Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenhárom meg tizenkettő? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Lelkiatya! Szüleimmel - egyelőre - közös telken élünk a családommal. Van három cicájuk akik éjszakára a fészerbe vannak zárva, melyet reggel kinyitnak. Tegnapi nap folyamán láttam, hogy zárva van napközben is, így kinyitottam hadd mehessenek világot látni. De csak egy cica volt bent. Ma összefutottunk a kertben édesanyámmal körülbelül 2 percre, s kérdezte én engedtem-e ki tegnap a bent lévő cicát? Feleltem, hogy igen. Majd mondta, hogy ennek nem igazán örültek, mert tüzel és nem szeretnének kiscicát. Mondtam neki, hogy sajnos nem tudtam. Erre az volt a válasza, hogy : ? már mindegy. ? ?Örülni? fog az állatorvos, mert vihetjük abortuszra?. Nem igazán fogtam fel először amikor mondta, csak miután bejöttem a házba. Sajnos a szüleim nem élnek keresztényéletet. Édesanyám és Édesapám Édesanyjai is mélyen hívők voltak. Az egyik nagymamám 2004-ben, másik nagymamám 2016-ban távozott el. A szüleim azóta elutasítják a tanításokat. Úgy érzem, hogy a Jó Istent is eltemették velük? Szerintem a cicákkal kapcsolatban bűnt követnek el, s megszeretném akadályozni ezt a lépésüket, hisz mégis egy érző élőlényről van szó! ?Bűnösök között cinkos aki néma?. Így érzem magam. Megértem,hogy nem szeretnének kiscicát. Nekünk mivel saját kertünk nincs így azt sem tudom mondani, hogy majd magunkhoz veszem. Mi tévő legyek? Válaszát előre is köszönöm. Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Ha tanácsot adhatok, azt mondom, hagyja nyugodtan, hogy a szülei maguk kezeljék ezt a cica-kérdést. Fontos azt látni, hogy az állatoknál nem beszélünk abortuszról, vagy ha használjuk is ezt a kifejezést, erkölcsi szempontból teljesen más dologról van szó, mint az emberi élet kioltása esetében. Egy cicánál nem hagyni megszületni az utódokat, vagy éppen azokat valamilyen módon elpusztítani nem bűn. Az volna bűn az ilyen cselekedetnél ha ezt kéjjel, erőszakosságra hajlam miatt tenné valaki. Értelemszerűen a szüleinél nem ez a helyzet, hanem egyszerűen nem akarnak több cicát. Ez nem bűn. Hogy milyen módon akadályozzák meg, ezt nyugodtan eldönthetik. Világos különbséget kell ugyanis tennünk az emberi élet és az állatoké között.
Tisztelt lelkiatya! A közelgő választások nyugtalansággal töltenek el, úgy érzem,senkire sem szavazhatok nyugodt lelkiismerettel.Márki-Zay Péter azt mondta,engedélyezni szándékozik az azonos neműek házasságkötését és örökbefogadási jogát-ezt nyilván nem helyeselhetem.Ugyanakkor azt is ígérte, hogy duplájára emeli a családi pótlékot-aminek az összegét az Orbán-kormány tizenkét év alatt nem emelte-és bevezeti a minimáljövedelmet;ez utóbbi bevezetését Ferenc pápa is szorgalmazza.Vannak akik a családi adókedvezményt szokták felhozni; azonban ezt a legszegényebbek nem tudják igénybe venni.Máskor azt mondják, ha bevezetnék a minimáljövedelmet, nem dolgoznának az emberek; azonban sajnos tapasztalatból tudom, hogy nemcsak az egyes ember igyekezetén múlik,hogy van-e állása, és többször hallottam az évek során munkahelyi feletteseimtől,hogy kisgyermekes anyát, egy bizonyos kornál idősebb embert,más településről bejárót, cigányt semmiképpen nem alkalmaznának(ezeket a dolgokat nem nekem mondták, csak én is jelen voltam )Az Orbán-kormánynak a szomszéd és európán kívüli népekkel szembeni hangulatkeltését-a trianoni békeszerződés gyakori emlegetését, az olyan kijelentéseket, miszerint "minőségi különbség van egy magyar és egy afrikai gyermek között",stb-szintén nem helyeselhetem. A Mi Hazánk Mozgalomra mint szélsőjobboldali pártra nyilván nem szavaznék,a többi pártnak nincs esélye bejutni a parlamentbe. Mit tegyek?
Ha nehéznek tartja a választást, akkor is fontos dönteni. Mert, ha a nehéz döntés miatt a nem döntést választom, ezzel akaratlanul is hozzájárulok valamelyik oldal erősítéséhöz. Tehát fontos erkölcsi kötelességünk a választáson részt venni, arra alapos tájékozódással készülni. Ha egyik mellett sem tudok teljes odaadással elköteleződni, ez egyáltalán nem baj, sőt, mondhatni, természetes, hiszen sokfélék vagyunk. Ilyenkor a "kisebb rosszat" kell választani. Ugyanakkor mindenképpen figyelembe kell venni a keresztény értékeket. Olyan személyt és pártot választani, akik nyíltan szembeszállnak a keresztény értékekkel, egyszerűen nem szabad támogatnunk. Ráadásul nagyon félrevezető, ha egy párt egész egyszerűen magasabb összegű juttatásokkal akarja meggyőzni az embereket. Ahhoz felelős vagyonkezelésre is szükség van, ha a juttatásokat emelni akarják. Az is nehézzé teszi a döntést, hogy a média eszközein keresztül sokszor erkölcstelen módon egyáltalán nem valós tényeket, adatokat, ismereteket közölnek. Bizony, nem könnyű eligazodni. Még az ilyen lépéseknél is javaslom az imádságot. Az Úrral kell megbeszélni, hogy ő mit tanácsol, kérni kell a Szentlelket a jó döntéshöz. Én legalábbis biztosan arra a pártra és azokra a vezetőkre szavazok, akik a keresztény hitet és annak tanítását akarják megvalósítani. Még ha tudom is, hogy nekik sem sikerül száz százalékosan, hiszen gyarlók vagyunk mindnyájan, de legalább azt hallom, hogy törekszenek rá.
Kedves Lelkiatya! Kérem adjon pár jó tanácsot, javaslatot hogy tudjam a Jézus imát és a Rózsafüzér imadságot beosztani mert mind kető kedves a szívemnek és nem szeretném egyiket sem el hagyni! Építő tanácsát mindig örömmel fogadom! Ferenc
Kedves Ferenc! Csak az az egyszerű tanácsom, hogy egyikre is, másikra is rögzítsen egy időt a napjában. Ha meg tudja tenni, lehetőleg minden nap. Ezt saját maga tudja kitapasztalni, hogy melyik napszak melyikre alkalmasabb. A Jézus-ima azért jó elalvásra, mert akkor nem kell számolgatni, hogy éppen hol tartunk, egyszerűen addig mondjuk az imát, amíg el nem alszunk. Persze, ezzel együtt jó, ha nem csak az elalvásra használja, hanem külön időt szentel a Jézus-imának is. Napi egy tized rózsafüzér, naponta tíz perc Jézus-ima meg tudja változtatni az életünket.
Kedves Lelkiatya! Gorogkatolikus metropolianak milyen tevekenysegei vannak szocialis csoportok tekinteteben?
Mind a három egyházmegyében kiterjedt szociális tevékenység folyik. Vannak idősotthonok, gyermekvédelmi intézmények (lakásotthonok, nevelőszülői hálózat), fogyatékkal élők otthona, demensek ápolására szakosodott idősotthon, szenvedélyfüggőket gondozó otthon. Ezeken kívül igen jelentős, bár nem állandó intézmény, hanem nyári tábor a Szent Damján tábor, ahol fogyatékkal élő fiatalokat táboroztatnak egészséges fiatalok. Ez a kispapok szervezésében történik. Érdemes megemlíteni még a korai fejlesztő központot. Ez ugyan egészségügyi intézménynek számít, de a családok megsegítése miatt akár ezt is ide lehetne sorolni.
Kedves Lelkiatya! Mikor Jézust megkísérti a sátán a sivatagban akkor az Evangélium úgy írja, hogy bizonyos helyekre ELVITTE az Urat. Hogyan volt hatalma erre? Miért hagyta ezt Jézus illetve az Atya? Köszönöm válaszát. Zsóka
Kedves Zsóka! Talán ezen a ponton megértjük, vagy legalábbis közelebb kerülhetünk a Miatyánknak egyik nehéz mondatának az értelméhöz: "Ne vígy minket a kísértésbe!" Ez olyan nehezen érthető, hogy újabban erős törekvés van arra, hogy ki is hagyják, legalábbis átfogalmazzák, mert sehogysem lehet ezt fölfogni, hogy Isten vinne minket a kísértésbe. Ám Jézus így fogalmazta az imát, vélhetően ő nem tévedett, amikor erre tanított meg minket. A sátán csak azt tudja megtenni, amit Isten megenged neki. Néha hosszabbra engedi a pórázt (mint most, a háború idején), máskor meg rövidebbre. Hogy miért, ezt bizony nem tudjuk. Néha utólag rájövünk, hogy igaza volt. Úgy látszik, Jézusnak is szüksége volt erre a próbatételre, az Atya megengedte, hogy így legyen. Vélhetően nem úgy kell értelmezni ezeket a szavakat, hogy a sátán valóságosan elvitte volna Jézust ide vagy oda. Úgy tudjuk elképzelni, hogy ezek gondolati kísértések voltak. Ezekben a mondatokban nem a helyszín a fontos, hanem a késztetés, amit kiválthat az az elképzelt hely: a templom párkánya vagy egy olyan magas hegy, ahonnan az egész világot be lehet látni. De hogy ezeket a gondolati kísértéseket miért hagyta az Atya, ezt nem tudjuk. Mindenesetre Jézus győztesen jött ki belőle, tehát megerősödött általa. Megint az Atyának lett igaza, hogy erre valamiképpen szüksége volt.
Kedves lelkiatya! Lassan 14 éve ismerjük fiúnk (most már) feleségét. Sajnos nem volt felhőtlen az elmúlt időszak. Teljesen el akarta, elakarja szakítani testvéreitől, szüleitől, tőlünk, fiunkat. Ott tart már a kapcsolatuk, hogy őrjöng, ha fiam elmegy a vasárnapi szentmisére, és a kislányukat sem engedi, mert akkor tanulnia kell. Azt mondja mindig, hogy ők egy család és a férje már hozzá tartozik, ami teljesen természetes, de ez a kötelék közöttük nem szeretet kapcsolat, hanem lelki terror. Egyszer már elhagyta fiúnk a családját, de pár nap múlva visszament. Azóta még inkább "láncon" tartja fiúnkat, aki velünk együtt, folyamatosan imádkozik kapcsolatuk jóra fordulásáért.Szentmiséket ajánlottunk erre a szándékra. Meddig lehet ezt a házasságot ilyen körülmények között fenntartani?
Nagyon nehéz, emberileg szinte megoldhatatlannak látszó helyzet ez. Nyilván nem egészséges a kapcsolatuk, s ezt orvosolni, főként kívülről szinte lehetetlen. Az egyik sarokpontja a dolognak, hogy a férj és édesapa álljon a sarkára, egyedül, a szülők közvetlen támogatása nélkül. A következő, hogy ez mit is jelent, mit csináljon. Nyilván nem a templombajárás itt a fő kérdés, mégis talán ezen keresztül lehet elindítani egy olyan folyamatot, amely kimozdítja ebből a patt helyzetből őket. Én az édesapának azt tanácsolnám, hogy bármi is van, a templomot ne hagyja el. Akárhogyan hisztizik is emiatt a felesége. Járjon templomba addig, amíg meg nem unja a feleség ezt a gyerekes magatartását, be nem látja, hogy ezzel a hadviseléssel nem ér célt. Legyen tehát olyan pontja a férjnek, amely független a feleségétől. A terrorizálás miatt éppen ez az, amit nem tud elviselni a feleség. S hová máshová kapaszkodjon a férj, mint az élő Istenbe, a vele való kapcsolatba? A gyermek? Ő pedig kéthetente mehessen el az édesapjával. Ezt követelje ki a férj. Ha neki Isten igazán fontos, akkor ezt nagy erővel tovább akarja adni a gyermekének is. A másik nagy eredmény az volna, ha sikerülne rávenni a feleséget egy párterápiára. De a férj egyedül is eljárhat ilyen szakemberhöz, aki esetleg majd abban is tud segíteni, tanácsot adni, hogy a feleséget hogyan lehet rávenni, hogy ő is menjen el egy ilyen találkozásra. A feleség nem boldog. Hátha ki lehet mozdítani ebből a sajátos pszichózisából azzal, ha valaki rávilágít, hogy lehetne akár boldog is, ha másként állna hozzá a házastársi kapcsolathoz. Szóval, ezeket a tanácsokat adnám az édesapának, férjnek. Azért neki, mert ezeket a lépéseket őneki kell megtennie, más nem teheti meg helyette, akkor nem hoz gyógyulást. A szülőknek pedig marad az imádság, hittel, a csodában is bízva. Mert ehhöz csoda kell, hogy valami változás lehessen. Én is imádkozom értük.
Tisztelt Lelkiatya! Azon morfondírozom, hogyha a szavaknak ereje van és én a bűneim súlyát, m?rtékét mérlegelem, akkor a bűneimmel vagyok és nem Istennel. Szeretném a hála felől megközelíteni az életem, hogy a legkisebb jóban is Istent és az Ő szeretetét lássam, hogy gondolataimban is Vele ?ljek. Tud-e erre adni tanácsokat? Hogyan maradjak meg a jóban, mikor ilyen sok rossz vesz körül kívül és sajnos olykor belül is..! Isten áldja meg minden Felé vezető gondolatért! Antónia
Kedves Antónia! Mindenképpen Isten Szentlelkétől származik ez a késztetés a lelkében, hogy a hála felől közelítse meg az életét. Ez a lelki érlelődésnek is a jele. Az évek és a lelki tapasztalatok hozzák, hogy az ember egyre inkább felismeri a hála jelentőségét. Tehát kövesse is ezt az indíttatást, legyen minél több hála az imádságában, a gondolataiban. A Gondviselés néhány évre megajándékozott minket, magyarokat Oloffson Placid atyával, aki a gulágot megjárva csodálatos tanúságot tett arról, hogy a legszörnyűbb körülmények között is meg lehet látni Isten jóságát, szeretetét. Igen, ez a mostani helyzet óriási próbatétel mindnyájunknak. Félő, hogy egy ideig még csak egyre rosszabb lesz a helyzet a most kitört háború miatt. Megmaradhat-e az örömünk, lehetünk-e hálásak ilyen körülmények között? Ez a hitünk próbája. Ha csak szelíd és kedves körülmények között tudunk hinni és vagyunk képesek látni Isten jóságát, ahhoz talán még hit sem kell, hiszen magától értetődő. De a nehézségek közepette sem veszíteni el a reményt és a bizalmat, ezt már csak mély hittel lehet. Ha tanácsot kér hozzá, azt javasolhatom, hogy építse be a napi imaéletébe a gyakori hálaadást. Reggel első gondolata legyen, minden imáját ezzel kezdje, rögzíthet külön is időpontot, amikor csak hálát ad. Kereshet erre imaszövegeket, de a saját szavaival is kifejezheti, hogy mi mindent köszön meg az Úrnak. Zárásként pedig még annyit, hogy a további lépés az lesz, amikor fölfedezi, hogy micsoda ereje van a dicsőítésnek. Amikor már nem is kell mit mondani, hogy miért vagyok hálás, egyszerűen csak köszönöm, hogy jó az Úr, és dicsőítem őt. Idővel majd erre is legyen gondja, figyelme!
Kedves Lelkiatya! Minden nap imádkozzuk a rózsafűzért, hogy legyen vége a sok bajnak, de nem tudjuk hogy helyesen végezzük vagy sem. Helyes minden nap nagyböjtben a fájdalmas olvasót mondani, vagy ilyenkor is a megszokott rend szerint végezzük? Köszönöm válaszát! Üdv: Glória
Kedves Glória! Ha arra éreztek indíttatást, hogy nagyböjtben minden nap a fájdalmas olvasót mondják, akkor kövessék azt. Így is lehet, nem helytelen. De persze, csak egy bizonyos időre. Húsvétkor meg egy ideig lehet esetleg csak a dicsőségest mondani. De nyilván azért ilyen összetett a titkok rendje, hogy egyfajta kiegyensúlyozottságot adjon.
Főtisztelendő Atya! Kérem, hogy csak a választ közölje a kérdésemre: Bűn-e UFC mérkőzést nézni? Köszönettel:L.
Ha ragaszkodik ahhoz, hogy igennel vagy nemmel válaszoljak, akkor azt mondom: igen. Az ilyen időtöltés egészen biztosan nem visz közelebb Istenhöz. Akkor meg minek. Eldurvítja a lelket. Semmi értelme ilyenre fecsérelni az időt.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy ha egy gyerek azt vállalta hogy a nagyböjti idő alatt nem eszik édességet csak vasárnap és elfelejtette hogy szombat van és evett akkor tényleg csak úgy mehet áldozni ha előtte gyont? Szerintem nem, mivel Római katolikus keresztény és csak hamvazószerda és nagypéntek a szigorú böjt és a nagyböjti idő alatt pénteken nincs hús a többi csak önként vállalt lemondás... Megvallom őszintén szerintem sokat is vállalt azzal, hogy szerdán csak kenyeret és vizet szeretne fogyasztani (hamvazószerdán így is tett) és emellett a pénteki hús mentes nap mellé egész nagyböjt alatt nem eszik édességet és chipset... Valamint a kedvenc sorozatát sem nézi, mindennap olvassa a bibliát... Mit gondol hogy tartsa meg a nagyböjtöt egy római katolikus gyerek aki már nem kicsi, de nem is felnőtt? Tényleg bűn ha véletlenül megszegi amit pluszban vállalt? Addig nem mehet áldozni? Válaszát előre is köszönöm
Ha jól sejtem, egy aggódó szülő teszi föl ezt a kérdést, töprengvén, hogyan tudjon jó tanácsot adni lelkes gyermekének. Az én tanácsom a szülőnek az, hogy értékelje a gyermekie lelkesedését, és azt ne visszafogni akarja, hanem inkább bátorítsa. Persze, a túlzásoktól is meg kell óvni a még tapasztalatlanokat. De amit leírt, az szerintem teljesíthető. Hogy a gyermek egyáltalán nem eszik édességet a nagyböjtben, ez, ugye, egyáltalán nem veszélyes, nem egészségtelen. Erre mindenképp lehet bíztatni. Ha véletlenül megszegte, és emiatt szeretne gyónni, ebben mindenképp érdemes bátorítani. Az igaz, hogy nincs ilyen szabály, hogy csak akkor mehetne áldozni, ha előtte meggyónt. De ha a lelkiismerete őt erre indítja, akkor érdemes ebben erősíteni. Hacsak lehet, gyónjon meg. Persze, ha nem lehet, akkor is áldozzon, abból semmiképp se maradjon ki egy apró botlás miatt. Kedvenc sorozatát nem nézi, helyette mindennap olvassa a Bibliát. Istenem, adjon hálát, hogy a gyermekét most ennyire megfogta Jézus iránti szeretete! Érdemes segíteni őt ebben, semmi kára nem fog származni belőle. Az egy napos kenyér és víz fogyasztás sem káros. Kemény, de jól tartható. Bár minél több gyermeknek volna ilyen lelkülete, mint az Ön gyermekének!- Adjon hálát érte!
Kedves Lelkiatya! A kollyba mibol keszul? Hogyan kell elkesziteni? 2
A koliba alapja a főtt búza. Ezt lehet tetszés szerint ízesíteni cukorral vagy mézzel, dióval, kakaóval, ehető magvakkal, aszaltgyümölcs darabokkal. A búzát előtte egy éjszakán át áztatni kell, majd vízben megfőzzük - erre is szánni kell 2-3 órát. Ha megfőtt, belekeverjük a cukrot vagy mézet és az egyéb hozzávalókat. Érdemes egy kis sót is beletenni, az még ízletesebbé teszi. Valójában ennyi az egész. Van, aki a búzát egészen pépessé töri, és abba a masszába keveri a hozzávalókat. A méz helyett érdemesebb inkább cukrot használni, mert a méz kiszívja a magvak víztartalmát és a búzaszemek hamar megkeményednek. Az áldásra előkészítés során szokták a koliba felületét díszíteni, hogy ne csak finom, hanem szép is legyen. Itt utat lehet engedni az egyéni kreativitásnak. A receptet is közlő egy korábbi cikk szép példákat is mutat erre: https://hd.gorogkatolikus.hu/Hogyan-keszul-a-koliba-2017-februar-28
Kedves Lelkiatya! A nemrég kirobbant háború miatt merült fel bennem egy kérdés. Az orosz-ukrán háborúra gondolok. Több egyházi személy is kérte, hogy imádkozzunk a békéért és magam is imádkoztam ezért. A békéért, a kiszolgáltatott helyzetben lévő gyerekekért, betegekért, azokért, akik kénytelenek elbújni vagy menekülni. Van valami, ami mégsem világos számomra: tényleg számít az, hogy imádkozunk? Nem arról van szó, hogy Istenben ne hinnék, hanem arra, hogy Istennek számít-e az ha mi imádkozunk a békéért. Vannak dolgok a történelem folyamán, amik mindenképp megtörténnek. Például az is biztos, hogy egyszer vége lesz a világnak. Nem azt akarom ezzel mondani, hogy ez a háború jelzi a végét, bár vannak, akik azt mondják, hanem, hogy például azért hiába imádkoznánk, hogy ne legyen vége majd valamikor a világnak, úgyis vége lesz. A világ vége, Jézus eljövetele első és második alkalommal, a világ fejlődése, sok olyan dolog van, ami ellen nem biztos, hogy tehetünk bármit is. Legalábbis nekem ez a benyomásom, de lehet, hogy tévedek! Jézus mondott is valamit, amiből én erre következtetek: Hallanotok kell majd háborúkról és háborúk híreiről: meglássátok, hogy meg ne rémüljetek; mert mindezeknek meg kell lenniök. De még ez nem itt a vég. (Máté 24,6) A másik meg, amin elgondolkodtam, nos, ez lehet, hogy udvariatlan kérdés és kissé butaság is, de azon gondolkodtam, hogy ez hogy is működik. Ha imádkozok a békéért és ezt sokan megtesszük, akkor Isten valahogy befolyásolja a politikusok és ebben részt vevő egyéb személyek gondolatait? Ez már nem az a világ és helyzet, amikor Jézus személyesen megjelent valahol és igazságot tett. Akkor hogy kell ezt elképzelni? Köszönöm válaszát. Továbbra is imádkozni fogok a békéért.
A világvégéről szólva jó tudnunk, hogy az ősegyházban azért imádkoztak, hogy minél hamarabb legyen vége a világnak, minél hamarabb jöjjön el Krisztus. Ez arról tanúskodik, hogy akkor a hívek számára sokkal fontosabb volt a Krisztushoz tartozás, a Krisztussal való egyesülés, mint a világ dolgai. Mára ez megfordult, és még a keresztények között is sokan a világ dolgait tartják előbbre valónak, és csak utána azt, amit Krisztus mond - feltéve, ha egyezik azzal, amit a világról gondolunk. Ha nem, akkor vagy háborgunk vagy közömbösek maradunk. Amikor Jézus minél hamarabbi második eljöveteléért imádkoztak - azóta eltelt 2000 év! - mégsem gondolták, hogy hiába imádkoznak, hogy fölösleges a Marana tha - azaz, jöjj el, Urunk! Mert ebben az imában a vágyukat fogalmazták meg. S kimondva, közösen kiénekelve ezt a vágyat az még erősebbé válik. Ez a lelkiélet útja, hogy még és még és még szorosabb kapcsolatba jussunk Krisztussal, Istennel. Ha imádkozunk a békéért, ezzel erősödik a vágyunk a béke iránt. Ha ezt sokan tesszük, akkor sokunkban erősödik. Ez sokkal hatékonyabb béketeremtés, mint amikor nagy rendezvényeken tömegek skandálják, hogy "Soha többé háborút!" Az csak önámítás, mert attól nem születik béke az emberek szívében, csak ideig tartó föllelkesülés - amelynek, ráadásul semmi hatása nincs a háborúcsinálókra. Ugyanis azokat ezek a tömegrendezvények mákszemnyit sem hatnak meg. Mivel csupán emberi erőlködés. Ha azonban minél többen, ezrek, milliók a krisztusi béke embereivé válunk, ez igazi béketeremtés. Hogy ez mikor, s hogyan jut el a háborúcsinálók lelkéig, az persze szintén kérdéses. De legalábbis, a jószándékú emberek szívét, lelkét, életét megváltoztatja. Isten a szívünkön keresztül hat az életünkre, nem az eseményeken keresztül. Nem tudjuk, tehát, hogy imánk hogyan hat, hol, hogyan számít be. De miránk egészen biztosan hat. S mivel Jézus egészen világos buzdítást mondott, többször is hangoztatta: "Kérjetek és adatik nektek, keressetek és találtok!", ezért nem szabad lankadnunk és bizonytalankodnunk a kéréseinkben. Persze, a legtökéletesebb kérés, amit Jézus a Miatyánkban adott ajkunkra, kötött a lelkünkre: "Legyen meg a te akaratod!" Ez most is érvényes. Értelmetlen háborúk, érthetetlen katasztrófák idején imádkozik így a hívő ember: Nem tudom, mi ez és miért van, de arra kérlek, legyen meg a te akaratod.
Kedves Lelkiatya! Azt szeretném kérdezni, hogy ebben a böjti időszakban szerdán és pénteken halételt lehet-e fogyasztani? Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Igen, az alapszabályt megfogalmazó rend szerint szerda és péntek csak a hústartalmú ételektől kell tartózkodni, halat lehet enni ezeken a napokon is.
"Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad." Kedves Lelkiatya, legtöbbször ezt az igét hozzák fel a gyónás szentségének eredetére, azonban az a problémám ezzel, hogy Jézus a Bibliában számtalanszor hivatkozik hasonlóan: "menjetek, tegyetek tanítványommá minden népet; ti adjatok nekik enni" és ezeket pedig az atyák úgy fordítják prédikációikban, hogy ez viszont nem csak a klérus feladata, hanem a miénk, híveké is. Egyedül a gyónásra vonatkozó "ti" igeszakasz van kizárólagosítva ("levédve"), hogy az csak a felszentelt papokra vonatkozhat - és sokszor az a gyanúm, hogy csak azért, hogy az egyházi hagyomány ne veszesítse el az értékét. Ez azonban sehol nincs leírva. A kezdő igeszakaszt ugyanúgy magamra is vonatkoztathatom, ahogy a többit is: hatalmam van megbocsátani a szomszédnak, mert megkarcolta az autómat és hatalmam van arra is, hogy nem bocsátok meg. Hatalmam, ergo szabad akaratom. A döntéssel bíró következményeket persze vállalnom kell. Az apostolok Jézus követői, tanítványai, ugyanúgy ahogy mi is napjainkban. Amit nekik mond, azt nekünk is mondja, ahogy ezt többször hallottak prédikációkban alátámasztva más atyáktól is. Egyedül az idézett igeszakasz van csak "kisajátítva" az egyház számára, mintegy hivatkozási pontként a gyónás szentségének megkérdőjelezésére. Legyen kedves atya és mondja el az igazságot!
Teljesen téves lenne ezt a szakaszt individuális értelemben venni, mintha az egyes keresztényekre vonatkoznék. Akkor az illető bűnös volta attól függene, hogy én neki megbocsátok-e, vagy sem? Az említett szakasz megértésében segít a Mt 16,19-20 és a Mt 18,15-18. Hogy az említett helyekre egy az egyben vissza lehetne vezetni a papok feloldozási hatalmát, az szintúgy túlzás. Jézus ezeken a helyeken elsősorban a közösség szemszögéből közelíti meg a bűnt és a bűnöst. Aki vétkezik, az az egész Egyház ellen vétkezik. Mármost bizonyos esetekben az egyházi közösségnek ki kell zárnia a súlyos bűnben élőket, a saját védelmük érdekében és a bűnöst észhez térítendő. Ezt a gyakorlatot ma ritkán alkalmazza az Egyház, legalábbis a súlyos bűnökben lévőkön nem látszik, hogy ki vannak zárva; ha nekik maguknak van belátásuk, akkor nyilván tudják magukról, hogy nem járulhatnak például Eucharisztiához. A kereszténység első századaiban az ilyen helyzeteket súlyosabban ítélték meg, és ténylegesen több évre, évtizedre is kizárták az olyan vétkeket elkövetőket, mint a gyilkosság, házasságtörés vagy hitehagyás. És akkor vették vissza őket az egyházban, amikor alkalmasnak látták az időt, illetve úgy ítélték meg, hogy az illető már meggyógyult lelkében. A helyi egyház feje, a püspök volt az, akinek mindezt mérlegelnie kellett. Később a püspök átadta ezt a feladatát egyes papoknak. Talán ez a történelmi háttér segít megérteni, hogy a "megbocsátás hatalmát" Krisztus nem az egyéneknek, hanem az Egyháznak adta át, az Egyházat pedig teljességében az elöljárói képviselik. Valóban nem mindig egyszerű megkülönböztetni, hogy bizonyos szakaszok csak az apostolokra vonatkoznak-e, vagy minden Krisztus-követőre. Ilyenkor segít a megértésben, ha az említett helyeket más, újszövetségi helyek, vagyis az apostoli levelek vagy az Apostolok Cselekedetei tanításának fényében értelmezzük. Ha pedig figyelmesen olvassuk Pál leveleit, akkor ott találunk rá példát, hogy Pál valakit kizár és visszafogad valamely egyházközségből. Tehát maguk az Üdvözítő tanítványai adják meg nekünk az értelmezés kulcsát.
Kedves Lelkiatya! Az egyik kérdező arról érdeklődött, hogy miért mások a római és a görög katolikus liturgia olvasmányai. A lelkiatya válaszát egészíteném ki, illetve pontosítanám. Azt írta a válaszában, hogy a római katolikusok 3 éves rendszerben veszik a szentírási szakaszokat, míg a görög katolikusok 1 évesben. Ez azonban csak részben igaz. A 3 éves perikópa rendszer csak a II. Vatikáni zsinat után bevezetett Novus Ordo miserítusra igaz. Az ősi hagyományos latin rítus - amely gyakorlatilag egy idős a bizánci rítussal -, s hazánkban is celebrálják egyes helyeken, ugyanúgy 1 éves rendszert használ, mint a görög katolikus egyház. Sokkal több az átfedés a két tradicionális rítus között, mint a Novus Ordo-nak bármelyikkel. Továbbá nagyon fontos kiemelni, hogy az egyházi év számítása eltér a latin és a görög rítus között. Ez alapjaiban meghatároz sok mindent. A görögkatolikus egyházi év szeptember 1-én kezdődik, míg a latin advent első vasárnapján. A görögkatolikusoknál karácsony előtt 40 napos bűnbánati időszak van, amit egyesek - latin hatásra - 6 hetes adventi időszaknak neveznek, szemben a latin 4 hetes adventtel. (Újabban divat lett a 6 gyertyás görögkatolikus adventi koszorú, azonban nincs szerepe rajta a gyertyák színének, ami viszont a latin adventi koszorú sajátja a megfelelő adventi vasárnap liturgikus színekhez igazodva.) Sokszor beszélgettem mind római, mind görögkatolikus atyákkal, s nagyon sokszor azt tapasztaltam, hogy sajnos a papság is meglehetősen tájékozatlan a másik rítus vonatkozásában. A fentiekben felsorolt példák tipikusan ilyenek. László
Kedves László! Köszönöm. Közzéteszem, amit ennek kapcsán írt.
    ... 134 135 136 137 138 
139
  140 141 142 143 144 ...