Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi nulla meg tizenkettő? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Mikor jelenik mar meg a 2022/23-as szertartasi utasitas?
Némi késéssel, de remélhetően szeptember első hetében fog megjelenni nyomtatott formában. De elektronikusan már most is megtalálható az egyházmegyék honlapján.
Kedves Lelkiatya! Egyik ismerősöm azt mondja, hogy katolikusként tilos részt venni ortodox liturgián, mert az ortodoxok nem említik a pápát a szertartásaikon. Van olyan hivatalos egyházi állásfoglalás, amely megengedi a részvételt, kifejezetten úgy, hogy ha elmegyünk katolikus szentmisére/szent liturgiára is? Én csak ezt találtam: "A katolikus krisztushívők megfelelő okból jelen lehetnek más keresztények istentiszteletein és azokon részt is vehetnek, megtartva mindazt, amit a Katolikus Egyházzal való közösség fokát figyelembe véve az eparchiás püspök vagy a felsőbb hatóság elrendelt." (Keleti Kódex 670. kánon) Segítségét előre is köszönöm!
Nem bűn részt venni ortodox liturgián. Sőt, nagyon is dicséretes dolog, nagyon szépen és mélyen lehet ott is imádkozni. Az a kerülendő, hogy a vasárnapi kötelezettséget elhanyagolva vegyen részt valaki ortodox Liturgián. Tehát, ha van lehetőségem elmenni katolikus szent misére, Szent Liturgiára, akkor azt meg kell tennem, s emellett nyugodtan elmehetek az ortodox templomba. De még arra is kitér a katolikus tanítás, hogy ha nincs mód, vagy csak nagyon súlyos áldozatok árán tudna valaki katolikus szentmisén részt venni, akkor az ortodox liturgián való részvételt ajánlja. Sőt, meg is lehet áldozni a katolikus embernek. Más kérdés, hogy ezt viszont maguk az ortodox előírások nem engedélyezik. Szóval szép és dicséretes elmenni és részt venni más keresztény felekezet imádságán, főként az ortodox egyházban, csak a magunk kötelességeit emiatt ne hanyagoljuk el!
Tisztelt Lelkiatya! A véleményét szeretném kérni valamivel kapcsolatban, tulajdonképpen az érdekel, hogy mi a véleménye a véleményemről. Egy bizonyos személy mindig olyan rossz érzést vált ki bennem hogy így fogalmazzak. Ez a személy régebben pornószínésznő volt és már emiatt egyébként sem az az ember, aki számomra a legszimpatikusabb lenne, szerintem ez még rosszabb mintha valaki minden héten más férfival szexelne, mert az interneten bárki megnézheti, láthatja, hogy néz ki meztelenül, pénzért odaadja magát. Ezzel kapcsolatosan mondjuk eszembe jutott, hogy Jézus házasságtörő asszonyoknak és prostituáltaknak is megbocsátott szóval akkor én magam se ítélkezhetek. Eközben tudom arról a nőről, hogy barberként dolgozik szóval fodrász, de csak férfiaknak vállal hajvágást és szakálligazítást. ... Tudom, hogy az a megoldás, hogy ne nézzem meg, de amikor megnéztem, mikor egy ismerősöm által megismertem, akkor azok többsége már régebbi kép volt, nem most kezdte már az új foglalkozását, addigra már felgyűltek, az utóbbi alkalommal meg csak kíváncsiságból néztem meg, hogy vajon mit osztott meg, de persze nem azért, mert tetszene nekem, én is nő vagyok és nem úgy tekintek rá. Keresztény szempontból elfogadható, hogy ez engem felháborít? Már szinte hányingerem van tőle, nem fizikailag, hanem átvitt értelemben. Azért gondolkodtatott el a saját véleményem, mert ha minden ember bűnös és csak Jézus bűntelen az emberek között, akkor lehet, hogy nekem semmi jogom mást elítélni. Vagy jogom van hozzá, mert bár én sem vagyok bűntelen, attól még elítélhetek egy ilyen személyt? ... Atyám, mit gondol, igazam van ezzel kapcsolatban, vagy inkább ne is legyen rossz véleményem, hiszen minden ember bűnös? Vannak jó tulajdonságai, mert adománygyűjtést is szervezett rászoruló gyerekek részére és ételosztáson is részt vett, de azért azok a képek és a viselkedése akkor sem helyes szerintem. Isten hogy vélekedik egy ilyen emberről, aki állandóan kihívó, magamutogató, de közben azért törődik másokkal? Ilyenkor azt nézi, hogy vannak jó cselekedetei is és akkor a rosszat el lehet felejteni és üdvözül vagy szervezhet akármennyi adománygyűjtést ha a férfiaknak mindig kelleti magát és pornóban szerepelt? Azért is érdekel Isten véleménye, mert az irányadó lehet a sajátomhoz. Nem tudom róla, hogy keresztény vagy sem, de én azt gyanítom, hogy nem keresztény és a jó cselekedeteit kereszténység nélküli jóságból teszi, de amennyire én sejtem, Istennel és Jézussal nem foglalkozik. Ha lehetek őszinte, ez csak sejtés, de aki tényleg keresztény, az nem mutogatja úgy magát gondolom, meg semmi utalás sem volt rá, hogy keresztény lenne. Nem akarom én mások hibáit keresni mindig, de ez eléggé hatással volt rám rossz értelemben, felháborított. Mégha csak ennyi lenne. Még azon is elgondolkodtam, hogy lehet, hogy majd Jézus ugyanúgy fogja kezelni őt mint egy olyan nőt, aki sosem szerepelt pornófilmben és sosem mutogatta magát, hiszen ő gyakran megbocsátott bűnös nőknek vagy lehet azt nézi, hogy tett jó dolgokat is és onnantól kezdve ez félre van söpörve. Én teljesen egyetértek azzal, hogy üdvözüljön minél több ember és senki sem tökéletes, de mikor erre gondoltam, akkor az bizony elég rosszul esett nekem, mert sok olyan nő van, aki nem tökéletes, de nem látta a fél ország meztelenül és nem mutogatja magát, ugyanígy tesz jó cselekedeteket, ahogy néha ez a fodrásznő is, és lehet még gyakrabban vagy Istenben sokkal jobban hisz és képtelen lenne rá, hogy mutogassa magát, mert nem csak jó cselekedeteket igyekszik tenni (ahogy az a nő), hanem még ennél is fontosabb neki a hite és azt akarja, hogy az élet minden területén a hite érvényesüljön. Én belátom, nem látok bele más hitébe, de egészen biztos, hogy vannak nála sokkal erkölcsösebb nők. Nagyon kifogásolható az, ha nekem rosszul esne ha Jézus előtt ugyanabba a kategóriába esne egy ilyen nő is meg egy amolyan is? Én is próbálok megbocsátó lenni, Jézus is ezt tanította, de nem tehetek róla, megfordult a fejemben.
Lehet, hogy az ítélkezés bűne azért ilyen felfokozott az Ön érzelmeiben, mert ezt a nagyon kényes és érzékeny területet érinti, a szexualitást. Akár nőként, akár férfiként tekintünk rá, nagyon gyakran mélyen érint, nehezen tudjuk magunkból kizárni, elfordulni tőle. Ráadásul az ítélkezésben - s ezt legtöbbször észre sem vesszük - irígykedés is vegyül, s főként, ha ez nem tudatosul bennünk, akkor megint nehéz bánni vele. De meg még sok minden más is szerepet kap ezekben az érzelmekben, képtelenség mindet felsorolni. Szóval, összetett helyzet, nem könnyű leküzdeni. Mindenesetre, amiről Ön ír, az egyértelműen ítélkezés. Mint látta, a leveléből több részt ki is hagytam, mert szükségtelennek tartom a részleteket taglalni. Szóval, aki a szexualitás terén követ el bűnt, az éppen olyan bűn, mint minden más. A maga összetettségével, teszem hozzá. Legalábbis a mi emberi megítélésünk szempontjából. Éppenúgy nem vagyok feljogosítva megítélni őt, mintha bármi más vétkes embertársamat. Még akkor sem, ha a bűnös magatartásával nem hagy fel. A leírásából arra lehet következtetni, hogy az illető, még ha párja is van, ma sem szakított ezzel a bűnnel, még ha olyan filmekben nem is szerepel, mint korábban. Hogy jót is tesz, ez derék dolog, de ebbe megint nem látunk bele, hogy mi indítja őt erre, mint a bűneibe. Nem tudjuk, hogy mi lakik a másik emberben. Egyszerűen az az irányadó, hogy nem vagyok feljogosítva az ítélkezésre. Imádkozni kell érte, hogy Isten őt is üdvözítse. Ha arra gondolok, hogy ő ne üdvözüljön, az a sátántól jövő gondolat, menekülni kell tőle. Hogy aztán a Jóisten hogyan számolja el az ő tetteit, lelke hozzáállását, azt végképp nem tudjhatjuk. Ez nem kiszámítható, nem kitalálható. Az a tanácsom, hogy ha lehet, kerülje egy idegig ezzel a személlyel való találkozást, mert most érzelmileg erősen negatív hatással van Önre. Jót tesz, ha nem látja, ha nem találkoznak. Ugyanakkor imádkozzék érte, hogy Isten segítse meg őt is. Ezzel az Ön lelke is gyógyul. Törekednünk kell arra, hogy mindenkit tudjunk szeretni.
Kedves Lelki Atya! Esetleg kérhetném, hogy imádkozzon értem mostanában? Nagyon szeretnénk a férjemmel saját gyermeket, orvostól orvosig járunk, de tudom, hogy a Jóisten nélkül nem fog sikerülni. Én évek óta imádkozom, lehet, hogy én kevés vagyok....kérném szépen, ha volna erre ideje, imádkozzon Ön is értünk. Köszönöm
Imádkozom Önökért. Javaslom, hogy menjenek el Máriapócsra, és ott tárják égi Édesanyánk elé ezt a nagy kérésüket. (Bevallom, én is hozzá fordulok az Önök érdekében. Még sosem csalódtam közbenjáró segítségében!)
Kedves Lelkiatya! A Szent Atanáz Hittudományi Főiskolán miért nincsen pszichológia oktatás már 3 éve? A mindenkori kispapságnak nincsen szüksége az ilyesfajta képesítésre? Várható az elkövetkező években változás? Szeretettel várom válaszát! :)
A növendékpapság képzése alapvetően két intézményben történik. A főiskolán és a szemináriumban. A nyilvánosság előtt nyilván csak az előbbi programja ismeretes. A növendékek alapos pszichológiai ismeretekre is szert tesznek a szemináriumi képzés során.
Tisztelt Lelkiatya! Mekkora bűn és megbocsátható-e Isten szemében,ha a nö egészségügyi okok miatt az abortusz mellett dönt? Közeli,istenfélö barátnőmnek 2,egymastól független,nagy szaktekintélyű orvos is az abortuszt javasolta,mondván,hogy az az ő es a gyermek életébe kerülne. Óriási dilemma ez neki,mert az egeszseges,korábban született gyerekei is picik még,akiket fel kell nevelnie,de a gyilkosság bünét is szeretné elkerülni. Válaszát köszönöm, Margit
Amikor az édesanya életét kell megmenteni, akkor szabad olyan műtétet végezni, amely esetleg a méhében lakó gyermek életébe kerülhet. De ebben az esetben sem irányulhat a beavatkozás a gyermek életének kioltására. Még ha nemes cél érdekében tennék, az akkor is gyilkosság. Ott van egy élő, védtelen csecsemő, ki hozhat arról döntést, hogy neki meg kell halnia? Azért is mindenképpen kerülendő az ilyen tett, mert később az édesanya egész életén keresztül hordozza majd a súlyos lelkiismeretfurdalást a jóvátehetetlen cselekedet miatt. Azt javaslom, abban segítse a barátnőjét, hogy még jobban merjen hinni Istenben, az ő csodatevő erejében. Persze, ismétlem, ha az anya életveszélyben van, akkor meg kell őt menteni. Csak sok olyan esetet láttam, amikor könnyebb volt meghozni a döntést a magzat életének kioltásáról, holott lehetett volna más megoldást is találni. Én ezt javaslom, hogy Istenben bízva lehetőleg keressenek más megoldást. Egyébként Isten mindent megbocsát. Csak ennél sokkal szörnyűbb teher, amikor a nő egész életén át saját magának nem tud megbocsátani.
Kedves Lelkiatya! Van az Evangéliumban egy olyan rész Máténál (8,18-22): Kövess engem, és hagyd a holtakra, hogy eltemessék halottaikat! Ezt hogyan kell helyesen értelmezni? Mikor vagyunk halottak Isten szemében és hogyan válhatunk élővé? Köszönve: Lea
Kedves Lea! Mint oly sokszor, ennek a szövegnek az értelmezésénél is zavarban vagyunk. Jézusnak vannak rejtélyes mondatai, amelyeket, nyilván, fontos értelmeznünk, de azt is tudnunk kell, hogy Jézus szavainak végtelenül mély értelme miatt nem ragadható meg annak tanítása egyetlen értelmezési megoldással. Ennél a szakasznál Jézus követésének különböző módozataival találkozunk. Mindegyiknek a fő mondanivalója, hogy Jézus követését komolyan kell venni, nem lehet fél szívvel vállalni. Ha szó szerint értelmezzük Jézus szavát, azt látjuk, hogy meglehetősen kegyetlen feltételt szab: még saját apját sem temetheti el az illető, ha őt akarja követni. De máskor is találkozunk erős kifejezésekkel, melyek inkább irodalmi túlzások, s azért mégsem szó szerint értendők. Ahogy kedves Lea is gondolja, vélhetően ennek a mondatnak szimbolikus értelme is van. Jézus követése új életet jelent. Nem a halott dolgokkal kell foglalkozni, nem a múlttal, hanem az élettel, a jövővel. Értelmezhetjük a halott kifejezést az ószövetségre is, illetve a törvények rideg követésére, ahogyan Szent Pál tette: "Ő tett minket alkalmassá arra, hogy az Újszövetség szolgái legyünk, nem a betűé, hanem a Léleké. Hiszen a betű öl, a Lélek pedig éltet" 2Kor 3,6. Vagy ugyanezt a gondolatot folytatva a test és a Lélek kettősségére: "A Lélek az, ami éltet, a test nem használ semmit." Jn 6,36
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Tisztelt Lelkiatya! Először is szeretném megköszönni, hogy válaszolt a levelemre, melyben leírtam, hogy miként viszonyulok Jézushoz és miért vannak problémáim vele kapcsolatban. Nagyon hasznos tanácsokat kaptam Öntől (zsoltárok olvasása, részvétel a vecsernyéken), ezeket nagyon köszönöm, mindenképpen ki fogom próbálni. Valóban érzem én magam is, hogy a Jézushoz fűződő viszonyommal valami nem stimmel, de nagy megnyugvás nekem, hogy nekem kell félnem emiatt az Úr haragjától és hogy Ön sem ítél el engem. Már ez is bátorságot ad, hogy helyrehozzam. Remélem sikerül végigmennem azon az úton, melyről Ön is írt. Ha lehetséges, feltennék még két kérdést. Az egyik ahhoz kapcsolódik, amit a teológiáról írt. Levelében azt írta, ez segíthet abban, hogy bővítsem ismereteim és jobban megismerjem a Szentháromságot és annak személyeit. Arra irányulna kérdésem, hogy néhány teológiai cikk, szöveg olvasását, néhány előadás meghallgatását javasolja-e számomra vagy akár egy egész teológiai kurzus/képzés elvégzését. Meg kell mondjam, én egyébként is érdeklődök a teológia iránt. Esetleg tudna-e nekem ezzel kapcsolatos olvasmányokat javasolni, melyek nem túl nehezen érthetőek, de hasznosak szóval akár otthon egyedül is olvasható? Egy teológiai képzés elvégzésének Ön szerint lenne-e, illetve mi lenne a következménye a hitemre és az életemre nézve? Megéri elvégezni egy ilyen képzést azoknak is, akik nem az egyházban fognak dolgozni? Egyúttal szeretnék megfogalmazni egy másik kérdést is. Valamelyest kapcsolódik előző levelemhez is, melyben arról írtam, hogy többek között a saját testemet érzem akadálynak a Jézushoz való kapcsolatomban (arra utalnék itt, amikor azt írtam, hogy az esetleges kellemetlen testi állapotaim és tökéletlenségeim miatt szégyelltem magam előtte és nem tudtam elhinni, hogy akkor is szeret ha nem tökéletes a külsőm). Ön azt írta, hogy Jézus nem olyan, nem felel meg annak a képnek, ami kialakult bennem róla. Hogy Jézus nem a külsőségek és a testi dolgok alapján szeret vagy nem szeret. Jól sejtem, hogy ez a női havi vérzésre is vonatkozik? Történt már, hogy imádkoztam egy ilyen időszakom során mert akkor igencsak megviselt fizikailag és úgy éreztem, szeretnék segítséget kérni onnan fentről. Azóta viszont elgondolkodtam ezen, hogy egyébként szabad-e ilyenkor imádkozni egy nőnek. Az alapján, amit Ön Jézusról írt, én azt sejtem, hogy igen mert ha szeret minket feltétel nélkül akkor bizonyára szeret akkor is amikor "tisztátlanok" vagyunk.
Jó szívvel ajánlom Önnek, hogy olvasson teológiai könyveket, vagy akár be is iratkozhat valamelyik teológiai főiskolára. Ha a keleti teológia és lelkiség érdekli, akkor leginkább a Szent Atanáz Hittudományi Főiskolát ajánlom. Ott sok civil hallgató is van, akik vagy hitoktatók lesznek majd, vagy egyszerűen csak érdeklődnek a teológiai kérdések iránt. Nem egy diplomás ember is beiratkozott, hogy többet megtudjon Istenről, Egyházról, életről, emberről. A női havi vérzés teljesen természetes biológia folyamat. Ezt az állapotot vagy jelenséget a keresztény tanítás nem tartja tisztátalannak. Ilyenkor éppenúgy imádkozhat Istenhöz, mint bármikor máskor. De a legméltatlanabb, legnyomorúságosabb helyzetünkben is imádkozhatunk hozzá. Ő mindig szeret minket ott, ahol vagyunk, úgy, ahogy vagyunk. Ez a mi hatalmas vigaszunk!
Kedves Lelkiatya! 11 éves koromban halt meg a nagyapám. Rákos beteg volt. Megkapta a betegek kenetét (már nem tudott beszélni akkor), katolikus temetése volt, imádkoztunk érte...Kb egy héttel a halála után azt álmodtam, hogy találkoztam vele az udvarán, és azt mondta, hogy a pokolba került, de meg tudott szökni. Ugye nem került oda? Nem tudom, miért álmodhattam ilyet.
Az álmainkban visszaköszönnek azok a gondolatok, amelyek napközben foglalkoztatnak. Gyermekként ezt a nagy kérdést élhette meg, hogy vajon hová került a nagyapja. Amit álmodott, t.i., hogy a pokolba került, de onnan megszökött, ez nyilvánvalóan nem valami teológiai üzenet, sokkal inkább egy gyermek elképzelése mennyről és pokolról. Úgyhogy nem kell jelentőséget tulajdonítania ennek a mégoly különös álomnak sem.
Tisztelt Lelkiatya! Amikor a gazdag ifjú megkérdezte Jézust,mi jót tegyen,hogy örök élete legyen,az Úr a válaszában a főparancsot és a parancsolatok megtartását írta elő. Azonban a felsorolásában nem mindegyiket említette,kimaradt az elő három parancsolat,mely az Istenre vonatkozik. Ez véletlen,vagy szándékos?Jézus nem tartotta kiemelendőnek,vagy az evangélista?
Hogy Jézus is Isten szeretetét tartotta legfőbb parancsnak, ezt más szövegekből nagyon jól tudjuk (Mk 12.30). Ebben a beszélgetésben Jézus érzékelhetően nem a parancsokra helyezte a hangsúlyt. Ha úgy tetszik, ötletszerűen mondott néhány parancsot, mert ez csak a bevezető volt. A lényeg ez után következett. "Ha tökéletes akarsz lenni, menj, add el, amid van... és kövess engem."
Kedves Lelkiatya! Nem most keletkezett a problémám, amely miatt írok, de időről-időre foglalkoztat és bizony nagyon zavar. A gondom az, hogy amióta Istent jobban szeretem és fontosabb lett nekem, hogy igyekezzek a lehető legjobban krisztusi keresztény lenni, azóta azt figyeltem meg, hogy ahogyan egyre fontosabb lett nekem Isten, úgy lett egyre kevésbé fontos a szerelem, párkapcsolat, házasság, szexuális élet. Jelenleg van párkapcsolatom, de nem vagyunk házasok. Ha őszinte akarok lenni, meg kell mondjam, már nem érzem, hogy szerelmes lennék a páromba. Nem okoz egyáltalán örömet, hogy találkozzak vele. Hazudnék ha azt mondanám, hogy nincs semmi kedvem, de nem érzek valami nagy örömet se. Szeretem, de nem érzek szerelmet. Más férfiakra sem vágyok igazán. Ezzel azt akarom mondani, hogy a szerelem-párkapcsolat-házasság-szexuális élet valahogy úgy összességében, úgy általában nem nagyon érdekel. Régebben, pontosabban pár hónapja még az önkielégítés is érdekelt, ami persze bűn, de már sikerült fokozatosan teljesen elhagynom ezt a bűnömet. A test már nekem nem valami kellemes, szeretni való dolog, hanem inkább akadály és inkább szeretek a lelkemmel foglalkozni. Fiatal felnőtt nő vagyok és az én koromban ez (elvileg) nem normális, a fiatalokat kifejezetten érdekelni szokta az ilyesmi, mindenki megy férjhez, költözik össze a párjával, szerelmes valakibe, randizik, sokan házasság nélkül is együtt élnek, házasság után gyerekük születik, de én szívem mélyén nem vágyok erre. Az lehet, hogy megállapítom magamban, hogy egy férfi milyen jól néz ki, de egyébként nem érzek arra különösebb vágyat, hogy nekem legyen egy szerelmem, hogy szexuális életem legyen, hogy házasodjak valakivel. Persze emiatt rossz érzésem van, mert van párom, de közben meg nem érdekel a párkapcsolat, férfiak, szerelem, együttélés, szexualitás. A párkapcsolatom elején még nem voltam hívő. Szokták azt mondani, hogy ha valaki szereti Istent, akkor az embereket is annál jobban tudja szeretni és akkor annál jobban élvezi a szerelmet, szexualitást, örömmel házasodik szóval épp az ellenkezőjét érzi annak, amit én. Én mégis azt érzem, amit érzek, hiába mondják nekem mások, hogy ennek elvileg nem így kellene lennie. Nekem már a legnagyobb örömet az jelenti ha krisztusi keresztény lehetnék, Istenhez hasonló, nekem Isten már felette áll mindennek és mindenkinek. Arra vágyok, hogy mindenkit úgy szeressek, ahogy Jézus teszi, de szerelemre, párkapcsolatra, szexre egyáltalán nem vágyok. Én csak arra vágyok, hogy szeretni tudjak mindenkit és megbocsátó lehessek meg hogy másokat jobb emberré tudjak tenni, amennyire tőlem telik, lehetőleg Jézussal, no meg hogy valamilyen szinten a világot tudjam jobbá tenni, hogy az én szintemen tegyek azért valamit, hogy jobb legyen. Egyik nap viszonylag nagy összegben adományoztam adománygyűjtés alkalmával és tudom, hogy sokan erre is azt mondanák, hogy én nem vagyok normális, annyi pénzért adakozni (egyházon keresztül történt), de akkor én arra gondoltam, hogy másokkal jót teszek és nem arra, hogy mennyi pénzzel lesz nekem kevesebb. Pedig nem kevés értékben vásároltam adományt, de nem kérkedni akarok. Nekem az akkor legalább akkora örömet okozott mint a párommal találkozni meg szórakozni járni, ahogy más normális fiatalok szoktak. Akkor én úgy éreztem, hogy ettől ér valamit az élet, hogy segítsek másoknak és Jézus tanításait kövessem, igyekezzek lehető legjobban olyan lenni mint ő. Én azt hiszem nagyon nem olyan vagyok, mint a kortársaim többsége, de nem is kell a fiatalokhoz hasonlítsam magam, hiszen az idősebbekről is ugyanazt mondhatnám, ők sem feltétlenül mások. Nekem valamiért Istennek megfelelni fontosabb mint másoknak megfelelni és a szívem mélyén arra vágyok, hogy azt csináljam, amit Jézus tanított. Szívesen beülök én is egy étterembe, megyek úszni, sportolni, beszélgetek másokkal, de nekem ezek mellékes dolgok, csak mellékes tartozékai az életnek. Az emberekkel meg szívesen barátkozok, ismerkedek, de a szex teljesen hidegen hagy és nekem már nem az a fontos, hogy pár ember legyen, akivel mindig elmegyek szórakozni és ők legyenek mellettem életem végéig, mint másoknak az igazi barátai, persze én is biztos örülnék ha lenne ilyen, de sajnos én mindig csalódtam másokban, mert mindig nekem voltak ők fontosak és nem én nekik, meg sajnos néha csak addig kellettem, amíg szükségük volt rám, de szóval én már inkább mindenkit szeretnék jézusi szeretettel szeretni és nem baráti társaságot magam köré meg párkapcsolatot, ahol az az egy ember olyan fontos nekem és mindig együtt vagyunk és ő különlegesebb nekem mint mások és leélem vele az életem, meg annyira hat rám a viselkedése, saját családja, érzelmei. Azért egy szerelmes kapcsolat mégis más ilyen téren mint egy baráti. Én fontosabbnak tartom azt, hogy az ember legyen inkább krisztusi keresztény és mindenkit szeressen, mindenkivel megbocsátó legyen, nem kell feltétlenül kiemelni bizonyos embereket a sok közül. Az jó ha vannak barátai az embernek, biztos én is örülnék neki, de nem egészen úgy gondolkodok, ahogy más emberek. Ezen kívül, ahogy említettem is a levelem elején, nekem valamiért Isten mondhatni minden és mindenki felett áll, különösképp azóta, hogy nagyon sok mindenért hálás lehetek neki. Szeretem a szüleimet is, a régi barátaimat is tudnám szeretni ha visszatérnének hozzám, a párkapcsolatra nem vágyok, de szeretettel nyilván tudnék szeretni férfiakat is, a páromat is, de ha arról van szó, hogy a mennybe kerülök vagy Jézus királyságában lesz örök életem, ha lesz egyáltalán, akkor én legalább annyira várom, hogy Jézust lássam, mint ahogy az elhunyt szeretteimet. Ami azt illeti, meg merem kockáztatni, hogy azt mondjam, őt még jobban is szeretném látni mint az elhunyt édesapámat, nagyszüleimet, nagynénémet. Őket is szeretném, de Jézus előttük van a sorban. Ebből is jól látszódik, hogy miként gondolkodok és mi nálam a fontossági sorrend, ilyen csúnyán mondva. Én abból indulok ki, hogy ha Jézus nem váltott volna meg a bűneimtől, ha Isten nem teremti meg a világot és nem bocsát meg, akkor mi sem lennénk és ha lennénk is, eleve egy szenvedés lenne az egész és akkor hiába lennének szeretteim, nem lehetne Örök élet, nem lenne kiben bízni, kire támaszkodni a földi életben, nem lehetnék együtt a szeretteimmel a halál után. Másokhoz képest bizonyára csodabogárnak tűnök, de ha belegondolok ebbe, akkor természetes dolog, hogy az ember, vagy bizonyos emberek jobban kötődnek Istenhez, mint más emberekhez. Ha rágondolok, hogy Jézus az életét adta értem, akkor hogyan is ne szeretném jobban mindenki másnál? Ő lesz akkor nekem a mindenek felett álló, közben szeretve más embereket is, de ő akkor is olyan lesz, mint senki más. Ha annyira szereti az ember Istent, akkor elkerülhetetlen, hogy megváltozzon, jól gondolom? Ha Jézus nekem annyira fontos, akkor természetes, hogy akaratlanul is hozzá kezdek hasonlítani, amibe nyilván az is beletartozik, hogy az lesz nekem fontos, ami neki is az volt és az lesz nekem kevésbé fontos, ami annyira neki sem volt fontos. Nem vetkőztem le teljesen a földi élet szeretetét, de látom sajnos a rossz dolgokat is benne és látom, hogy mi az, ami tényleg fontos és nem csak magamnak okoz örömet és nem csak átmeneti. Kissé tartok tőle, hogy félre fog érteni, ezért próbálom nagyon jól magyarázni. Ez szép és jó lenne, de mit tehet egy olyan ember mint én? A páromat hagyjam el? Ne legyen többé párkapcsolatom? Ha van/lesz és nem érdekel a szex, akkor erőltessem magamra vagy a páromat fosszam meg tőle? Nem túl nehéz úgy élni egy embernek, hogy nincs párja, szerelme, férje? És az, hogy nincsenek valakinek barátai? Én sajnos sok emberben csalódtam már, ennek ellenére tudnám szeretni az embereket és szívesen barátkoznék, de már részben hozzá is szoktam, hogy manapság ez nem könnyű, főleg a hozzám hasonlóknak, meg én már megtanultam, hogy csak Istenben bízhatok teljesen, nekem komolyan csak ő van, aki még soha nem bántott meg és mindig mellettem volt. Hiába voltak barátaim, rokonaim, párkapcsolatom. Az igazán nehéz időkben főleg Istenre támaszkodhattam, a barátaim addigra már rég elhagytak.A rokonaim még úgy-ahogy támogattak is, ha nem is mindig. A legnehezebb perceimben mégis csak Isten volt mellettem. Apáca nem szeretnék lenni, mert azért teljes mértékben nem akarom kivonni magam a hétköznapi életből, szeretnék dolgozni, szeretnék ismerkedni emberekkel, szeretném meghagyni az eddigi szokásaimat, de nem is vagyok olyan, mint mások és a megszokott földi életet, hétköznapokat sem akarom abban a szokásos formájában. Olyan ez, mintha a kettő között lennék valahol, a szokásos hétköznapi élet és a szerzetesi élet között, valami kettő közötti lenne talán a nekem való, de olyan nincsen. Vagy mégis? Olykor az az érzésem támad, hogy nem lehetek egyszerre egyik és másik oldalon is, de ez biztos nem igaz, mert akkor csak apácák,szerzetesek és hitetlen bűnösök lennének, márpedig hétköznapi keresztények is vannak. Ami a párkapcsolatot, házasságot, férfiakat illeti, magamnak olyat is mondtam már magamban, hogy nekem Jézus életem szerelme. Ez az érzés, amikor az ember azt mondja, nekem ő a fontos, fontosabb más embereknél, élvezeteknél, férfiaknál. Néha-néha olyan érzésem támad, hogy más nem fér bele a szívembe, csak Jézusnak (Istennek) van ott helye. Próbálom megfogalmazni, de nagyon nehéz. Én úgy hiszem, nem véletlenül nehéz nekem ezt megfogalmazni, ez túlmegy minden más érzelmen, ami létezik. Még az, hogy a barátokra sincs hatalmas igényem és az elhunyt szeretteimnél is jobban vágyok rá, hogy Jézust lássam, az még úgy tűrhető, na de a párkapcsolat, szexualitás és házasság kérdése eléggé kemény dió. Ez már hónapok óta így megy, ahogy ezt leírtam. Nem tudom fog-e ez még bármit is változni. Elhiszi nekem, hogy néha ez nagyon zavaró és elszomorító? Nem stimmel. Nem egészen jó ahogy van. Biztos lehetne jobb is, de nem tudom, hogy. A másik lehetőség, hogy elmebeteg vagyok, de csak nem. Még 30 éves sem vagyok, ilyen fiatalon ez nem könnyű. Ha egy nyugdíjas néni ezt érzi, neki még jó is lehet ez, de az én koromban én ezt egy nagy megpróbáltatásnak érzem. Ezt az egészet, hogy milyen a másokhoz való viszonyom, hogy megtaláljam mi tenne boldoggá, hogy hogyan maradjak mindkét oldalon, ha érti mire célzok, hogy mit tudjak kezdeni ezzel, hogy más vagyok. Egyébként a családban csak én vagyok ilyen, szüleim, nagyszüleim sem ilyenek voltak, hiába kereszténynek lettem nevelve és ők is azok voltak. Jó, az egyik nagymamám akart eleinte apáca lenni, végül nem lett az, vele sok időt is töltöttem gyerekkoromban, mert együtt lakott velem és szüleimmel, talán hozzá vagyok hasonlatos. Olvasva biztos egy semmiségnek tűnik a problémám, de engem mégis nyomaszt és ha egy ideig nem törődök vele, akkor sem oldódik meg, hanem csak tolódik időben és később fog nyomasztani. Még senkivel sem osztottam meg, mert aki ezt nem éli át, az úgysem képes megérteni. Még úgy sem, ha keresztény, de ha nem az, akkor meg egyenesen hülyének nézne.
Nagyon figyelemre méltó, amit leír ebben a hosszú levélben. Egyik részről szeretném Önt biztosítani, hogy amit Jézus iránt érez, ahogyan Jézus fontos az Ön életében, gondolataiban, az teljesen természetes. Ezzel egyáltalán nincs egyedül. Valójában így kellene mindannyiunknak élnünk, hogy Isten legyen a legfontosabb, mindennél és mindenki másnál fontosabb, s hogy a világ dolgai számunkra eltörpüljenek mellette. Ez az igazi keresztény élet. Tehát nem ez okoz Önnek olyan nagy, és megoldhatatlannak tűnő nehézséget. Hanem inkább az, hogy mellette mégis túl fontosnak tűnik Önnek az, amit általában az emberek gondolnak a világról (szerelem, párkapcsolat, házasság, szexuális élet). Valójában nem ezeket ütközteti a Jézushoz tartozással, hanem azt, amit az emberek ezekről gondolnak. Levelében többször erre utal, hogy más emberek hogyan kezelik ezeket a dolgokat, hogyan gondolnak rá. Ez az, ami az Ön gondolatait félreviszi. Pedig egyáltalán nem kellene törődnie azzal, hogy az emberek nagy általánosságban miként vélekednek ezekről a dolgokról. Ez ne foglalkoztassa Önt! A kereszténység, Jézushoz tartozás, természetesen teljesen összefér a világ dolgaival, a szerelemmel, párválasztással, szexualitással. De mindenkinél másként! Ezt írja: "Ha annyira szereti az ember Istent, akkor elkerülhetetlen, hogy megváltozzon, jól gondolom?" Igen, nagyon jól gondolja. Ha komolyan vesszük a keresztény életet, akkor ez mindenképpen meg kell, hogy változtassa az életünket. Ön most ebben a változásban van. Olyan életszakaszba ért, amikor erőteljesen megjelenik Ön előtt a keresztény értékek egyértelmű elsődlegessége. Ezt ne akarja visszafogni, ne akarja háttérbe szorítani vagy eltitkolni. Ezzel foglalkozzék őszintén és mélyen. Beszéljen erről a barátjával. Tárja föl előtte nagyon őszintén az érzéseit! Ez lehet, hogy most meglepőnek tűnik, holott ez a legtermészetesebb. Semmiképp se játsza meg előtte, hogy nem változott semmi, hiszen, igenis megváltozott. Lehet, hogy ennek az lesz az eredménye, hogy ez a párkapcsolat most megszűnik, mivel Ön mostanában sokkal mélyebben kezdett el gondolkodni a világról, önmagáról az életéről. Ezeket a gondolatokat vigye végig, ezekről beszélgessen a párjával, a barátaival, főként valamely gyóntató atyával. Önnek nem kell, nem szabad mást mutatnia, mint amit érez. Persze, lesznek, akik nem értik meg, akiktől netán gúnyolódást is kap emiatt. De akkor is sokkal fontosabb az őszinteség. Akkor fogja magát igazán jól érezni. Szóval, ne féljen a jövőtől, ne ábrándozzon ilyen vagy olyan következményekről. Ez úgyis félrevisz. Élje meg a jelent úgy, ahogy most a szíve diktálja, s akkor holnap és a későbbi napokban is tudni fogja, hogy mit kell tennie.
Kedves Lelkiatya! A túlvilággal kapcsolatos a kérdésem. Ha egy olyan ember aki életében nem gyakorolta a hitét, de meg volt keresztelve, mi "vár" rá a túlvilágon? Ha szentmisét ajánlanak fel érte, akkor az hogyan segíti Őt a túlvilágon? Válaszát előre is hálásan köszönöm, P
Le kell szögeznünk, hogy nem tudjuk, hogy s mint lesz odaát. Bizonyos dolgokat, persze, tudhatunk. Pl, hogy csak az kerül oda, aki oda akar jutni. S abban is bízhatunk, hogy aki oda akar jutni, az oda is juthat, ha az életének eredményeként meghozott utolsó döntése Krisztus mellé állítja. Tehát, ha valaki életében nem gyakorolta a hitét (ennek sok oka lehet, senki nem lát bele a másik emberbe), az még eljuthat a mennybe, ha élete végén bűnbánattal áll oda Krisztus elé. Ősi tudása az Egyházunknak, hogy Szent Liturgiát végeztetni a halottakért nagyon üdvös dolog. Hogy ez pontosan hogyan számít be neki, azt nem tudjuk, de azt igen, hogy mindenképpen érdemes, jót tesz neki is, és nekünk is, akik a szentmisét érte végeztetjük. Fontos, hogy ezen mi magunk is részt vegyünk, lehetőség szerint áldozzunk. Az Eucharisztia köt össze bennünket a legerőteljesebben, mert Eucharisztia van itt, a földön is, és odaát az isteni boldogságban is.
Kedves Lelkiatya! 35 éves vagyok, több helyen dolgoztam már pedagógiai asszisztensként,ezek határozott idejű szerződések voltak óvodában. Szerettem volna határozatlan ideig egy munkahelyen lenni. Szeretek segíteni kollégáknak, szülőknek; gyermekeket fejleszteni. Félek, emiatt nem vesznek komolyan egy pályázatnál. Jelenleg közfoglalkoztatott adminisztrátor vagyok. Tudom,hogy sok helyen cserélgetik az oktatási asszisztenseket. Igaz, most szeretném végre! elkezdeni az óvónőképzőt(eddig élethelyzetem nem engedte) Áldott Nagyboldogasszony Ünnepét kívánok!
Bátorítom a tanulásra. Ez sokat fog segíteni Önnek. Nem csak azzal, hogy értékes diplomája lesz, hanem közben sok fontos részletet is meg fog tanulni. Nyilván, ha dolgozott már óvodában, akkor van gyakorlata, vannak gyakorlati tapasztalatai is, de az iskola, a képző megtanítja, hogy ezeket a tapasztalatokat hogyan lehet jól beépíteni a megszerzett tudásba. Az sohasem lehet hátrány, ha valaki segíteni akar a kollégáknak, szülőknek, gyermekeket akar fejleszteni. Hiszen, pont ez a feladata az óvodapedagógusnak. Majd meglátja, nagyobb tudást, bölcsességet szerez abban, hogy mindezeket a célokat még hatékonyabban, mások által is könnyebben elfogadható módon valósítsa meg. Sok erőt, isteni kegyelmet hozzá!
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Tisztelt Lelkiatya, kérdésem az lenne, hogy szabad-e és illik-e keresztény embernek különböző módokon sanyargatni magát? Az aszkézis wikipédia szócikkében azt találtam, hogy belső és külső aszkézis is létezik, utóbbihoz tartozik a böjt, tartózkodás bizonyos ételektől és italoktól, lemondás a világi javakról, virrasztás és a vezeklés, többek között " ciliciummal, vezeklőövvel, ostorral" (forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Aszk%C3%A9zis) Ha nem probléma, több kérdést is feltennék. Az egyik az lenne, hogy a vezeklés, melynek része a fizikai fájdalom okozása, nem mond-e ellent a Bibliának? Ha a testünkben a Szentlélek lakik, illetve a testünk nem a sajátunk hanem Istené, akkor ez nem lenne tiltott dolog, hogy valaki magának fizikai fájdalmat okozzon? Ha tegyük fel bűnbánat miatt teszi vagy az Istenhez képest alsóbbrendűségét, megalázkodását akarja kifejezni. Ha valaki ilyet tesz, számít-e Istennek, hogy milyen módon teszi? Szeretném még felhívni a figyelmet arra, amit Ferenc pápa mondott, ő ugyanis azt mondta, hogy nem az önsanyargatás kell a szent élethez. A cikkből idéznék egy részletet: ?Péter apostol a levelében hangsúlyt fektet egy negyedik szempontra is. Amikor a hallgatóit arra hívja, hogy ne alkalmazkodjanak ennek az időnek a vágyaihoz, valójában arra ösztönzi őket, hogy belül változtassák meg szívüket: folyamatos, benső, mindennapi, fáradságos munkával. Igen, a hétköznapok során való megtérésről van szó. Ha valaki most ellenvetné, hogy ahhoz böjt és önsanyargatás kell? Nem, nem, nem! Kicsi megtérések kellenek!? ? pontosított a pápa. ?De ha te képes vagy arra, hogy ne szóld meg a másikat, már jó úton jársz az életszentség felé. Tehát kicsi dolgok kellenek! Szeretnék beolvasni az egyik munkatársamnak ? nem, inkább leharapom a nyelvemet! Semmi nagy dolog, semmi önsanyargatás! Az életszentségre vezető út egyszerű. Ne fordulj vissza, hanem mindig csak előre, előre ? erővel!? ? zárta Ferenc pápa kedd reggeli homíliáját." (A teljes cikk itt található: https://www.magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-az-eletszentseghez-nem-onsanyargatas-hanem-kis-megteresek-kellenek ) Ez számomra nem fér össze azzal, amit szentek gyakran tettek, hogy ostorozták magukat vagy másképp okoztak maguknak fizikai fájdalmat. Most akkor kinek van igaza: a szenteknek, akik ezt tették vagy Ferenc pápának? Vegyük most a bűnbánat, bűntudat esetét. Ha mondjuk én, aki nem vagyok szent, sem szerzetesi életet nem élek, bűnbánatom kifejezésére fizikai fájdalmat okozok magamnak, akkor értékesebb lesz-e Isten számára az én bűnbánatom? Ha tényleg bánom a bűneim és tényleg van bennem valamiféle öngyűlölet, szomorúság, csalódás önmagamban, de közben Isten elismerése, szeretete és Isten minden felé helyezése? Az aszkézishez sorolt böjtről és virrasztásról is szeretnék kérdezni. Értékeli-e Isten a böjtöt? Bármikor böjtölhetek, amikor szeretnék? Az is elég ha akár csak egy hétig teszem? Kifejezhetem-e ezzel is bűnbánatomat és/vagy Isten iránti szeretetem? A virrasztással mi a helyzet, hogy kell ezt pontosan elképzelni? A hívő ember éjszaka nem alszik hanem imádkozik helyette? Ha nem imádkozik hanem csak ébren van, az is virrasztás? Ha csak ébren van és ül, elmélkedik? A virrasztással kifejezhető-e az Isten iránti tisztelet, szeretet, illetve bűnbánat? Ha valaki, aki nem szent, nem szerzetesként él, böjtöl, virraszt, közelebb kerülhet ezáltal Istenez? Ezen kívül valami másra is kíváncsi lennék, remélem nem tart majd nagyképűnek ha megkérdezem: értékeli-e Isten mindezeket? Kérdezhetném úgy, hogy jobban szereti-e az ilyen embert, de mindenkit ugyanúgy szeret, tehát ez így nem jó fogalmazás, inkább úgy kérdezem, hogy magához közelebb állónak érzi-e, jobban elhiszi-e, hogy szereti, elégedettebb-e vele mint egy olyan emberrel, aki "csak" imádkozik és heti egyszer elmegy a templomba? Szóval számít-e Istennek, hogy ki tesz kevesebbet és többet a hite kifejezésére? Sok kérdést tettem fel, de igencsak érdekelne a válasz, szeretnék eligazodni ebben.
Kiemelem az Ön egyik mondatát, hogy a válaszban jobban megvilágíthassam Önnek az aszkézis szerepét, a lelkiéletben. Azt kérdezi: "Ha nem imádkozik hanem csak ébren van, az is virrasztás?" Válaszom: nem. Legalábbis a lelkiélet szempontjából nem azt mondjuk virrasztásnak, amikor valaki éppen nem alszik és valami mást csinál. A virrasztás az imádságnak egyik fajtája. Miként a böjt is, és bármi más lemondás, amelyet az aszkézis valamely elemének tekinthetünk. Ez tehát a legfontosabb, hogy ez imádság legyen. Különben semmi értelme, vagy éppen más értelme, más célja van. Például, ha valaki fogyni szeretne, akkor nem eszik. De ez még nem böjt. Az a célja, hogy néhány kilogrammal kevesebbet nyomjon a mérlegen. Ezt fontosnak tartja, és ezért lemond bizonyos dolgokról. Az aszkézisnek minden válfaja csakis egy cél miatt lehet: közelebb kerülni Istenhöz, jobban szeretni őt. Azt is veszélyesnek, könnyen félrevezetőnek tartom, ha valaki más, egyébként nemes célból tűz ki magának aszketikus gyakorlatokat: például valaki meggyógyulásáért. Ez így önmagában értékes dolognak tűnik, mégis van benne valami üzleti jelleg: én adom a koplalást, Isten adjon érte, amit kérek. Ez így félrevisz. Minden aszketikus gyakorlatot Istennek ajánlok föl. Nem azért, mert kapni szeretnék érte valamit, hanem, mert szeretem őt. Mint amikor az édesanya lemond valamiről azért, hogy a gyermekének juttassa azt. Vagy amikor virraszt a beteg gyermeke mellett. Nem gondol arra, hogy ahány órát most nem alszik, annál hamarabb fog meggyógyulni a beteg, akit szeret. Egyszerűen csak arra indítja a szeretet, hogy ott virrasszon, még ha ezzel nem is tud közvetlenül segíteni. De a szeretete erre készteti. Aszkézist csak Isten iránti szeretetből lehet végezni. Különben semmi értelme. Ma már nem gyakorlat, hogy Isten iránti szeretetből valaki fizikai fájdalmat okozzon saját magának - bár azért ma is van erre példa, csak jóval kevesebb, mint régebben volt. Azt kell tenni, amire Isten Szentlelke indít. Csakis bölcsen, Istenre figyelve - a lelkiatya tanácsát meghallgatva! - érdemes aszkézist folytatni. Ez egyébként nem csak a szerzetesek kiváltsága. Sok olyan civil emberről tudok, férfiakról és nőkről, akik a világban élve is komolyan veszik a böjtöt és az aszkézis egyéb formáit. Tehát ma sem idejétmúlt. De okosan kell bánni vele. Ma az emberek fizikailag is, lelkileg is gyengébbek, mint korábbi társaik. Ezzel is számolni kell. Ugyanakkor nagy hiányosság, hogy a mai egyházban, főként Nyugaton szinte teljesen megfeledkeztek erről a nagyszerű lehetőségről. Amikor Ferenc pápa a testvéri cselekedetet hangsúlyozta az aszkézissel szemben, teljesen igaza van. Ha a kettő közül kell választani, nyilván fontosabb a segítés, mint az egyéni fizikai lemondás. De nem kell szembeállítani a kettőt. Az a tapasztalat, hogy a jól végzett aszkézis érzékenyebbé tesz mások iránt is, és nagyobb belső tisztánlátást lehet általa kapni, hogy jobban helyt lehessen állni a tevékeny életben.
Tisztelt Lelkiatya! Lehet-e helyhez kötött a szentéletűség? Meg tud-e maradni a szentségben máshol is, mint ahol a szentéletűségbe került valaki? Vajon átadható-e a szentség egy személy kisugárzásán, jelenlétén keresztül a nyelvi/kulturális különbségek ellenére is másnak? Kísértés, ha azt gondolom, hogyha helyhez kötött, akkor nem hiteles? Úgy értem hogy pl az életforma megmarad pl monasztikusnak, de nem Athosz a helyszíne hanem pl Magyarország vagy Nyugat-Európa.
A kérdés jóval összetettebb, semhogy egyszerű választ lehessen adni rá. Kétségtelen, hogy vannak helyek, ahol könnyebb szentté válni. Biztosan ilyen Athosz hegye vagy sok más hiteles életet élő monostor Keleten és Nyugaton egyaránt. S igazán nem mondanám hiteltelennek azt, ha valaki ott szentté válik, ámde ha onnan elkerül, nem tudja megélni azt a szent életet. Amikor hazánkban 49-ben föloszlatták a rendeket, voltak, akik hősökké váltak, s voltak, akik nem tudták tovább élni a szerzetesi életüket a keretek összeomlása miatt. Én úgy vélekedem, hogy ma Magyarországon nehezebb szentté válni, mint néhány keleti országban, ahol sokkal természetesebb a szerzetesség. Persze, azt is tegyük hozzá, hogy a szentség nem csak a szerzetesi közegben alakulhat ki, hanem a leghétköznapibb körülmények között is, de tény, hogy ott nehezebben. Legalábbis én így gondolom.
    ... 119 120 121 122 123 
124
  125 126 127 128 129 ...