Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi tizenhét meg kilenc? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Tisztelt Lelkiatya! Nagy lelki krízisben vagyok nagyon fáj a lelkem , milyen (vigasztaló) imát , im?ds?got tanácsol ebben a helyzetben?
A hálaimát. Hálát azért, hogy ezt a krízis helyzetet kapta. Például valami ilyes tartalommal: Hálát adok neked, Uram, hogy ezt a krízist megengedted az életemben. Eddig is nagyon nagyon sok jót adtál nekem. Köszönöm az életem, a szüleim, még ha sok hibával élnek is, mint minden ember, mint én magam is, de nekik köszönhetem az életem. Köszönöm neked, Istenem, a hitemet, még ha pislákoló is olykor. De köszönöm, hogy megszólíthatlak téged. Köszönöm, hogy adtál mellém imádkozó embereket, akik ismeretlenül is imádkoznak értem. Kérlek, adj nekem megvilágosítást, hogy minél előbb fölismerjem, mire akarsz tanítani engem ezzel a krízissel. Nem csak túlélni akarom, hanem előrébb lépni, fejlődni, hozzád közelebb kerülni általa. Én is keresem ennek útját és módját, de kérlek, te is segíts nekem ezt megtalálnom. Szeretnélek fölszabadultan dicsőíteni téged. Ha majd túljutottam, talán akkor foglak téged ezzel a fölszabadultsággal és tiszta örömmel dicsőíteni és áldani, Uram. De én már, a tőlem telhető módon most is ezt teszem. Amen.
Kedves Lelkiatya! 24 éves vagyok, gyerekkorom óta római katolikus vallású, és igyekszem úgy is élni. Viszont sajnos sok emberrel találkoztam, akik csak nevettek az egészen, és mondták, hogy nincs Isten/halál után élet. Sajnos eljutottam oda, hogy 2017-ben bennem is megfordult a fejemben, hogy mi van ha nincs Isten, és ezt az egészet csak kitalálták. Ezzel a gondolattal azóta is küszködöm, viszont igyekszem továbbra is ennek ellenére betartani a vallást (mert csak azzal számolok, hogy van Isten). De sokszor félelem lesz rajtam úrrá: Mi van ha nincs Isten, és a halál után megszűnik minden, nem találkozom egyik szerettemmel sem? Sajnos többször a hangulatom is elrontotta ez a gondolat hónapokra, depresszióba is estem többször. Eleinte érvekkel próbáltam magam meggyőzni (jelenések, könnyező Mária, stb.) De az a baj szinte mindent ki lehet magyarázni. Papokkal is beszéltem, de nem nagyon jutottam előrébb. Viszont tavaly ősszel meg idén végre sikerült fejlődnöm. Szembenéztem a haláltól való félelemmel (mi van ha nincs Isten, és megsemmisülünk). Annyiszor szembenéztem magamban ezzel a félelmetes gondolattal, hogy többször már nem ilyeszt meg ez a forgatókönyv sem. Ez ugyebár 1 pszichológia trükk, szembenézni a félelemmel. Viszont 2.lépésként szeretném elérni a fő célt, hogy helyreálljon az Istenhitem. Annak nagyon örülök, hogy végre jött egy gondolat, ami hosszasan megmarad bennem, és növeli a hitem. Tudni kell, hogy én nagyon szeretem a logikát, meg a matematikát, és emiatt hozzám közel állnak a filozofálgatások. Ugyanis az ősrobbanásnak, meg az anyagvilágnak valahogy létre kellett jönnie, így kellett lennie "valakinek" aki ezt az egészet létrehozta. És ez lenne Isten. Persze itt is jönnek cáfoló gondolatok, de ez a leglogikusabb magyarázat az Univerzum létezésére. Nagyon örülök annak, hogy végre úgy érzem kezd bennem a hit kialakulni ezáltal a gondolat által. Korábban szinte lehetetlennek hittem azt, hogy higgyek, de most végre kezd kialakulni. Kérem szépen majd a válaszában ne szólja le amit írok. Mert még nagyon gyenge lábakon áll a hitem, egy leszóló mondat (bárkitől) és kezdhetem újra. Egyelőre én se hiszem el, hogy egy kicsit is, de kezdek hinni. Tudom, hogy szívvel képes az ember hinni, de én olyan beállítottságú vagyok, hogy kell előtte 1 kezdőlöket, mert különben csak erőltetés az egész. És ez a kezdőlöket most az, hogy az Univerzumnak létrekellett jönnie. Viszont 1 kis aggodalom van a fejemben, hogy mi van ha Isten csak létrehozta a világot, de nem tervez ezen kívül semmit a halál után. Jó, lehet ennek nem lenne értelme. De akkor meg mi van akkor, ha tényleg van valami a halál után, de nem találkozom egyik szerettemmel sem, mert nem Mennyország van, hanem ujjászületés vagy valami hasonló. Abban szeretném a segítségét kérni, hogy írjon már nekem pár személyt (nem kell feltétlen papnak lennie, de jobb ha az), aki hisz Istenben, de vevő filozófiai, meg logikai megközelítésre is vele kapcsolatban (pl. az emberi élet értelme, miért hozta létre Isten a világot). Ha lehet Hajdú-Bihar vagy Szabolcs, vagy Szolnok vármegyei legyen, de írjon le kérem bárkit, akit tud, elmegyek messzebbre is. Természetesen igyekszem emellett majd szívvel-lélekkel is hozzátenni (dicsőítő dalokat hallgatni, Isten szeretetére gondoln, hogy szeret engem, illetve keresni mindennap több dolgot, amikben fel lehet Istent fedezni). Mégegyszer kérem szépen, hogy ne szólja le azt, hogy én ilyen "egyedi" módon a filozófia meg a logika által tudok jobban közeledni Istenhez. De gyerekkorom óta a matek és a logika "szerelmese" vagyok. És ahogy írtam, iĺgyekszem nem csak ésszel, hanem szívvel is hinni. De most örülök ennek a kis löketnek is (Univerzum keletkezése által kezd kialakulni a hit), hiszen alig láttam esélyt arra, hogy sikerülhet valaha hinnem, és most tessék kezd kialakulni. Kérem szépen ha lehet mielőbb válaszoljon, mert a nyáron mihamarabb szeretném elkezdeni a lelki munkám egy szép cél érdekében. Természetesen pszichológushoz is fogok menni, mert van pszichológiai eredetű problémám, de a hitbeli kérdésekben a legjobb számomra 1 olyan (lehetőleg pap) vallásos személy, akihez közel áll az Istenről való filozofálgatás is. De persze nem marad ki az sem, hogy a szívemmel is hozzáteszem amit kell, nem csak az eszemmel. A választ előre is köszönöm szépen!
Leginkább Hittudományi Főiskolánk filozófia tanárait tudom Önnek ajánlani. Legfőképpen Vincze Krisztiánt, de a többieket is, sőt a nem filozófia tanárokat is jó szívvel tudom Önnek javasolni. Láthatóan Ön jó szívvel keresi az igazságot, így minden reménye megvan arra, hogy meg is találja. Egészen bizonyos, hogy ez nem pusztán egy jól levezethető gondolatmenet lesz. Annál is inkább, mert a hit alapvetően nem az, hogy elfogadom Isten létét. Szent Jakab apostol a levelében erről nagyon élesen ír: "Te hiszed, hogy van Isten? Jól teszed. Ezt azonban az ördögök is hiszik ? és mégis rettegnek." (Jak 2,19) A keresztény hit abban áll, hogy elhiszem, hogy Isten engem személyesen akart, mert szeret, már azelőtt szeretett, hogy megteremtett, s annyira szeret, hogy egy örökkévalóságot akar velem együtt eltölteni. Ez hatalmas titok. Egyébként erre talán logikai úton is el lehet jutni. Meg is próbálom levezetni: Igen, egyszercsak lett a világmindenség. A tudomány sok oldalról igazolja, hogy 13,5 milliárd évvel ezelőtt indult el minden. Ebben a megszületett világmindenségben elképesztő rend uralkodik, mind a fizikai, mind a matematikai, mind a biológiai rendszerekben. Ennek a világmindenségnek messze-messze legmagasabb rendű alkotórésze az ember, aki egyedül képes az önreflexióra. De az önreflexió útján fölismeri, hogy létezése személyes létezés, azaz egyedülálló, mégis személyekkel kapcsolatban értelmezhető. A világ zsenialitásából kiolvasható egy utolérhetetlen zseni alakja, személye. S azért kell őt személynek tekintenünk, mert a mégoly zseniális világrend képtelen volna egy önmagánál magasabb rendű létezést produkálni. Tehát kell, hogy legyen a személy(ek) mögött, mindennek a mögöttes terében egy Személy. Itt már csak az a kérdés, hogy az emberi személy megtalálja-e a kapcsolatot, létezhet-e kapcsolat ezzel a Személlyel. Szerintem elég logikus, hogy igen, mert ha értelmet és célt akarunk találni ennek a hallatlan zsenialitással megalkott rendszernek, akkor az az lehet, és ez a legeslegmagasztosabb, hogy a földön élő legmagasabb rendű személyes létező, az ember személyes kapcsolatba kerülhet a mindent megalkotó Személlyel. Mindezt egyébként a személyes tapasztalat is megerősíti, hogy rá vagyunk utalva a személyes szeretetre, az ember a szeretet közegben tud növekedni, egyre jobban kiteljesedni. Ez is a világrend része, természetesen. De az igazi hit nem az, hogy ezt - vagy hasonló, vagy egészen más, de erre jutó - gondolatmenetet valaki igaznak tartja, hanem az, hogy személyes tapasztalatot szerez erről a személyes, isteni szeretetről. Ez az, ami teljesen megváltoztatja az életét. Egy fölismert és elfogadott gondolatmenet még nem föltétlen eredményezi életet meghatározó döntéseket, csakis ez a személyes tapasztalat. Ez a hit. Egyébként ezért imádkozni is lehet és érdemes. Lehet hitet kérni. A beteg gyermek apjának a fohászát ajánlom Önnek: ?Hiszek (Uram), segíts hitetlenségemen!? (Mk 9,24)
Tisztelt Lelkiatya! Egészen el vagyok bizonytalanodva, hogy mitévők legyek ha egy rokonszenves férfi udvarol nekem úgy hogy megosztja, ő olyan nagyon kiábrándult az Egyházból az emberi játszmák láttán, bár katolikus iskolákba járt, ő immár nem vallásgyakorló. Lehet ennek jövője, ha nekem úgy tűnik, hogy egyedül Isten az, aki értelmet ad az életemnek?
Igen, természetesen. Az illetőnek, vélhetően vannak korábban már lelki megtapasztalásai az Egyházban. Ezek most háttérbe szorultak a friss élmények, csalódások miatt. Ám lehet, hogy Ön mellett ezek a régi erők, újra előkerülnek. Nem baj, ha vannak nézeteltérések, még ilyen komoly dologban is, mint a hit és az Egyház szeretete. Legalábbis itt, az elején ez teljesen természetes. Majd idővel meglátja, hogy hogyan alakul a dolog, mennyire megrögzött ebben a csalódott álláspontjában. De a közös élmények során lehet, hogy visszatér majd az egyházszeretete. Tehát, ha egyébként jól megértik egymást, szerintem érdemes tovább építeni ezt a kapcsolatot. Persze, arra meg Ön vigyázzon árgus szemmel, nehogy fordítva történjék, és ha sokszor hallja szidni az Egyházat vagy az egyháziakat, akkor Önben is nehogy meginogjék ez a korábbi bizalom. "Ne győzzön le téged a rossz, inkább te győzd le a rosszat jóval." (Róm 12,21)
Kedves Lelkiatya! Válaszolt az egyik atyával kapcsolatos kérdésemre és ezt köszönöm szépen. Azt írta, hogy Isten fölhasználta ezt az atyát, hogy nekem kegyelmet és megerősítést adjon, de én csak egy részét ismerem ennek az atyának, amit mondott nekem is Istennek kell köszönnöm. Azt hiszem, teljesen egyetértek. Már csak egy kérdésem maradt, amivel nagyon vívódok: szabad ezután is ehhez az atyához mennem gyónni vagy lelki beszélgetésre? Római katolikusokkal beszélgettem erről, mert nagyon foglalkoztatott ez, én magam görögkatolikus vagyok és szerintük (világi emberek mind) nem kellene, mert akkor mi lesz velem ha ez az atya már nem lesz itt, menjek mindig máshoz. Valaki azt mondta, lehet elkezdenék kötődni hozzá, akár ő is hozzám, még belém is szerethet vagy én belé és ezt el kell kerülni, ne keressem soha többet. A harmadik ember azt mondta, hogy eleve nem kellett volna az atyának ilyen türelmesnek és kedvesnek lenni velem, a gyónás nem arra van, ott 5 perc alatt fel kell sorolni a bűnöket és aztán lehet kimenni az ajtón. Nagyjából ilyen stílusban mondta. Szinte "leszedték rólam a keresztvizet" ahogy mondani szokás, bűntudatom lett minden miatt, pedig semmi helytelen dolgot nem mondtam az atyának és az atya sem nekem. Még mielőtt kikérdeztem ezeknek az embereknek a véleményét, már megbeszéltem az atyával, hogy rendszeresen beszélgethetek vele/gyónhatok nála, akár hetente, de azok után amiket nekem mondtak a római katolikus testvéreim Krisztusban, elbizonytalanodtam és úgy éreztem, mintha valami borzalmas dolgot tettem volna. Az atya nem csak velem türelmes, mással is az. Az igaz, hogy jóval tovább voltam nála mint 5 perc, mert nem csak gyónás volt hanem lelki beszélgetés is. Ez számára teljesen rendben volt így. Mondtam is neki, hogy sajnálom, hogy ennyi időt szánt rám és nem is egyszer, mire ő azt felelte, én ezen ne aggódjak, miután bemegyek a gyóntatófülkébe, onnantól már az ő felelőssége hogy segít vagy nem, mit csinál. Tényleg nagyon jó tanácsokat adott, bátorított a jobb keresztény életre, elismerte az eddigi eredményeimet, úgy tudta megmutatni hogyan lát engem Isten mint még senki, még a papokhoz fűződő viszonyulásomon is változtatott pozitív irányba, azért is hálás voltam hogy engedte hogy máskor is megkeressem. Nehéz szavakba önteni, de úgy éreztem, még sokkal többet fejlődhetek ha segít és akár szentté is válhatok. Nélküle is, Isten kegyelméből, más atyákkal, azt is mondta, hálás lehetek azért is amit eddig kaptam, de úgy éreztem, ha segít, akkor fénysebességgel tudok majd haladni.Még akkor is kedves és türelmes volt velem mikor fáradt volt vagy fájt a feje. Azt mondta, meghozhat ekkora áldozatot. Vagy mondta vagy láttam rajta a gesztusaiból és innen tudom. Most a két tényező küzd bennem, az egyik amiket a római katolikusok mondtak nekem és a bűntudatom - pedig nem mondtam soha semmi rosszat és nem is áll szándékomban -, a másik az az érzés, benyomás, sejtés, hogy Isten ezen az atyán keresztül még jobban beszél hozzám mint a többi atyán keresztül és mindig segít. A többi atya is, de vele különösen úgy tűnt, Isten beszél hozzám általa. A szívem mélyén úgy érzem, hogy az lenne jó ha találkoznék vele ahogy eddig. Az a megérzésem, hogy a Sátán nem akarja, hogy beszéljek vele mert olyan sokat segítene és olyan jó hatással lenne rám, ami a Sátánnak nagyon nem tetszene. Mintha lennének is ilyen kísértések. Tipikus példa, hogy egyszer egy hívő azt mondta nekem, neki ez az atya nem szimpatikus, elég lenézően beszélt róla, pedig én már akkor tudtam, mennyit tud segíteni nekem. Aztán amit a római katolikusok mondtak. Elhiszem, hogy jóindulatból mondták, bár tényleg nagyon ítélkezőn. A lelkem mélyén azt érzem, pont azért kellene ezután is találkoznom vele, mert talán a Sátán nem akarja. Olyan ez, mint amikor nagyon féltem évek után először gyónni menni, de aztán az rengeteget segített. Ön mit gondol?
Azt tanácsolom, hogy menjen máskor is ehhöz az atyához gyónni, lelki beszélgetésre. Arra ügyeljen, hogy ne legyen fölöslegesen hosszú a lelki beszélgetés, akár az atya, akár az utána következők miatt. De a rendszeres gyónást, lelki beszélgetést vele nagyon javaslom.
Kedves Lelkiatya! Elkeseredtem. Itt Szabolcs megyében nem találok állást, albérletet nem tudok fizetni. Hogy tudnám meggyőzni a munkáltatót, hogy jó vagyok, képes vagyok rá. Lelkileg megvisel a helyzetem.
Én úgy látom, hogy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében is lehet találni munkalehetőséget. Ezen az oldalon több mint 300 lehetőséget látok: https://www.profession.hu/allasok/szabolcs-szatmar-bereg/1,0,39?utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw97SzBhDaARIsAFHXUWCftKJ8Msc4EvchTbBdVx6p2Gkv0DGov_e-C5sUySzIdWQfCwEDk_8aAgcvEALw_wcB Ha a mostani helyéről a főnöke el akarja küldeni, akkor lássa meg ebben, hogy Isten mást készít Önnek. Ne keseredjék el, hanem bátran lépjen tovább. Persze, ha van egy belső indíttatása, hogy Önnek ott a helye, ahol van, akkor kérjen még egy lehetőséget a bizonyításra. De előtte imádkozzék, hogy kapjon a Jóistentől segítséget hozzá. Az elkeseredés teljesen rossz tanácsadó. Sokkal inkább azt javaslom, hogy bízzon Istenben, aki akarja és tudja vezetni az Ön életét. Ha kell küzdjön, ha kell, legyen Önben rugalmasság a váltásra. És hogy melyiket kell tennie, ezt meg imádságban az Úrral beszélje meg.
Dicsőség lelki atya! Normális dolognak tartja e ha egy szülő, akinek nemrég halt meg a gyereke tud mosolyogni? Persze láttam sírni is de mosolyogni leginkáb. Igaz elég megviseltek a szülök mostanában kinézetre. Különben nagyon angyaliak aranyosak, csak ez furcsa. Mikor rákérdeztem, hogy ez hogy működik náluk hisz mikor meghalt az én édes anyám, élni se akartam hónapokig, azt felelt hogy sosem fogja tudni feldolgozni a gyereke halálát de nem akarja, hogy a sebük elrákosodjon megakarnak gyógyulni hisz van feladatuk még az életben. Viszont én úgy látom, a Boldogságoknál is ugy szerepel hogy boldogok, akik sírnak. Lelki atya ezt hogy látja? Az rendben van, hogy meg akarnak gyógyulni de egy évig legalább kell gyászolni úgy is, hogy az ember nem mosolyog. Én ezt kegyeletsértőnek találom. Erzsike
Kedves Erzsike! Nem dolgunk más magatartását megítélni, arról ítéletet mondani. Egyáltalán nem látunk bele a másik ember lelki világába. Ön nem tudhatja, hogy milyen módon dolgozzák föl ezt a gyászt ezek a szülők. Lehet, hogy kaptak valamilyen lelki megerősítést, esetleg jelenést, amelyben Isten megmutatta nekik, hogy így lett jobb, hogy a gyermekük eltávozott az élők közül. Jó dolog és szabad sírni, de ugyanúgy jó dolog és szabad nevetni is. Dávid példája jut eszembe, aki gyermeke betegsége idején nagyon erősen imádkozott, keményen böjtölt, aztán amikor meghalt a gyermek, akkor megmosta arcát és nem böjtölt tovább. Ezen a környezetében lévők igen meghökkentek, nem értették a király magatartását. (2Sám 12,15-23) Sokszor mi sem értjük egymást. Ezért jobb elfogadni egymást mindenféle ítélkezés nélkül.
Tisztelt Lelkiatya! Ha régóta fontolgatunk egy döntést, és annak hangot is adtunk, helyes az ha végül meggondoljuk magunkat? Hisz a bizalom ilyenkor megtörik mindkét oldalon, ugye? Így hogyan maradhatok hű magamhoz? Mennyire érvényes itt,hogy:"Legyen körötökben az igen:igen,a nem:nem,nehogy ítélet alá essetek." Köszönettel
A fontolgatott döntés még nem döntés. Ha hangot adtunk neki, azzal inkább megerősítést vagy némi eligazítást remélhetünk másoktól, de az még mindig nem a döntés megerősítése. Ráadásul, ha valamikor meghozunk egy döntést, utána is rájöhetünk, hogy az nem volt helyes, és van módunk, van lehetőségünk a döntés meghozatala után is másként cselekedni. Persze, minden helyzet más és más. De alapvetően nem biztos, hogy hibás egy döntést akár folyamatában, akár már lezárulta után is változtatni. Persze, érdemes arra törekedni, hogy ez minél kevesebbszer történjék meg. Mivel azonban nem vagyunk tévedhetetlenek, lehet, hogy akkor derül ki egy irányról, egy útról, hogy téves, amikor már elindultunk rajta.
Kedves Lelkiatya! Ismerek egy atyát, aki nagyon segítőkész, nekem legalábbis sokat tudott segíteni, hogy Krisztushoz hasonlóbb legyek, Jézus szemével lássam a különböző helyzeteket, lássam meg mindenben az ő jelenlétét, magamat is ennek megfelelően nézzem. Abban is tudott segíteni, hogy amikor megbánt engem valaki, akkor a szenvedő embert lássam benne, ne a fájdalmat, amit okoz nekem.A gyónáskor türelmes volt velem, pedig nem pár percig voltam bent. A félreértések elkerülése végett: akkor már én utolsónak mentem gyónni, mások gyónása nem függött az enyémtől, de nem is voltunk kettesben a templomban, mert még voltak sokan ott. Nem egyszer segített hanem többször. Azt akarom mondani, hogy nagyon sokat segített mint atya. Ezért hálás vagyok neki is és Jézusnak is hiszen Jézust képviselte mikor velem beszélt, Jézus mondta azt amit ez az atya mondott. Egy valamit mégsem értek és ezt nem tudom csak úgy elfelejteni: csak akkor beszél velem, amikor kettesben vagyunk vagy vannak ott mások, de nem figyelnek annyira, amikor van több hívő a templomban vagy a folyosón, akkor csak köszön nekem, de annyit se kérdez meg, hogy hogy vagyok. És nem is mosolyog rám olyankor. Egyszer egy fiatal házaspár volt mellettem, inkább előttem a kisgyermekeikkel, rájuk mosolygott, rám nem. Az mindenesetre igaz, hogy nem szokott velem beszélni olyankor. Igaz, én sem mosolygok rá és nem megyek oda hozzá, mert egyébként sem merek a papokhoz odamenni, csak ha konkrét kérdésem van. Mindez még nem is foglalkoztatna, de más helyzetekben mintha más lenne, kedvesebb és beszédesebb. Amikor egyszer gyónás után kijöttem, akkor hirtelen hidegebb lett, éppen csak elköszönt tőlem, egy mosoly sem volt rajta, de gyónás közben türelmesen hallgatott, tényleg érdekelte amit mondok, még segíteni is próbált azzal, hogy elmondott 1-2 kis történetet a kérdéshez kapcsolódva. Még ez sem érdekelne önmagában, mert a gyónás addig tart amíg tart, utána mindenki megy dolgára. Nem erre figyeltem fel hanem arra, hogy máskor amikor véletlenül összefutottunk úgy, hogy nem voltak ott mások vagy csak 1-2 ember és azok sem figyeltek oda, akkor sokkal kedvesebb volt. Akkor volt, hogy udvariasságból kinyitottam neki az ajtót, bár én nő vagyok, de éppen volt cucca, így gondoltam segítek szívesen. Szoktam másnak is. Akkor bejött az ajtón, biztosra vettem, hogy megy dolgára, ez nekem evidens volt, de kicsit odébb megvárt, megköszönte a segítséget és kérdezte, hogy vagyok, beszélgettünk pár mondatot. Értem, hogy a segítségem akarta megköszönni, de ehhez elég egy "köszönöm", nem muszáj megvárnia. Örültem neki, az igaz. Máskor egy liturgia után véletlenül futottunk össze, mert arra mentem, ahol éppen tartózkodott, ugyanis kerestem valamit. Akkor nem tudtam, hogy az atya ott van, csak mentem amerre gondoltam, hogy kellene menjek. Akkor ő kezdeményezett beszélgetést. Hétköznapi mise volt, mondta, hogy örül, hogy elmentem, vagy nagyon örül, már nem tudom. Persze jól esett, hogy ezt mondja, nekem jó ha a pap is örül nekem és nem csak Isten. Mondta azt is, hogy az aznapi miséket mindig ő fogja tartani és hogy azon a misén, amire amúgy is járok vasárnap, azon ő lesz a gyóntató. Ez jó volt, mert korábban nem mindig lehetett hozzá mennem, legrosszabb esetben más gyóntató sem volt, amikor ő sem ért rá és más sem jött. Nem is ez a fontos. Azt szeretném mondani ezzel, hogy mintha az lett volna az üzenete, hogy máskor is szívesen segít és hangsúlyozni szerette volna, hogy mindenképpen találkozhatunk ha szeretnék, csak x napon menjek el. Annak nagyon örülök, hogy ilyen segítőkész velem és segített is sokat, de különösnek tartom, hogy amikor mások ott vannak, azt se kérdezi meg hogy vagyok. Nem azt mondom, hogy ki akarom sajátítani és a sok ember közül csak velem beszéljen, de attól még mert 2 mondatot beszél velem, attól még beszélhet mással is. A leglényegesebb pontja a kérdésemnek:különösnek tartom, hogy ekkora különbség van helyzetek között, egyszer ilyen, máskor teljesen nem. Semmi titkos dolgot nem mondunk egymásnak és nincs benne illetlenség, de így mintha valami szégyellnivaló lenne, pedig nem. Gondolkodtam mi lehet az oka. Gondoltam, talán haragszik valamiért rám, de akkor nem lenne kedves és segítőkész semmikor. Gondoltam, talán valamiért nem akarja, hogy mások lássák, hogy beszél velem vagy jobban szeret sok ember nélkül beszélni, vannak ilyen emberek. Az megfordult a fejemben, hogy biztos függ a fáradtságától, de amikor véletlenül futottunk össze és mondta, hogy mely napokon tartja ő a misét, hogy örül, hogy jöttem és még amit mondott, akkor is fáradtnak látszott korábban, de aztán mégis beszélt velem és akkor nem nézett ki olyan rosszul. Lehet túlgondolom és nincs semmi jelentősége, de ha lenne egy ötletem, hogy miért ilyen, vagy kiderülne, az segítene. Ha tudnám az okát vagy sejteném, kevésbé gondolnék rá és könnyebben túltenném magam rajta. Ezt úgy értem, hogy egy ideig kissé aggódtam, hogy talán baja van velem vagy megbántottam, de ezek szerint csak nem, mert nem olyan rég mondta, hogy mely napokon van ott mindig a templomban, így csak nem haragudhat rám. Ha haragudna vagy megbántva érezné magát, akkor nem mondaná szándékosan, hogy mikor van ott, hanem nem akarná tudatni. Akkor azt csak nekem mondta, mások nem voltak már ott vagy pont akkor mentek el vagy az épület másik részébe mentek. De akkor miért van olyan érzésem, hogy valami különös van ebben az egészben? Hadd hangsúlyozzam, soha nem bántott meg, nem voltak gonosz megjegyzései, nem volt lenéző vagy türelmetlen és illetlenségeket sem mondott. Egy rossz szavam sem lehet rá, nagyon is szeretem mint atyát, de valamiért úgy éreztem, a többi paphoz képest mintha más lenne, legalábbis a többi pap velem helyzettől függetlenül ugyanolyan. Ugye csak nem haragudhat rám vagy csak nem bánthattam meg semmivel ha amúgy kedves és segítőkész?
Ahogyan Ön is fogalmazott, igen, szerintem Ön túlgondolja ezt a dolgot. Ezzel igazán nem kellene törődnie. Az én meglátásom az, hogy ez az atya egy igazi lelki ember lehet, aki leginkább a lelki beszélgetésekre összpontosít, azt tartja legfontosabbnak, s azon kívül nem annyira törekszik az udvariaskodásra. Ha Önnel esetleg érzékelhetően kevésbé udvarias, ez azért is lehet, mert az eddigi beszélgetések alapján arra gondolhat, hogy ez Önnek sem annyira fontos. A magatartása egyfajta utalás lehet arra, hogy Önnel sokkal inkább ezekre a lelki beszélgetésekre helyezi a hangsúlyt. Hogy egyes alkalmakkor mégis udvarias volt, ez sem jelent semmit. Nem vagyunk gépek, mikor így, mikor úgy sikerül a viselkedésünk. De ha ebből rendszert akarna kiolvasni, azzal biztosan mellé fog. Ennek sem értelme sem igazi gyümölcse nincsen. Én azt javaslom Önnek, hogy Ön is lehetőség szerint szorítkozzék ezzel az atyával a gyónásokra, lelki beszélgetésekre. Ha valóban ezt tartja fontosnak, akkor eltörpülnek, jelentéktelenné válnak ezek a megfigyelései, hogy mikor kedvesebb Önnel, mikor kevésbé.
Dicsértessék Jézus Krisztus! Atyám az lenne a kérdésem,hogy a rózsafűzért szabad úgy imádkozni, hogy nem mondjuk el mint az 5 tizedet hanem csak egyet vagy kettőt? Rengeteget dolgozom,hajnalban kelek,este érek haza,vacsora,Fürdés,foglalkozás a családdal,ház körüli munkák stb...egyszerűen nincs időm .Hullafáradt vagyok már este,és egyszerűen nem bírok fél órán keresztül imádkozni és tényleg ott lenni fejben. Viszont nem szeretnék ima nélkül élni és a rózsafüzér az egyik legkedvesebb ima számomra. Szabad olyat,hogy a bevezető szemek és a záró ima között csak 1 tizedet mondok el? Vagy ezt így nem szabad?Előre is köszönöm.
Bár nem vagyok igazán járatos a rózsfüzér imádságban, de azt hiszem, nem adok Önnek rossz tanácsot, ha azt mondom, igen, úgy is lehet imádkozni, ha nem mondjuk végig mind az öt tizedet. Igaz, ha valaki rózsafüzér társulati tag, tehát vállalja, hogy minden nap elmondja a rá jutó részt, akkor viszont mégiscsak el kell mondani. Ha nem megy, akkor szólni kell a társaknak, hogy sajnos nem megy. (Hátha valaki kisegíti, erre is van példa.) De egyéni imában annyit mondhatunk, amennyit tudunk, amennyi sikerül. Valaki azt mondta: "Egyetlen üdvözlégy elimádkozására is megremegnek a pokol tartó pillérei."
Tisztelt Lelki Atya ! Nagyon sokat küzdök a szemérmetlenség bűne ellen és nagyon sokszor vissza esek 1 hete voltam gyónni és megint vissza estem arra már rá jöttem hogy gyenge vagyok de sokszor úgy jelentkezik ez az egész hogy a gonosz az elmémet próbálja össze zavarni hol nappal hol pedig álmomban teszi ezt és mire észbe kapok mar késő. A másik nagy gondom ezzel hogy nagyon erős ez a nemi ösztön és nem tudom fékezni régen amikor fiatalabb voltam örültem hogy ez el került engem most hogy idősebb lettem annál jobban megtalál ez az undorító dolog ha lehetséges volna egyszerűen kikapcsolnam ezt magamon és csak akkor vissza ha az élet tovább adásáról lenne szó. Már sok mindent megpróbáltam de semmivel sem tudtam tartósan távol tartani magam tőle vagy ez összefüggésbe van azzal minél többet tudok Istenről ezek a támadások annál erősebbek lesznek ? Ráadásul tudom hogy nagy bűn de nem akarok emiatt a pokolra jutni. Mit tanácsol az Atya mit tegyek ? Montserrat 79.
Az fontos fölismerés, hogy minden a gondolatban kezdődik el. Ebben a dologban Önnek fertőzött lett a gondolkodása, s ez viszi bele újra és újra ebbe a bűnbe. Az a javaslatom, hogy ne a bűn cselekményére összpontosítson, hanem a gondolatainak a tisztán tartására. Ez azt is jelenti, hogy foglalja le a gondolatait. Ne hagyja, hogy az érzékiség vigye el a figyelmét. Paradoxnak hangzik, de ne azzal foglalkozzék, hogy nehogy újra meg kelljen gyónni ezt a bűnt. Egyszóval ne magával az érzékiség gondolatával kösse le magát. Vegye észre, amikor jelentkezik, s azon nyomban kezdjen valami mással foglalkozni. Ki is dolgozhat erre valami módszert, technikát. Tehát, ha jelentkezik a gondolat - akár a világhálón, telefonon kínált tartalom formájában, akár fizikai hatásra, a másik nem tisztátalan szándékú megpillantása miatt -, akkor nyomban legyen kéznél valami más téma, amire a figyelmét irányítja. Ha nem így tesz, akkor csak a levegőt csapkodja, mert a gondolat valamibe kapaszkodni akar, ha nem kap mást, akkor hiába minden ellenkezés, az érzékiségbe kapaszkodik továbbra is. Tanácsom még a kitartás. Valószínű, nem fog egyik napról a másikra sikerülni megtisztítania a gondolkodását. Ilyen módszer nemigen van. De ha folyamatosan küzd, akkor igenis fog elérni eredményt. Ne keseredjen el, vegye föl a harcot újra és újra. Lehet, hogy újra és újra elesik, de föl is áll újra meg újra. Emiatt ne szaladjon gyónni. Tegye rendszeressé a gyónását, és ne ez a bűn határozza meg, hogy mikor megy gyónni. Ez is csak azt eredményezné, hogy túl sokat foglalkozik ezzel. Ha netán mégis megtörtént, ettől még menjen áldozni. Akkor úgyis bűnbánatot tart. De önmagában ez még nem halálos bűn, ha küzd ellene. Meg az Eucharisztiában erőt is kap ehhöz a küzdelemhöz. Ha csak akkor menne áldozni, ha ettől a bűntől tiszta, ez azt jelentené, hogy az Eucharisztia egyfajta jutalomfalat. Az nem cukorka a jóknak, hanem orvosság a gyengéknek. Ezeket tanácsolom Önnek. Persze, túl azon, hogy hittel imádkozik, ahogy a Miatyánkban is tesszük: "...ne vígy minket a kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól."
Kedves Lelkiatya! Hasznos az ha az embernek van lelkivezetője vagy ha jól zajlik a gyónás, lelki beszélgetés. Olyan is van, hogy a hívőnek valami gondja van a pappal. Az én problémám a kettő kereszteződése és ebben szeretném véleményét kérni. Azt nem szeretném megosztani, hogy kiről van szó és én magam ki vagyok, de ez egy anonim oldal, így ez gondolom természetes. Nem is tudom hol kezdjem. Nem olyan nagyon sok pappal beszéltem már, de akikkel igen, velük jó tapasztalatom volt. Eddig három papnál gyóntam és náluk voltam lelkibeszélgetésen, mikor kinél. Az utóbbi két alkalommal egyikőjüknél voltam és nem volt semmi gondom az atyával, pont az ellenkezője miatt írok. Már a legelső találkozásunkkor olyan érdekes hatással volt rám, mert magam sem tudom miért, nagyon nagy erőt éreztem magamban a gyónás-lelkibeszélgetést követő napon. Az atya nagyon türelmes, megértő és segítőkész volt velem. Nagyon jó tanácsokat adott nekem és sokat jelentett nekem a bátorítása, hogy folytassam a keresztény utamat. Az külön megérintette a szívem, hogy felajánlotta, hogy máskor is szívesen beszél velem, megkereshetem ha szeretném. Olyan volt mintha egy angyallal vagy Jézussal találkoztam volna. Azóta egyszer találkoztam vele, vagyis egyszer volt ilyen lelkibeszélgetésem-gyónásom vele. A kettőt összekötöttük, azért írom így. Most még jobban hatott rám mint első alkalommal. Minden kérdésemre választ kaptam tőle, most is hihetetlenül türelmes volt, ha felmerültek problémáim, akkor adott tanácsot. Több olyan mondata is volt, amikkel nagyon eltalálta az érzéseim, a tapasztalataim, mint aki tudja min megyek keresztül, pedig akkor még nem mondtam neki. Máskor valami olyat mondott, amiről nem tudta, hogy küzdök vele, de egyébként úgy van. Ezen el is gondolkodtam, hogy a Szentlélek súgja-e neki ezeket. Ez már önmagában véve sokat jelent nekem, de még ez nem minden. Úgy kezelte a problémáim, amikről panaszkodtam neki, hogy megértett engem. Amiket mondott nekem, néha úgy fogalmazta meg, hogy azt hiszem, nekem ilyen gyönyörűszépeket még senki nem mondott. Ilyen emberségesen, megértően, szeretettel és mindig amikor beszélek vele, akkor segít meglátnom, hogy Isten hogyan lát engem. A többi pap is kedves volt és segített, nem azt mondom, hogy nem, hála mindegyikőjüknek, de ez a harmadik valamiért nagyon a szívem mélyéig hatolt mindennel, amit mondott, ahogy megértett, ahogy viselkedett. Olyannyira, hogy a templomból hazafelé jövet is nagy örömmel töltött el a találkozásunk és örömkönnyeket hullattam. Olyan témákban is segített, támogatott, bátorított, amiben más emberek nem és az egyébként nekem nagy fájdalmat okoz, hogy mások mennyire nem értékelnek, nem értenek meg azokban a helyzetekben, de amióta ezzel az atyával beszéltem és láttam a megértését, bátorítását, az ösztönzését, hogy lássam máshogy, lássam ahogy Isten és nem ahogy az emberek, azóta ha amúgy el is szomorodnék, eszembe jutnak az atya szavai és erőt adnak nekem. Jobban mint bárki más akit ismerek. Még ilyet atyára nem mondtam eddig, de ezt az atyát ha akarnám se tudnám elfelejteni és ha soha többé nem látnám, akkor is örökre emlékeznék rá. Legszívesebben minden nap imádkoznék érte. Megmondom őszintén: annyira a szívemig hatolt minden, amit mondott és tett, ahogy gondolkodott rólam és a helyzetemről, hogy azóta is megesett már velem, hogy elsírtam magam ha eszembe jutott. Nem bánatomban hanem mert annyira hatott rám. Még soha nem beszélt velem így egy emberi lény. Még akik szeretnek, azok sem. Emiatt meg is szakadt a szívem, mert a környezetem teljesen más. A papok egyébként is más emberek még az átlagkeresztényhez képest is, de a keresztények akiket ismerek, még hozzám képest is teljesen mások. Nekik nem fontos a hitük, Isten, a gyónás, jobb kereszténynek lenni. Nem meglepő hát ha ezek után valósággal szíven talál amit egy ilyen segítőkész atya mond nekem. Nagyon különös tapasztalás, hogy találkozok véletlenül egy emberrel, akivel előtte sosem beszéltem, nem ismertem, beszélek vele egyszer és máris hatalmas erőt ad nekem, beszélek vele másodszor és megváltoztat bennem valamit, úgy beszél velem mint senki más. Az még inkább fájdalmas, hogy szerintem velem más nem fog így beszélni, csak ez az atya, rajta kívül csak Isten. Egy másik atya esetleg, de azok akik az életben közel állnak hozzám, rokonok, ismerősök, barátok, sosem fognak. Ez az atya is megmondta nekem, hogy rengeteget kaptam Istentől, a keresztények közül sokan a feléig se jutnak el annak, ahova én. Az atya fogalmazott úgy, hogy "szakadék" van köztem és mások között és teljesen így is van. Ezzel is fantasztikusan leírta amit érzek. Másokkal nekem kell olyannak lennem mint ez az atya (volt) velem, de nekem ezt nem adja meg más ezen az atyán kívül. Még ha egy másik atya lenne is, akkor is ugyanaz a helyzet. Eddig is volt szakadék köztem és mások között, szeretem őket, nem kerülöm, találkozok velük, segítek ha kell, ez rendben, de a hitem miatt nagyon más vagyok. Az atyával történt beszélgetés felerősítette bennem azt a tapasztalatot, hogy sajnos nekem bizony Istenhez vagy a templomban az (egy) atyához kell fordulnom ha igazi megértést és segítséget szeretnék. Van ebben valami nagyon fájó. Olyan jó azoknak, akik papok vagy pap a férjük, akár azoknak akiknek nincs pap a családjukban, csak nagyon hithű keresztények és igazán próbálnak jobb keresztényként élni, ahol bátorítják egymást ezen az úton. Sajnos nekem teljesen ellentétes tapasztalataim vannak, inkább nekem kell másokat Istenhez vinnem. Irigység ilyenre gondolnom, hogy bárcsak nekem is könnyebb lenne ilyen téren? Nem kívánom másoknak, hogy ne legyen jó nekik, legyenek rossz keresztények, a papok meg váljanak el, szó sincs róla. Csak fáj látnom, hogy mennyire egyedül vagyok ebben az egészben sokakhoz képest. Legközelebbi gyónáskor ezt is gyónjam meg? Az atya azt mondta nekem, hogy adjak hálát Istennek, hogy én oda jutottam ahol vagyok és azt is, hogy másoknak én adhatok jó példát. Azt mondta, én is pap vagyok, a saját templomom vagyis a lelkem papja és másoké is ha példát mutatok neki mert Krisztus minden tanítványára igaz ez. Ez jól esett és bátorító volt, de akkor is fáj nekem az, hogy én vagyok mások papja, de nekem nincs ilyen személy az életemben. Ez az atya nagyon kedves és segítőkész, de nem a rokonom, nem a férjem, nem a barátom. Más, amikor az embernek van ilyen hozzá közel álló valaki, aki ilyen. Nem akarok sokat gondolni magamról, de kezdem átérezni, milyen lehetett Jézusnak, amikor neki kellett mindenkit megtéríteni, segíteni másoknak, de neki a mennyei Atyához kellett fordulnia ha baja volt. Így vagyok ezzel én is. 1-2 keresztény barátom van, de az egyikőjük nem is katolikus és ritkán ér rá beszélgetni, a másik meg külföldön lakik, messze innen. Ön szerint van azzal bármi baj, hogy ez az atya így hatott rám? Hogy örömkönnyeket hullattam miatta és úgy érzem, senki más nem ilyen velem? És az, hogy felerősítette bennem azt, hogy egyedül vagyok? Meghallgat és segít, de hogy ezen kívül egyedül. Ha Istent és a papokat nem számítom. A papok sem tökéletesek, de mégis olyan hatással volt rám, mint talán még senki. Így is szabad hozzá mennem lelki beszélgetésre vagy így, hogy ennyire a szívemig hatolt, így nem? Neki már említettem, hogy sokat jelentett nekem a segítsége, csak nem ennyire részletesen mondtam neki és nagyon örült, fontos volt neki a visszajelzés, megköszönte. Remélem semmi rosszat nem mondtam.
Most egy kicsit kiábrándító dolgot mondok Önnek. Ha ez az atya görögkatolikus, akkor vélhetően van felesége is. (Nagyon kevés cölebsz pap van a magyar görögkatolikus egyházunkban.) Nos, ha megkérdezné a feleségét - persze, ne tegye - akkor az illető atya felesége nem biztos, hogy ugyanilyen szépeket mondana róla. Nem mintha nem lenne igaz az, amit Ön leírt, amit átélt az atyával kapcsolatban, hanem azért, mert Ön ennek az embernek egy kicsiny részét kapta csupán. Isten fölhasználta őt, hogy Önnek kegyelmet, megerősítést adjon. De az a tanácsom, hogy ennek örvendezve ezt legfőként Istennek köszönje meg. Hála Istennek, ez az atya nagy megértést tanúsított és sok jó tanáccsal látta el Önt, de ezeket a lelki élményeket, gondolatokat Ön a Jóistentől kapta, nem ettől az embertől. Az sem kizárt, hogy ha ez az atya éppen valami miatt rossz passzban volna, akkor nem tudna Önnek ilyen szépeket mondani. Persze, ez nem biztos, hála Istennek vannak nagyon mély lelkiéletet élő papjaink. De még az is lehet, hogy ez az atya Önnek nagyon jó élményt nyújtott, de másnak meg más atya adja meg ugyanezt vagy hasonlót. Tehát azt mondhatom, az emberi élményektől és gondolatoktól minél inkább tisztítsa meg a saját gondolkodását. Ezt a beszélgetést és magával az atyával való találkozást Istennek köszönje meg. S arra megint nem kell gondolnia, hogy mások meg milyenek, akár papokra, akár más emberekre vonatkozik is ez. Szép lelki élményben volt része, ezt köszönje meg Istennek, merítsen belőle erőt. De ne fordítsa át másokra, hogy mások miért nem ilyenek. Meg, ahogy arra az elején is utaltam, egyáltalán nem biztos, hogy ha a közvetlen közelében, esetleg a családjában volna ilyen lelki atya, akkor az Önnek milyen állandó lelki élményt nyújtana. Ez nem így működik. A legjobb papnak is (ha családos) vannak családi problémái, nehézségei. Valószínű, hogy ennek az atyának a felesége egy másik paphoz jár lelki vezetésre, neki egy másik papon keresztül segít az Úr a lelki előhaladásban. Persze, a férjén keresztül is, mint ahogyan ez minden jó házasságban is így működik, nem csak a papcsaládokban.
Kedves lelkiatya azt szeretném kérdezni hogy mi a teendő akkor ha a szülők nekünk gyerekeknek szidják egymást? Tiszteld a szülőket! De ha nem reagálok akkor azt mondják hogy a másik pártján állok, ha meg reagálok akkor meg én érzem úgy hogy ezáltal a másik szülőt nem tisztelem... Segítségét előre is köszönöm onegirl
Dear Onegirl! Nagyon nehéz kérdést tett föl. Szinte lehetetlen megtalálni, hogy mi a helyes, amikor a szeretteink marják egymást. Nyilván mind a kettő fontos nekünk, mind a kettő mellett szeretnénk állni. A veszekedők meg szeretnének a magunk oldalára állítani. Annyit tudok mondani Önnek, hogy amikor ilyen helyzetbe kerül, akkor nagyon világosan mondja ki a saját álláspontját: Ne veszekedjetek! Olyan biztos, hogy nincs, hogy az egyiknek igaza van, a másiknak meg nem. Mindkettőnek van igaza is, meg tévedése is. Az alapvető tévedés, hogy veszekedéssel akarnak érvényt szerezni a saját igazuknak. Ilyenkor az Ön állásfoglalása nagyon fontos és világos eligazítást adhat: "Ne veszekedjetek!" Vagy amit a Szentírás is mond: "Ha elfog is benneteket az indulat, ne vétkezzetek. A nap ne nyugodjék le haragotok fölött!" (Ef 4,26)
Kedves Lelkiatya! Van olyan, hogy a Sátán hallja amit hangosan kimondok és akkor jobban tud valamit tenni mintha nem hallaná mert csak magamban mondom? Már megfigyeltem, hogy amikor hangosan imádkozok és Jézusnak mondok valami olyasmit, hogy olyan szeretnék lenni mint ő vagy hogy megpróbálok bűn nélkül tölteni egy hetet, hogy kimutassam mennyire szeretem, ezért próbálkozok, akkor utána több kísértésem van mint amikor ugyanezeket csak úgy magamban mondom Jézusnak és nem hangosan. Úgy tudom, hogy a Sátán nem tudja mi van a gondolatainkban, azt nem hallja, de ha hangosan mondunk valamit, azt igen. Ebből következtettem arra, amit írtam és kérdeztem rá.
Érdekes megközelítés. Az kétségtelenül igaz, hogy a sátán nem lát bele a gondolatainkba. De azért nagyon okos, ne feledjük, és sok mindent ki tud következtetni. Mégsem úgy van mellettünk, mint egy filmszereplő az életünkben, aki áskálódik, és úgy tudom becsapni, ha valahogyan elhallgatok előle dolgokat. Ez így nem működik. Azt látja, hogy imádkozunk. Hogy mit, azt nem, azt nem érti, arra ő nem is kiváncsi. De következtet a lelki állapotunkból. Például, ha gyöngeséget lát valahol, abba nyomban belecsimpaszkodik. Istennel hangosan beszélgetni nagyon is jó dolog. Ez biztos, hogy nem az ellenség malmára hajtja a vizet. Ha ilyenkor erősebb kísértéseket tapasztal, az annak is lehet a jele, hogy ilyenkor sikerül közelebb kerülnie Istenhöz, mélyebben átélnie a vele való szeretetkapcsolatot, s ez a sátánt rettentően bőszíti, ilyenkor még nagyobb erőket vonultat fel.
Kedves Lelkiatya! Az egyik kérdést olvasva rájöttem, hogy valamit én sem értem azzal a témával kapcsolatban. Az egyik levél a csodákról szólt és az Ön válasza az volt, hogy a csodákért lehet imádkozni és amíg nem derül ki, hogy az nem Isten akarata, addig imádkozhatunk érte. Engem nagyon érdekelne a következő: imádkozok egy csodáért, sokáig nem történik meg, de az sem derül ki egyértelműen, hogy az nem Isten akarata. Lehet azt tudni, hogy azért nem történt még meg mert Isten akarata ugyan, de Isten későbbre tervezi és türelmet vár tőlem vagy azért nem történt meg mert Isten ezzel a csenddel, néma nemmel fejezi ki, hogy nem az akarata?
Ahogy írtam, amíg nem derül ki, hogy az nem Isten akarata, addig lehet a csodáért imádkozni. Az Ön által fölvetett kiegészítésben inkább az a kérdés, hogy mikor és hogyan derülhet ki, hogy az adott dologgal kapcsolatban mit akarhat Isten. Amikor valakinek az életéért imádkozunk, de az illető meghal, akkor elég nyilvánvaló, hogy Isten másként akar tanítani és erősíteni, mint mi addig gondoltuk. De az is igaz, hogy keresnünk is kell, hogy mi az Isten akarata, s az arra utaló jelekre, adott esetben a dologgal kapcsolatban egy-egy lelki atyának a tanácsára is figyelnünk kell. Ebből a megközelítésből inkább az látszik fontosnak, hogy valóban keresem-e Isten akaratát, nem csak makacsul ragaszkodom a saját elképzelésemhöz. Tény, hogy Isten a kivárással is próbára tehet minket, ez is számtalanszor megtörténik. De mindig megmarad a feladatunk, hogy keressük, fürkésszük Isten akaratát. Ő azt nem rejti el előlünk. A saját vakságunk, hitetlenségünk is akadályozhat abban, ha nem ismerjük föl. Szóval, lehet, szabad, érdemes akár csodáért is imádkozni, de közben tartani kell az élő kapcsolatot az Úrral, hogy megértsük, megtaláljuk, mi az ő akarata.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Kedves lelkiatya! Helyes-e ha Ferenc pápát, Fülöp metropolitát, Ábel és Szilárd püspököt említi egyik-másik atya Máriapócson.(Nem helybeli atya). Én nem tartom helyesnek. Mivel Máriapócs az egész görögkatolikus emberek legfontosabb kegyhelyen, ezért Atanáz atyát is említeni kellene. Szilárd püspököt nem kell feltétlen említeni, de ha már Őt említik, Atanáz atyát is említsék szerintem Máriapócson. Atya hogy látja? Várom válaszát: Marika
Kedves Marika! Amit ír, az teljesen egyértelmű. Így is van. Máriapócson a metropolitát és mindkét püspök atyát kell említeni. Szokták is, ez elő is van írva. Ha netán kimaradt volna, az csak véletlen lehet, szerintem.
    ... 18 19 20 21 22 
23
  24 25 26 27 28 ...