Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi nulla meg húsz? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Kedves Atya! Van bármi különbség, ha egy szentséget a pap olyan embernek szolgáltatja ki, akit személyesen ismer/kedvel, valamint, ha egy számára ismeretlen embernek?
Nem, nincs semmi különbség. Főként azért, mert a szentség ünneplése sohasem a pap magánügye. Ott ő eszköz, közvetítő, amelyen keresztül maga Isten cselekszik, Isten adja önmagát. A szóhasználat is félrevezető, mert amikor úgy fogalmazunk, hogy a pap kiszolgáltatja a szentséget, akkor ebből azt vélhetjük, hogy ő ad valamit. Holott a szentség ünneplésekor - minden szentség ünnep! - neki valamilyen szerepe van, másnak meg más szerepe. Ezekre Isten hívja meg a híveket, és kinek-kinek a saját imádságos feladatát kell ellátnia. Így tehát a szentség ünnepélésekor teljesen lényegtelen, hogy a pap számára rokonszenves valakivel együtt imádkozik, vagy éppen nem. Nyilván lelkipásztori szempontból mégsem közömbös a dolog. Hajlamosak vagyunk ugyanis a nekünk kedvesebb emberekkel kedvesebben bánni, míg a bármi okból ellenszenves emberekkel pedig, ha nem is ellenségesen, de kevesebb szeretettel. Ekkor a papnak nagy feladata, hogy tudatosan irányítsa a saját magatartását, hogy ebből semmit ne érzékeljenek más emberek, sem a rokonszenvesek, sem az ellenszenvesek. Krisztus mindenkire áradó szeretetét kell a papnak válogatás nélkül mindenki felé közvetíteni.
Kedves Lelkiatya! Néha rám tör a félelem, hogy újra befogják zárni a templomainkat, eltiltanak a miséktől, szentségektől és a karácsonyt is úgy elveszik tőlünk, mint a húsvétot. Mit javasol mit tegyek? fradistákgyöngye
Ilyen helyzetre (is) értelmezhető Jézus szava: "Elég a napnak a maga baja." Hát miért kellene előre félnünk, hogy mi lesz, amikor egyáltalán nem tudjuk, hogy mi lesz? Nem félni kell előre, hanem bízni. Nyilván lesznek még nehéz helyzetek, akár a vírus további terjedése akár más okok miatt. De sokkal hasznosabb előre bízni, mint előre félni. Ezzel egyrészt a jelent, amiben vagyunk megmentjük - nem tesszük tönkre az aggódásainkkal -, másrészt a jövőt, amelyet nem ismerünk, Isten kezébe tesszük. Ezt javaslom, hogy Ön is ezt tegye.
Kedves Lelkiatya! Római Katolikus Keresztény vagyok, de az utóbbi időben egyre jobban vonz a görögkatolikus Liturgia és a Hitgyülekezetének dicsőítése is, erősen vonz de félek váltani. A Liturgiától azért félek, mert nem tudom, hogy menjek el egy Liturgiára, kitűnne hogy idegen vagyok, nem tudom a szabályokat, nem mernék áldozni (azt sem tudom lehetne-e). A dicsőítéstől meg azért félek, mert nem tudom, hogy bántanának-e azért mert katolikus vagyok. Ön mit tenne a helyemben? Római Katolikusok elmehetnek görögkatolikus Liturgiára? Van valahol összeszedve, hogy mit hogyan kell csinálni a Liturgián? Vagy van atya aki ezt megtanítja? Római Katolikus görögkatolikus módon járulhat szentségekhez? Válaszát, segítségét előre is köszönöm: gemgirl
Ma már bárki részt vehet görögkatolikus Liturgián. A római katolikusokra ez kiemelten igaz, hiszen ők a szentségekhöz is járulhatnak a görögkatolikus szertartásokon. Lehet, azért is jelent meg Önben ez a vágy a keleti Liturgia után, mert megszólalt a szívében a fölismerés, hogy Isten dicsőíteni nagyszerű dolog. A keleti liturgia ugyanis televan dicsőítéssel. A hitgyülekezétben is van dicsőítés, de az sokkal felszínesebb, többnyire csupán érzelmi hatáskeltés, még amikor őszinte, akkor is. Nem beszélve a téves hitbeli tanításokról, amelyek ezekbe belevegyülnek. Úgyhogy azt semmiképp sem javaslom, hogy - a szíve mélyén megjelent vágyat követve - ott kapcsolódjék be a dicsőítésbe. Többen is kértek egyfajta magatartásrendet, hogy hogyan kell "viselkedni" a görögkatolikus liturgián. Nem tudok ilyen leírásról, s nem is tartanám jónak, hogy készüljön. Szép lassan meg lehet érteni, rá lehet jönni, hogy nálunk nincs ilyen magatartáskódex. Érdemes megtanulni a keresztvetést, a meghajlásokat, leborulásokat. De ezeket úgyis minta után követi az ember és nem könyvből tanulja meg. A legfontosabb, amit meg kell tanulni, hogy minden összeszedettségével az Istenre figyeljen, és teljesen szabadon dicsőítse őt.
Dicsoseg Jezus Krisztusnak! On szerint serto lehet az, ha a Szent Liturgiat vegzo atya keri, az aldoztatas elott, hogy a glutenerzekenyek mennyenek elsonek? Tobben megszegyenitve ereztek magukat. Van olyan testverunk, aki megvetoen nezi oket. Valaszat elore is koszonom.
Szerintem nem sértő. Helyénvaló gyakorlatnak tartom. Amikor a gyermekeket engedik előre, az vajon sértő? Vagy éppen az időseket, vagy egy tolószékes személyt? Mindegyikben - bár más-más indokkal - a közösség szeretete mutatkozik meg.
Tisztelt Lelkiatya! Ezt a nézetet helybenhagyja vagy felülbírálta Egyházunk? 1 Kor 14, 33-35: Mint a szentek minden egyházában, az asszonyok hallgassanak összejöveteleiteken. Nincs megengedve, hogy beszéljenek, nekik engedelmeskedniük kell, ahogy a törvény is mondja. Ha tudni akarnak valamit, kérdezzék meg otthon a férjüktől, mert az asszonynak nem illik az Egyházban beszélnie.
Nyilvánvalóan nem az evangélium lényegi tanításához tartozik. Sokkal inkább korhoz kötött kulturális szokásról van szó, mint evangéliumi igazságról. Ennek a tanításnak a szellemiségét kell megérteni és követni. Sok olyan mondat van a Szentírásban, amit nem szó szerint kell érteni. Ez is azok közé tartozik.
Kedves lelkiatya! Arra szeretnek választ kapni hogy bármilyen írásbeli, szóbeli fenyegetes rosszul eshet e a leleknek. Szabad e ilyet tenni, lehet e viccesen felfogni? Ugyanis en sajnos jártam mar igy a közelmúltban.
Az természetes, hogy az embernek rosszul esik, amikor ilyet kap. Ez akár veszélyes is lehet, hiszen nem biztos, hogy tudjuk, komoly fenyegetésről van szó vagy csak egy viccről. Mindenesetre nem szerencsés ilyennel viccelni. Hogy szabad-e viccesen fölfogni, az már más kérdés. Ha az ember nem fél, nem aggódik, még a saját élete miatt sem, akkor lehet viccesen fölfogni. Ezzel mintegy kioltjuk a fenyegetés félelemkeltő erejét. Ezt a stratégiát egyébként Avilai Szent Teréz is javasolta a félelemkeltő gonosz lélekkel szemben. Azt mondja: mutassunk neki fityiszt, nevessünk a szemébe! Merész hozzáállás, de hatékony. Persze, ha emberektől kapunk ilyen bántást, azt másként kell kezelni. Akkor is jó, ha nem vesszük magunkat túlságosan komolyan.
Mennyi nulla meg tizenhét?
Bár nem kifejezetten lelki természetű kérdésről van szó, de erre azért tudom a választ: 17 (számmal írandó!)
Kedves Atya! Milyen kereszteny ket gyermekes anya ?
Hogy milyen legyen? Föltételezem, hogy a gyermekek még kicsik. Minden este imádkozzanak közösen, minden vasárnap vigye el őket a templomba. Ezt tartsa meg egészen 18 éves korig. Az esti imát 14-16 éves kor után csak akkor, ha szívesen teszik a gyermekek is. A templomba azonban mindenképpen 18 éves korukig vigye el őket, minden nyafogás, ellenkezés ellenére. Az én véleményem szerint ezt 18 éves korig megteheti a szülő. Utána már ne tegye! Hasznos tanács, hogy amikor már nagyon éles a vita, hogy a gyermek nem akar elmenni a templomba, akkor azzal vigasztalja, hogy ennek 18 éves koráig így kell lennie, utána már dönthet másként. Ezt nagyjából elfogadják, mert látszik a vége, s úgy gondolják, addig kibírják. (Csöndesen mondom: hátha addigra maga is belátja, hogy érdemes az Úr közelében maradni.) Talán csodálkozik, hogy csupán a templomra, az imádságra vonatkozó tanácsokat mondok, nem pedig a megfelelő magaviseletre. Ez azért van, mert jól meg kell értenie: a kereszténység elsősorban élet, Isten-kapcsolat, és csak másodsorban, mintegy ennek következményeként a helyes magaviselet. Tehát elsősorban a minél mélyebb Isten-kapcsolatra vezesse el a gyermekeit.
Kedves Atya! Mi a különbség a hívő és a vallásos ember között?
A hívő ember a hitből él, a vallásos a vallásból. A hit személyesebb, a vallás inkább közösségi. A hit lelkibb, a vallás gyakorlatibb. A hit mélyebb, a vallás felszínesebb. A hívőt a tapasztalataiból szőtt meggyőződése vezeti, a vallásost a közösségben szerzett tudása. Ugyanakkor a hit nincs meg vagy csak ideig-óráig tud létezni a vallásgyakorlat nélkül. A vallásgyakorlat nélkül a hit légiessé válik, gyökértelenné, ingataggá. A vallás pedig a hit nélkül üres életformává, cselekvési renddé csökevényesül. A kettőnek, vagyis a hitnek és vallásgyakorlatnak egymásra nagy szüksége van. A hívő az elsőt, a vallásos a másodikat részesíti előnyben nagyobb hangsúlyt adva neki. A helyes egyensúlyt kell megtalálni. Nem célravezető szembeállítani a kettőt mint két külön kategóriát. A hitet erősíti a vallásgyakorlat, a vallásgyakorlat a hitből építkezik. Tény azonban, hogy a hit fontosabb, mint a vallásgyakorlat. Ez utóbbi nélkül még esetleg meg lehet lenni, de hit nélkül nem.
Kedves Atya! Miért van az, hogy az emberek a közösségi oldalaikon nagy mennyiségben osztanak meg az életükről információkat? Ráadásul olyanokat is, amelyek meglehetősen intim tartalmúak. Ez a megosztási vágy mire vezethető vissza? Mikortól számít kórosnak?
Amikor (szinte) mindenki ezt csinálja, akkor ez tűnik természetesnek. Holott nem az. Nagyon sok ilyen eleme van a divatáramlatoknak, amelyek szinte gondolkodás nélkülivé teszik az embereket. Lehet, hogy erős megfogalmazás, de szerintem a divat gondolkodás nélküli követésében az az állati ösztönünk mutatkozik meg, hogy "ne váljak ki a sorból". Egy csordánál fontos, hogy megmaradjon a jószág a csordán belül, különben könnyebben válik prédává. A divatok fortélya, hogy azt hirdeti, "legyél egyéni!" - amely emberi törekvés nagyon nemes és értékes - de azt is megmondják, hogyan legyél az. Tehát gyakorlatilg az orruknál fogva vezetik a legtöbb embert, akik miközben azt hiszik, hogy egyéniek, csak még jobban majmolják a divatot. Véleményem szerint ide vezethető vissza a közösségi oldalakon józanságot félredobó magamutogatás. Már nem vesszük észre, hol a határ. Nincs is ember, aki megmondhatná, hol a határ, hiszen annyira behálóz minket. A szemérmesség nagy kincsünk, amely ezen a téren is bizonyos igazodást nyújt. Érdemes odafigyelni a lelkiismeret szavára, amely jól együttműködik a szemérmességgel, a visszafogottsággal, a józansággal.
Kedves Lelkiatya! Az evangéliumban van egy részlet ami nem hagy nyugodni. Jézus miért nem engedi meg hogy az az ember eltemesse a szüleit? Miért mondja neki hogy a halottak temessék el az övéiket? Köszönöm válaszát
Szent Lukács evangéliumának 9. fejezetében található ez a rész, és a fejezet utolsó mondata világítja meg jobban, hogy Jézus miért mondja ezt. Itt egy csokorba gyűjtve jelenik meg három élethelyzet, amelyek mindegyikének ugyanaz a fő üzenete. Pontosan az, ami a fejezet végén le van írva. "Aki az eke szarvára teszi a kezét, és hátratekint, nem alkalmas az Isten országára"(Lk 9,62). Mindegy, hogy népétől akar elbúcsúzni, vagy elhúnyt apjától vagy éppen arra vágyik, hogy legyen végre saját otthona. Jézus követése teljes odaadást kíván. Itt most erről beszél. Nyilván nem arról, hogy valaki ne temesse el a szüleit. Ez inkább képletes értelmű tanítás, hiszen Jézus így kezdi: "Hadd temessék el a halottak a halottaikat!" Ezt nyilván nem lehet szó szerint érteni. Úgy szokták magyarázni, hogy itt Jézus az Istentől elfordult zsidó népre utal, aki a halál szolgálatába ragadtak. A betű öl - írja levelében a korábban megveszekedett farizeus, a későbbi Szent Pál. Az ószövetség az új szövetség nélkül halottá vált. Innen tovább kell lépni. Erre is utalhatott Jézus - nyilván ekkor még nem ezzel a szóhasználattal -, hogy ővele valami egészen új kezdődik el. És ezt az újat teljes odaadással kell követni, nem hátra-, hátratekintgetve. Mint a kivonuló zsidó nép, amely egy idő után visszavágyakozott az egyiptomi húsos fazekak közé. Az igazi Krisztus-követés tehát ebben mutatkozik meg.
Kedves Lelkiatya! On mizu gondol a facebookrol? 25 eves vagyok ket gyerek anyukája es házas. Regimodi no vagyok ,van ilyen oldalam de jobbnak láttom ha nincs . on mit gondol jobbha nincs ? Nem tudom keresztény szemmel mit gondoljak errol az oldalról
Ez is egy eszköz a sok közül, amit lehet jóra és lehet rosszra fordítani. Az utóbbi évtizedekben, sőt, utóbbi években hihetetlenül megváltozott világunk tele van újabb és újabb efféle eszközzel. Maguk az eszközök nem az ördögtől valók, de az biztos, hogy ez a pörgés, ez a hihetetlenül fölgyorsult változás a bűn melegágya. Felszínessé teszi az embereket, idegessé, a perc örömeit hajszolókká. Ezzel együtt is a fészbukra is azt mondom, nem rossz, szabad és érdemes is használni. Fontos ebben (is) a mértéktartás. Arra kell ránevelni a gyermekeinket, hogy ne hagyják, hogy uralkodjanak rajtuk ezek az eszközök. Az egyenértékű a bálványimádással. Ettől mindenképp meg kell mentenünk őket. De tény, hogy nem könnyű, mert nagy a világ sodrása ebben az irányban. Lehet nyugodtan Önnek is ilyen oldala, de ne érezze kényszernek azt, hogy ezzel Önnek is foglalkoznia kell. Szépen meg lehet lenni nélküle is.
Kedves Atya! Milyen keresztény könyvet tudna ajánlani, ami a halállal/gyásszal foglalkozik? Ajándékba szeretném venni egy barátomnak, hogy a könyvet elolvasva kicsit segítsen feldolgozni egy családtag halálát? Köszönöm a javaslatát!
Elisabeth Kübler Ross könyveit ajánlom, aki a legkiválóbb ebben a témában.
Kedves lelkiatya! Szent Máté evangéliumában olvastam, hogy a mennyek országa Keresztelő János idejétől mindmáig erőszakot szenved, az erőszakosok szerzik meg. Ezt hogy kell érteni?
Ez egy nehéz biblikus kérdés, ezért egy biblikus professzortól kértem segítséget. Az itt szereplő görög szó (biazetai) fordítása több lehetőséget enged meg (cselekvő /mediális/ vagy szenvedő értelem, illetve jó vagy rossz értelmű erőszak). Az ige értelme legtöbbször rossz értelmű erőszak: üldözés, kegyetlenség. Qumránban többször is hallunk a ?szövetség ellen erőszakot elkövetők?-ről, a szövetség erőszakosairól, akik a törvény gyűlölik, akik elpusztítják a hűségeseket. A jézusi mondat eredetileg valószínűleg az üldözésekre, az Isten országának útját végigkísérő szenvedésekre vonatkozott, (?Isten országa Keresztelő Jánostól mindmáig erőszakot szenved, az erőszakosok elragadni ? azaz tönkretenni - akarják azt?). Keresztelő Jánost bebörtönözték, kivégezték, és ez lesz a sorsa a Messiásnak is. Talán ez a magyarázat a legvalószínűbb. Ez lehetett a mondat eredeti értelme. Később azonban kapott más jelentéseket is. Sokan pozitív értelemben értették a görög szót (pl. Lk 16,16 is): az Isten országába való bejutás nagy igyekezetére, a szűk kapun való bejutás nehézségeire, pozitív értelmű küzdelmére értették. Mások szerint az ?erőszakosok? egy gúnynév volt, amit a farizeusok húztak rá Jézus tanítványaira, akik nem tartják be rendesen a törvényt, hanem erőltetik a maguk magyarázatait, megerőszakolják a törvényt. Jézus, eszerint az elképzelés szerint, elfogadja ezt a gúnyszót ? hasonlóan az eunukh mondáshoz ? és pozitív értelmet ad neki: törekszünk Isten országába.)
Kedves Lelkiatya! Mit gondol az alábbi hírről? https://www.magyarkurir.hu/hirek/az-engedelyre-var-hogy-puspokbol-remete-lehessen?fbclid=IwAR2QWbgkD9hetuH46Z9iBLMjL5oXnEcIYzJpWeP-4ceMeKMXNRI5jMF-u2E Lehet valaki úgy remete, hogy előtte nem volt szerzetes? Magyarországon történ(he)t ilyesmi? Kinga
Mindenképpen szép dolog. Remete hivatások ma is vannak. Minthogy egy püspök szándékozik ilyen lépést tenni, ezért ez látványosabban zajlik, de ez sem ritka az egyház történetében. Én hitelesnek érzem ezt a kérést is. Hogy ne tartozzék egyetlen közösséghez sem, ezt viszont nehezen látom kivitelezhetőnek. Kinek fog engedelmeskedni, ha teljesen egyedül él? Az egyház hagyománya az, hogy még a remete is valamelyik közösség tagja, csak a mindennapi életében nem vagy csak egészen keveset van velük kapcsolatban. De nem kizárt, hogy itt most egy rendkívüli hivatásra pillanthattunk rá, és őt valóban így hívja az Úr. Hogy Magyarországon ez megtörténhet-e? Természetesen. A Lélek ott fú, ahol akar.
    ... 200 201 202 203 204 
205
  206 207 208 209 210 ...