Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenhat meg kilenc? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya!
Mit kell tennem, ha az Isten nem hallgat meg? Annyira szeretnék valamit, a teljes boldogságom múlik rajta. Szeretném visszakapni a párom, aki szintén bánatos és egyedül van. De az Isten nem adja vissza. Mégsem hallgat meg minket? Hiába 'zörgetünk'? Mintha folyton csak büntetne. Az Ő akarata hónapok óta boldogtalanná tesz és így nem akarok élni.
Megköszönném, ha útbaigazítana és elmagyarázná, hogy a tiszta szívből mondott sok ima ellenére miért hagyja Isten, hogy gyötrelem legyen minden napom?
Higgye el, néha a sajgó szív is jót tesz az életnek. Semmiképp se keseredjen el. Ha imádkozik az Úrhoz, egészen biztosan meg is hallgatja. Még azt is nagyon jól tudja, hogy Önnek mennyi várakozásra, illetve akár mennyi kudarcra van szüksége ahhoz, hogy kellőképpen megerősödjön az életéhez. Melyet szintén a Mindenható előre ismer, Ön azonban nem. Ne legyen, tehát, türelmetlen. Nyugodtan kérje azt, amit szeretne, de föltétlen tegye hozzá, hogy ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogyan te (Mt 26,39). Rá kell bíznunk a kéréseinket, de az egész életünket is.
Kedves Lelkiatya!
Elkezdtem egy számitógép tanfolyamot,és az előadó,akit isemerek régebbről is,nagyon összeválogatja a tanulóit,hogy ki kivel legyen egy csoportban,állandóan arról beszél,hogy vigyázni kell az emberekkel,hogy ki kivel beszél és mit mond el neki.Meg elég furcsa dolgokat mond ezzel kapcsolatban.Meg nem szeretné,ha az ott tanulók tudnák egymás vezetéknevét,meg másoknak se kell elmondani,hogy odajárunk,mit tanulunk ott,milyen ritmusban haladunk,ami mind meglepő,mert kisebb településen élünk.Ő egyébként elég bizalmasan elbeszélget mindenkivel,jó érzéke van megbeszéltetni az embereket,úgy,hogy azok észre sem veszik azt.Vannak jó meglátásai is másokkal kapcsolatban.Számomra ez az óvatoság nagyon szokatlan,azok a dolgok,amiket mond zavart keltenek bennem,mert ilyen dolgokról nem szoktam gondolkodni,ilyen feltételezéseim nincsenek másokról,meg nem is foglalkoztatnak ilyen dolgok,kissé mindez nyugtalanságot kelt bennem.Általában távolságtartóbb vagyok az emberekkel,nem mindenkivel,de nem szoktam utána összekombinálgatni a dolgokat.Mindezek hatására már az is megfordult a fejemben,hogy ő elmond bizonyos dolgokat az odajáró diákoknak,neki is elmondanak dolgokat,amiket lehet ő tovább mond másoknak,és fél,hogy ezek le ne lepleződjenek.A tanfolyam,jó és hasznos,igaz,közben is beszélget erről-arról,de a diploma jól jöhet valamire,meg ez az egyetlen hely a közelben ahol ezt megtudom csinálni,mert helyben van,és most kedvezmény is van rá árban.Meg ez már tiz éve müködik,és az oktatásról csak jót hallottam.Ön szerint hogyan oldjam meg ezt a helyzetet?A tanfolyamot abbahagyni nem szeretném,meg ebben az esteben valószinüleg nem a menekülés lenne a megoldás.
Válaszát elöre is köszönöm!
ET
Szerintem ne féljen folytatni a tanfolyamot, még ha a fölvetése nem is alaptalan. A leírtak alapján azt tanácsolom, hogy legyen tartózkodó ezzel az előadóval szemben. Nem kell tőle félnie, persze, de nem is kell túlságosan bizalmas dolgokat megbeszélni vele. Javaslom, ha beszélgetnek, mindig terelje a szót a szakterületre. Egyrészt, arról bizonyosan szívesen beszél is, másrészt az Ön javára is válik, hogy nem egyebekről, netán haszontalanságokról beszélgetnek, hanem minél többet fejlődhet ezen a téren. Kifejezetten javaslom, hogy készüljön kérdésekkel, hogy ha Önnel beszélget, akkor ezeket vegye elő.
Kedves Lelkiatya.
Tanácsát szetetnén kérni édesanyámmal kapcsokatban. Az elmúlt félévben nagyon megromlott a viszonyunk. Én is és a Férjem is súlyos krónikus betegségggel küzdünk. Emiatt sokat vagyok kiborulva. Nem tudom kinek elmondani a fjdalmamat. Ő nem érti meg, szerinte túldramatizálom s keményen bírál engem. Mindig, amikor csak lehet, megmondja a tutit. Olyan dolgokban is, amikor nem is tudja, miről van szó.
Folyamatosan figyeli minden reakciómat, és a lelki dolgaimban vájkál. Próbálom kikerülni, de nem lehet, mert akkor sz a baj.
És emellett mindig a halllal foglalkozik.
Kedved lelkiatya. Hogy lehet egy ilyen helyzetet kezelni?
Azt hiszem, legjobban az fáj most Önnek ebben a helyzetben, hogy az Édesanyja nem érti meg. Éppen ő, akitől ezt elsőként várná. Ezért egyik tanácsom, hogy a szíve legmélyéig mondjon le erről a vágyáról, hogy az édesanyja megérti ezt a betegséget, a betegség okozta helyzetet. Tudom, erre azt mondaná, hogy már rég le is mondott róla, hisz látnivaló, hogy nem érti. Ennek ellenére a szíve mélyén továbbra is vágyik erre, és el is várja az édesanyjától ezt a megértést. Alapvetően jogos is lenne ez az elvárás, de ha erre most ő képtelen, akkor mégse várja el! Önnek kell váltani ebben a kérdésben. Fordítsa hát meg. Mi változhatott az édesanyja életében, lelkében, amiért most ilyen értetlennek tűnik? Hiszen régen természetes volt, hogy ha Ön beteg, akkor ápolja, legalábbis gyermekkorában. Valami más oka lehet ennek a mostani viselkedésnek. Hogy valójában mi, arra Ön is rájöhet, ha elmélyül benne, ha alaposan megvizsgálja az édesanyja helyzetet. Legyen Ön a megértő vele szemben, s ne várjon viszonzást. Ha ezt megpróbálja, hatalmas béke fogja eltölteni a szívét.
Ez abban is segíthet, hogy könnyebben tud neki válaszolni a kutakodó kérdéseire.
Tisztelt Lelkiatya!

Ne haragudjon, hogy ilyen szörnyűségekkel traktálom, de Ön szerint Isten hogy engedhet meg ilyen szörnyűségeket, mi célja van ezzel, és mi vár azokra az emberekre, akik elszenvedik ezeket, és mi azokra, akik a bűnösök benne?
https://szabadriport.wordpress.com/2012/02/19/lopakodo-agresszorok-a-kodolt-gonosz-birodalma-6/
Tudnék még mit mutatni, de inkább nem teszem.
Világháború, holokauszt, mészárlások, éhezés, mindez nem is tudom mi miatt, hatalomvágy, pénzéhség miatt, nem tudom. Vannak emberek, akik élvezik mások szenvedését, és röhögnek a markukba.
Nem tudom, van-e ennek értelme, bár olvastam Elisabeth-Kübler Ross könyvében, hogy a szenvedésnek is van értelme, hisz ha egy virágos kertben ülnénk, és fenséges ételeket szolgálnának fel nekünk, és minden tökéletes lenne, akkor nem tudnánk lelkileg fejlődni, hogy ez az egyetlen értelme az itt létünknek, bár én hozzá tenném, hogy azért öröm is van az életben, és ezeket is meg kell élni.
Ön mit gondol Atyám? Tisztelettel: H.
Mérhetetlen sok gonoszságot művelt már az ember. Ezek csak a mai korunk szörnyűségei, de sajnos minden korban megtörtént, hogy az ember úgy elaljasult...
Miért engedi mindezt az Isten? Nem könnyű erre válaszolni. Isten mindent megenged nekünk. Nekünk adta a világot, ránk bízta, szabadságot adott az embernek. Persze, a megfelelő korlátokkal, hiszen, például a fizikai törvények is megannyi korlátot jelentenek. Nem falhatunk annyit, amennyit akarunk, mert a test egy ponton túl tiltakozik. Vannak tehát határok, korlátok, amelyeket látni, ismerni kell. De ha ezek csak mechanikusan akadályoznák, gátolnák a cselekvéseinket, akkor nem létezne szabadság. Akkor szabad önfeledten az ember, ha tudja, látja a korlátait, és azokon belül él és valósítja meg életének céljait. Ilyen határ volna a másik ember java is. Szabad azt áthágni, nem sújt le az égből semmilyen büntetés, ha a másik ember személyiségéből származó korlátot átlépem, vagy éppen a másik személyt semmibe veszem. Ez - Hamvas Béla szavaival - döbbenetes, de meg van engedve. Nyilván megvannak a következményei, mert a szörnyű igazság az, hogy aki mást bánt, gyilkol, elrabolja javait, az sem boldog, semmivel sem boldogabb, mint az, akit megkárosított. Ördögi kör. Ebből csak egyenként lehet kilépni.
Ha elhatározom, hogy én magam teljesen tiszteletben tartom a másikat, ha én magam minden helyzetben a béke embere vagyok. Vajon elmondhatjuk-e ezt? Ha háborút nem is kezdeményezünk, de vajon mindig csak jót teszünk a másik emberrel? Márpedig ezt is megengedi az Isten. Nekem megengedi, hogy bűnt kövessek el, nem sújt le, nem büntet meg érte. Mi, emberek hol húznánk meg a határt? Mit engedjen meg a Jóisten, és mit ne? Lehet, hogy éppen volnának ötleteink, hogy mit igen és mit nem, mégis, jobban tesszük, ha ezt Őrá bízzuk, aki nem csak mindenható, de mindentudó is. Ő jobban látja. Nem tudom, tehát, hogy miért engedi meg Isten ezt a sok szörnyűséget, de nem perelek Vele, megengedem Neki, hogy ezeket megengedje. S ha látom a szörnyűséget, ez arra késztet, hogy legalább az én életemben, az én környezetemben ne legyen háború, hanem legyen inkább minden körülmények között béke. Ha megpróbálom, rájövök, hogy ezt sem olyan könnyű megvalósítani.
Kedves Lelkiatya!
Öt hónapja hagyott el a párom és engem még mindig nagyon megvisel a szakítás. Rettenetesen magányos vagyok, csak ő volt minden boldogságom, de a barátaink szerint olyan önfejű, hogy nem vonja vissza döntését, békülésről hallani sem akar. Mit csináljak én ilyenkor? Meddig tesz az Isten még próbára?
Lehet, hogy jót tesz Önnek ez a szakítás, még ha kegyetlenül fájdalmas is. Ugyanakkor az is lehet, hogy a párjának is jót tesz ez az időszak, ha Önt valóban szereti, idővel kicsit megtörik az önfejűsége. Azt javaslom, ezt a mostani magányos időszakát arra használja föl, hogy kicsit többet imádkozik, beszélget az Úrral. Tőle kérje, hogy világosítsa meg az életének további lépéseit: mit kell tennie, merre induljon tovább? Ha csak a magányán kesereg, azzal leginkább önmagának tesz rosszat, ráadásul a barátját sem nagyon remélheti visszatérni, mert ki vonzódnék egy búbánatos teremtéshez? Használja föl tehát ezt a nehéz időszakot az Úrban való megerősödésre, egyszersmind saját magában való megerősödésre is. Nem annyira próbatétel ez, mint inkább lehetőség. Ne szalassza el!
Kedves Lelkiatya!

Lelkivezetőt keresek. Tudna nekem abban tanácsot adni, hogy merrefelé keresgéljek? Római katolikus nő vagyok, de nem zárkózom el görög katolikus pap/lelkivezető felkeresésétől sem.

Köszönöm válaszát Nyíregyházáról!
Mindenekelőtt imádkozzék azért, hogy kapjon jó lelkivezetőt. Ezt elsősorban Istentől kérje, s ne saját maga akarja kiválasztani. Ne csak egyszer mondja el ezt a kérését, hanem hosszan, kitartóan imádkozzék ezért. Közben járjon el rendszeresen gyónni, lehetőleg havonta. Közben akár meg is feledkezhet arról, hogy Ön lelkivezető keresésben van. Ez ugyanis megronthatja a lelki hozzáállását, hogy őszinte bűnbánattal vegyen részt a szentgyónásában, s azon járhat a feje, hogy ez az atya jó lehet-e lelkivezetőnek. Szóval, ha kitartóan és bízó szívvel kéri az Urat, adjon lelkivezetőt, ha közben gyakran, rendszeresen meggyónik, akkor, meg fogja látni, magától kialakul, hogy hová, kihez érdemes járnia rendszeres lelki vezetésre. Sok kegyelmet hozzá!
Krisztus feltámadt.
Kedves lelkiatya. Hallottam Szt.István rádióban orvos pshihologustól egy előadást,egy mondata megmaradt bennem.
Azt mondta " soha ne mondjuk senkinek, hogy csalódtam benned ".
Hogyan kell ezt értelmezni?
Köszönöm válaszát. Miklós.
Egyrészt téves fölfogás az, ha valakiben csalódunk. Ilyenkor sokkal inkább abban a képben csalódunk, amit az illetőről magunkban kialakítottunk. Ő, szegény, hozza önmagát, s lehet, hogy mi jobbnak gondoltuk, mint amilyen valójában, de akkor sem ő tehet róla, ha csalódtunk benne.
A rádióban elhangzott mondat azonban mélyebb igazságot fejez ki. Ha valakire rásütjük, hogy csalódtam benned, ez egyáltalán nem segíti az illető kibontakozását. Ritka esetben egy ilyen mondat arra késztetheti, hogy igenis, bizonyítson, hogy mégis jobb legyen, de ez sem ér fabatkát sem, hiszen mások előtti bizonyítási kényszer hajtja. Ez nem vezet sokra. Ha pedig az ellenkezőjét váltja ki, ami szintén nem ritka, akkor az illető még jobban bezárkózik, onnan kirobbantani csak nagy nehézségek árán lehet.
Tisztelt Lelkiatya!

Hogyan kell az olvasóval imádkozni? És mi értelme van a szabadon való imádkozással szemben. Írta már egyszer, hogy a legjobb a saját szavainkkal való imádkozás lenne. Én is szeretnék saját szavaimmal az Úrhoz szólni, de úgy érzem, nem jön magától semmi, vagy ha vannak is saját gondolataim, úgy érzem, mivel azt úgyis tudja Isten, így nincs értelme gondolni, mármint elmormolni a fejemben, vagy akár kimondani? Milyen az igazi ima? Például a Miátyánkot hogyan kell imádkozni, az elején és a végén keresztet kell vetni, vagy ez csak bennem maradt meg így? A "mert tiéd az ország, a hatalom, és dicsőség, mindörökké, ámen" utolsó mondatot nekünk is kell mondani, vagy azt csak a pap mondja?
Lenne még egy kérdésem. Nem rég Hajdúdorogra érkezett a máriapócsi Szűz-Mária kép, és sokan vártuk a templomnál, nagyon sokan voltak. Unokahúgomékkal voltak, és főként utólag belegondolva kicsit furcsának tartom, hogy ennyire tárgyimádók lennének az emberek, ugyanis ahogy mentünk befele a templomba a Mária kép után, az emberek annyira nyomultak befele, engem nagyon zavart az, hogy unokahúgomat is lökdösték, nyilván nem szánt szándékkal, és én nagyon féltem őket, egy percre szem elől is vesztettem az egyiket, és kétségbeesve kérdeztem meg anyukámtól, hogy hol van, de ott állt mellette, én pedig mondtam, hogy inkább maradjunk kint, majd ha lesz hely, bemegyünk. Olyan furcsa nekem, hogy egy kép valóban fontosabb lenne, mint a másik emberi lény, hogy figyeljünk egymásra és szeressük egymást? Én tiszteletben tartom hogy az egy szent kép, de igazából az egy kép, egy jelkép. Az emberi élet a legfontosabb szerintem, vagy csak én vagyok így vele?
Másik dolog, hogy sokszor emberek úgy beszélnek más elesett emberekről, hogy azok milyenek már, hogy sajnálják a tv-ben őket, sokszor már azt érzem, már majdhogynem ők a gonoszok, mert nyomorultak (csúnya szó, de más nem jut eszembe). Miért van az, hogy mindig az elszenvedő érzi magát hibásnak? Olvastam is, hogy azok a gyerekek, fiatalok, akiket bántalmaznak, szexuálisan vagy másképp, akár hibásnak is érezhetik magukat. Vagy a Bibliában is van, hogy Isten nem a holtak Istene, hanem az élőké. Mintha bárki is tehetne arról hogy meghal vagy elszenved valamit. Nem értem ezt a világot...
Mennyi fontos kérdés! Képtelenség néhány sorban ezekre válaszolni, de azért néhány gondolatot próbálok megfogalmazni.
Az imádságnak nagyon sok módja van. Majdnem a két, egymástól legtávolabbira kérdezett rá. A rózsafüzér imádkozásakor egymás után mondjuk többször a megtanult imát: Üdvözlégy, Mária... Miközben ezt mondjuk, figyelhetünk a kimondott szavakra, amelyek új és új értelmet nyernek, ha mélyen odafigyelünk rájuk, figyelhetünk az egyes titkokra, amelyeket tizedenként váltogatunk, tehát ennek segítségével belehelyezzük magunkat Isten művébe, de megtehetjük azt is, hogy míg ajkunk a megszokott szavakat mondja, lelkünk valójában csöndesen Istenre figyel, örvend Isten jelenlétének, közelségének, semmi több.
A másik, a saját szavakkal való ima talán még személyesebb: amit gondolok, azt mondom el az Úrnak. Érdemes ezt is gyakorolni. Mondok egy meglepő gyakorlatot. Tegye meg, hogy egyedül marad egy szobában, lehetőleg teljes csöndben, lehetőleg sötétben, egy gyertya fényénél, és ebben a csöndben hangosan megszólítja Istent: Itt vagy, Uram? Hallasz, Uram? Hadd mondjam el, ami szívemen van... Az egyedüllétben hangosan kimondott ima szava nagyon erős, szinte ijesztően hat, de csak az elején. Megtapasztalja az ember, hogy Isten valóban jelen van, hallgat, figyel, és azt is, hogy meghallgat. Ez nagyon szép tapasztalat!
Abban igaza van, hogy egy emberi élet, a másik személy mindig több, mint egy tárgy. Pontosítanom is kell, mert szó sincs tárgyimádásról. Egyedül Istent imádjuk. A képet még csak nem is tiszteljük, hanem azt, akit az ábrázol. Amikor megcsókoljuk, értetkőzünk, akkor nyilván nem a fatáblával akarunk érintkezni, hanem azzal, akit a kép ábrázol. Nagyon szeretjük Máriát az Istenanyát, s e lelkesedésünkben esetleg valóban megfeledkezhetünk arról, hogy figyelmesek legyünk másokra. Bocsássa meg embertársainak ezt a gyengeségét!
Amit az elesettek nyomorúságáról ír, az is igaz. Sajnos ebben megint az emberi gyarlóságunk mutatkozik meg. Ennek a helyzetnek az értékelésében azonban nagyon fontos, hogy ne másokat ítéljünk meg, hanem saját magunkban fedezzük föl, hogy miránk mennyire jellemző egyik vagy másik emberi hiba. Annak kiigazításán dolgozzunk, s azon igazán ne méltatlankodjunk, ha másokban ilyet tapasztalunk. Az Úr csak azt várja, hogy önmagunkat változtassuk meg, nem azt, hogy a másik embert.
Kedves Lelkiatya!
Az utolsó pillnatban mindannyiunknak van lehetőségünk, halálunk órájában Isten mellett vagy ellen dönteni. De mi lesz azzal, aki nagyon hirtelen hal meg, olyan hirtelen hogy szinte észre se veszi? Itt most arra gondolok, hogy ha pl "sétálgatsz az utcán, és valaki fejbelő hátulról". Ha valaki beteg, és fizikailag és lelkileg is érzi, hogy közel a vég, és elkezdi megbánni a bűneit, megtörténik az utolsó kenet, meggyón, akkor tulajdonképpen már Isten mellett döntött, neki bőven volt ideje, és már lelkileg felkészül az utolsó pillanatra. De az, aki tényleg nagyon hirtelen hal meg, úgy hogy nem is érzékeli az utolsó pillanatot, és mondjuk az illetőnek nincs ideje megbánni a bűneit, mert már hirtelen meghalt, azzal mi lesz?
És ha valaki mondjuk egész életében nagyon hitt Istenben, de a halála pillanatában valahogy elborul a feje, és mondjuk ellene dönt, akkor a pokolra jut az illető?
Egészen bizonyos, hogy véletlenül senki sem jut a pokolba, csak mert, mondjuk, peche volt a halálának esetével. Isten mindenkire odafigyel. Ami pedig még fontosabb: Isten azt akarja, hogy minden ember üdvözüljön (1Tim 2,4). Akkor meg is adja mindenkinek a lehetőséget, hogy még ha elfuserálta is az életét, akár az utolsó pillanatban is megbánhassa, kérhessen irgalmat és bebocsátást a mennybe.
Kedves Lelkiatya!
Egy nagyon furcsa kérdésem lenne. Ugye, a halálunk után a Mennyben fogunk tovább élni, az örökkévalóságig, Istennel. De mi volt születésünk előtt? Akkor is a Mennyben voltunk, csak ezt "elfelejtettük", amikor megszülettünk? De akkor miért felejtettük el? Vagy egyáltalán nem léteztünk, és a létezésünk a földi életben kezdődött el, és majd a Mennyben folytatódik?
Most elmélkedéseket olvasok ezzel kapcsolatban, azért merültek fel bennem ilyen kérdések.
Az Egyház és a Szentírás tanítása egyértelmű arra vonatkozóan, hogy amikor Isten megteremtette a világot és benne az embert, akkor a semmiből teremtette. Előtte tehát nem létezett, s Isten akaratából egyszer csak lett. Ez, persze, nagy titok, az értelem aligha foghatja föl, csak hittel tudjuk elfogadni. Az is bizonyos, hogy Isten nem azért teremtette a világot és benne az embert, hogy egy ideig létezzen, aztán újra a semmibe vesszen. Az örökkévalóságról is tanúságot tesz a Biblia és az Egyháztanítása. Nagy titok ez tehát, de így van. Előtte nem léteztünk, Isten a létbe hívott bennünket, s attól kezdve örök életünk van.
Kedves Lelkiatya!
Különös dolgokra lettem figyelmes. A Kivonulás könyvében olvastam, miszerint Isten parancsa, hogy a szombaton dolgozókat meg kell ölni! (Kiv 35,2)
Negatív különbséget tesz a női rabszolgákkal (!) kapcsolatban. (Kiv 21,7)
Az alábbiakat pedig a Léviták könyvéből:
-Élő állati áldozatot követelt az emberektől (Lev 1,2)
-Semmilyen disznóból készült bőrkesztyű, futballadba, ecset tiltott(Lev 11, 8)
-Például homárt, vagy kagylót enni bűn (Lev 11,10)
-De akármilyen frizurát sem vághatok a fodrásznál? (Lev 19, 27)
Nagyon foglalkoztat a tudat, hogy valóban parancsolt ilyeneket Isten az embereknek? Ha igen, ezeknek mi értelmük volt? Sem igazságra, sem szeretetre nem tanít.
Előre is köszönöm válaszát és szép napot!
Az Ószövetségi Tórában szereplő előírások a választott nép életrendjét voltak hivatottak körvonalazni. A mai olvasó számára ezek annyi furcsaságot tartalmaznak, hogy azok hátteréről, értelméről könyveket kellene írni. A zsidó rituális törvények, szokások mögött a legtöbb esetben egészségügyi, kultikus, jogi, szociális, erkölcsi, illemtani stb. hagyományt lehet fölfedezni. Az Ószövetséget, és annak minden előírását ma már az Újszövetség fényében kell értelmezni. Jól sejti, hogy az említett előírások egy része sem igazságra, sem szeretetre nem tanít, ezért nem is szabad szó szerint értelmezni őket. Jézus arról beszélt, hogy beteljesíteni jött a Törvényt (Mt 5,17.), vagyis most már mindent csak az Ő szempontjából szabad értelmezni. Tehát nem vesztették érvényüket ezek az előírások sem, de lelki értelmet kaptak. Arról is rengeteg lelki tanítás és írás született, hogy az említett szabályoknak mi a keresztény lelki értelme.
Kedves Lelkiatya!
Miért állítják egyes Bibliai könyvekről (Judit-,Tóbiás-,Makkabeusok könyve) hogy deuteorkanonikusak? Miért nem kerültek be ezek a könyvek az első bibliákba?
Válaszát előre is köszönöm
A kánon (mérce) az Ó- és Újszövetségi Szentírás hitelesnek számító könyveinek listája. A katolikus Bibliánkba azok a könyvek kerültek be, melyek a kánont alkotják. Ez azt jelenti, hogy e könyvek megfelelnek a hitről való tanúságtételnek és használhatóak a nyilvános istentiszteleteken. Isten emberek által is működik a világban, ennek egyik jele ez a kánon. Az Ószövetség kánoni könyveit már a zsidóság meghatározta.
Az ókeresztény korban az Egyház többnyire a szentírási szövegek görög fordítását használta (ez a Septuaginta, azaz Hetvenes fordítás). Mivel a kéziratok nem voltak egységesek, ezért a kánon vitatémát is jelentett. A tridenti zsinat (1546) megerősítette, hogy az Ószövetségi kánoni könyvek száma 45 - ez ma 46, mert Jeremiás könyvét és a Siralmakat külön könyvnek számítják, tehát nincs tartalmi változás - az Újszövetségieké pedig 27 - összesen tehát 73 a Biblia kánoni könyveinek száma. A protestáns felekezetek viszont csak azt fogadják el kanonikusnak, amelyeknek ismerjük a héber eredetijét is. Ezek az elsősorban kanonikus, azaz protokanonikus könyvek. Amelyeknek csak a görög változatait ismerjük, azok a deuterokanonikus könyvek (pl. az Ön által felsorolt könyvek ilyenek.) Az isteni gondviselés érdekessége, hogy a XX. században megtalált qumrani iratok között találtak olyan héber szövegeket, melyeknek korábban csak a görög változatai voltak ismertek. Ettől azonban nem változott a korábban rögzített különbségtétel. Mivel az egyház hagyománya alapján ezek mind megfelelnek a hit mércéjének, ezért a hit szempontjából nem lényeges a proto- vagy deuterokanonikus különbség, mert az egyház mindkettőt sugalmazottnak tartja, így alkalmasnak tartja a hit közvetítésére és ajánlja felolvasásra.
Tisztelt Atya!

Bizonyára tudna nekem segíteni, hogy hol tudnék utána érdeklődni az 1900-1945 között születettek keresztlevelei után. Én Zala-megyében élek és Édesapám(aki már 2004-ben elhunyt) az Ő emlékére szeretném hogy a családnak ez az ága is ismert legyen. Az biztos, hogy Fábiánházán élt a családjával Nagyapám. válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Mária
Kedves Mária!
Fábiánházi anyakönyvek 1786-1906-ig vannak a levéltár állományában. A Görögkatolikus Püspöki Levéltár hétfőtől-péntekig 8-16 óráig tart nyitva. Családnévre vonatkozó információ esetén e-maiban is tudunk segíteni. Elérhetőség: 4400 Nyíregyháza, Bethlen Gábor u. 5. leveltar@gorogkatolikus.hu (42) 415-901; Fax: (42) 415-911
Kedves Lelkiatya!
Érdekelne, hogy milyen lehet megcsókolni egy lányt. Ezt csak azért kérdem, mert én is lány vagyok és vonzódom a saját nememhez, nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen lehet megcsókolni egy lányt. Ebben a hónapban 18 éves leszek, és még soha senkit nem csókoltam meg úgy igazán. Be kell vallanom, hogy a lányokhoz jobban vonzódom, de csókon kívül nem igazán tudnék más testi kapcsolatot elképzelni... ezért nem is mondhatom magam olyan igazán leszbikusnak.
Hát, ez bizony veszélyes kíváncsiság! Nem szabad ezzel játszani. A lányoknál sokkal gyakoribb, hogy a szeretet kifejezésük ennyire közvetlen, sok testies elem van benne. Ezért gyakoribb is a fiatal lányoknál az ilyen félrecsúszás. Óva intem attól, hogy ilyesmivel játszadozzék. Tudja, ez az izgalmas kíváncsiság valójában nagyon szép dolog. Amikor majd a maga helyén és módján jelenik meg az életében, akkor mint egy áramütés, mint egy mennyből jövő villámlás, úgy borzongatja meg a testét, a lelkét, átjárja az egész lényét. Ellenben, ha ilyesmivel kíváncsiságból eljátszadozik, akkor kihúzza az életéből ezt a rendkívüli dolgot, érzéketlenné válik rá, letompítja az érzékiségre fogékony adottságát. Nem az a kérdés tehát, hogy ez bűn-e, hanem, hogy érdemes-e, szabad-e ilyen semmiségért ekkor értékeket elkótyavetyélni.
Tisztelt Lelkiatya!

Abban szeretném a segítségét kérni, fiatal házasok vagyunk, egyetemet elvégezve nyáron kötöttünk házasságot, és kaptunk állás mind a ketten hála Istennek. A kérdésem nagyon furcsán fog hangzani, nagyon örülünk a házasságunknak, de mivel most kezdtünk dolgozni még nem szeretnénk kisbabát, kérdésem az lenne: melyek azok a védekezési módszerek amelyek megengedettek az egyház szerint?
Isten áldja! Köszönöm
Az egyház a családtervezés természetes módját támogatja, amit az időmegválasztás módszerének is nevezhetünk. A lényege, hogy a testi egyesülést terméketlen napokra irányítja. A terméketlen napok megállapítását meg lehet tanulni. Általában a termékenység legalkalmasabb napja, az ovuláció időpontja, mely a következő ciklus kezdete előtt a 14. napra tehető. A terméketlen napok közvetlenül a vérzés utáni 3-5. nap, ill. a várható ovulációs nap után kb. 6. naptól a következő vérzés megjelenéséig terjedő napok, kb. 6-8 nap. A számolásnál figyelembe kell venni a ciklus átlagos hosszúságát, az önmegfigyelés különféle lehetőségeivel, pl. hőmérséklet mérésével, ill. váladékvizsgálattal pontosítani lehet ezeket a napokat. Ez utóbbi talán a legfontosabb, amihez gyógyszertári segédeszközt is igénybe lehet venni.
Az egyház nem támogatja a mesterséges beavatkozásokat. Az intrauterin spirált, és a hasonló elven működő eszközöket, valamint a sürgősségi fogamzásgátlókat nagyon súlyosnak és elutasítandónak tartja, hiszen azok abortív hatásúak. Mindenképpen érdemes a lelki vezető tanácsát is kérni, s megimádkozni speciális helyzetüket, hogy lelkiismeretes döntést tudjanak hozni, hogy mit tehetnek, ill. amit Isten színe előtt is vállalni tudnak.
    ... 326 327 328 329 330 
331
  332 333 334 335 336 ...