Krisztusban szeretett Lelkiatya!
Hol lehet olvasni, tanulni arról, hogy a keleti hagyomány mit javasol a képzelet és Isten közlésének éles és pontos megkülönböztetésére?
Tapasztalom, hogy képzelődés, gondolatok, képzelt beszélgetések mennyire erős fegyverek a diabololsz kezében, de az Evangéliumban Jézus maga is sokszor képekben, hasonlatokban, párhuzamokban beszél, hogy aki kész van rá megértse és befogadhassa a mélyebb üzeneteit is.
Köszönve válaszát: Hanna
Kedves Hanna! Evagriosz ír erről több írásában is, de nem tudok egyről, amely összefoglalóan tagalná ezt a kérdést. A Jézus-ima és a keleti kereszténység címmel volt egy konferencia a Sapientián. Ott hangzott el erről a témáról egy magyarázat Geréby György előadásában. Ennek a konferenciakötetét a Szent Atanáz főiskola adta ki, amelyben megtalálható Gereby professzor úr előadásának szövege is. Esetleg a főiskolán lehet érdeklődni.
Kedves Lelkiatya!
Ellátogat hozzánk a Pápa, mégis nagyon szokatlan módon nálunk 4-5 órát tölt, de Szlovákiában 3 napot. Sokan ezt üzenetnek érzik, mintha kényszerből jönne és ezért nem maradna szívesen, holott hazánkban számos helyen bizonyosan szeretettel várnák és megerősítést jelenthetne a hazai egyházi ?fellegvárainknak? is. Sajnos már olyat is hallottam, hogy jobb volna, ha inkább nem is jönne el, mert ezzel a kurta ittlétével inkább büntet és megítél minket. Nyilván, hogy szabott menetrendje van és átimádkozza, de az a 3 nap Szlovákiában mégis valóban aránytalannak tűnik. Vannak sajnos olyanok is, akik épp erre válaszul, távol akarnak maradni a záró szentmisétől. Lehet, hogy a politikai megnyilatkozásai miatt fél nálunk maradni? Óriási kárt okozott Európának, talán csak Ő is most kezdi felmérni..de ha keresztények vagyunk, megbocsátunk. Mindezeket aggódva és a Pápáért imádkozva kérdem, remélve hogy tudod olyan megnyugtató választ adni, amit én is továbbadhatok.
A legfontosabb ebben a kérdésben, amelyet egyébként Erdő Péter bíboros is gyakran hangsúlyoz, hogy már maga az nagy dolog, hogy a pápa eljön az Eucharisztikus Kongresszusra. Ugyanis ez egyáltalán nem szokás, az elmúlt kongresszusokon nem vett részt pápa. Ez nagyon is nagy szó, ezt tudni kellene értékelni. Olyanok vagyunk, mint a mindenen marakodó gyerekek. Hozzánk eljön a pápa, de a másik országban többet tölt, bi-bi-bí! Miért nem annak örülünk, hogy eljön hozzánk, együtt imádkozik a magyar emberekkel. Csíksomlyóra is ő akart eljönni, mert tudta, hogy ott találkozik majd a magyarokkal. Több személyes beszámolóból tudhatjuk, hogy szereti a magyarokat, sok magyar ismerőse volt Argentinában, a konyháján magyar nővérek dolgoztak. Nyilván Szlovákiának is megvannak a maga nehézségei, küzdelmei. A pápa általában a hit megerősítésének szándékával megy valamely országba. Tudva, hogy ma Magyarország az egyik keresztény bástya, így nem tartja szükségesnek, hogy hosszabban elidőzzön. Megtisztel minket ezzel az egyébként rendkívüli látogatással. Sok esetben újságírók és politikusok élezik ki, hogy mit tesz jól a pápa és mit nem. Ne ezekre figyeljünk! Emlékezzünk például, hogy egyes lapok szinte kéjjel írtak arról, hogy Ferenc pápa majd nem lesz hajlandó találkozni a miniszterelnökünkkel. Aztán kiderült, hogy ez is csak rosszindulatú híresztelésnek bizonyult. A katolikus egyház helyzetéről ne az ellenséges médiumok felületein tájékozódjunk!
Lelkiatya! Ki vágta el Jézus urunk köldökzsinórját?
Ezt, bizony, nem tudjuk. De a karácsonyi ikonon van egy érdekes részlet. Többnyire a jobb alsó sarokban látható, ahogyan néhány asszony fürdeti a kisgyermeket. Igazán nem valószínű, hogy a betlehemi jelenetben lettek volna ott segítő asszonyok, kivált nem ilyen nagy fürdődézsa. De ez mindegy is. Ez a jelenet azt ábrázolja, azt tanítja, hogy Jézus - az anya szüzességét kivéve - ugyanolyan körülmények között született, mint bármelyik más csecsemő. Minden bizonnyal ő is fölsírt, amikor meglátta a napvilágot, és szükséges volt, hogy megmossák a testét. Nyilván szükséges volt, hogy valaki elvágja a köldökzsinórt is. Hogy mi volt akkor a szokás, ezt ki végezte el, kivált az istálló körülményei között, ezt aligha fogjuk valaha is kitalálni.
Dicsoseg Jezus Krisztusnak! Kedves Lelkiatya! Teljesen elbizonytalanodtam. Ugy tudom, hogy napjaban egyszer szabad a Szent Liturgian szentaldozashoz jarulni. Sokan vannak akik tobbszor is jarulnak. Lehet en tudom rosszul? Koszonom
Legalábbis ez tanácsos. Ha lát olyan embereket, akik többször áldoznak egy nap, azt tanácsolom, hagyja rájuk ezt a fajta lelkiségüket. Én nem javaslom Önnek, de ők hadd csinálják így. Ez az Ön lelkiéletét, szentségi életét egyáltalán ne befolyásolja!
Tisztelt Lelkiatya!
Mit tegyek,ha egy kollégám beleszól a munkámba,a gyermeknevelésbe. Ellenem fordított néhány embert.
Zavarta a gyermekek ellátását.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Nagyon nehéz szeretni az ilyen embert. De ezt tudom tanácsolni. Miközben nem veszi figyelembe a beleszólásait, elengedi a füle mellett, hisz föltehetően nem segítőszándékkal teszi, mégis elkezdi szeretni őt. Ez a tanácsom, ezt tegye. A gyűlöletre szeretettel kell válaszolni, és megtörik a gyűlölet ereje.
Tisztelt Lelkiatya!
Lehetséges, hogy a görög katolikus egyháznak nincs pénzügyi kerete egy intézményben több pedagógiai asszisztenst alkalmazni,ahol nagy szükség lenne rá(Keleti régió)?
Ahol két csoportban vannak fejlesztésre szoruló hhh gyermekek.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Ehhöz nem értek. Nyilván, mindig jó, ha van több pedagógus. De csak egyetlen embert beállítása is az évi költségvetést 3-4 millió forinttal megnöveli. 10 év alatt ez 30-40 millió forint. Lehet, nem olyan egyszerű ezeket az összegeket csak úgy előteremteni.
Azért az Eucharisztikus kongresszusra készülve, egy rendes istentiszteleti könyvet ki adhatott volna a görög katolikus egyház, sokan kivagyunk éhezve rá, szinte könyörgünk a Szentlélekhez, hogy adjon világosságot ezen a téren is.
Nekem tetszenek azok az imakönyvek, melyeket a közelmúltban adott ki a metropólia: Zsoltároskönyv, Imaórák könyve, Esti zsolozsmák könyve, Paraklisz és akathisztosz, Előszenteltek Liturgiája. Ezek némelyike kétféle formátumban is megjelent. Minden bizonnyal lesz Szent Liturgia füzet is, mellyel majd a szeptember 8-kai keleti Liturgiát lehet követni, s ez később is használható lesz a Szent Liturgiákon. Továbbá úgy tudom, gondozás alatt van az Evangéliumos könyv után az Apostolos könyv is, illetve készülő félben a Zsolozsmáskönyv átdolgozott kiadása. Ezeken kívül sok egyéb megjelentetésére van szükség és igény is (Oktoéchosz, Triódion, Pentekosztárion, Ménea kötetek), melyek elfogytak már a könyvesboltjainkból. Nem kis nehézséget jelent azonban mindezek együttes földolgozása, hiszen a szövegekben nagyon sok átfedés van. Ha mindezek nyomtatott formában is megjelennek, az már igazán nagy előrelépés lesz a magyar görögkatolikusság életében. Teljesen jogos annak az igénye, hogy ez minél hamarabb megtörténjék.
Kedves Lelkiatya! Egy föl szentelt pap csinálhat magára tetoválást? Köszönöm.
Inkább ne!
Tisztelt Lelkiatya!
Elnézést kérek a zavarásért! Pap pszichológust tud valahol az országban, lehetőleg JNSZ, Szabolcs, vagy Hajdú-Bihar megyében?
Előre is köszönöm a választ!
Laczkó Zsolt atyát tudom javasolni Debrecenben, aki ugyan nem pszcihológus, hanem mentálhigiéniés szakirányú és mentálhigiéniés pedagógus végzettsége van, melyet a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetében szerzett. Kórházlelkészként a pszichiátrián is dolgozik, óriási tapasztalattal rendelkezik ezen a téren.
laczko.zsolti@gmail.com
Tisztelt lelkiatya
Van -e olyan egyházjogi előirás, hogy a plébániai karitászcsoportba önkéntesként beléptem és végzett eredményes munkám ellenére-( területi okokra hivatkozva a plébános aki anno hivta az ujonnan csatlakozni vágyókat; igy engem is) kitegyen az atya bármilyen meghallgatás egyeztetés nélkül?!
Megjegyzem utcafelosztás szerint tenyleg oda tartoznék de a település egy másik templomába és közösségébe járok.
Ez az atya hirdette az ujraindulo karitászt amihez lelkes és lehetőleg tapasztalt önkénteseket keresett városszerte. Mivel evtizedes rutinom van jelentkeztem, sokat és eredmenyesen dolgoztam,az atya mégsem hallgatott meg soha ha eről akartam beszélni most pedig egyoldaluan és azonnali hatállyal kitett. Azontúl hogy nem keresztényi szerintem jogtalan is.
Nem könnyű a jog eszközével válaszolni, amikor minden bizonnyal személyi konfliktus vagy antipátia van a háttérben.
A plébániák és parókiák közösségeinek, így a karitász csoportoknak a vezetése is a plébános/parókus feladata és felelőssége. A plébános döntésének okairól, annak hátteréről csak személyes megbeszélés során lehet méltó módon egyeztetni. Fontos tisztázni, akár közvetítő személy bevonásával azt, hogy miért vált meg Öntől a plébános atya. Valóban nehéz olyan helyzetet elképzelni, hogy a szó nélküli elbocsátás indokolt legyen, tehát keresztény szempontból is elfogadható. Mégsem akarok ítéletet mondani, de még csak véleményt formálni sem tudok erről a helyzetről.
Kedves Lelkiatya! Egy hívő ember számára mennyire nagy bűnnek számít a tetoválás? Ha nem nagy, csak kissebb méretű. Köszönöm a válaszát!
Az biztos, hogy nem nagy bűn. De azt sem tudom mondani, hogy kis bűn. Illetve, ha bűn, nem akkor jelentkezik, amikor az ember odatartja a karját - vagy valamely egyéb testrészét -, hogy összefirkálják. Korábban, jóval előbb történik meg a lépés, a döntés, hogy merre lép az ember. Talán mondhatjuk, hogy a divatot követni nem bűn. De csak egy bizonyos mértékig. Jól látjuk, hogy a divat nincs tekintettel az erkölcsre, a tiszta emberi gondolkodásra, s főként nem a keresztény értékekre. Teljesen mindegy neki, hogy amit hirdet, az erkölcsös vagy nem. Csak a vezérelv, hogy fogyasztható legyen, hogy vegyék, kövessék az emberek. Ha van némi kontroll, az pusztán pragmatikus: a szélsőséges erkölcstelenséget a nagy tömeg nem fogja elfogadni. A divat lényege, hogy minél több embert magával sodorjon. Ráadásul vannak ebben a folyamatban diktárorok is. Ha így közelíti meg az ember, hogy a tetoválás divatját érdemes-e követni, akkor talán átértelmeződik a kérdés. Nem csak azt vizsgáljuk, hogy ez a tett bűn-e vagy nem, hanem, hogy hova vezet, minek a része, milyen mélyebb tartalmat hordoz.
Lehet, hogy az én véleményem szélsőségesnek tűnik, de teljes szívvel vallom, hogy a hölgyeknek még az arcát, a körmeit sem érdemes összefestegetni. Isten nagyon szépnek teremtette az embert. Ha azt más színű festékkel összemaszatolja, attól nem lesz szebb. Talán a világ szemében vonzóbb, de csak a világ szemében. Ilyen szemlélettel minden bizonnyal kitalálhatja, hogy én legalábbis egyáltalán nem javaslom a tetoválást. Eléggé elvetemült eredménye volna a divat követésének.
Tisztelt Lelkiatya!
Jól teszem azt, ha a templomban tanult liturgikus énekeket odahaza is, munkahelyen is, mikor magam vagyok, hangosan szívből énekelek? Azt érzem, hogy erőt ad és hogy kedves a mi Urunknak, de vajon valóban az?
Tádé
Nem is nagyon értem a kérdést. Illetve, véleményem szerint ez nem is kérdés. Természetesen nagyon helyénvaló, ha ilyen énekeket énekel, dúdolgat az ember. Eleve jót tesz, ha az ember énekel, s ha ilyen szép imákat énekel, az még nagyszerűbb.
Kedves Lelkiatya!
Van egy atya, akivel nagyon mélyen tudok beszélgetni, motivál, segít, szóval szeretném felkérni lelkiatyámnak. Viszont el fogják helyezni egy tőlem elég messze lévő plébániára (tömegközlekedéssel 50 perc minimum) és nekem nagyon sűrű az életem (különórák, sok tanulás...). És ezzel kapcsolatban 2 kérdésem lenne.
1, Érdemes így felkérnem? Fejlődnék mellette, az biztos, viszont sok szervezést igényelne a beszélgetések megszervezése
2, Havonta minimum 1 lelkivezetésre illik elmenni, ugye? Plusz kötelességem mindig a lelkiatyámnál gyónnom, ha esetleg nem tudom megoldani az utazást és a plébánosomhoz megyek el?
Köszönöm a válaszát!
Azt jónak tartom, ha a lelkivezetőjével havonta találkozik. Ugyanakkor közben másnál is meggyónhat, tehát, ha szükségét érzi gyónhat gyakrabban is, másik atyánál. Havonta 3 órát rászánni a lelkivezetésre egyáltalán nem sok, sőt, kell is ennyi áldozatot hozni ilyen fontos dolog érdekében. Tehát ez az elhelyezés még nem kell, hogy akadálya legyen, hogy ezt az atyát kérje meg lelki vezetésre. Persze, kérdés, hogy az új szolgálati feladatai miatt majd el tudja-e vállalni. De remélem, igen. Ha valakiben fölébred a vágy és igény, hogy rendszeresen találkozzék a lelkiatyjával, akkor mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy ez sikerüljön is, hogy megvalósuljon ez a lelki munka.
Kedves Lelkiatya! folyton visszaesek a paráznaság bűnébe, pornográf tartalmak önkielégítés. Meggyónom, és kezdődik elölről. Soha nem tudom, hol a határ a kísértés és a bűnbeesés között, elvileg úgy van ha tudom hová vezet ez és nem kerelüm el, akkor már bűn. Szóval én gyónás után is rákerestem modellekre, szép lányokra, nyilván nem volt meztelen kép de már ezzel úgy éreztem bűnt követtem el. Ezért már meg is történt újra. Ebben vergődök, mi a megoldás?
Azt javaslom, hogy szentgyónás után azt határozza el, hogy teljesen kizár a gondolataiból és pillantásaiból az érzékiségre irányuló minden mozzanatot. Tehát ne keressen rá szép lányokra, kivált, ha hiányos az öltözékük. Miért is nézegetné ezeket? Ügyeljen az utcán is, hogy a nők arcát nézze, ne az egyéb testrészeiket. Tehát ennyire radikális elhatárolódást javaslok. Nyilván a Teremtő nagyon szépnek alkotta a női testet, sokat lehetne benne gyönyörködni, de a mostani helyzetében ezt nem képes tisztán tenni. Minden ilyen irányú pillantás és gondolat kísértés. Ez a radikális elhatározás segíteni fog Önnek, hogy ne ezen járjon az agya. Egyébként is érdemes tudatosan mással lekötni, regények olvasásával vagy egyéb tevékenységgel, kerti, fizikai munkával. Most ez ilyen időszak, ne csüggedjen miatta. Ki fog lábalni belőle, de ezeket a határokat most nagyon szorosan meg kell tartania.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Az lenne a kérdésem hogy egy papnövendéknek, vagy papnövendék jelöltnek milyen vallású lehet a barátnője? Ez meg van határozva? Mi van akkor ha ortodox a barátnő? Esetleg ha szeminarium előtt már van ortodox, ill. más vallású barátnője? Köszönöm!
A papnevelés nagyon hosszú folyamat. A belépéstől számított 8 év. Igaz, házasságot ár a 7. év után is lehet kötni. Ez nagyon hosszú idő arra, hogy egymásra várjanak a fiatalok. Már csak azért is, mert közben az illető fiatalember nagyon sokat változik, fejlődik, mélyül. Ezért nem szerencsés, ha már a szeminárium megkezdése előtt van barátnője a jelentkezőnek. Bár voltak szép példák arra is, hogy a leány kivárta a 7-8 esztendőt, és nagyon szép házasság lett. Mindenesetre az az ajánlatos, hogy belépés előtt, sőt, a kezdeti években még ne a házasságra, a párválasztásra figyeljen a fiatalember, hanem a hivatásának a tisztázására, megerősítésére.
A görögkatolikus papnak csak katolikus felesége lehet, római vagy görögkatolikus. Ha ortodox leánynak udvarol, akkor annak, még jóval a házasságkötés előtt katolizálnia kell. Ugyanez vonatkozik a protestáns leányra is. Ugyanakkor joggal merülhet föl a kérdés, hogy a leány valóban, szíve mélyéből lép-e be a katolikus egyházba, nem pedig esetleg csak azért, hogy házasságra léphessen szíve választottjával. Ezért is fontos, hogy ha ilyen lépésre van szükség, protestánsból vagy ortodoxból görögkatolikussá lenni, akkor ezt nem az utolsó pillanatban, a házasságkötés előtt kell megtenni, hanem jóval korábban, hogy legyen még ideje, lehetősége éveket eltölteni a görögkatolikus életközegben, hogy abban valóban otthonra leljen.