Tisztelt lelkiatya!
Aggályos lelkiismerettel küzdök. Érzékenységemből kifolyólag felszoktam magamat dolgokon izgatni, ha súlyos bűnt követek el szánalomra méltónak és bűnösnek érzem magam és emiatt tudok mélyen elmélyülni az imádságban két hetente szoktam gyónni Mit tud tanácsolni, hogy ez az állapotom megszűnjön?
Ha az ember átérzi a maga bűnösségét, az sokat segít az Istenhöz fordulásban. Nem az a baj, ha súlyos bűnt követ el, hanem, ha ilyenkor nem fordul Istenhöz. Mindig tudnunk kell, hogy Isten jósága sokkal nagyobb, mint a mi gonoszságunk. Ahogy említette, az érzékenységéből fakadóan jobban fölzaklatják a saját bűnei, mint esetleg másokat. Ám ez áldás is, mert akkor az Istenhöz fordulása is sokkal intenzívebb. Így hát, tekintse inkább jó tulajdonságnak ezt az érzékenységet. Ne a bűnei vagy éppen ez az érzékenysége legyen a szeme előtt, hanem Isten végtelen jósága. Minél többet gondol erre, annál kevésbé lesz elkeserítő, ha bűnöket követ is el. A kéthetenkénti gyónás nagyon jó. Esetleg megteheti, hogy most, nagyböjtben akár hetente gyónik, majd húsvét után újra kéthetente. Ez még közelebb fogja vinni Istenhöz. Tehát ne ezen állapot megszűntetése legyen a célja, hanem az, hogy ez még inkább Istenhöz emelje!
Kedves Lelkiatya!
Miért van sokszor hâború épp a mélyenhivő országokban? Mondhatnám az afrikai országokat is példaként, de most itt egészen közel Kárpáralját. Mire akar tanítani ezzel Isten?
Dorottya
Erre nincs ember, aki választ tudna adni. A háború mindig értelmetlen, hiábavaló, a bűn fészke, az emberi gyarlóság melegágya. Nincs rá magyarázat, hogy miért itt, miért ott tör ki, tör rá az ártatlan emberekre. Ugyanakkor Isten mindennel tud tanítani. Csak figyelni kell rá. Azok veszik észre a tanítását, akik figyelnek rá. S ez az üzenet mindenkinek más és más lehet.
Kedves Lelkiatya!
Gandhi személyéhez hogy áll a kereszténység?
Válaszát előre is köszönöm
Azt mondanánk róla, "anonim kereszttény". Ez a kifejezés Karl Rahnertől származik, aki tanításaiban kifejtette, hogy Krisztus egyházának körvonalai nem olyan pontosan kivehetők, mint ahogy mi gondolnánk. Statikusan azt lehetne mondani, aki meg van keresztelve, az keresztény, Krisztus egyházához tartozik, aki nincs, az pedig nem. De a nagy teológus azt tanította, hogy Krisztushoz tartozás nem lehet statikus, nem mérhető, nem egy állandó állapot. Vannak, akik közelebb vannak hozzá, vannak, akik távolabb. Anonim keresztényeknek azokat az embereket mondta, akik ugyan nincsenek megkeresztelve, de életük teljesen olyan, mintha ismernék Jézust, mivel ismeretlenül is úgy élnek, ahogyan ő tanítja. Mahatma Gandhiról ugyanez mondható el. Bár nem volt megkeresztelve, ismerte a keresztény tanítást, és az élete teljesen harmóniában volt vele. Voltak, akik azt mondták, akár szentté is lehetne avatni, hiszen ilyen élettel biztosan a mennyországba került.
Kedves Lelkiatya!
Mi annak a zsoltárnak vagy dalnak neve ami így kezdődik: "boldog ember ki nem a bűn útját járja"
Ez az 1. zsoltár kezdő sora: "Boldog ember, ki az istentelenek tanácsában nem járt, és a bűnösök útján meg nem állt..." Ezt görögkatolikus templomainkban minden szombat este a vecsernye első részében szoktuk énekelni saját dallamon.
Főtisztelendő Atya!
Hol lehet elérni azokat az apostoli és evangéliumi szakaszoknak a jegyzékét, amelyeket ezen a héten szerdán és pénteken és a nagyböjt során a hétköznap végzett Szent Liturgiákon olvasnak fel.
Bizánci egyházunk vajhagyó héten szerdán és pénteken, illetve egész nagyböjt hétköznapjain aliturgikus napokat ír elő, ilyenkor tehát nem ünnepeljük az Isteni Szent Liturgiát. Értelemszerűen nincsenek meghatározva apostoli és evangéliumi szakaszok. Viszont a napi szertartásokon (tritekti imaóra és a vecsernye) ószövetségi olvasmányokat kínál. Ezek jegyzéke megtalálható a Szertartási Útmutatóban, illetve itt a honlapunkon is közöljük mindig a napi szakaszokat. Ezek nagyon szépen végigvezetnek minket a szent nagyböjt folyamán, érdemes követni, olvasni ezeket.
Itt található: https://hd.gorogkatolikus.hu/liturgia-utasitas
Vagy részletesebben: https://hd.gorogkatolikus.hu/media_doc/4b609772e819fda9e822d117c37f7c40.pdf
Dicsértessék a Jézus Krisztus! Hosszú ideje a nappaliban fő helyen függ egy árkádiai táj témájú kép (festmény másolata), egy görög isten-szobor is van rajta többek között. Még a férjem hozta magával, már vagy 30 éve itt van a nappaliban, de csak most jutott eszembe, hogy nem bálványimádásnak számít-e egy ilyen mitológiai "istenség" kifüggesztése a falra.
... Köszönettel és tisztelettel várom Lelkiatya válaszát.
A kifüggesztett görög isten szobor képe nem bálványimádás. Teljesen megnyugodhat efelől. Ráadásul már egész hosszú ideje ott van, és semmi zűrt nem okozott a lelkekben. Így, festményen ábrázolva már jó ideje ott van az Önök életterében. Ez csak egy fölvetődött gondolat, amelynek semmi valódi tartalma nincs. Ugyanis csak az a bálvány, amit annak is tartunk, amit úgy is kezelünk. Nyugodtan maradhat az a kép ott. S ha legközelebb bármikor rápillant a képre, akkor jusson eszébe a Teremtő, aki mindezeket megalkotta, és mondjon egy fohásznyi dicséretet, vagy adjon hálát Istennek. Így ez a fölvetődött gondolat áldássá válik az Ön számára, mert most már nem úgy néz erre a képre, mint valami félelmetes valóságra, hanem Isten jóságát juttatja majd eszébe.
Dicsértessék a Jézus Krisztus!
A kérdésem lehet szokatlan lesz, de kíváncsi lennék a véleményére. Ha valami olyat látunk, hallunk, tudunk meg, ami igazságtalan, mitől függ, hogy Istenre kell bíznunk ennek a megítélését és nem kell tennünk semmit, vagy foglalkozni kell a dologgal és megakadályozni vagy esetleg tudatni másokkal?
Az én esetemben egyszerű, hétköznapi dologról van szó. Ismerek egy személyt, aki minden bizonnyal plágiumot követett el. Doktorandusz az egyik egyetemen, bár lehetséges, hogy már félbehagyta a képzését. Azért írtam, hogy minden bizonnyal plágiumot követett el, mert tanultam már a témáról, ugyanis én is kutatással foglalkozom (magam is doktorandusz vagyok, csak más kutatási témában, de ugyanaz az egyetem) és az egyik kurzuson, ahol erről tanultam, megbeszéltük, hogy mit szabad és mit nem egy kutatás során és kifejezetten ki lett mondva, hogy az, amit ő tett, az nem elfogadható. Persze akkor nem úgy lett kimondva, hogy X.Y. ezt és ezt csinálta hanem úgy általában.
Az illető több alkalommal ugyanazt a tudományos cikket publikálta két helyen is, de sehol sem tüntette fel, hogy az már máshol megjelent, sem a folyóiratokban, sem egyéb helyeken, ahol nyilvánosságra hozta. Tulajdonképpen úgy lehetne ezt mondani, hogy ha megír valaki három cikket, de mindet kétszer publikálja, akkor 3 helyett 6 cikke van. Még akkor is ha más címet ad a szövegeknek.
Bevallom őszintén, hogy kicsit azért igazságtalannak érzem ezt, mert ha így állnánk hozzá, akkor bárkinek lehetne duplaannyi cikke, mint amennyit valójában megírt. Ha valaki egy alkalommal megteszi ezt, azt még talán el is lehet nézni, de aki háromszor teszi meg, az már kissé túlzás, amennyire én látom és nem hinném, hogy véletlen.
Ha arra gondolok, hogy egyesek megdolgoznak minden publikációért és kutatási eredményért, éveken keresztül jön nekik össze a sok cikk és időt-energiát nem sajnálva publikálnak mindig új eredményt, akkor felháborítónak tűnik, hogy mások meg több alkalommal megteszik, hogy ugyanazt publikálják. Jelen esetben ő. Még akkor is ha nem minden egyes cikkét publikálja kétszer. Ha már van három, amit kétszer publikál, vagy kettő, vagy négy, már az is elég. Ez persze elméletileg csökkenti a folyóirat színvonalát is, persze a szerkesztők biztosan nem tudnak róla, hogy ő azt hanyadszor publikálta. Azért sem valószínű, hogy tudják, mert ilyen esetben ha tudják és mégis megjelenik, akkor odaírják a cikkhez vagy eleve elutasítják.
Mennyire elfogadható keresztény szempontból, hogy bennem ez amolyan ellenérzést kelt és igazságtalannak tartom? Leginkább azokkal szemben érzem igazságtalannak, akik nem publikálják többször ugyanazt hanem minden publikációért sokat dolgoznak és nem "félvállról veszik" az egészet. Nekem is lett volna lehetőségem, ha nagyon akartam volna, ugyanazt publikálni többször, de mégsem tettem meg. Inkább lassabban és több munkával, de új eredményeket hoztam létre.
Nem ugyanazon a szakon tanultunk az illetővel, de amikor én jártam egyetemre, még egyszerű egyetemistaként, nem doktoranduszként, akkor az egyik szemináriumon olyan komolyan vették a plágium-témát, hogy akár meg is buktattak embereket miatta. Pedig itt még csak alapszakos, 2-3 érettségizett emberekről van szó. Ha ebbe belegondolok, akkor sérti az igazságérzetemet, hogy egy doktorandusznál meg nem is tudnak ezekről, amiket csinál vagy esetleg nincs következménye, hiszen ha már egy egyszerű szakdolgozat megírásánál fontos, akkor annál inkább elvárható egy kutatótól, aki közben egy disszertációt ír.
Ön szerint, kedves Lelkiatya, keresztény szempontból mennyire elfogadható, hogy én ezt igazságtalannak tartom?
Nem jelentettem, mert egyrészt, azt hittem, úgyse foglalkoznának vele (egészen addig, amíg megtudtam, hogy elvileg kellene) másrészt, attól tartottam, hogy ha nem lehetne névtelenül jelenteni, akkor én lennék a gonosz mások szemében.
Elméletileg lenne mód rá, hogy jelentsem az illetőt és az egyik oktató azt mondta, hogy kell is az ilyeneket jelezni, de még szinte senkinek se mondtam, hogy ilyeneket vettem észre, mert vagy mindenki lebeszélne róla, mondván, ne nekem legyen bajom belőle, illetve nem akartam túlreagálni.
Egyébként sem kedvelem azt az illetőt és azt sem akartam, hogy a közös ismerősök azt mondják, csak azért jelentettem, mert kárt akartam neki okozni. Megjegyezném, hogy ha olyan ember tenne ilyet, akit kedvelek, akkor sem tartanám helyesnek.
Tudom, hogy nem szorosan a hithez kapcsolódó kérdés, de Ön szerint keresztény ember természetes, hogy nem helyesli az ilyet és nem tudja elnézni (még ha nem is jelenti) vagy ez gonoszság részemről és amúgy nem kell beleavatkozni semmibe? (Aki kardot ragad, az kard által vész el. - Máté 26, 52)
Kérdését olvasva Szent Pál szavai jutottak eszembe: "Ha valakit botláson értek, ti akik lelkiek vagytok, intsétek meg a szelídség szellemében." (Gal 6,1). Őt magát lehet figyelmeztetni, de másoknak beszélni az illető hibájáról nem tanácsos. Még Szent Pál is hozzáteszi: "De ügyelj, hogy magad kísértésbe ne essél!" (uo.) Az mindig nagy kísértés, ha mások hibáját látjuk, és azt ki akarjuk igazítani. Erről meg maga Jézus beszélt a gerendáról meg a szálkáról szólva. Abban teljesen igaza van, hogy az említett magatartás jogtalan, méltatlan, másokat is sértő. Tehát, ha van lehetősége rá, ne hagyja szó nélkül, beszéljen ezzel az illetővel. De másnak erről szólni nem érdemes. Ha megmarad ez a társa ebben a magatartásában, akkor bizony előbb vagy utóbb súlyosan megüti a bokáját. Most látszólag jól halad a könnyen szerzett pontokkal, de hosszú távon ez mindig megbosszulja magát. Ezért hát, könyörületből, irgalmasságból jól teszi, ha szól neki, de másnak ne. A névtelen jelzés pedig végképp méltatlan, azt semmilyen körülmények között nem szabad alkalmazni. Úgyhogy, leginkább türelemre, békére buzdítom Önt, s ha lát ilyen visszásságot, ez csak abban erősítse, hogy Ön mindenképp kerülje azt.
Kedves Lelkiatya!
Évek óta szeretnék gyermeket, de a férjemnek olyan rosszak az eredményei, hogy nem lehet.
Imádkozom értünk....de nagyon el vagyok keveredve.
Úgy érzem megbántam, hogy férjhez mentem hozzá.
Köszönöm a segítő szavait!
Ez nagyon veszélyes pont! Magányossá válhat a férje mellett, ha egyedül rágódik ezen a fájdalmán. Persze, megértem, hogy esetleg tapintatból sem veszi elő ezt a kérdést, ha egyértelmű, hogy a foganás elmaradásának fő oka a férje oldalán van. Nagyon alaposan át kell gondolni az életét. Szerette a férjét, amikor a menyasszonya volt? Egész életére hűséget fogadott neki? Akkor mit szeretett benne, hogy ilyen hatalmas döntéssel összekötötte vele az életét? Föl kell idéznie ezt a kezdeti szeretetet. Illetve emellett végig kell gondolnia, hogy meg tudja-e őt újra szeretni, hogy az életüket együtt tudják élni. Mindezt teljesen függetlenül a gyermektől. A házastársával való kapcsolata egyáltalán nem lehet függvénye a gyermek születésének. Elhiszem, hogy mint várományos édesanya, nagyon szeretne gyermeket. Ez nagyon szép, Isten adta gyönyörű ajándék, hogy a legtöbb nőben ellenállhatatlan vágy ébred a gyermek iránt. (Nem mindenkiben, és nem beteges az, ha valakiben nem!) De ez csak egyik része az életének. Bizonyára munkája is van, az emberi kapcsolatokban is sok jót és értékeset tehet. Nem szabad az élete egyetlen értelmét abban keresnie, hogy lesz gyermek vagy sem. Ezzel ugyanis zsákutcába jutnak. Minél inkább ez köti le a vágyait, annál keserűbbé válik a kudarc, amelyet egyébként lehet, hogy éppen a túlzott elvárás okoz. A meddőségnek (főként az időszaki meddőségnek) nagyon sok pszichés oka is lehet. Beszélje meg a férjével ezt a kérdést, még ha nehéznek is tűnik. Beszélni kell róla sokat. E beszélgetések során felszínre kerülhetnek olyan gondolatok, amelyek addig nem. Beszéljék meg, hogy tudnak-e örökbefogadni gyermeket. Arra döntésre is juthatnak, hogy nem, vagy most még nem. De ne hátráljon meg attól, hogy ezeket alaposan, őszintén átbeszéljék. Az eleve sátáni gondolat, hogy elhagyja a férjét és mást keres, akitől majd lehet gyermeke. A férfi nem arra való, hogy gyereket csináljon a nőnek. És fordítva. A gyermek ajándék. S minél jobban tudják szeretni egymást, annál jobb helye lesz majd a megszülető vagy másképpen érkező gyermeknek. Ez tehát a tanácsom, hogy most elsősorban a férjével való szeretetkapcsolaton dolgozzon, ehhöz kérje a szeretet Istenének megerősítő segítségét. Ha ebben hisz, ha ezért vállalja a lépéseket, akkor ez közelebb viszi majd élete céljához, öröméhöz.
Tisztelt Lelkiatya!
Az utóbbi időben nagyon ki ábrándultam az életből ! Ugy látom hogy teljes mértékben igazságtalan hozzám! Az elmúlt időszakban egy számomra elég fájó kellemetlen meglepetést hozott a sors és megpedig azt hogy rá jöttem nem attól lessz jobb hogy imádkozok és hogy templomba járok! Az élet be bizonyította és jön hogy sirjak csalódottságomban! Hogy az amibe én eddig vadőrömmel kapaszkodtam (ima, Templomba járás) hatástalan maradt! És látom hogy akik nem törődnek ezekkel a dolgokkal épp úgy élnek vagy még sokkal jobban! Nagyon sok mindent nem tettem meg amihez nem volt bátorságom az életben és hiába kertem nem kaptam bátorságot!
Tele vagyok betegségekkel fiatalon és nem látom a kiutat! Amikor imáról lenne szó csak bólogatok és csalódottan le legyintem hogy nem segít! Minden amiben hittem másnak tűnik már!
De a legfájóbb hogy az imádság ereje számomra nem működik!
Kérem pár mondatban mutasson nekem valami irányt vagy meglátását írja le! Köszönöm!
Kedves Testvérem!
Sokan vívódunk ezzel, hogy az imádságnak mikor és hol jelenik meg az eredménye. Az is örök kérdés, hogy miért látjuk, hogy a bűnösöknek jobban megy a soruk, mint az istenfélőknek. Jeremiás híres panasza ma is eszünkbe juthat: "Biztos, hogy neked lesz igazad, Uram, ha perelni kezdek veled. Mégis, hadd tegyem föl kérdésemet: Miért szerencsések a gonoszok, s miért élveznek békét a hűtlenek?" (Jer 12,1). S erre a választ nem is igen tudjuk megadni. A bölcsesség azt tanácsolja, hogy jobb, ha nem hasonlítgatjuk össze az emberi sorsokat, sem a magunkét, sem a másokét. Nem látunk bele ugyanis mások életébe. Lehet, hogy egyesek élete kívülről rózsásnak, gondtalannak tűnik, ám nem tudjuk, hogy valóban igazi boldogságban élnek-e azok, akik magukról ezt állítják vagy mutatják. De ismétlem, nem érdemes más sorsát nézegetni a magunkéhoz hasonlítgatni, nem tudjuk, kinek mit ad, mit enged meg az Úr és miért. Ami ennél azonban sokkal fontosabb, az Ön kapcsolata Istennel. Úgy érzi csalódott benne, mert többször nem kapta meg azt, amit várt, amit kért. Annyit el kell fogadnia, hogy a Biblia igazsága megingathatatlan. Ha Szent Pál azt írja (Róm 8,28), hogy az Istent szeretőknek minden a javukra válik, akkor el kell fogadnom, hogy ez így is van, ez nem hazugság, nem áltatás, nem tartalmatlan, hamis vígasztalás. Ez a képlet így is lefordítható: amilyen mértékben szeretem Istent, olyan mértékben látom meg az eseményekben az ő keze nyomát. Természetesen nem azt mondom, hogy olyan mértékben kerül el engem a baj, vagy olyan mértékben lesz majd szerencsém. Egyfajta amerikai vallásosság (legalábbis ott meglehetősen sokan hangoztatják ezt), hogy a hitünk sikeressé tesz bennünket. Ez nem csak nem így van, hanem ez egyenesen hazugság. Az ilyen szemlélet Isten kegyelmét hazug módon világi javakra akarja fordítani. Az ószövetség embere is ebben a hitben élt, hogy aki gazdag, sok gyermeke van, azt megáldotta Isten, akinek nincs gyermeke, nincs vagyona, aki beteg, attól elfordult Isten. Azt kell mondanom - remélem, nem bántom meg vele -, hogy az Ön eddigi vallásossága jobban az ószövetségi fölfogáshoz állt közelebb. Ez óhatatlanul csalódást hoz. Isten sok esetben másként segít meg minket, mint mi gondoljuk, mint ahogyan kérjük. De az biztos, hogy soha, soha nem hagy meghallgatatlanul. Értelmetlen is volna. Ő, a végtelen szeretet Istene hogy is ne akarná mindenben a legjobbat nekünk. Amiben, akiben csalódott, az nem Isten. Az egy kép, egy elképzelés, ahogyan eddig Isten látta, amilyennek elképzelte. Igen, az ilyen csalódásokon keresztül tud tisztulni az Isten-képünk. Önnek meg kell keresnie az igaz Istent, aki valóban a szeretet Istene, a jóság forrása, az irgalom tengere. Önben igen nagy a buzgóság, ez nagyon jó. Élete jelenlegi tragédiájának oka, hogy olyanba vetette bele magát nagy buzgalommal, amely nem a valós Isten. Attól kért segítséget és meghallgatást, aki igazából nincsen. Ezt a nagy buzgalmát és odaadását most az igaz Isten keresésébe fektesse! Ez tehát a tanácsom, kezdje el keresni, megtalálni azt a jóságos Istent, aki Önt valóban megteremtette és megváltotta. Higgye el, Isten maga fog segíteni Önnek ebben a keresésben, hiszen erre várt már régóta, hogy elinduljon ezen az úton. Meglátja, ebben segíteni fogja Önt. Imádkozom is ezért, Önért.
Kedves Lelkiatya!
Szemöldök tetoválást szeretnék csináltatni. Természetes hatásút: szálas szemöldök tetoválást.
A hajam sötét színű a szemöldököm pedig nagyon világos így napi szinten sminkceruzával szoktam megrajzolni, hogy adjon egy keretet az arcomnak.
Férjem szerint ez a tetoválás is tetoválásnak számít hiába fél-1 évig van fent és a sátánhoz köthető.
Kérdésem pedig erre irányulna, hogy bűnnek számít-e ez a típusú kozmetikai szolgáltatás?
Ha igen, hogy tudom elérni azt, hogy ne akarjak olyan dolgot ami nem Istent szolgálja?
Válaszát előre is köszönöm.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Dicsőség mindörökké! Előbb hadd válaszoljak az utolsó kérdésére. Ugyanis talán ez a legfontosabb. Nem tudjuk minden pillanatban garantálni azt, hogy csak Isten akarata szerint cselekszünk. Érdemes, sőt, kell is erre törekednünk, de embernek ezt megvalósítani lehetetlen. Viszont éppen az ilyen lépések vezethetnek a helyes irányba bennünket, amelyet Ön is föltett most nekem, meg korábban a férjének. Amikor kérdéseket teszünk föl, töprengünk, gondolkodunk, ez éppen az a folyamat, amelynek során lassan megvilágosul az elménk, hozzá igazodik az akaratunk, hogy fölismerjük Isten akaratát és meg is tudjuk tenni azt. Természetesen én sem tudom megmondani, hogy mi Isten akarata. Erre a válasz egyedül az Ön lelkében fog megszületni. De helyes dolog kérdezni, a válaszokat meghallgatni, és a döntésket imádságban ezek után meghozni.
Azt nem mondanám, hogy a tetoválás a sátánhoz köthető. Én sem javaslom senkinek, de nem azért, mert sátáni dolognak tartom, hanem, mert olyan divat, ami az emberi személyt meglehetősen lealacsonyítja, az emberi testet elcsúfítja. Ugyanis az ember úgy szép, úgy a legszebb, ahogyan Isten megteremtette. Minden rá felhordott festék csak csúnyábbá teszi. Ennek enyhébb változata a smink, és sokkal durvább változata a tetoválás. Természetesen nem azt mondom, hogy a sminkelés bűn volna, s azt sem, hogy a tetoválás bűn. De nagyon alaposan meg kell gondolnia az embernek, hogy él-e vele vagy sem, s ha igen, akkor mennyire él vele. Ugyanis ez valójában a pszichére ható nagyon erős, mondhatni erőszakos hatás, diktátum (a divatdiktárok által!), amelynek nem volna szabad bedőlni. Ennél az egyes ember sokkal nagyobb méltósággal rendelkezik.
Nos, tehát az a sminkszerű tetoválás, amit Ön tervez, szerintem szintén nem bűn. De nagyon fontolja meg, hogy él-e vele vagy sem. Ebben elsősorban a férje véleményére adjon. Ha ő ellenzi, akkor valójában már meg is van a válasz. Hiszen elsősorban őneki akar tetszeni, nem igaz? De én is azt mondom, jobb, ha nem bajlódik sem naponta, sem évente ilyesmivel, hanem elfogadja az arcát, a haja színét, az alakját olyannak, amilyennek adatott. A reggeli sminket idejét pedig érdemes imádsággal helyettesíteni.
Kedves Lelkiatya! A Szent Liturgián láttam és napok óta azon gondolkodom, hogy az áldoztató kanál miért van megjelölve. Ön szerint mi lehet az oka?
Nem tudok erre választ adni. Az atyát kell megkérdezni, akinél ezt a gyakorlatot látta. Én még nem találkoztam ilyennel.
Krisztusban szeretett Lelkiatya!
Az Úr lelkemben mintha ma arra emlékeztetett volna, hogy a legszebb, legbensőségesebb ajándékok számára a könnyek, a megbánás és a hála könnyei. Eszembe juttatta a Lélek az Evangélium egy részét, mikor Jézus Urunk megindult bensejében a könnyek láttán és feltámasztotta a halott Lázárt. Az a kérés hangzott fel bensőmben: Uram támasz fel engem a lelki halálból! Kérhetem ezt mindennap? Lehet nem is tudom biztosan mit hívnak lelki halálnak, de olykor mintha mégis megélném.
Köszönve válaszát: Anikó
A megbánás, a hála, a boldogság könnyei valóban csodálatos ajándékok. Ezek más jellegű könnyek, mint amikor az ember szomorú vagy valami nagy fájdalma van. Jézus minden bizonnyal végtelen fájdalmában könnyezett, amikor látta Jeruzsálemet, hiszen előre látta a pusztulását, sőt, annak okát is. Ez fájt neki legjobban. (Mt 23,37; Lk 13,34) Egészen más könnyek azok, amelyek valójában abból a boldogságból fakadnak, hogy az ember fölismeri, mennyire szereti őt az Úr - akár bűnbánatban, akár hálával telt szívvel, akár csupán ok nélküli belső felismeréssel. Ha lelkében fohász fogalmazódik meg, ez alighanem a Lélek indíttatása, érdemes élni vele. Elhatározást nem kell tenni, hogy minden nap megteszi, hiszen következhetnek más ajándékok is, de nyugodtan lehet ismételgetni, ameddig a lélek késztetést érez erre.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kedves lelkiatya,
azt szeretném megkérdezni, hogy a szinódussal kapcsolatos információk miért vannak ennyire elrejtve az online térben? Alig lehet megtalálni bármit is róla. Miért nem lehet készíteni egy menüpontot, mint az IEC 2020 esetén?
Szó volt róla, hogy a kérdőívet online is ki lehet tölteni, de ez is csak a nyirgorkat oldalán érhető el, ott is csak úgy, ha ismerjük a linket.
Én úgy látom, hogy a nyomtatott kérdőív is túl lett gondolva, egyszerű ember számára még a kérdés megértése is fejtörést okoz, valamint az adatok összegyűjtése is fejtörést fog okozni, nem nagyon lehet majd következtetéseket levonni.
Nagyon jók a videók, melyekben az atyák útmutatást adnak, de azt látom, sokak számára ez nem teljesen érthető.
Köszönöm válaszát! P
Kedves P.!
Amennyire én értelmezem, a szinódusi folyamat egyik fő célja az emberek megmozdítása, hogy lépjenek, tegyenek az egyházért. Ennek egyik legfontosabb pillére a közösségeken belüli párbeszéd, a véleményalkotás közös megformálása. Ezért a kérdéseket elsősorban nem a világhálón teszik közzé, hanem azokat a püspök atyák az egyes csoportoknak adják ki, hogy beszéljenek róla, az emberek közösen alkossanak véleményt és azt továbbítsák. Valóban volt arról is szó, hogy lehet a világhálón keresztül is írni válaszokat, meglátásokat, de ez inkább a legvégső eset. Mert nem csak véleményekre van szükség, hanem sokkal inkább ezeknek a közösségeknek, csoportoknak a mozgósítására. Mindenki a maga parókiáján (plébániáján) találhat csoportot, amelyhöz csatlakozhat. A hajdúdorogi főegyházmegyében minden bizonnyal jóval később lesz közzétéve elektronikus formában a kérdésekre adható válasz lehetősége. Mint látható, minden egyházmegyében kicsit más rendszer szerint oldják meg ezt a Ferenc pápa által ránk szabott feladatot. Majd, amikor az egyházmegyék véleményei beérkeznek, akkor fogják a Hierarchák Tanácsának tagjai a munkatársaikkal együtt összegezni a véleményeket, és mint a görögkatolikus metropólia közösen elküldeni a szinódusi bizottságnak. Ez az összegzés lesz egyébként az alapja az ősszel megrendezendő metropóliai gyűlésnek is.
Kedves Lelkiatya!
Az imádsággal és a böjttel kapcsolatban lenne kérdésem. Jézus azt mondta, hogy az imádságot úgy kell végezni, hogy az az Isten számára legyen látható és titokban végezzük, ne kérkedjünk vele, ne az emberek szeme láttára. Konkrétan erre gondolok: 6Te pedig amikor imádkozol, menj be a belső szobádba, és ajtódat bezárva imádkozzál Atyádhoz, aki rejtve van; a te Atyád pedig, aki látja, amit titokban teszel, megjutalmaz majd téged. (Máté 6) Elnézést ha esetleg rosszul hivatkoztam zárójelben. A kérdésem arra irányulna, hogy mi tekinthető dicsekvésnek az imával kapcsolatban? Mennyire kell azt titokban tartani? Azt biztosan nem támogatná Jézus, hogy kiálljak az utcára és elkezdjem mindenkinek újságolni dicsekedve, hogy én imádkozom és milyen jó hívő vagyok. Ez számomra is egyértelmű, de mi a helyzet a hozzánk közel állókkal? Édesanyám is hívő és imádkozik, de nem nagyon beszél róla, nem köti az orromra, hogy mikor és hogyan és mit. Nekem sem szokásom, ugyanakkor volt már rá példa, hogy kíváncsiságból megkérdezte tőlem valaki, hogy mit fogok csinálni és elmondtam neki, hogy épp imádkozni fogok. Már előre elterveztem, hogy akkor szeretnék és nem hallgattam el amikor rákérdeztek. Ez még belefér a titkos imádság kategóriájába? Arra is volt már példa nem is egyszer, hogy benyitott valaki, amikor imádkoztam, mivel nem tudták, hogy imádkozok. Olyankor vagy megmondtam, hogy épp imádkozok, akkor az illető kiment, én meg folytattam, vagy pedig nem is mondtam meg, hogy imádkoztam, amikor benyitott a szobámba. ilyenkor mi a helyes?
A böjttel kapcsolatban is egy hasonló kérdést szeretnék feltenni. Böjtölni nem azért kell, hogy dicsekedjünk vele és az emberek ezért jobb véleménnyel legyenek rólunk. Ennek ellenére ugye jól gondolom, hogy meg lehet velük osztani ezt az információt, amennyiben nem megy át dicsekvésbe? Ha nem egyedül lakik az ember, akkor bárki, akivel lakik, természetesen látni fogja, hogy máshogy étkezik. Amíg nem dicsekszem azzal, hogy böjtölök, annak ellenére, hogy mások is látják, addig ez Isten számára is elfogadható?
Imádkozni szoktam, a böjtölés eddig nem foglalkoztatott, de szívesen böjtölnék amióta a hitem megerősödött. A böjtölésnek lehet-e az a célja, a megtisztuláson és befelé forduláson kívül, hogy kimutassam a hitemet Isten felé, hogy tudtára adjam, hogy hiszek benne és szeretnék neki tetsző életet élni? Az mennyire elfogadott, hogy konkrétan valakinek ajánlja a hívő a böjtjét? Például kifejezetten az Atyának vagy kifejezetten Jézusnak vagy valaki másnak. Szabad-e például Jézusnak ajánlani a böjtömet, az ő tiszteletére hálám jeléül? Ha imádságomban hozzá fordulok és azt mondom neki, hogy iránta érzett szeretetem jeléül is végzem ezt a böjtöt, mert ki szeretném fejezni neki, hogy fontos nekem és szeretem, akkor azért vajon haragszik-e rám? Úgy értem ezt a haragvást, hogy nem lesz-e a böjtöm emiatt kevésbé méltó a szemében. Annak ellenére, hogy az Atya és Jézus megegyeznek akaratukat tekintve és mindketten isteni személyek, szabad-e egy böjtöt kifejezetten az egyikőjüknek vagy másikuknak ajánlani?
Még egy utolsó kérdést szeretnék feltenni: szükséges-e felkészülni a böjtre, akár lelkileg, akár testileg? Még sohasem böjtöltem, de idén Húsvét előtt szeretnék és arra gondoltam, hogy szívesen elvégeznék egy negyven napi böjtöt, abból is a szigorúbb változatot, amikor naponta egyszer fogyasztok ételt, de folyadékot rendszeresen. Nem azért, hogy mások csodálkozzanak rajta, hogy én kibírom napi egyszeri étkezéssel, hanem azért, mert úgy érzem, hogy ezzel jobban ki tudnám fejezni Isten felé a tiszteletemet,a hálámat, a szeretetemet. Régen megelégedtem azzal, hogy néha elmentem a templomba, imádkoztam és hittem, de már sokat alakult a hitem és valami belső késztetést érzek arra, hogy nagyobb dolgokkal mutassam ki. A böjt nyilván csak egy lehetőség a sok közül. Ezen kívül szükségét is érzem annak, hogy több időt szenteljek a hitemnek, hogy befelé forduljak, hogy kevesebbet törődjek a külvilággal, vágyom arra, hogy kicsit elkülönüljek hétköznapoktól, még akkor is ha ez csak lélekben lehetséges. Így, hogy még sosem böjtöltem egyáltalán, így vajon mennyire lenne merész lépés egy 40 napos, napi egyszer étkezős böjtöt bevállalni?
Köszönöm, hogy elolvasta levelem, bízom válaszában, még ha sokat is kérdeztem.
Nem kétséges, hogy olykor zavarba ejt bennünket ez a kettősség. Egyik oldalról fontos, hogy ne kérkedjünk sem az imánkkal, sem a böjtünkkel. Ahogy Jézus fogalmaz: ha elismerést vívunk ki vele mások előtt, akkor ezzel már "magkaptuk jutalmunkat", egyéb hasznos lelki gyümölcse nem lesz. Tehát gyakorlatilag a kérkedő ima és böjt meddő. Másik oldalról azonban annak is van szerepe, hogy ne féljünk megvallani a hitünket ilyen módon is. Letagadni sem kell azt, ha imádkozunk, ha böjtölünk. Minthogy ma sokkal kevésbé van jelen a köznapi életben az ima és a böjt, például, mint Jézus idejében, ezért kicsit átértékelődik a dolog, s nagyobb szerepet kap azok megvallása, mint azok elrejtése. A kérdés valójában nem a tetteink szintjén dől el, hanem mélyebben. Ha ha hajlok a kérkedésre, akkor jobb, ha elrejtem ezeket a kincseket, de ha nem a magamutogatás vezet, akkor egyáltalán nem rossz, sőt, kifejezetten jónak látom, hogy a magam természetességével kezeljem ezeket is. Ha olvasás közben megszólít valaki, nyilván nem tagadom le, hogy olvasok. Ugyanígy nem szükséges elhallgatni azt, hogy éppen imádkozom.
A böjtölésnél is hasonlóképp tehetünk. Ha valaki megkínál olyan étellel, amelyből a böjt miatt nem akarok enni, nyugodtan mondhatom, hogy most ebből nem kérek. Ha rákérdeznek, hogy miért, akkor azt felelem, mert böjtölök. Hasonlóan, mint amikor valamely betegség miatt nem ehetünk ebből vagy abból. Visszautasítjuk a kínálót, mert abból nem ehetünk. Ha rákérdez, hogy miért, nem kell rejtegetni, hogy mert erre vagy arra érzékeny a gyomrom. Szóval, kezeljük természetesen ezeket a dolgokat!
Nagyon helyes az a gondolat, hogy a megtisztuláson és befeléforduláson túl az Isten iránti szeretetemet is ilyen módon fejezzem ki. Sőt, mindig érdemes is hozzátenni akár a legkisebb böjti lemondásunkhoz, hogy: "Jézusom, fogadd el tőlem szeretetem jeléül ezt az apróságot!"
Ami viszont a böjti fölajánlást illeti, azt másokért szoktuk fölajánlani, más emberekért. Az isteni személyek között igazán nem szükséges, sőt, félrevezető volna, ha ilyen módon különbséget tennénk, s egyik vagy másik Személynek akarnánk fölajánlani. Úgy adom oda a Szentháromságos Istennek, ahogy tudom, ő pedig azt tesz vele, amit akar, amit jónak lát.
Kérdezte még a fölkészülést. Igen, ez is nagyon fontos. Keleti egyházunk kifejezetten előírja a böjti fölkészülési időt. Még nem vagyunk a nagyböjtben, de már hetek óta készít rá bennünket. Épp most kezdődik a húshagyó hét, amikor már valamiről, kisebb dolgokról lemondhatunk (egyesek ilyenkortól kezdve már nem esznek húst). De az igazi fölkészülés lélekben történik, hogy jól megfontoltan tegyek elhatározást, olyat, amit meg is tudok tartani, kössem hozzá a többlet imádságot, még jobb, ha a többlet szellemi-lelki töltekezést is hozzáteszek. Tehát valamilyen lelki könyvet vagy a Biblia valamelyik könyvét, fejezeteit naponta olvasom a szent negyven napon át.
Azt nem javaslom, hogy végig csak naponta egyszer étkezzék. Első lendületben ez túl erős. Ha szeretne ilyen komoly böjtöt, akkor is azt javaslom, hogy csak minden másnap tegyen így, hétfőn, szerdán és pénteken. Vasárnap pedig legyen valami könnyítés. Nem minden nap egyforma a negyven napon át. Vigyázni kell, hogy ne vállaljunk túlságosan nagy dolgot sem. A helyes mérték megtartása is nagyon fontos. Áldott böjtöt!
Tisztelt Lelkiatya!
Hogy látja a közeljövőnket? Lesz hatása a népszámlálásnak a hitünkre?
Nagyon érdekesen fogalmazott. Első gondolatommal azt válaszolnám, hogy a hitünknek kell, hogy legyen hatása a népszámlálásra, és nem fordítva. Tehát nem a számokat kell növelni, hanem a hitünket, s annak eredményeképpen majd egyre többen fogják követni Jézust. Ha nem növekszik a hitünk, nem fog növekedni a hívek száma sem. Ugyanakkor helyes az Ön fogalmazása is. Ha el tudjuk érni, hogy minden magyar görögkatolikus hívünk bevallja egyházunkhoz tartozását, ez megerősítőleg hathat mindnyájunkra. Ezért is igyekszik az egyházunk lépéseket tenni azért is, hogy minél többen vallják magukat görögkatolikusnak. Legalábbis pont annyi legyen a számuk a statisztikában, mint a valóságban, eggyel sem kevesebb. Ennek érdekében nagy összefogásra van szükség, hogy mindenkihöz eljusson ennek a feladatnak a híre: valljuk meg görögkatolikusságunkat! De hogy a kérdésére is válaszoljak: igen, szerintem jóval többen fogják 2022-ben görögkatolikusnak vallani magukat, mint 2011-ben.