Tisztelt Lelkiatya!
Ha valaki paráznaságot gyón meg, ki kell-e mondani konkrétabban a bűnöket? (Pl.: önkielégítés, parázna tettek azonos neművel, több emberrel egyszerre, egyéjszakás kalandok, stb) Gondolom a Jóisten előtt is vannak fokozatok, talán elégtétel szempontjából sem mindegy,mi hangzik el.
Válaszát köszönöm!
Helyzete válogatja. Nincs erről általános recept. Általában nem kell nagyon részletezni az ilyen bűnöket. Elég volt azt elkövetni, nem kell tovább csámcsogni rajta. Ugyanakkor - ahogyan arra Ön is utal - nem baj, ha a pap látja, hogy mennyire súlyos dologról van szó. Amikor valaki azt gyónja meg, hogy "paráználkodtam", "vétettem a hatodik parancs ellen", akkor a pap többnyire rákérdez, hogy ez mi volt. Ugyanis valóban nem mindegy, hogy önkielégítés volt vagy mondjuk házasságtörés. Meg azért is jó, ha tudja a pap, hogy miről van szó, mennyire uralkodik az emberen ez a bűn, hogy tanácsot is tudjon adni, hogyan kezelje a dolgot az illető. Az elégtétel azonban nem biztos, hogy a bűn fajtájától, nagyságától függ. Sokkal inkább a gyónó lelkiállapotától. Az elégtétel (nem túl szerencsés ez a kifejezés) mindig gyógyító jellegű. De tény, hogy annak megfogalmazásához is jó, ha a pap minél tisztábban látja a gyónó lelkiállapotát, hogyan gondolkodik a bűnről, mennyire ismeri az Isten irgalmas szeretetét.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Áldott Lelkiatya,
Mi az akadálya annak, hogy Isten békéje a szívünkből kiáradjon a Földre?
A jelenlegi körülmények segíthetnek ennek megvalósulásában?
Hogyan?
Hogy szívünkből a béke nem tud kiáradni a Földre, annak legvalószínűbb akadálya az, hogy nem elég erős, nem elég mély, nem elég valóságos ez a béke a szívünkben. Ugyanis Isten békéje ellenállhatatlanul terjed tova. Szent Szerafim atyának volt erről szép tapasztalata, melyet így fogalmazott meg: "Szerezd meg a békét és ezrek fognak üdvözülni körülötted." A szívben uralkodó isteni béke a legelvetemültebb közegben is tud hatni. Lehet, hogy nem úgy, nem olyan mértékben mint én azonnal szeretném, de másként, más úton mindenképpen hatni fog. Nem érdemes tehát a külső gátakon töprengeni, amelyeket valószínű, úgysincs módunk megváltoztatni. Hanem ezen a belső isteni békén kell továbbra is munkálkodni, hittel kérni Istent, hogy ő munkálkodjék a szívünkben és más szívekben is. Jobb ötletem nincs.
Kedves Lelkiatya! Ateista családban nőttem fel, ám megtérésemet követően, felnőttként mégis megkeresztelkedtem, római katolikus egyháztag lettem. Különböző okokból később a protestantizmus felé fordultam, konfirmáltam is. A katolicizmus azonban csak hiányában mutatta meg számomra igazán az értékeit, ezért szeretnék visszakatolicizálni. A "probléma" az, hogy ezt nem a római testvéreknél, hanem a görögkatolikus egyházban szeretném megtenni. Általában a betérni vágyók eltanácsolásáról olvasok, különösen akkor, ha az illető római katolikus volt, vagy jelenleg is az. Ennek az okait nem nagyon értem, esetleg a hagyománytisztelettel tudom úgy-ahogy megmagyarázni, esetleg a római egyházzal ápolt békés kapcsolatra való különös figyelemmel. Ami a hagyományok családi részét illeti, az nálam nincs, édesanyám ugyan római katolikus, de nem gyakorolja a vallását, ahogy református édesapám sem. Ha mégis megkeresném a helyi paróchust, mi lenne az álláspontja? Az én esetem is az eltanácsoltak kategóriájába tartozhat?
Minden életút, minden élethelyzet más és más. Nem lemásolni kell egymásét, hanem tanulni belőle. Az Ön esetében azt javaslom, hogy bátran keresse föl a legközelebbi görögkatolikus atyát, és beszélgessen el vele, hogy ő mit tanácsol. Meg persze, imádkozzék is Istenhöz, hogy mutassa meg Önnek, hogy hol van a helye, hol és hogyan tudja őt minél jobban megismerni, megszeretni.
Kedves atya!
Úgyérzem nagyon távol kerültem az Úrtól.
Imádkozom, de nem megy át , amit akarok mondani, mintha fal lenne köztem és közte. Magam pedig, szerzetességre érzek el hívást, de ez össze zavar.
Nagyon szeretek egy fiút, de ő volt már kispap, és kilépett, de vissza akar menni, ő ezt mondja.
Hogyan ne távoidjam el Istentő egy ilyen szituációban? Amikor az érzelmeink irányítanak minket, nagyon erős ez a vágy!
Váaszát tisztelettel köszönöm!
A következő a javaslatom. Első lépésként nagyon összeszedetten azért imádkozzék, hogy az illető úriember megerősödjék papi hivatásában, és tudjon dönteni a visszalépésben. Ez legyen az első cél! Amíg ezt a lépést nem tudja megtenni, addig csak zavarodottság uralkodik továbbra is. Bocsánat, a hasonlatért, de úgy jár, mint a csacsi, amelyik éhenhal két kazal széna között, mert nem tudja, hogy melyikből egyen. Induljon el az egyik felé, a nehezebb felé, azt fogja megáldani az Úr. Ettől még egyáltalán nem biztos, hogy az illetőnek valóban papnak kell lennie, s ebben még az is benne lehet, hogy Önök majd valamikor egymáséi lehetnek. De ha nem ezt az utat választja, akkor a lelkiismeretfurdalás sohasem fogja elhagyni egész életében. Tehát induljon el a nehezebb úton! Ezzel egyidőben tegyen lépéseket a szerzetesség felé is. Ne féljen, hogy "csőbe húzzák", hogy ha oda belép, akkor bent ragad, akár akarja, akár nem. De erre is azt mondom, ha nem próbálja ki magát ebben, akkor állandóan ott fog maradni a lelkében, hogy talán eljátszotta az Isten ajándékát. Nyugodtan elindulhat erre, mert ha aztán kiderül, hogy Önnek nem szerzetesi hivatása van, akkor semmi más nem történik, mint hogy sok lelki tapasztalattal gazdagodva pályát vált, és az addigra kitisztult úton mehet majd tovább.
Jó, hogy érzékeli, hogy bevallja magának ezt a zavarodottságot. Őrizze meg ezt az őszinteségét saját maga felé! Soha ne csapja be magát. Ha türelmesen kéri az Urat, és ha megvan Önben az elszántság, hogy bármi legyen az ő akarata, követni akarja, akkor szépen kirajzolódik majd minden. Ha azonban félve tipeg-topog, akkor mindenről lemarad. Ne féljen a nehezebbtől! Meglátja, mennyire gazdagon megáldja majd az Úr ezt a készségét, elszántságát.
Kedves Lelkiatya! Azt szeretnem tudni, hogy augusztusban is lesz zsolozsmastabor? Valaszat elore is koszonom.
Igen, augusztus 17-20 között lesz Sajópálfalai második zsolozsmás táborunk.
Kedves Lelkiatya!
Bűn-e az anorexia, bulimia, illetve bármilyen evészavar, amivel az ember tudatosan a saját teste ellen fordul? Volt ilyen a múltamban, sosem gyóntam meg, de egyre inkább erősödik bennem a gondolat, hogy ezzel is szeretetlenséget követtem el. Az elején tudtam, hogy ezzel ártok magamnak, mégis csináltam. Ilyen és hasonló nem, vagy nem jól meggyónt bűnöket meg lehet gyónni egy életgyónásban?
Válaszát előre is köszönöm!
Igen, érdemes ezeket is letenni a bűnbánat szentségében. Egyedül Isten tudja, hogy mennyi volt az én felelősségem ezekben. Minden bizonnyal másoknak is volt. De ne a mentségeket keressem, azokat majd megtalálja nélkülem is a jóságos Isten, nem kell rá emlékeztetnem. Jogos lehet a gondolat, hogy efféle függőség talán már nem is bűn. De vajon bűn-e az alkoholizmus? Egyértelműen betegség, akaratbénulás, de minden bizonnyal volt benne felelőssége az adott személynek is, hogy ide jutott. Ám tény, hogy nem egyedül ő a felelős érte. Ezért nem kell megítélnünk. De érdemes minden korábbi, gyónatlanul hagyott bűnt is beletenni - kivált - az életgyónásban.
Kedves Lelkiatya!
A Szent Liturgiából idézek: "Bocsásd meg minden szándékosan vagy akaratlanul elkövetett vétkeinket!", de ekténákban is gyakram hallom ezt.
Bűnt elkövetni nemcsak tudva és akarva lehet? Hogyan lehet akaratlanul vétkezni?
László
A legtöbb bűnünket akaratlanul követjük el. Nyilván nem akarok szándékosan rosszat senkinek, főként nem szeretteimnek, s mégis teszek. Indulatból, türelmetlenségből, figyelmetlenségből, stb. Ezek természetesen szintén bűnök, melyeknek a gyökere sokkal mélyebben van. De meg kell őket gyónnom. Ugyanakkor ennél jóval többet is kell tennem. Meg kell keresnem ezek gyökerét, és ott orvosolni. A gyógyítást, persze, Isten adja, de nekem is mindent meg kell tennem érte. Ezek az akaratlan bűnök, amelyekért bocsánatot is kell kérnem, meg dolgoznom is kell, hogy ezek se mérgezzék a szeretetkapcsolataimat.
Kesves Lelkiatya!
Görögkatolikus családból származom, a kisfiamat mégis római katolikus ritusban szeretném megkeresztelni. Sokkal elterjedtebb és egyszerűbb módja szerintem, hogy megélje majd a hitét.A családom mérges rám emiatt, hogy nem vagyok hagyományörző, de nem érdekelnek, hiszen mindkettő katolikus rítus. Önnek mi a véleménye? Semmiképp sem bűnös cselekedet, jól érzem?
Római katolikus szülőknek azt mondom, kereszteljék római rítusban, görögkatolikus szülőknek azt mondom, kereszteljék görögkatolikus rítusban a gyermekeiket. És neveljék is abban őket. Az egyszerűség és az elterjedtebb módozat áll szemben a hagyományok őrzésével és továbbadásával. Sajnos, a világ is ebbe az irányba hat ránk: "felejtsük el a múltat, az őseink hagyomány- és hitvilágát, éljünk "modern" életet, vagyis egyszerűen úgy, mint a legtöbb ember!" Érdekes módon ez a fajta gondolkodás még ránk, katolikusokra is hat. Értem a családja ellenérzését, akik - fölteszem - szintén görögkatolikusok. Nálunk ugyanis a hagyományok őrzése, ápolása, annak szeretete valahogyan erőteljesebb, mint a római katolikusoknál, s kivált mint a protestánsoknál. Ez sajátosságaink része. Én sem javaslom, hogy az egyszerűbb és elterjedtebb utat válassza. Félő, hogy akkor gyermeke is majd ezt fogja követni, s amit még Ön most fontosnak tart, azt majd ő úgy fogja elengedni, mint most Ön készül elengedni a szülei, nagyszülei értékeit.
Inkább azt javaslom, tanulmányozza mélyebben, hogy miért vagyunk mi, görögkatolikusok ilyenek, mik is ezek az értékek. Ha ezt teszi, többet ad át a gyermekeinek, mintha csupán az egyszerűséget és az elterjedtebb utat kínálja föl nekik.
Tisztelt Lelkiatya!
Az előző kérdésemhez kapcsolódóan (járványhelyzet alatt a hívek eltiltása a szentségektől) szeretném megkérdezni, hogy mit lehet tenni, ha a gyónást lehetőségek visszatérésével a bűneink fajtáji és gyakorisága is visszatér?
Talán lehet voltak, akik az áldozás hiánya miatt könnyebben estel bűnbe a járványhelyzet alatt, de én nagy ritkán tudtam menni áldoznj és EZ volt az egyetlen, ami megtartott a gyónás súlyosságú vétkektől, hisz gyónni szinte egyáltalán nem is lehetett.
Rita
Kedves Rita!
Érdekes jelenség, amit leír. Ezek szerint a gyónási lehetőség engedékenyebbé tesz a bűn elkövetésére? Ezt semmiképpen sem szabad hagyni. Egyébként mi, katolikusok - talán ortodoxok is - szoktunk kapni ilyen vádakat, hogy a bűneinket könnyen elintézzük azzal, hogy megyünk meggyónni, és kész. Ha valakinél valóban tettenérhető ez a jelenség, akkor nagy erővel kell menekülnie belőle. Akkor az Isten fölkínált ajándékával nem élünk, hanem visszaélünk. Ez rosszabb, mint maga a bűn elkövetése. Ha tehát a gyónás visszatérésével azt tapasztalja valaki, hogy a bűnök is visszatértek, akkor sürgősen kezdjen gyógyulási terápiába. Különben az Istentől ajándékba kapott kegyelmi erő a visszájára fordul, és nem segítségére, hanem ítéletére lesz.
Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Tisztelt Lelkiatya!
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia közleményben reagált arra, amikor egy polgármester a keresztényeket negatív hangszínben említette meg. Ez érthető. Szintén közleményben reagált arra, mikor a homoszexuális felvonulást a meleg mozgalom zászlajával ellátott Szent korona képével promotálták. Azonban egy pár hónapos leány csecsemő édesapjaként döbbenten látom, hogy egy fontos kérdésről mélyen hallgat szeretet egyházam. A nemrég nagy botrányt kavart, bizonyítottan és elismerten pedofil, ártatlan gyermekek szenvedésén élvezkedő nagykövet védője az elkövető tisztes keresztény hitére hivatkozva kért enyhítést.
Nem értem, miért veszélyesebb a kereszténységünkre egy baloldali értékrendű politikus és egy csoportnyi homoszexuális értéktorzítása egy hazánkat képviselő (és ezáltal szimbolizáló) személy, aki a kereszténységét enyhítő körülményként hozza fel? Ha a homoszexualitás (ahol felnőttek közös megegyezéssel teszik amit tesznek, legyen az bármilyen rossz is)Isten terve ellen való, mennyivel inkább a pedofilia? És ha esetleg nem is élte meg ezeket a vágyait, 19.000 kép már komoly pénzbe kerül. Tehát forgalmat generált, tehát igényt generált, tehát megágyazott még sok szörnyűség elkövetésének.
Kétségbeesett és dühös vagyok, akinek nagyon nehéz NEM gyűlölnie ezt a személyt. Nap mint nap küzdök magamban a keresztényi lelkilet megtartásáért, mert hiszem, hogy Isten az Úr, ki megítélhet bárkit is. De nehéz.
Kérem, hogy válaszoljon a kérdésemre. Az elmúlt fél évben 2-3 kérdést is feltettem, egyikre sem kaptam választ. Lehet persze, egyszerűen eltűnt a kérdésem a cybertérben. De most szükségem lenne valamilyen megnyugtató, egyházi válaszra.
Tehát összefoglalva: ebben a kérdésben miért hallgat a püspöki kar, és várható-e, hogy véleményt nyilvánítson?
Egy lelke békéjéért küzdő édesapa
Kedves Édesapa!
Nagyon sajnálom, hogy korábbi kérdéseire nem kapott választ. Igyekszem mindegyikre válaszolni, s amikor nem tudok, azt is meg szoktam írni. Kérem, ha még továbbra is megmaradtak a korábbi kérdések, küldje el újra, hátha valóban valahol elkeveredtek.
Erre a kérdésére viszont valóban nem nagyon tudok válaszolni. Egyrészt azért, mert teljesen egyetértek Önnel az ilyen borzalmak elítélésében, de azért is, mert meggyőződésem, hogy a teljes püspöki kar minden egyes tiszteletre méltó tagja is ugyanígy gondolja. Nem tudom, én mit tennék a helyükben. Azt írják le, hogy mélységesen elítélik az ilyen cselekedetet? Dehát ismétlem, ezt mindenki tudja. Ferenc pápánknál aligha kell erőteljesebben tiltakozó vezető, aki az ilyen kérdésekben a leghatározottabban foglal állást. Igaz, hogy sohasem volt még ennyire nyíltan felszínen az ilyen bűnök ismerete, de sohasem volt ennyire határozott és szervezetten föllépő a katolikus egyház a pedofília ellen, mint napjainkban. Egészen bizonyos, hogy a teljes magyar püspöki karnak is ez az egyöntetű véleménye.
Én nem ismerem részleteiben azt az esetet, amire Ön utal, de nem is érdekelnek az ilyen ügy részletei. Sokszor szeretnek az emberek borzadozni, és szinte kéjjel emlegetik más emberek bűneit. Tudom, ismerem ezt az érzést, mert magamban is fölfedezem. Én a magam részéről inkább küzdök ellene, mint hogy hangot adjak neki.
Látom azt is, hogy a sátán igyekszik minél magasabb beosztásban élő embereket megrontani. Ezeknek nyilván megvan a maguk felelőssége, s ha tetteik miatt bíróság elé kerülnek, nyilván nem fölmentő ok, hogy a sátán erősebben kísértette meg, mint másokat. De amikor nincs bírói feladatom, akkor én mégiscsak inkább a kísértés lélektanán töprengek, mint a bűnös büntetését követelem.
Kedves Atya!
Mikor fog megjelenni az énekeskönyv,és nagyon hiányoznak egyéb liturgikus kiadványok, bár az utóbbi időben már jelennek meg szép mai kiadványok, de valahogy egybe kellene fogni ezt az egészet, hiszen olyan, ez mint egy gyönyörű kert, csak egy kicsit gazos. Remélem minél előbb, nem csak a régi kopott könyveket lehet majd használni.
Szeretettel üdvözlöm:
Tibor
Kedves Tibor! Egyetértek Önnel, hogy mind a mai napig elég gazos ez az egyébként gyönyörű kertünk. Érdemes tovább tisztogatni. Azzal is egyetértek, hogy érdemes egybefogni ezt a munkát. Én a megjelenő könyvek kapcsán éppen azt látom, hogy van erre szándék és törekvés. Hiszen az elmúlt évek során számtalan új és szép imádságos könyv jelent már meg, amelyek láthatóan már egységre törekszenek. S vélhetően ez a sor tovább is fog folytatódni. Viszont úgy látszik, elég nagy a kert, sok munka van még vele.
Kedves Lelkiatya!
Mi a véleménye Ivancsó István atya írásáról: https://www.nyirgorkat.hu/?q=hir&id=4016? Jómagam egyetértek vele, hogy furcsa, ahogy Sarah bíboros erőnek erejével ragaszkodik a cölebsz papság kizárólagosságához. Kicsit azt is érzem mind Sarah bíboros (Benedek atyánkkal közösen készített) tanulmányából, mind Barsi Balázs atya prédikációiból, hogy mintha a nyugati papságot tekintenék az "igaz papságnak", a nős klérus tagjai pedig csak másodrangú funkcionáriusok. Persze Balázs atya mélységesen tiszteli a görög papokat, de a keleti egyházak szentelési gyakorlatára mint anomáliára tekint, amit már rég meg kellett volna szüntetni.
Szavaikkal relativizálják a cölibátust, amit annyira abszolút erénynek és krisztusi parancsolatnak tartanak: az uniátus egyházak nős papsága helytelen (legalábbis nem szabályos, nem tökéletes) életállapot, de szemet hunynak felette, mert a pápai jurisdikció fontosabb szempont, mint a szerintük helyes gyakorlat visszavezetése akár szakadások árán is. Ha a cölibátust zárójelbe teheti a pápai primátus elfogadása, akkor vagy Róma szándékai alattomosak, vagy a cölibátusra nem lehet a papság egyedül helyes életállapotaként tekinteni!
A másik kérdés, ami felmerülhet a cölibátussal kapcsolatban, hogy voltak-e a trulloszi zsinat előtt olyan papok, akik szentelésük után legálisan éltek házaséletet feleségükkel (vagyis az Egyház pedig elfogadta azt és nem taszította őket ki a papi rendből). Balázs atya, Stickler és Sarah bíborosok, valamint Benedek atyánk írásaikkal azt próbálják bizonyítani, hogy ilyenek nem voltak (Balázs atya saját elmondása szerint a legújabb kutatási eredményekre alapozza állítását - ő maga is foglalkozott teológus hallgatóként a gazdag ifjú történetének exegetikájával). Már az elvirai zsinaton is a cölibátus "ősi törvényére" hivatkoznak a zsinati atyák, vagyis a cölibátus védelmezői úgy gondolják, hogy az első 300 évben is a nőtlen életmód volt a bevett klerikusi életállapot. Ivancsó István atya azt mondja, hogy erre nincs semmilyen bizonyíték. Hol (kinél) van az igazság ebben a kérdésben?
Válaszát előre is köszönöm!
Kétségtelen, nem könnyű helyzetbe hozott minket, görögkatolikusokat Robert Sarah bíboros említett könyve. Az ezt megelőzők (Isten vagy a semmi, A csend ereje, Esteledik, a nap már lemenőben) mind rendkívül bátor és mélyre ható üzenetek voltak. Talán ez is késztethette a fordító Balázs atyát, hogy ezt a könyvet is minél hamarabb a magyar olvasók kezébe adhassa. Köszönet érte. Tény azonban, hogy a könyvben, mely két rendkívül tiszteletre méltó és hiteles lelki ember írásait közli, sok megállapítás csak a latin rítusú egyházban állja meg a helyét. Nem akarom ezeket részletesen fölsorolni, az Ön által említett cikkben mindez szép alapossággal össze van gyűjtve. Nagy általánosságban azt mondhatom, Sarah bíboros - és természetesen Benedek pápa - gondolatai most is nagyon mélyre hatóak, elgondolkodtatók. Ami kétségtelen hiányosság a könyvben, s amire Ivancsó atya írása is utal, hogy szemlátomást nincs igazi ismerete a bíborosnak a keleti egyház gyakorlatáról és hittapasztalatáról. S itt nyugodtan gondolhatunk ortodox testvéreinkre is, akik ebben a kérdésben ugyanazon az oldalon állnak, mint mi, keleti katolikusok.
Egyik görögkatolikus egyháztörténész érdekes megállapítást tett. Az a feltevés, hogy a trulloszi zsinaton hozott döntések egyrészt nyelvi tévedésen alapultak, másrészt a keleti papság fegyelmezhetetlensége miatt fogalmazódtak meg, csupán a tridenti zsinat táján jelent meg először. Előtte egyetlen írás sem hivatkozott ilyesmire! Az elméletben fölhozott történelmi igazolások hitelessége tehát erősen vitatható.
Van azonban egy másik fontos és megszívlelendő szempont is. Egy érdekes logikai levezetés eredményeként jelenik meg mindkét főpásztor érvelésében a papság és házasság összeegyeztetlhetetlen volta. Mivel ősi gyakorlat szerint a szentáldozás előtt nem volt megengedett a házasélet, és mivel a szentmise bemutatásának napi gyakorlata igen hamar megjelent, e kettő következményeként lehetetlen volt, hogy valaki hűséggel lássa el a papi szolgálatát, ugyanakkor családapa is legyen. Egyrészt a napi szentmise ünneplésének gyakorlata főként a nyugati egyházrészben terjedt el, keleten pedig mind a mai napig egyáltalán nem nevezhető általánosnak. Másrészt ez az aszketikus gyakorlat egyáltalán nem csak a papokra vonatkozott, hanem minden megkeresztelt hívőre is. A házasélettől nem azért kell tartózkodni, mert az tisztátalanná teszi az embert. Mint ahogyan az étkezéstől sem azért tartózkodunk szent áldozás előtt, mert az bűn volna. Ezek a lemondások Krisztus Urunk iránti szeretetből fakadnak. Keleten mind a mai napig él, hogy éjféltől, sok helyen már vecsernyétől nem fogyasztanak ételt azok, akik szentáldozásra készülnek, papok és hívek egyaránt. Ezen a téren tehát nincs különbség. Miért is volna? Nem többek a papok, mint más emberek. Nem szeretik jobban Krisztus Urunkat, mint mások. Nem vár el tőlük többet az Egyház, mint más hívektől. A bíboros által írt könyv, illetve ezt az írást késztető szellemiségnek nem az a bántó pontja, hogy a latin papokat magasabb rendűnek állítja be, mint a keleti papokat, hanem egyáltalán a papokat magasabb rendűnek tekinti, mint a híveket. Ebből az erősen klerikális szemléletből is származik sok csúsztatás a cölibátusról szóló elméletekben. Mindezekkel együtt én is úgy érzem, igaza van a bíborosnak, amikor azt vetíti előre, hogy a cölibátus teljes vagy részleges eltörlése pasztorális katasztrófát idézne elő. Még pontosabban, szerintem a latin egyház sok részén már most tombol a pasztorális katasztrófa, amelyet csak ront az említett klerikális szemlélet. Ebből csak az odaadó aszketikus élet, a böjt és az imádság lehet kivezető út, nem pedig az, hogy újabb és újabb területeken engednek a világ követeléseinek.
Kedves Lelkiatya! Nem hiszek a babonákban, az utóbbi időben mégis elbizonytalanodtam. Lehet valakit "megnézni"? A sógorom gyermeke egy bizonyos személy közelében előbb-utóbb mindig sírva fakad, nyugtalan lesz. Többen mondták azt is, hogy ennek a személynek rossz szeme van. A gyermek szülei szenes vizet akartak használni, de lebeszéltük róla őket, helyette szentelt vízzel itatták. Az igazság az, hogy nem minden alkalommal látszott a hatása, a gyermek nyugtalan maradt. Ez a dolog többek között engem is elbizonytalanított. Hogy van ez? Mi történik? Nagyon köszönjük előre is.
Ne bizonytalanodjék el, továbbra se higgyen a babonákban!
Egyrészt sok esetben a népi gyógymódok valóban segítenek, mert tapasztalatok alapján fejlesztették ki őket. Másrészt azonban, amikor túlvilági, alvilági hatalmakkal társítják ezeket, az mindig veszedelmes dolog. Nem is azért, mert hatástalan praktikákkal próbálkoznak, hanem azért, mert a gonosz lelkek valóban léteznek, s alig várják, hogy valaki beadja nekik a derekát, vagyis, hogy higgyen bennünk, kérje a segítségüket. Nem szabad az ilyen dolgokkal játszani.
Ha a gyermek egy bizonyos személy mellett nyugtalan lesz, akkor nem kell az illető közelébe vinni. Nem kizárt, hogy az illetőnek a személyiségében sok zavar van, negatív hatás, amelyet a még érzékeny gyermekek megéreznek. De az ilyen jelenséget nem szenes vízzel, de nem is szentelt vízzel kell megoldani, hanem józan lépésekkel. Ha elkerülhetetlen személyről van szó (nagyszülő, közeli rokon), akkor beszélgetni kell vele, rákeresni, hogy mi az a bántó dolog az életében, amely - nyilván! - neki is rossz. Segíteni kell őt, nem csupán távol tartani tőle a gyermeket. Ki kell beszélni a dolgokat, rá kell kérdezni, őszintén föl kell tárni, amennyire csak lehet. Persze, itt is kell a józan cselekvés, mert az sem segítség, ha ráijesztünk az illető - netán idős személyre - hogy "Miért fél tőled a gyerek?!" Mégis valamiképp érdemes rákeresni az okokra.
Szóval, ha értehetetlenül rossz hatásokat érzékelünk, azoknak egészen biztosan megvan az oka. Érdemes megkeresni, onnan indítani a megoldást, nem pedig sötét praktikákkal mesterkedni. Ha szentelt vizet használnak, az akkor jó, ha az imádságot kíséri. Imádkozzanak, és vessenek keresztet szentelt vízzel. Az üdvös dolog. De annak sem varázsereje van, hanem segítheti a hitünket, az Istenhöz ragaszkodásunkat. Ha ez a cél, ha a bajban, nehéz helyzetben ide menekülünk, akkor jó úton járunk.
Tisztelt Lelkiatya! A szláv liturgikus könyvekben az Istenszülő elszenderedése ünnepének "jeruzsálemi utrenyéje" van (gondolok itt arra, hogy olyan, mintha az nagyszombati utrenye Istenszülő-változata lenne - tropárok, stációk, feltámadást magasztaló ének, stb. - a szövegek szerkezete és motívuma nagyon hasonlít). A kérdésem: Ezeknek a szövegeknek van magyar fordítása? Köszönettel: István.
Igen, létezik ilyen szertartás.
Az "Istenszülő temetése" jeruzsálemi eredetű rítus, meglehetősen kései, a mai formájában csak a XIX. században állt össze, a jeruzsálemi utrenye mintájára. Alapja a XVII. kathizma a különleges versekkel; ezek részben már a XIV. sz. -ban is léteztek. Jeruzsálemben az Istenszülő sírjánál ezt a szertartást az Istenszülő elszenderülése előünnepén végezték. Az orosz egyházban a XVI. században már széles körben elterjedt; ekkoriban az ünnepnap virrasztásába, a kánon VI. ódája után írták elő a könyvek a "temetést". Egy XVII. sz.-i liturgikus reform során kiveszett az orosz gyakorlatból, s csak a XIX. sz.-ban került be ismét, immár az új formában, ahogyan Jeruzsálemben tartották. Ma a parókiákon vagy az előünnepen, vagy az ünnepi virrasztásba illesztve tartják, esetleg az ünnepet követő harmadik napon (amelyen a hagyomány szerint az Istenszülő a mennybe vétetett).
Szövege magyarul olvasható Lakatos László Ünnepi könyv c. művében.
Az Istenszülő plascsenyicájával hazánkban is tartottak körmenetet pl. Rakacán, ahol a templom az Istenszülő elszenderedésére van szentelve.
Dicsoseg Jezus Krisztusnak! A Szent Liturgia vegeztevel, hogyan tortenik a kehely tisztitasa? Koszonom valaszat!
A kelyhet mindig csak fölszentelt személy (püspök, pap, diakónus) érintheti. Ennek tisztántartása is ezen személyek feladata. Ez így van a koronavírus járvány ideje alatt is. Most azonban a pap vagy diakónus (néha a püspök) minden egyes Szent Liturgia után mossa el és fertőtleníti is a szent edényeket.