el. Sok olyan kötelességünk van, amelyhez épp nem fűlik a fogunk, mégis meg kell tennünk. Ha most nem szárnyalva röpül a templomba, mint annak idején, azért még ott a helye, el kell mennie. Idővel át fog ez alakulni, meglátja. A sátán nagyon szereti kihasználni ezeket az emberi gyengeségeket. Nem szabad hinni neki.
Ha másért nem, a gyermekéért tegye meg, hogy minden vasárnap elmegy a templomba, és rendszeresen gyónik és áldozik. Csakis így remélheti, hogy fia később nem fordul el az Istentől és az Egyháztól. Nagyon boldogtalanná tenné ezzel az életét, de a sajátját is.
AZT SZERETNEM MEGKERDEZNI VALOBAN HALALOS BUN HA RITKAN JARUNK TEMPLOMBA? MERT VALAHOGY ELVESZTETTUK AZ ERDEKLODEST VAGY A BIZALMAT.
Halálos bűn az, ha tudva és akarva súlyos dologban szándékosan vétünk Isten ellen. Nem annyira a cselekedet, mint inkább a szándék teszi a vétket súlyossá, ha úgy tetszik, halálosan súlyossá.
Kedves Testvérem! Ha Ön a mi honlapunkat olvassa, ha őszinte kérdéseket tesz fel a lelkiatyának, tehát érdeklődik a hitének állapota, az Istennel való kapcsolata felől, akkor nem tudom elképzelni, hogy a halálos bűn állapotában lenne. Vagy ha netán mégis, akkor nem sok választja el attól, hogy ezen mihamarabb változtasson.
Javaslom, kérem, ne azt latolgassa, hogy az Ön lelke most erkölcstanilag milyen állapotban van. Inkább tegye azt, amit a tékozló fiú: "Felkelek és Atyámhoz megyek". Semmiképp se maradjon meg ebben a tompult állapotában. Ha továbbra is vonakodik elmenni a templomba, akkor a lelke még rosszabb helyzetbe kerül. Ne várja meg! Keljen fel, és lépjen az Isten felé! Ő csak szólítja, hívja, várja, de a lépést Önnek kell megtennie. Egy kicsit már tett is azzal, hogy nagy kedvetlenségében írt erre a honlapra. Most tegye meg a következő, nem sokkal nehezebb lépést. Fohászkodjék a Szentlélekhez! Őszinte szóval kérje az Istent: "Adj nekem erőt a szentgyónáshoz!" Ha pedig már ott van a templomban, el ne mulassza megerősíteni, hogy Önnek valóban ott a helye, és minden más csak ennél rosszabb lehet.
Kedves Lelkiatya!
Nagyon köszönöm, hogy válaszolt az előbbi levelemre. Anyám rákos betegségéről írtam. Ma reggel operálták, az orvos máshol is talált valamit, amit szintén eltávolított. Nagyobb volt a daganat, mint ahogy gondoltuk az előző vizsgálatok alapján.
Sajnos nem tudok most egy pappal se beszélni, a lelkiatyám egy vidéki kórházban fekszik, lábadozik. Több hónapot kell várnom, mire esetleg újra beszélhetek vele, ezért írok most Önnek. Sikerült anyámat misére is vinnem, egy nappal a műtét előtt. Nagyon kérem, hogy imádkozzék érte, így ismeretlenül is, és írjon valami bátorítót, mert hónapok óta úgy érzem, hogy Isten teljesen elhagyott. (Azért az imát nem hagytam teljesen abba, bizonyos napokon hosszabban is imádkozom!)
Szeretettel: M
Kedves M!
Az elmúlt napokban sokat imádkoztam a kedves Édesanyjáért. Bizonyosan Ön is ezt teszi, még sokkal nagyobb buzgósággal, mint én. Bízhat abban, hogy ezek az imádságok nem maradnak meghallgatatlanul. Mégpedig nem is csak az Édesanyja számára, hanem Ön is gazdagodott általa. Még ha nem is érzékeli ezt a mostani szomorkás hangulatában.
Ha úgy érzi, hogy mostanában a Jó Isten magára hagyta, tekintse ezt a hite próbatételének. Ha kitart hittel ezekben az imákban, akkor ezzel a küzdelemmel sokat segíthet másokon is. Összetartozunk!
SZERETNEM MEGKERDEZNI VAN "AY UTOLSO IDOK" CIMU PORTAL AHOL MINDEN NAP UJABB UZENETEKET ,PROFECIAKAT ADNAK AT A LATOK AZ EMBEREK SZAMARA HOGY AZT NEKIK AZ UR JEZUS SUGALLTA .EZEK IGAZAK ES MENNYIRE IGAZAK? HIGGYUNK NINDEN SZONAK?????
Nehezen tudok erről ítéletet mondani. Én magam is abban bízom, hogy az általam megkérdezetteknek a Szentlélekre figyelve tudok választ adni. Ha az illetők, akik Jézusra hivatkozva adnak válaszokat, szintén imádkoznak és böjtölnek, és ez a lelkiélet a szavaikon is átérzik, csak akkor hihetjük, hogy valóban nem maguktól mondanak pusztán emberi okoskodásokat.
Nekem még nem volt alkalmam ilyenre bukkanni, így nem tudom kellően megítélni.
Tisztelt Lelki Atya!
A vasárnapi liturgián a nyíregyházi belvárosi templomban voltam...
Ott volt egy kispap, akit még nem láttam. ...
De nem csak ez háborított fel, hanem a viselkedése is. ...
Mindegy, hogy kiket vesznek fel papnövendéknek? Nagyon bosszantó, hogy mi egyszerű hívek igyekszünk az egyházunkat a saját lehetőségeinkhez mérten szolgálni, hogy épüljünk, addig ott fent ennyire nem törődnek az egyházunk jövőjével! Kérem, tegyenek valamit a panaszomra, higgyék el, nagyon mérges vagyok az egyházunk vezetésére!
Kedves Hölgyem!
Kérem, bocsásson meg, csak részleteiben tettem közzé az írását. A túl személyesnek ítélt részleteket kihagytam.
Bizonyos vagyok abban, hogy a szemináriumunkba igen körültekintően vesznek föl fiatalembereket. A nyíregyházi templomban elöl azok az előkészítőt végző fiatalok ülnek, akik majd Isten segítségével csak jövőre lesznek kispapok. Jó nevelőre vannak bízva, akinek a többi elöljáróval együtt nem csak az a szerepe, hogy tanítással, neveléssel fölkészítse őket a szemináriumra, hanem, hogy lehetőség szerint azt is elbírálja, kik folytathatják a papságra való fölkészülést.
Köszönöm aggódó szeretetét az egyházunk iránt. Ugyanakkor megnyugtathatom, nem kell haragudnia az egyházunk vezetésére. Inkább imádkozzék ezekért a vezetőkért, a nevelőkért, és természetesen a jövendő papságunkért.
Kedves Lelkiatya!
Mi a véleménye az agykontrollról? Iskolába hívták fel a figyelmünket rá, hogy aki elvégzi a tanfolyamot, milyen sokat segít a tanulásban, de már máshol is hallottam pozitív hatásairól. Gyanakvó vagyok ezzel kapcsolatban, keresztény ember foglalkozhat vele?
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Nem javaslom, hogy foglalkozzék ezzel. Kétségtelen, némely dolgokra használható, de olyan szellemi-lelki ideológia kapcsolódik hozzá, amely miatt jobb távoltartani magunktól. Végső céljában ugyanis egyfajta öngyógyítást kínál, amely szemben áll a keresztény felfogással. Sajnos volt, hogy amerikai fölszentelt pap, sőt, szerzetes is hirdette üdvös voltát, de ez ne tévesszen meg bennünket! Vannak benne olyan részletek, amelyek segítik az értelem és akarat hatékonyságát. Ezeket szabad megismerni, de senkinek sem ajánlom, hogy ilyennel foglalkozó tanfolyamra beíratkozzék. Hiszen akkor az egész önmegváltó ideológiával megfertőzhetik a gondolkodást.
Kedves Lelkiatya!
Kedvesem görög katolikus.Fontosnak tartja és gyakorolja vallását.Én is azt látom,hogy ,jó hatással van ez Rá.Nemrég úgy döntött,papi szemináriumba szeretne járni.Örültem döntésének,mert szeretném,ha olyan dologgal foglalkozna ,amit értelmesnek gondol és ami kiteljesíti.
Engem római katolikusnak kereszteltek.Mintegy 15 évig Közösségbe,szentmisére,hittan órákra jártam.Sokat tanultam,rengeteg jó élményem volt,barátokat szereztem ezek közben.Ám több éve nem gyakorlom vallásomat.Komolyan megfontoltam döntésemet,sok időt hagytam magamnak.
Összességében jobban érzem magam így.
Most is tisztelem azokat,akik keresztény vagy más felekezet tagjaiként példaértékűen élnek.
Én azonban nem szeretnék már egyikhez sem tartozni.A magam által belátott igazságok szerint szeretnék élni.Nem vallom a Katolikus Egyház hittételeit.Jézus tanítását több helyütt nem értem,másutt nem értek vele egyet.(Van olyan rész,amiben igen.)Nem gondolom,hogy létezik egy olyan Istenség,amelyről az Egyház beszél.(Valamilyen Kozmikus Fenntartó Energia szerintem jelen van.)Az egyház liturgiája -bár kétségtelenül szép is gyakran-nem olyan,amelyet magaménak éreznék.Szerintem a külünféle embereknek más-más út lehet a megfelelő és segítő.Az én utam nem ez.
Az egyházi esküvőn olyan dolgokra kéne megesküdnöm,melyekben nem hiszek.Magával az esküvel is gondjaim vannak.Még Jézus is azt mondja,ne esküdjünk semmire és senkire.( Mt5.33)
Az eddig leírtak miatt nem is tartanám következetesnek,hogy részt vegyek egy ilyen szertartáson.
Párom nyilvánvalóan szeretne görög katolikus egyházi esküvőt,sőt enélkül nem is lehet pap,amennyiben nősülni szeretne.
Lehetséges valamilyen áthidaló megoldás?Mit gondol,mit tanácsol Atyám?
Figyelmét és válaszát előre is nagyon Köszönöm!
Üdvözlettel:Noémi
Kedves Noémi!
Föltételezem, hogy Ön még igen fiatal. Ezzel együtt is komoly a gondolkodása, súlyos döntést esetleg döntéseket is hozott már az életében. Egészen bizonyos vagyok abban, hogy ha továbbra is ezzel a felelős gondolkodással él, akkor sokat fog még alakulni a véleménye az életről, a halálról, a sorsról, az emberi célokról. Csak annak az embernek nem alakul a véleménye, aki felszínesen él és gondolkodik. Az ilyennek legföljebb csaponganak az elképzelései, de azt nem lehet alakulásnak nevezni. Az a mondás, hogy a jó pap holtig tanul, sokkal mélyebb tartalmú, mint első hallásra vélnénk. Az igazi lelki ember egyre többet tud meg az Istenről a világról, s persze, önmagáról. És ezt az ismeretgazdagodását, persze, műveli is. Nyilván, ezt nem csak a papok tehetik meg, minden törekvő ember életének a sajátja.
Ön most úgy érzi, nincsen szüksége az Egyházra, sem a Jóistenre, noha gyermekként sokat kapott ezáltal. Saját elképzelései vezetik, mondhatjuk, a saját egyéni vágyai. Hiszen így fogalmazott: "...jobban érzem magam így." Mivel komoly gondolkodásúnak érzem Önt, biztos vagyok abban, hogy ez még változni fog. Rá kell ébrednie, hogy nem azt kell keresnünk, hogy hol és milyen körülmények között érezzük jól magunkat, - ezt a mai hazug világszemlélet sugallja - hanem azt, hogy hol van dolgunk, hol van ránk szükség. Az az ember találja meg élete boldogságát, aki megleli, hol szolgálhat leginkább.
A kedvesét is említette, aki vonzónak találja a papi hivatást. Alighanem ő már kezdi sejteni, hogy ezen az úton kell keresni a hivatást. Legalábbis remélem, különben teljesen félreértené a papságot. Ha valóban pappá lenne, akkor Ön csakis akkor lehetne élete társa, ha eljut oda, hogy szintén teljes odaadással szolgálni akarja Istent és az embereket. Különben állandó feszültséget teremne ez a súlyos nézetkülönbségük. Hozzáteszem még, hogy ezt az állandó szolgálatot pedig csakis mély és elkötelezett hittel lehet végezni. Nem lehetséges, hogy görögkatolikus papnak a felesége ne mélyen hívő ember legyen.
(Ha esetleg idővel görögkatolikus esküvője lesz, akkor meglátja, hogy a mi szertartásunkban nincsen eskü.)
"Ha nem így, tehát katolikus szertartás szerint esküdnének, akkor valóban kedves görögkatolikus felesége nem szentségi házasságban élne, s emiatt nem gyónhatna, nem áldozhatna."
Kedves Lelkiatya!
Ezt a mondatot, amit atya egyik válaszából idéztem nem nagyon értem? Létezik az, hogy valaki ne gyónhasson? Akkor hogy kaphat bűnbocsánatot? Ebben az esetben, ha előtte rendezi a házasságát?
Bár nekem is a házasság egy szentség és mindenképp szeretném görögkatolikus szertartással a templomban is megtartani, akkor is kicsit fáj a szívem, mikor ilyen vegyes házasságoknál is látom a széthúzást a felekezetek között. Kicsit aláássa az ökumenizmus szellemét.
Kétségtelen, megvan az ok a szomorúságra, hogy még nem lehetünk teljesen egyek. Ám azzal még jobban ártanánk az egység munkálásának, ha nem tartanánk tiszteletben egymás vallásának, felekezetének tanítását és szokásait.
A református egyházban a házasság nem szentség. Talán ennek köszönhetően ott lehetséges a válás és az újra házasodás is. Ez a katolikus egyházban elképzelhetetlen. Másként értelmezi tehát ugyanazt a dolgot a két egyház. Ezt mindenképp tiszteletben kell tartani. Ha egy katolikus ember úgy él házas életet, hogy azt szentségileg nem áldotta meg az Isten, az súlyos bűnt jelent. Egyáltalán nem valamiféle büntetés az, hogy nem gyónhat, hanem mert az állandósult bűn miatt nem oldozható fel. Nem tudja azt mondani tiszta lelkiismerettel, hogy ígérem, a bűnt és a bűnre vezető alkalmat kerülöm, ha utána hazamegy a férjéhez, akivel nincsenek megesküdve, és továbbra is élik a házaséletet.
Ezért nem áll szemben az ökumené személeletével, ha a református templomban elvégzik a szép görögkatolikus szertartást, ahol a református lelkész is igét olvas és hirdet és imádkozik. Pontosan ezzel érhető el, hogy mindkét fél felekezeti előírását megtartsák.