Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi öt meg tizenkettő? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Tisztelt lelkiatya!

Romai katolikus vagyok. Rendszeresen gyonok. Azt szeretném tudni mi okozza azt hogy időként eszembejutnak régi idők gyonásai és hogy mindtha roszul mondtam volna el valamit ,vagy masképp emlékszek valamire mint amit akkor gyontam. Igy időnként nagyon erős lelkiismeret furdalásom van hogy roszul gyontam vagy mintha elhalgattam volna valamit szándékosan. Nem tudom mit kezzek ezzel a dologgal.

Válaszát köszönöm szépen.
Semmi jelentőséget ne tulajdonítson ezeknek a gondolatoknak. Ez kísértés, amely gyengítené az Istenbe és az Ő irgalmába vetett bizalmát. Minden szentgyónását fejezze be azzal a mondattal, hogy: Mindezeket a bűnöket és minden más bűnt, amelyet kifelejtettem teljes szívemből bánom. A Mindenható, mindent tudó Isten helyére teszi ezeket a mi lelkünkben. Ha netán maradna kétség Önben, hogy korábbi gyónásait esetleg nem így fejezte be, és így mégis kimaradtak volna bűnök, akkor is elegendő a legközelebbi gyónásában ezzel a záró mondattal az összes eddig elkövetett és esetleg meg nem gyónt bűnét az Úr lába elé tenni.
DJK!

Hogyan lehet egy papnak doktori címe?
Több olyan hivatás is van, hogy valaki már diplomát szerzett, és utána jelentkezik a papságra. Ezek között doktori címmel rendelkezők is vannak, és úgy váltak később pappá.
A másik eset az, amikor valaki teológiai tanulmányai során szerzi meg előbb a licenciátust - ezt néhány vidéki hittudományi főiskolán is meg lehet szerezni (ilyen a Szent Atanáz Hittudományi Főiskolánk is) -, utána pedig a doktorátust, amelyet Magyarországon a Pázmány Péter és a Sapientia katolikus egyetemeken lehet elérni. Többen vannak továbbá, akik külföldön, leginkább Rómában végzik a tanulmányaikat egészen a doktori fokozat eléréséig.
Kedves lelkiatya!

Egy ideje belemásznak a magánéletembe, tanácsokat osztogatnak arról, hogy kellene élnem, de ha elmondok valamit soha nem adnak igazat semmiben. Mindenki úgy gondolja, hogy nekem is olyan könnyen sikerülnek a dolgok mint nekik, de nekem mindig vértizzadva kell megküzdenem az elismerésért, a sikerért, türelemmel kell várnom, hogy valami sorra kerüljön az életemben. Egyeseknek már az is baj, hogy kiállok a magam igazáért. Én nem szólok bele senkinek az életébe, mert úgy gondolom, hogy mindenki foglalkozzon a saját életével, problémájával. Lehet e az ilyen embert "barátnak" nevezni?
Nem vezet jóra az a magatartás, hogy mindenki foglalkozzon a saját életével, problémájával. Ez hamar önzővé tehet minket. Van ebben egyfajta védekezési törekvés, de lustaság is. Egyszerűbbnek tűnik elhatárolódni másoktól, senkit nem beengedni a lelkivilágunkba és másokat sem zavarni ilyesmivel. Csakhogy ez nem lehetséges. Összetartozunk, és bizonyos mértékben mégis kötődünk egymáshoz. Az más kérdés, hogy nem egyforma mértékben és mélységben. Ebben is megmutatkoznak a különbségeink. Van, aki nagyon könnyen és hamar megnyílik, mások nehezebben. Ez alkat, neveltetés és még sok más egyéb tényező függvénye.
Meglep, hogy Ön úgy beszél a többi emberről, mintha mindenki ellensége lenne. Azt írja: soha nem adnak igazat semmiben, mindenki úgy gondolja, hogy Önnek is könnyen sikerülnek a dolgok, stb. Mintha nem is egyes személyekről, hanem az emberek összességéről beszélne. Persze, gondolom, hogy néhány személyt akár meg is tudna nevezni, mégis ez a megfogalmazás arra utal, hogy általánosságban nem tud megbékélni az emberekkel. Erre oda kell figyelnie, mert, mint mondtam, ez önzővé teheti. Annál boldogabb az ember, minél inkább meg tud feledkezni önmagáról, minél készségesebben tud szolgálni másokat. Alighanem a mennyországban is így leszünk. (Ezt érzékelteti az az ismert kép, hogy az asztalnál hosszú kanállal a kézben ülnek az emberek, csak a pokolban attól szenvednek, hogy a hosszú kanál miatt nem tudnak enni, a mennyben pedig nagy nevetések közben egymást etetik.)
Azt javaslom, hogy senkit se okoljon a hibái miatt, inkább önmagát vizsgálja meg, a saját lelkét, hogy miért érzi mostanában ezt az ellenséges közeget.
Tisztelt Lelkiatya!

Romai Katolikus Vagyok. Több éve szentségi házasságban élek. Az évek alatt egy párszor a feleségemet önkielégitésre biztattam, kértem. Az oka nagyobb részben az hogy nem mindig sikerült kielégitsem a feleségemet .Semi esetre sem akartam hogy egyedül csinálja hogy bünt kövessen el. Azt szeretném tudni hogy én emiat követteme el bünt.

Válaszát köszönöm szépen !
A házaséletben a testi kapcsolatnak nagyon nagy szerepe és jelentősége van. Fontos, hogy a házastársak őszintén tudjanak erről egymással beszélni. Közösen alakítsák ezt a testi kapcsolatot úgy, hogy a legjobb legyen. A jó házasságban ez is nagyon szép fejlődést él meg. 50 évesen sokkal nagyobb örömöt tudnak egymásnak okozni, mint tapasztalatlanul, kezdő házas korukban.
Az nem helyes megoldás, ha bármelyikük saját magát elégíti ki, még akkor sem, ha a házastársa biztatja rá. Mindketten törekedjenek arra, hogy megtalálják ennek a kölcsönös örömszerzésnek a legjobb módját. Itt is alapelv az, hogy egyik fél se a saját örömét akarja elérni, hanem az legyen a célja, hogy a másiknak legyen a legjobb.
A szentgyónásban is el lehet mondani ezeknek a nehézségeit, és meg is gyónni, ha akár önzésből, akár más okból nem az Isten akarata szerint éltünk ezzel az ajándékkal.
DJK

Tisztelt lelkiatya. Hasonló problémám van amit András írt előttem. Édesapám sokat iszik és mindig veszekszik rám és acsalád ötbbi tagjával is olykor csúnyán, agresszívan viselkedik. A kérdésem az lenne, hogy normális-e illetve bőn e az hogy emiatt nem tudom szeretni és felnézni rá. Mert egy fiúgyermeknek az apjának kellene lenni a legjobb példának, de úgy érzem hogy nem tudok ilyen példaképet állítani magam elé.
Üdv
Csaba
Igen, az bűn, ha valakit nem tudunk szeretni. Még az ellenségeinket is szeretnünk kell, ezt parancsként kaptuk az Úrtól. Lehet parancsra szeretni? Ez az elsőhöz és legfontosabbhoz hasonló második parancs. Még ha nem is könnyű teljesíteni. De az Úr nem kér tőlünk olyat, amire nem lennénk képesek. Nem mondhatom tehát egyszerűen azt, hogy ez lehetetlen. Minden lehetséges annak, aki hisz. Az Úr nem azt várja Öntől, hogy érzelmi vonzódást gerjesszen fel a lelkében. A szeretet nem ez. De meg kell adni a köteles tiszteletet a szülőnek. Nem azért, mert megérdemli, hanem, mert Isten úgy rendelte, hogy tőle, tőlük kaptuk az életet. Az a gondolat igaz, hogy a szülőnek példát kell mutatni a gyermekei előtt. De ha nem is akarjuk követni az ő példájukat, attól még szerethetjük, tisztelhetjük őt. Ismétlem, nem az érdem, hanem az isteni rend miatt. Ráadásul, ha az édesapja sokat iszik, valószínű, alkoholfüggő, akkor ő szenved legjobban ettől a helyzettől. Ezt nem szokták bevallani, de belülről nagyon nagy fájdalmakat élnek át. Ezen tud mérhetetlenül sokat enyhíteni, ha a gyermekeik ezért nem vetik meg őket, hanem annál nagyobb szeretettel, megértéssel fordulnak feléjük. Amikor az alkohol miatt agresszív, akkor ez szinte lehetetlen, de meg kell várni, meg kell keresni azokat a pillanatokat, amikor mégis nyitott az Ön szeretetére. Áldozatot is kell hoznunk szeretteinkért.
Ne az édesapját okolja tehát ezért a helyzetért, hanem lássa benne az Istentől kapott feladatát: mindezek ellenére mégis szeretnie, tisztelnie kell őt.
Kedves Lelkiatya!
Nemrégen arról beszélgettünk, hogy Isten mindenkinek mást, különféle ajándékokat, más-más képességet adott. Ennek megfelelően érzik meg az emberek a hívást, ezek indítják el őket valamerre. Ez határozza meg a hivatásukat, foglalkozásukat is, meg életük más területeit is.
Én sajnos csak szégyenkezve hallgatni tudtam, mivel soha nem sikerült az életemben felfedezni Isten szándékát, ajándékát. Soha nem kaptam hívást semerre, csak úgy élek, ha már megszülettem. Rendesen dolgozom, még önkéntes munkát is végzek (plébánia, Karitász), igyekszem katolikus hitem szerint élni (rk). De semmi különös nincs bennem, semmi tehetség vagy elhivatottság. Családom sincs, már nem is lesz. Megöregedtem (55)anélkül, hogy valami hasznom lett volna, hogy Isten valaha is hívott volna valamerre. Vajon miért van az, hogy én semmit sem kaptam? Vagy csak nem találtam meg? De akkor meg nagyon nem nyilvánvaló, azért nem érzem magam annyira butának, hogy ha lenne, ne találtam volna rá.
Kicsit fáj ez a dolog, úgy érzem, értéktelen és értelmetlen az életem. Lehet, hogy mégsem kap mindenki?
Mindenki kap személyes meghívást. Nem kell különlegességre gondolni. Vannak ugyan látványos hivatások, ezek szembetűnőek, de a legtöbb nem ilyen. Ön is kapott személyes meghívást az Istentől, máskülönben nem is létezne. Senki sem születhet csak úgy, véletlenül. Ha pedig az Isten létbe hívta, akkor terve is van vele. Hogyan találhatja ezt meg? Álljon meg egy pillanatra, egy jelentőségteljes, mély pillanatra. Ez lehet akár egy óra is, vagy több, vagy akár egy több napos lelkigyakorlat. Ne élje az életét céltalanul! Fogalmazza meg az életének a célját! Mondja ki saját magának, hogy mit tud tenni másokért. Akár kicsi dolgokat is. Mondom, nem a látványos, különleges dolgokat kell keresnünk, hanem az egyszerűeket. Sokszor épp azért nem vesszük észre, mert annyira nyilvánvalóan ott van a szemünk előtt. Az Ön élete semmivel sem kisebb értékű, mint bárki másé. Inkább csak itt lehet a hiba, hogy ezen még nem gondolkodott el egyszer sem. Ezzel a megállással olyan dolgokat vehet észre saját magában, az eddigi életében, amelyekre nem is gondol.
Azt gyanítom, hogy nem véletlenül alakult ki az a beszélgetés, amire utal. Maga a Gondviselő akart ezáltal egy figyelmeztetést, jelzést adni Önnek. Erre már némileg válaszolt is, az első lépést megtette azzal, hogy a világhálón keresztül kérdést tett fel. Az én válaszom most csak ez: álljon meg, nézzen önmagába, mélyen a saját lelkébe. Ha ezt megteszi, a következő választ már maga a Szentlélek fogja adni Önnek.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!

Mi a különbség az exarcha és a püspök között?
Az exarcha olyan egyházi vezető, amely egy exarchátust, vagy kivételes helyzetben egy egyházmegyét irányít. Az exarcha lehet püspök is pap is. Ezért szokták odaírni Atanáz atya neve mellé,hogy püspök-exarcha. Az exarchai megbízatás egy időre szól, de ha valakit püspökké szenteltek, akkor élete végéig, sőt, még az Örökboldogságban is püspök marad.
Tisztelt Lelkiatya!

Korábban volt már itt ezzel kapcsolatos válasz, de nem találom. Budapesten paphoz, vagy az egyházhoz "tartozó" pszichológushoz tanácsadásra hol és hogyan lehet jelentkezni?

Köszönettel,
A.
A Panágia központban. Bp. Molnár u. 3.
http://panagia.hu/kozossegeink/panagia-kozpont
Jó Napot kivánok kedves Lelkiatya.

A Napokban megismerkedtem egy emberrel aki mára már az eggyik legjobb barátaim közzé tartozik. Mondta nekem hogy neki van egy könyve amiben segitség és válaszadás a tartalma. A Másik barátommal romokban hevert a barátságunk. Odaadta nekem a könyve első kötetét. De az volt a baj hogy a barátom Jehova tanúja. És ez a könyv is Jehova szerint van irva. Nem vettem észre időben. Nállam laposodik a könyv. Vissza fogom neki adni, viszont ma már nekem adta a másik részét is. Azt is visszaadom. Kölcsön adta nekem, nem pénzért. Én úgy tudom hogy Jehova szerint irt könyvetem nem szabad elfogadni katólikusoknak (Görög Katólikus vagyok) . Bűnbe estem ? Mit tegyek ?
Valóban nem helyes szektáknak a könyveit olvasni, terjeszteni. Nagyon tetszetősen mutatják be a világukat, és olyan meggyőzően tudnak érvelni, hogy az ember talán észre sem veszi, hol van a csúsztatás, hol vezetnek félre. Jobb tehát kerülni ezeket a kiadványokat. Nyilván nem volt Önben semmi rossz szándék, sőt, inkább a barátság vezette ebben a dologban. Mégis azt mondom, gyónja meg ezt a helyzetet, és amennyiben hibázott, azt az Úr megbocsátja. Így fordul át az, amit ugyan nem kellett volna tennie, de Isten irgalmából és a szentség erejénél fogva javára válik.
Tisztelt Lelkiatya!

Miért van lelkiismeret-furdalásom az alábbi esetben?
Vagy ez csak elbizonytalanítási szándéka a gonosznak?

Arra a plébániára, ahova lakóhely szerint tartozom, nem tudtam volna a bevezető szentségekre felkészítő oktatáson részt venni, mert olyan időpontokban volt/van, és munkám miatt nem tudtam volna megoldani.
Ezért felkerestem egy másik plébániát, ahova rendszeresen el tudtam menni hitoktatásra, miközben a helyi közösségbe jártam/járok misére rendszeresen.
Időközben katolizáltam is, de ezt még nem tudja az az atya, amelyik az általam látogatott közösséget vezeti.
El kellene Neki mondanom, hogy időközben másik helyen katolizáltam, vagy elég csak az, ha továbbra is részt veszek a miséken, és most már gyónok és áldozok is?
Nem számít ez "árulásnak", hogy máshol szolgáltatták ki nekem a szertartást?
Én úgy gondolom, hogy a katolikus jelentése egyetemes, tehát az egységes (római katolikus), így végső soron nem a fizikai hely számít, hanem az, hogy megtörtént és így ezáltal a saját közösségnek is valóban tagja lehetek, nem csak egy "látogató".
Ez inkább csak egy emberileg tisztázandó helyzet. Nem mondanám lelkiismeret furdalásnak, főként nem a gonosz ármánykodásának. Jobb lett volna, ha a helyi atya legalább tud róla, hogy Ön másutt készül fel a bevezető szentségekre, de ennek már nincs jelentősége. Lehet, ő jobban örült volna, ha ezt saját plébániáján teszi, de biztosan megértette volna ezt is. Azt javaslom, menjen oda hozzá, és mondja el neki ezt az örömhírt, hogy már katolizált. Ha nem teszi meg, akkor is járulhat nyugodtan a szentségekhez. Esetleg az első nála végzett szentgyónás alkalmával mondhatja el neki néhány szóban, hogy hogyan történt az Ön katolizálása. Valószínű, ez Önt is meg fogja nyugtatni, hogy nincs semmi olyan, amit rejtegetni kellene. Minthogy valóban nincs is.
Igen, lehet olyan lelkivezető, aki nem pap, nincsen teológiai végzettsége, hanem ő maga is lelkiéletet élő ember, és akiben megbízhatunk. Természetesen emellett fontos a rendszeres szentgyónás is, amelyet viszont csak felszentelt pap mellett végezhetünk el.
Tisztelt Lelkiatya!

Egy korábbi kérdést már feltettek lelki vezetővel kapcsolatban.
Ebben a témában bennem is fogalmazódtak meg kérdések, bár más szempontokból.
Nem régen katolizáltam felnőttként, római katolikus lettem, hála ezért Istennek.
A keresztszülőmmel és bérmaszülőmmel nagyon őszinte, mély kapcsolatom van.
Nem véletlen, hogy éppen őket kértem fel ezekre a szerepekre az életemben.
A kérdésem az volna, hogy őket tekinthetem-e lelki vezetőmnek?
Lelki vezetéshez elég az, ha valaki gyakorló katolikus hívő, bár nincs egyházi tisztsége, "végzettsége"?
Velük szinte mindent meg tudok beszélni. Ez számomra sokat jelent. Ők már eddig is jó tanácsokkal láttak el (igen, sokszor volt, hogy nehéz volt meghallgatnom őket, de éppen azért, mert igazuk volt...) .

Válaszát köszönöm szépen!
Igen, lehet olyan lelkivezető, aki nem pap, nincsen teológiai végzettsége, hanem ő maga is lelkiéletet élő ember, és akiben megbízhatunk. Természetesen emellett fontos a rendszeres szentgyónás is, amelyet viszont csak felszentelt pap mellett végezhetünk el.
Kedves Lelkiatya!
Férjem anyukájával kapcsolatban szeretném megkérdezni az ön véleményét. Mert azt a helyzetet, amiben vagyunk, tarthatatlannak érzem.
Anyósomban nagyon sok az indulat és a feszültség, amit a környezetén vezet le. Már romokban hever az egész család, mindenkivel összeveszett, és akit csak lehetett, egymás ellen fordított. Marakodnak a testvérek, a gyerekek a szüleikkel, a sógorok és sógornők.
Eddig azon igyekeztünk mindannyian, hogy mindig mindent megbocsássunk, a békére törekedjünk. Mostanra azonban már mindenki tele van tüskével, egyre nehezebb a megbocsátás. És a helyzetet nem oldotta meg a békére törekvés, egyre inkább úgy érzem, hogy ezzel csak fenntartjuk ezt a helyzetet, mindig újra beindul a lavina.
A családterápián, őszinte beszélgetéseken már túl vagyunk, sajnos nem vezettek eredményre.
Nem szeretnék az anyósommal minden kapcsolatot megszakítani, hiszen az fájna a férjemnek, a testvéreinek, és a gyerekeimet sem szeretném megfosztani a nagymamájuktól. De már minden együttlét, ünnep csak szomorúságot hoz mindannyiunknak.
Ön mit tanácsol nekünk ebben a helyzetben?
Alig hiszem, hogy a békére törekvés, a megbocsátás vezetett volna erre az áldatlan állapotra. E kettő mindig nagyon szép gyümölcsöt hoz. Igaz, idő is kell hozzá. Tehát valószínű,hogy a béke és a megbocsátás folyamatát még nem lehet lezárni, folytatni kell. Gyakran előfordul azonban, hogy bár békére törekszünk, nem találjuk meg annak helyes módját, helyét, idejét. Könnyen kimondjuk, hogy mi már minden lehetségest megtettünk, most már ő változzon. Sokszor nem értjük meg a másikat, és nem is akarjuk megérteni, csak összeszorított foggal tűrni. Ez nem hoz megbékélést. Ha azt érzékelik a családtagok, hogy Önben megvan az igazi békülékenység, akkor ez kihat rájuk. Ha viszont Ön is csak nagy vívódásokkal képes erre törekedni, akkor ezek a vívódások a többiekre is hatnak. Természetesen nem azt állítom, hogy minden az Ön magatartásán múlik. De mindig csak önmagunkat változtathatjuk meg. Gandhi azt mondta, ha meg akarod változtatni a világot, önmagaddal kezdjed. Valószínű, még tovább kell tűrni és hittel imádkozni, hogy igazi béke szülessen meg a családjukban.
Kedves Lelkiatya!
Problémám van a hittanórákkal kapcsolatban.
Az atya tudja hogy papnak szeretnék jelentkezni és mégsem adja le az anyagot. Minden órán csak beszélgetünk. Ez azért probléma mert nem tudom fejleszteni a hittan tudásom...
11-es vagyok és az előző évek hittan anyagát sem vettük át teljes mértékben.
Mit javasol? mit kellene tennem?

Ádám
Kedves Ádám!
Biztos vagyok abban, hogy az atya tudatosan választja inkább a beszélgetést. A hittan anyagot meg lehet tanulni a könyvből, de a fölmerülő kérdéseket a beszélgetések során lehet jobban megérteni, elmélyíteni. Azt tanácsolom, hogy készüljön tudatosan a hittanórákra kérdésekkel. Akkor a hittankönyvben lévő anyagot is jobban elmélyítheti.
A papságra való készület fontos része még az egyéni imádság is. Ezekre is érdemes nagyon gondot fordítani, illetve ezek kapcsán is lehet kérdéseket feltenni az atyának.
Tisztelt Lelkiatya!

A római katolikusoknál minden egyes szentáldozás előtt kell gyónni a gyóntatófülkében?
Vagy ha nem követtünk el súlyos bűnt, akkor elég a közös gyónási ima és az őszinte bűnbánat?
Ha nem kell minden egyes szentáldozás előtt gyónni - amennyiben nem követtünk el súlyos bűnt - milyen gyakran ajánlott a személyes gyónás?

Mik azok a súlyos bűnök, amikhez nem elég a közös gyónás?

Válaszát köszönöm szépen!
Sem a római sem a görögkatolikusoknál nincsen ilyen előírás. Korábban élt ez a szokás, hogy a szentáldozásnak meglegyen az értéke. Ennek az lett azonban az eredménye, hogy sokan szinte leszoktak a szentáldozásról, pedig épp az ellenkezője lett volna a célja, hogy a hívek gyónjanak rendszeresen, minél gyakrabban.
Az alapállás az, hogy minden szentmisén áldoznunk kell. Különben miért is megyünk szentmisére? Az nem csupán egy az egyház imádságai közül, hanem annak értelme Krisztus utolsóvacsorai áldozatának megelevenítése, és az abból való részesülés. Természetesen, ha valaki valamilyen ok miatt nem áldozhat, attól még nagyon fontos a szentmisén való részvétele, de nem teljes. Igen súlyos gátló oknak kell lenni ahhoz, hogy valaki úgy vegyen részt szentmisén, hogy nem áldozik. Azért tartunk bűnbánatot a szentmisében, hogy méltók legyünk ünnepelni az Úr szent titkait. A Szent Liturgián pedig közvetlenül az áldozás előtt mondjuk el azt a nagyon szép bűnbánati imát. Bűnbánattartás nélkül nem szabad odaállnunk a szentáldozáshoz. De nem kell feltétlen meggyónnunk előtte. Jó, ha gyakran gyónunk, legalább havonta.
Az un. halálos bűnök azok, amelyeket mindenképpen meg is kell gyónnunk. Ha valaki súlyos dologban tudatosan vétkezett az Isten ellen. Nem annyira a bűn fajtájától függ tehát, mint inkább a lelkiállapottól. Vagy, ha valaki bűnben él és nem kaphat feloldozást. Viszont ilyen esetekben is fontos a szentmisén való részvétel.
    ... 345 346 347 348 349 
350
  351 352 353 354 355 ...