Kedves Lelkiatya!
Ha én nem szeretem az éneklős miséket, hanem inkább a csendes imádkozást, akkor milyen misére járjak inkább? Befolyásol valamit, kihagyok ezzel valamit? Régebben volt egy időszak, amikor nagyon gyakran jártam templomba görög katolikus misére. De állandóan zengett a fejemben az éneklés. És elmondhatom, hogy inkább zavaró volt. Rossz, hogy így gondolom, így érzek? Inkább a csendes imádkozásra, elmélkedésre, Bibliaolvasására vágyom.
Dicsőség az Úrnak MindÖrökké.
Egyik kiegészíti a másikat, egyik táplálja, másik mélyíti a lelki gazdagságunkat. Olyan is van, hogy az ember egyik életszakaszában erre, a másikban inkább arra vágyik. De mindkettőnek van helye az életünkben, hitéletünkben. Még az is tényező lehet, egyébként, hogy az az énekes ima milyen minőségű. Ha egy csapnivaló kántor csúnyán és hamisan énekel, nem csoda, hogy az ember belefárad ennek hallgatásába. Ezért érdemes több énekvezetőt kinevelni, mint nálunk is korábban ez gyakorlat volt.
Azt mondhatom Önnek, azért ne hagyja el a közösségi imádságokat sem, s ne helyette, hanem mellette szánjon több időt a csöndes imára, Bibliaolvasásra, zsoltárok imádkozására.
Tisztelt Lelkiatya!
Régebben annyira jó volt hinni abban, hogy egyszer majd szép életem lesz.
Meg voltam róla győződve, ha jól tanulok, imádkozom, az Isten majd megadja, amire vágyom.
Nagyon szép álmaim voltak, nagyon jó érzés volt elhinni, hogy megvalósulhat. Igazi boldogságot éreztem olyankor.
Valahogy az élet időközben megtört. Az utóbbi 7-8 évben sajnos mintha minden kicsúszott volna a kezeim közül. Szépen lassan felhagytam az álmokkal. A sok-sok csalódás és kudarc megtört, szomorú, pesszimista, megkeseredett emberré tett.
Ma már sokszor minden mindegy alapon állok hozzá a próbatételekhez, egyáltalán nem ér sikerélmény, csalódtam az emberekben, a közvetlen környezetemben. Elfáradtam.
Nehezen viselem a hazugságot, de sajnos vannak olyan emberek, akiknek ez lételeme és soha többé nem lehet bízni bennük. Sajnos ilyen emberrel kötöttem össze az életem, aki miatt fenntartásokkal kezelek már mindenkit. Nem vagyok már az a hiszékeny, örök optimista ember és ezt nagyon rosszul viselem.
Ha valami kis jó történik velem, azt a véletlen művének tekintem.
Az egészségemmel is gondok vannak sajnos. Rengeteg orvosnál jártam már, akiktől egyáltalán nem kapok jó híreket. Ez is tönkre tesz lelkileg.
Kérem az Isten, hogy tegyen csodát, tekintsen rám végre, segítsen nekem, hogy könnyebb legyen az életem. Sokszor szinte önkívületi állapotban mormolom a rózsafűzért, mikor baj ér, gondolkodás nélkül elkezdem. Vagy félálomban is akár. Már bocsánat, de az a monotonitás, mintha megnyugtatna. De sokszor séta közben is imádkozom, egész jól lehet a lépés ritmusára mondogatani....néha félek, hogy megőrülök. Normális ember biztos nem csinál ilyet. Idegességemben egyre több őszhajszálam jön ki.
Nem szeretek ilyen szomorú, zárkózott, depressziós ember lenni. Nagyon türelmetlen lettem, állandóan ideges vagyok, kapkodok, máskor meg belassulva, bezárkózva vészelem át a napokat. A szentmiséken mostanában állandóan rámjön a sírás. Kimondottan szégyenlem, mikor a padban lát más is, hogy én könnyezem, de valamiért olyan hamar elérzékenyülök. Néha olyan jólesik sírdogálni a templomban.
Sokszor csak sóvárgom a barátaim életét, legtöbbjüknek megvan mindaz, amire én is vágytam. Nem vagyok irigy, de a szívem szorul össze, ha belegondolok, én hol tartok.
Bizonyára felelős beosztásom révén, minden napindítást úgy élek meg, mintha háborúba indulnék és úgy végzem be, hogy megtettem minden tőlem telhetőt, de ma sem jutottam sajnos előrébb.
Nagyon nehéznek érzem az életem, rengeteget tépelődöm, idegesít az idő gyors múlása és a tehetetlenségem.
Az utóbbi időben műtöttek párszor és nem tudom, bűn-e ilyet kijelenteni, de az altatást kimondottan élveztem. Épp akkor nem érdekelt semmi, éreztem, hogy elgyengülök és egy valamire gondoltam, hogy talán abban az állapotban szól hozzám Krisztus.
Aztán magamhoz tértem, nem történt semmi és sajnos folytatódott minden ugyanúgy.
Próbálok erős maradni, pedig olyan könnyű volna szétesni.
Bárcsak történne velem valami jó, ami újra hitet és biztatást adna ahhoz, hogy visszakapjam az életigenlő hozzáállásomat.
És akkor jobb keresztény lennék, nem csak úgy tennék, mintha örülnék, hanem valójában azt is érezném.
Dicsőség!
Dicsőség mindörökké! Attól tartok, az a jó, amire vár, azért nem érkezik, mert félrevezetné, ebben a tévhitében tartaná meg vagy erősítené tovább, hogy a keresztény élet csupa vidámság, öröm, derű. S aki nem ebben él, azt nem is jó keresztény. Nagyon őszintén és mélyen, a választól nem tartva kell megkérdeznie az Urat: "Mi a terved velem? Miért történtek vagy éppen nem történtek eddig így a dolgok az életemben?" Ezzel nem azt akarom mondani, hogy Isten formálta ilyen szomorúvá az Ön életét, és lövöldözte bele ezeket a kudarcokat. De valami miatt megengedte. Valahogy másként vezette az Ön életét, mint fiatalabb, lelkesebb korában elgondolta. Az vajon téves lett volna? Nem. De hiányos. Az életünk televan nehézségekkel, fájdalmakkal, megpróbáltatásokkal. Az csak illúzió, hogy ezeket meg lehet úszni. Fiatalon még hajlamos arra gondolni az ember, hogy ilyen vidám, fiatalos marad minden. A keresztény életünk, hitünk, mint a házasságok is, átalakulnak. Szép kezdet után mély folytatásra van szükség. Abban a mélységben kell élni, ahová a felszíni hullámok, széllökések és viharok nem érnek el.
Azt javaslom Önnek, hogy menjen el egy kicsit hosszabb lelkigyakorlatra. Szüksége van arra, hogy új szemléletet alakítson ki az életéről. Ezeket itt, néhány sorban nem tudom elmondani, sokkal mélyebb munkára van szükség. De annyit mondhatok, higgye el, Isten Önnek is nagyon boldog életet szánt. Ezt el is érheti, csak meg kell találnia hozzá a kulcsot. Eddig rossz helyen kereste. Nézze meg a másik oldalon.
Érdekes, hogy azt írja, hogy felelős beosztása miatt minden reggelt háborúba indulásnak él meg. Ez nyilván nem a vezető beosztáson múlik, hanem a belső hozzáálláson. Nem az állásával, hanem a hozzáállásával van baj. Azt javaslom, most, pünkösd közeledtével kérje a Szentlelket, hogy adjon megvilágosítást. Élje át úgy ezt a mostani pünkösd ünnepet, mint még sohasem. Minden addig eltelt napon készüljön. Naponta olvasson a Szentírából, esetleg keressen szövegrészeket a Lélekre vonatkozóan. Hiszem azt, hogy éppen mostanában megírt levele elindítja ezt a folyamatot az életében, ezt az elmozdulást egy teljesen más irányba, mint amire eddig törekedett. Hogy ez pontosan micsoda, ehhöz kérjen megvilágosodást a Szentlélektől. Én is imádkozni fogok ezért.
Kedves lelki atya!
A szexualitással kapcsolatban vannak kérdéseim. Fiatal barátaim teszik fel nekem a kérdést és én mint keresztény, akinek fontos a tisztaság, nem tudom ezeket megválaszolni, amit szégyellek is.
Azt kérdezik, hogy kert bűn az, ha két ember saját akaratából szeretkezik, (senki más kárát nem okozva ezzel) és ráadásul mindketten élvezik is az egészet.
Elnézést, ha túl egyenes lett a kérdés.
Erre kérnék, ha lehetséges, valamiféle választ, hogy én is tisztábban lássak
Üdvözlettel: Zoltán
Kedves Zoltán! Nagyon jó, hogy föltette ezt a kérdést. Biztos vagyok abban, hogy sok Önhöz hasonló fiatalt foglalkoztatja ez a dolog, s nem biztos, hogy tudják rá a választ. Melyet nem is olyan könnyű megfogalmazni, mégpedig azért, mert ma a világ annyira erőteljesen képviseli ennek az ellenkezőjét, hogy szinte minden érvelés lepereg a közgondolkodás sima és meredek lejtőjén. Mit mondhatunk? Az kevés, hogy azért bűn, mert Isten annak tartja. Vagy mégsem? Mindenképp érdemes ezen elgondolkodni. Isten netán rosszat akar nekünk, amikor valamit előír vagy megtilt, amikor valamire figyelmeztet vagy buzdít? Isten teremtette a világot olyannak, amilyen, és szépen elmagyarázta, hogyan használjuk. Ha jól használjuk, csodálatosan a kezünkre áll, ha rosszul használjuk, ellenünk fordul. Ez a bűn következménye. Nem attól függ valaminek az értéke, hogy jól esik vagy nem, hanem, hogy mi lesz annak a következménye. Nem feledkezhetünk meg arról, hogy a testi egyesülés következménye az új ember életének megszületése. Igaz, ezt ma az ember ügyesen ki tudja kerülni. Régebben is próbálták, de mára ezt szinte tökélyre fejlesztették. Úgy tűnik, kikerülhető az Isten akarata, aki a testi egyesülésből származó foganást saját magának tartja fenn. Ő a Teremtő. Amikor kikerüljük, akkor mindig tovább kell ügyeskednünk, hogy ne legyenek annak a mesterkedésünknek további káros következményei. Az antibébi tabletták és eszközök jó része abortív, tehát megöli a megfogant magzatot. Ezt sem szabad számításon kívül hagyni. Gyilkosság! Persze, vannak fogamzást gátló szerek is, ezek azonban sok esetben az anyára nézve hordoznak veszélyeket. Elismerem, hogy lehet ezeket tovább tökéletesítgetni, de mindig ott marad a tény, hogy valamit másként akarunk, mint amire való. Nem beszélve arról az igazságtalan kiegyenesúlyozatlanságról, hogy a foganás és új élet kialakulásának megakadályozása szinte teljesen a nő terhét jelenti, a fiú szerepe és felelőssége látszólag teljesen kimarad ebből. Ez is jelez valamit, nem?!
Annyit mondhatok tehát: nem arra való. Nem arra való, hogy néhány kellemes órát szerezzünk vele magunknak vagy egymásnak. A legszentebb emberi dolgok közé tartozik, és ezt a mai világ annyira lealacsonyította, hogy kamasz fiatalok bulijának részévé silányította. Édesanyai hivatás kötődne hozzá, de testi gerjedelem élvezetévé szűkült. Olyan méltatlan dolog történik Istennek ezzel az egyik legszebb ajándékával, hogy arra nincs is szó. Keresek egy példát: Nagyszülők 50 éves házassági évfordulójára készül az egész család, mindenki, gyerekek és unokák sokasága a legszebb ruhájában készülődik, már hozzák a tortát... és egyszercsak az ablakon át a szomszéd beönti a szobába az emésztőgödörből kiszippantott fekáliát. Lehet, hogy nem épp találó a kép, de ezt a kontrasztot tudom használni annak érzékeltetésére, mi a különbség az Isten által megáldott házaspár szerelmi egyesülése és az ezt idő előtt tönkretevő fiatal virgonckodás között. Mondok egy másik példát, amely talán jobban hasonlít, de nem tud ennyire drasztikus lenni. A jelenet ugyanaz, csak éppen kiderül, hogy a gyerekek a tortát már megették, csak a szétmaszatolt krém maradt a tálcán. A gyerekek idő előtt nyalakodtak, ami akkor jólesett nekik, de az ünnep teljesen tönkrement.
Kedves Lelkiatya!
Kisfiunk harmadik osztályos tanuló.
Állami iskolában tanul,jár hitoktatásra is ,elsőáldozásra készül éppen!
Meg szeretném kérdezni, hogy jelenthet az bármilyen gondot,hogy ő nem egyházi iskolában tanul ,hanem államiban?
Körzetileg oda tartozunk,azért is irattuk be anno oda!Ez bűn esetleg ?
Köszönöm szépen a válaszát!
Semmiképpen sem. Nem kötelesség egyházi iskolába járatni a gyermeket. Sokkal fontosabb kötelesség otthon megadni neki a mély, keresztény hitet. Ezt az egyházi iskola nem is tudja pótolni. Azon a plébánián vagy parókián iratkozzék be elsőáldozásra, ahová tartoznak. Ez jó lehetőség arra is, hogy családostul még szorosabban kapcsolódjanak ahhoz a közösséghöz.
Kedves Lelkiatya!
Várandós édesanya vagyok. A férjemnek nincs testvére, nekem egy öcsém van. Az öcsémnek jelenleg van barátnője, de még nem stabil kapcsolat. A keresztszülők választásánál kissé tanácstalan vagyok emiatt. Feltétele egyházjogilag a jegyesség, házasság a keresztszülőségnek? Görögkatolikusok vagyunk, de lány nincs megkeresztelve. Ha véget ér időközben a kapcsolatuk, attól a gyerekemnek keresztanya ő.
Ők még nem tudjak, hogy ilyen szempontok alapján alaposabban szeretném átgondolni.
Segítségre vágyva a kérdésem tehát, szempontok alapján gondoljam át a döntést.
Köszönöm szépen!
A katolikus egyházban csak katolikus személy lehet keresztszülő. Hiszen ez a szerep azt jelenti, hogy felelősséget vállal a megkeresztelt személy katolikus hitének alakulásáért. Ha valaki nem katolikus, akkor ezt nyilván nem tudja megtenni. Egyébként elengendő egy keresztszülő, nem szükséges kettő. Ha az öccse udvarol egy hölgynek, ez még egyáltalán nem indok arra, hogy ő legyen a másik keresztszülő. A családi kapcsolatok szintjén később is azzá válhat, ha ő lesz a felesége.
Kedves Lelkiatya ! Pecsen mikor lesz Jézus ima talalkozo ? Valaszat koszonom!
Nem tudok róla. A parókus atyát kell megkérdezni erről.
Kedves Lelkiatya! Tanítson kérem pár sorban az alázatra. Hogyan gyakorolhatom családapaként a mai világban. Ma pl egy drága audi 2helyet foglalt a parkoloban, gondolom azért, hogy ne nyissák rá az ajtót, én jelzésként felhajtottam az ablaktörlőjét, de utána bűntudatom volt, hogy mit önkéntesrendőrködöm.Messzebb is állhatott volna a bolttól, és akkor nem állnak mellé és nem foglal két helyet... Az alázat jele lett volna ha hagyom, és nem nyílvánulok meg?
Azt hiszem, ezt a jelzést otthagyni haszontalan dolog volt. Kötve hiszem, hogy az audi tulajdonosa látva ezt, magába száll, és elhatározza, hogy többet ilyet nem tesz. Ha már ezt akarta elérni - amit egyébként nagyon is helyesnek tartok -, akkor ennél érthetőbb jelzést kellett volna alkalmazni. Ez az apró csínytevés inkább a saját lelkének esett jól. Nem nevezném önkéntes rendőrködésnek sem. Mert azt viszont, ha sikerül hatékonyan föllépnie, nagyon is jó dolog. Ebben a kérdésben az alázatnak nem sok szerep jut. Akkor jöhetne szóba az alázat, ha kifejezetten Önt érné sérelem, s azt viselné béketűréssel. De itt egy általános jogtalanságot tapasztalt, amely ellen helyes föllépni. Csak érdemes azt hatékonyan tenni. Pl. nem csak felhajtani az ablaktörlőt, hanem egy jól megfogalmazott üzentet hagyni alatta. Ami nem bántó, nem is szemrehányó, de valahogyan hordozza az üzenetet, amelyet közölni akar. Eszembejut például Szent Bazilnak egy mondása. Azt írja: Aki a színházban két helyet foglal el, az olyan, mintha elvenné másnak a kabátját.
Kedves Lelkiatya!
Nagyon vágytunk arra,hogy a kerítésünket is feltudjuk újítani, hála Istennek sikerült összespórolni is az árát,megrendeltük a fahatású lemezkerítést.
Itthon lepakolásnál vettük észre, hogy sok csikarásos,hibás ,de van ami nagyon feltünően.
Ott nem volt lehetőség átnézni,mert azonnal felrakták a kocsira.Meg kigondolta volna kellene.Itthon én olyan dühös,mérges lettem ,hogy ezt nem hiszem el,hogy pont mi járunk így .Most ez ,hogy fog kinézni ,sokba is került,bosszantó volt.
Írtam nekik emailt,de azt nem mérges stílusban,hogy sok a hibás termék ilyenkor mi a teendő,lefotóztam a hibákat párat nekik.
Telefont nem vették fel még.
Ilyenkor elfogadható ,hogy hírtelen mérges dühös leszek,morgok ?
Egyáltalán jogom van kérni,hogy hozzák helyre ,vagy elkellene nyugodtan fogadnom,hogy ez van ,sok pénzért hibásat kapunk?
És inkább nyelni,és felszerelni hibásan,csikarásosan?
Sokáig dühös voltam, de utána arra gondoltam, mi van ha ez csak külsőség,és Isten pont arra tanítana ne ezekkel a hibákkal foglalkozzak ,hanem pl a lelkiekkel?
Vagy pedig nyugodtan szóljak, hogy hibás árukat adtak át és várjam jogorvosolják?
Mi Ilyenkor a helyes magatartás cselekedet?
Köszönöm szépen.
Hogy az ember mennyire lesz indulatos egy igazságtalanság miatt, ez vérmérséklet kérdése. Nyilván érdemes azon dolgozni, hogy az ember minél hamarabb visszanyerje a lelki békéjét. Ez pedig az önnevelés része. A gyónásainak ez kell, hogy legyen a tartalma, hogy mennyire törekszik erre az önuralomra. De ha valami miatt fölpaprikázódik, ez érthető. A nagyobb súlyú dolog azonban az, hogy utána mit tesz. Egyrészt, sikerül-e lehiggadnia, tud-e magán uralkodni, hogy az éles helyzet miatt ne bántson meg mást, például a saját családtagjait, a közelében lévőket. Ugyanakkor harcolni az igazáért ez nem hogy nem bűn, hanem szintén kötelesség. Ha nem szól a jogtalan eljárásmódért, akkor ezzel szinte hozzásegíti a kereskedőt, hogy máskor is ilyet tegyen. Higgadtan, de lépni kell. Ráadásul körültekintően kell eljárni, hogy a föllépése hatékony is legyen. El kell érni, hogy a kereskedő belássa a hibáját, ki is javítsa azt, és lehetőleg máskor ilyen ne történhessék meg. Ezeket a lépéseket nem megtenni inkább gyávaság, mint keresztény béketűrés.
JÉZUS a zsoltárokon kívül mely imákat mondta? Mely Szentírási szakaszokat?
Azt látjuk, hogy sokat imádkozott saját szavaival (Pl.: Mt 11,25; Mk 14,26; Lk 23,34; Jn 11,42). Meg akkor még a Miatyánk is a saját szavaival mondott ima volt (Mt 6,9). Továbbá nagyon sokszor lehetett csöndben: egész éjszakát Isten imádásában töltötte (Lk 6,12).
Kedves lelki atyám, fiatal diák vagyok, külföldön élek, szeretnék áttérni a protestantizmusból a görög katolicizmusba. Hogyan kezdjem?
Azt hiszem, jelenlegi lakóhelyéről elérhet a Chevetogne-i monostor. De a világhálón keresztül még könnyebben. Bátorítom, keresse fel őket: https://monasteredechevetogne.com/
Kedves Lelkiatya! Egy elég hétköznapi dologban kérném a véleményét. Vannak ennél komolyabb kérdések is, de szeretem a hétköznapi dolgokat is Istennek tetszően csinálni, ezért kérdeznék. Találtam három napja egy tárgyat az utcán. Nem volt piszkos, szakadt, biztosan nem egy hajléktalané volt és a környéken hajléktalanok nincsenek amúgy sem, jó környék. Elhoztam haza, gondoltam ne ott maradjon, mert vagy a kukába kerülne vagy elvinné valaki, aki nem a tulajdonosa és meg is tartaná. A környékből, városrészből ítélve volt egy sejtésem, hogy kik között kereshetem a tulajdonosát, legalábbis ez tűnt legvalószínűbbnek, fel is tettem a megfelelő helyre egy hirdetést ezzel kapcsolatban, de nem reagált senki. Ez 1-2 napja volt. Ennek következtében kiírtam két másik hirdetést is más helyre online (azt csak azért nem írnám le, hogy pontosan hol, mert nem akarok túl felismerhető lenni) és most várom, hogy jelentkezik-e valaki érte. Szándékosan úgy írtam ki a hirdetést, hogy olyannak tudjam majd odaadni, aki tényleg a tulajdonosa szóval nem árultam el róla minden információt, aki elvesztette és látja amit írtam, már ez alapján is tud reagálni mert tudni fogja, hogy elvesztett egy olyat ott ahol és rákérdezhet nálam. Azért így akartam mert ha minden információt rögtön elmondok, talán még képet is közzéteszek, akkor lehet valakinek csak úgy megtetszik és úgy jelentkezik érte, pedig nem is az övé de így azért valamennyire biztosítani tudom, hogy tényleg az kapja, akié volt. Olyan tárgyról van szó, ami nem méretfüggő ruha, nem is munkához, tanuláshoz köthető, bárki használhatná és ezért tartottam attól, hogy majd valaki azt mondja, hogy az övé és közben meg nem az övé. (Ilyen például egy sál, nyaklánc, táska, pénztárca, parfüm, nem mondom el mit találtam, de körülbelül ez a kategória, hogy bárki használhatja) Azt szerettem volna megkérdezni Öntől, Lelkiatya, hogy keresztényként helyesen jártam-e el. Jól tettem, hogy biztosra akarok menni, hogy a tulajdonoshoz kerül és nem akárkihez? Persze gondoltam rá, hogy mi van ha azóta a tulajdonos kereste ott az utcán, de nem vagyok biztos ebben mert akkor már eléggé késő este volt, amikor találtam és nem hiszem, hogy éjszaka kiment volna keresni ha rájött egyáltalán mi történt és utána hétvége volt. Azon a környéken sokan járnak olyanok, akik hétvégén nem biztos, hogy a városban vannak, ha pedig elutaztak arra a 2 napra, akkor hiába lenne ott a talált tárgy az utcán, nem tudná ott keresni. Nem döntöttem rosszul, mikor elhoztam és nem ott hagytam az utcán? Ha esetleg nem jelentkezne érte senki, akkor mit helyes tenni? Keresztény szempontból jól vagy rosszul cselekedtem?
Szerintem helyesen cselekedett. Ma már lehetőséget ad ez az eszköz, hogy olyanokat is elérjünk, akiket nem ismerünk. Abban is okosan járt el, hogy nem tette azonnal fölismerhetővé, valóban fontos kiszűrni, hogy mást ne segítsünk hozzá a tisztességtelen lépéshoz. Azt javaslom, próbálkozzék még egy ideig, illetve várjon is, hátha idővel mégis eljut a tulajdonoshoz a hirdetés. Ha pedig hosszú időn át nem jelentkezik senki, amikor valószínűsíthető, hogy már nem is fog, akkor pedig ajándékozza oda valakinek. Nem javaslom, hogy idővel tartsa meg magának. Hosszabb távon mardosná a lelkiismeret, hogy más tulajdonát eltette, még ha törekedett is a visszajuttatásra.
Tisztelt Lelkiatya! Elhunyt szeretteink vissza járhatnak e ?
Nem szoktak. Ha úgy vélem, hogy igen, az csak én vagyok. A szeretetem, ami hozzákötött, nem múlik el, s kell, hogy legyen tárgya. Hiányzik az életemből, de mégis valami megfogalmazódik, amely majdnem olyan, mintha ő lenne. Ez jó érzés, meg fájó is egyszerre. Persze, mindenkinek másként jelenik meg ez a különleges tapasztalat.
Ezzel együtt is el tudom képzelni azt, hogy ha valaki üdvözült, mint a szentek, akkor utána lehet vele továbbra is kapcsolatunk. De ez nagyon ritka, az előbb leírt jelenség pedig nagyon gyakori. Ezért válaszoltam ennyire határozottan, hogy nem érdemes elhunytjaink visszatérésében sem reménykedni, sem tartani tőle.
Kedves Lelkiatya!
Annyira boldogtalan vagyok. Egyaltalan nem ugy sikerult az eletem, ahogy szerettem volna. Allandoan azt hallom a templomban, hogy orulni kell mindennek....
Nekem vannak apro oromeim, de osszessegeben egy nagy nulla az eletem.
Sokag imadkozom, beszelek az Istennel, hatha szol hozzam, de semmi.
Az a baj, hogy attol meg nem leszek boldog, ha mondogatom magamnak, hogy az legyek...az legyek.
Se csaladom, se hazastarsam, se hazam, se baratom.
Engem mindenki eletvidamnak lat, pedig a felszin alatt sirok.
Minden erommel, mindig is azon munkalkodtam, hogy jo legyek, szep legyek, okos legyek, szorgalmas.....
De sajnos nem ertem celba....
Nagyon szeretnek igazan boldog lenni, hogy belulrol fakadjon es ne kelljen eroltetni.
Koszonom, hogy elolvasta.
Hagyja el azt az erőfeszítését, hogy Önt vidámnak, boldog kereszténynek lássák az emberek! Ehhöz rettentő nagy erőfeszítésre van szükség, hogy az ember mást mutasson, mint ami a lelkében van, de fölösleges energiapocséklás. Persze, ott van a helyes törekvés, hogy a saját szomorúságunkat ne öntsük rá másokra. Ez igaz. De ehhöz a lelkünket kell fölvidítani, nem a magatartásunkat. Vagyis valóban ott van a helyes irány, hogy vidám és boldog legyen, de ne az emberek előtt. Nem számít, hogy mások mit látnak. Az számít, ami a szívében van. Ez még nem teljes megoldás, amit eddig mondtam, de legalábbis nagy energiákat szabadíthat fel, ha egy fordulattal vált, és nem kifelé, hanem befelé akar boldog lenni. No, és ezért mit is tegyen. Épp a minap került kezembe Nick Vujicsics tanúságtétele, és elámultam. Bizonyára Ön is ismeri. Ne azért legyünk mérgesek, amink hiányzik, hanem azért legyünk hálásak, amink van - mondja a végtag nélküli boldog ember. Persze, ez még önmagában nem vigasz, hogy másnak még több minden hiányzik, mint nekem, de mindenképp elgondolkodtató, hogy úgy is lehet boldog életet élni, hogy életünk roppant fontos részei hiányoznak. Nem attól leszek, lennék boldog, ha azokat megkaphatnám. A boldogság nem a külsőben keresendő. Szeretett volna jó, szép, okos, szorgalmas lenni. Ezekből egyébként minden bizonnyal sok minden meg is valósult, de érez sok olyan dolgot, ami hiányzik Önnek, ami másnak megvan, Önnek nincs, amiről ábrándozott, de nem adatott meg. Ezzel a sóvárgással akarja tölteni az életét? Mit jelent az, hogy nem ért célba? Mi a cél? Megkérdezte Istentől, hogy Önnek milyen célt jelölt ki, hogy hova hívta? Ez legyen az első, hogy ezt tisztázza vele! "Uram, akkor Te mit is gondoltál az életemben?" Bár írta, hogy folyton beszélget Istennel az imádságban, attól tartok azonban, hogy ez nem annyira beszélgetés, mint inkább monológ. Hallgasson el! Legyen csöndben az imában! Ne legyen ebben türelmetlen! Egy nagy csöndre van Önnek szüksége, amely jó pár napig tart. Ha lehet, akár egy hétig, de lehet tovább is. Menjen el egy monostorba, és ott hallgasson napokon át. Hallgassa az imát. Önnek nem kell mondania, csak hallgatnia. Igen, meglátja, ez a hosszú hallgatás jót fog tenni Önnek. És még utána se várja, hogy akkor majd tüstént elkezd folydogálni a boldogság. A gyümölcs megérlelődéséhöz is egy teljes esztendő szükséges a téltől az őszig. Most még csak a tavasz első bimbóinak kell kifakadnia a lelkiéletében. Menjen bele a tél csöndjébe, és várja a tavaszt! Vajon Isten nem azt akarja, hogy Ön boldog legyen? Dehogynem. Ezért kell rá figyelnie. S ha közben megfogalmazódik valami, hogy merre is menjen tovább, akkor azt vegye komolyan. Nem kell azonnal váltani, arra szaladni, de lehet, hogy ebben a csöndben szépen hamarabb kirajzolódik, földereng valami, amit most még nem is gondol.
Kedves Lelkiatya!
Isten tudja már előre,hogy kivel mi fog történni pl a jövő héten ?
Mikor fog meghalni és mi által ,hogy majd az illető súlyos beteg lesz, vagy akár sajnos öngyilkos lesz?
Fontos vigyáznunk a tőlünk telhetően magunkra,m?sokra,de van amit nem tudunk elkerülni.Majd csak megtapasztaljuk mi jön....
Ezt most hogy képzeljem el ő mindent lát,tud ,van amiben hiába is küzdünk,mert ő már tudja,hogy pl augusztusban az illető elhuny majd ??
?De ez csak 1 példa,bármire érthető akár iskokai felvételre is .
Köszönöm szépen a válaszát.
Igen, Isten mindent tud és lát, előre is és hátra is. Ő kívül van az időn, egyszerre látja azt, ami nekünk múlt-jelen-jövő folyamatában van. Egy gyenge hasonlat szerint, ha valaki ablakból látja, hogy két kocsi egymás felé halad és össze fog ütközni, hamarabb megérti, hogy itt baleset lesz, mint az autóban ülők, akik valami miatt még nem látják ezt előre. Azért gyenge a hasonlat, mert ilyenkor a távol álló ember tehetetlen, szeretne kiabálni, értesíteni az érintetteket, de nem tudja megtenni. Isten azonban nem tehetetlen. Mindent meg tud(na) tenni, és mégsem teszi. Mert tudja előre, hogy ezeknek a dolgoknak be kell következnie. Tiszteletben tartja a mi szabadságunkat, személyes döntésünket. Mondhatnánk, hogy szólhatna. Csakhogy számtalan módon szól is nekünk, szól hozzánk Isten, de mi a legtöbbször egyáltalán nem figyelünk rá, nem hiszünk neki. Például arra tanít, hogy ne törjünk házasságot, de nem fogadjuk meg a figyelmeztetését és sorozatban mennek is tönkre a házasságaink. Szól, figyelmeztet, de szabadon hagy minket a döntéseinkben. Amelyeknek aztán meg is van a következménye.
A halálesetek? Talán akadályozza meg mindet? Ádámnak és Évának szólt, hogy mit kell tenniök. Amikor azonban megszegték a parancsot és ettek a tiltott gyümölcsből, akkor már nem engedte, hogy az élet fájáról is egyenek, nem akarta, hogy ez a bűnös, megromlott élet örökké tartson. Meg kell halnunk, előbb vagy utóbb, hogy föltámadhassunk az örök életre. Ott már csak boldogság lesz. (Reményeink szerint odajutunk.) Szóval, mindig Istennek van igaza, s ha olykor ezt nem látom be, úgy érzem, jobb tanácsot tudnék adni neki, akkor a hiba az én készülékemben van.
Kedves Lelkiatya!
Van egy kamaszfiúnk,akivel nagyon nehezen tudom megértetni,hogy fontos a bérmálkozás szentsége is.
Hamarosan bérmálkozás lesz!
Azt mondta nekem, kissé dühösen,hogy ő nem is kérte sose,hogy kereszteljük meg,ezt mi döntöttük el helyette 6 hónapos babaként.
Mondtam igen,ezt a szülő dönti el,és esküt tesz Isten előtt,hogy hitre neveli( lesz elsőáldozó, bérmálkozó is majd )
Megkérdezte ,hogy miért nem döntheti ő el,hogy szeretne e bérmálkozni egyáltalán?Hiszen ez az ő élete is
Akar e ?Mert nem akar inkább!
Az a baj tudom,ha teljes szabadságot adnék neki ebben, szinte majdnem biztos,hogy nem lenne az !!!
Viszont ez Isten szemében milyen ,hogy valaki úgy lesz bérmálkozó,hogy nem is akar,hanem csak azért mert anyáék kérik!!?? Érvényes így is a bérmálkozás szentsége?
A szentek örömmel mentek ,akarták!!!
Hiszen a templomi házasságkötés is egy szentség pl és ott is csak úgy lesz érvényes,boldogabb ,ha szabad akaratból dönt az ember az mellett a szentség mellett is ,nem kényszer,könyörgés hatására.
Megmondom őszintén jelen pillanatban azt látom, hogy egyenlőre nagyon lázad minden templomi dolog ellen,és amint megteheti nem is fog menni,bár abban reménykedem Isten mindenható vissza tudja terelni ....
Meséltem őszintén neki ,hogy amikor én bérmálkoztam,én se úgy értettem még teljesen dolgokat,vártam a mise végét,hosszúnak is tűnt,ez felnőtt koromra változott csak meg ,hogy más jobb érzések vannak bennem a templomban is nyugalom, béke,nem unalmas ,máshogy hat rám az ének,zene is már !
Ezért van mit megköszönöm Istennek.
Nem hagyott mégsem el.Pedig nem neki tetszően éltem sokáig.....de visszavezetett!!
A másik kérdésem
Fiunk szavai nagyon megleptek ,de tudom van benne rész igazság is sajnos mert más amit lát sokaknál,mint ami szép ,és jó lenne.
Azt mondta anya szerelemből lefeküdni majd ?
Nem az a világ van ,itt nincs már nagyon szinte sehol hűség,szerelem .Összeházasodnak anya és pár év és válnak el.Sokan megcsalják a másikat.A barátja apukája arról mesélt neki ő anno mennyi lánnyal volt fiatalként!!
Mondtam persze sokan élhetnek így, de minket nézzen mi is kitartunk apukájával egymás mellett,szeretjük egymást 20 éve, mi is rontottunk el ezt azt fiatalként,de fejlődni akarunk mindenben,főleg a szeretetben,ő is ezt a sok rosszat látja ismerősöknél,barátainál is ,de mondtam neki higgye el egy életre bánhatja,ha csak a testi gyönyörért,szüzesség elvesztéséért feküdne le egy lánnyal majd ,és nem szerelemből !
Ezt nekem anya mondta,azzal feküdj le kislányom akibe szerelmes leszel ,és bár nem teljesen Istennek tetszően,de megfogadtam,hatással volt rám ,azzal feküdtem csak le elsőre 20 évesen akit tényleg szerettem ( ő azóta már a férjem 11 éve )
Az a baj ezt nem érti kissé kineveti, hogy ki él már így??de mert nem ez a legáltalánosabb amit lát,hall ,hanem ki volt kivel,neki már x nő megvolt,mintha nagy csávó vagány lenne majd ettől !!Együttélés,hűtlenség,pornó,ugye csak látja mi van a világban.Arról keveset hall,hogy szűzen ment valaki férjhez,és hűségben éltek szerelemben halálukig!Még én is elrontottam ,de Isten látja lelkem a végét már nem szeretném!!
Hozzáteszem én is sodródtam azt hallottam fiataloktól fiatalként,nagyanyáink még szüzen mentek férjhez,ma már nem szokás,más világ van,kamaszként nem is láttam át,hogy ez nem igaz,pedig bérmálkoztam és mégsem!!!
Nagyon nehéz szülőként helyes utat mutatni,egy olyan világban ahol nagyon nagy számban nem az a cél,hogy szüzen menjen bele egy házasságba.Még valljuk be sok római katolikusnál sem!!
Hozzáteszem én akarom már jóra nevelni ,mikor tudja,hogy akkor amikor ő született még mi sem voltunk egyházilag még házasok,utána rendeztük,de én ezt mondtam is neki,nagyon nem jól tettük ,tettem , de megbántam,és rendezni akartam Isten előtt is,és nagyon szeretném védeni a rossz döntésektől.
Megtudom védeni egyáltalán őt,ha most mondok egy két jó tanácsot?A kis szívében mint egy kis mag belehullhat?
Vagy a bűnöktől Isten tudná távol tartani csak,de ahhoz meg neki közel kellene engednie magához,közel lenni hozzá ?
Isten minden bűnünket látja előre ?
Köszönöm szépen a válaszát!
Bizony, nem könnyű a kamasz fiatallal. Néhány gondolatot elmondok, meglátja, ezekből mit tud hasznosítani.
A kamaszokra nem csak a tagadás, az elutasítás, a konokság a jellemző, hanem a hullámzó kedélyállapot is. Néha nagyon lelkesek tudnak lenni, néha undok módon elutasítóak. Egyik fontos elv, hogy emiatt nem szabad rájuk haragudni, nekik szemrehányást tenni. Sokkal inkább nyitottnak kell maradni, figyelni rájuk, és amikor együttműködők, akkor azt jóra használni, amikor elutasítók, akkor ki kell várni a jobb napot (még ha ritkán érkezik is vagy nehezen). Ehhöz kapcsolódik a második tanácsom. Várja ki azt a helyzetet, amikor komolyan és higgadtan lehet beszélni a fiával ezekről a kérdésekről. Amikor éppen támadóban van, akkor érdemes inkább kitérni a válasz elől, másra terelni a szót. Amikor pedig úgy látja, hogy van benne nyitottság, akkor a következő néhány érvet érdemes előhozni. Nyelvet, hazát, családot sem választ az ember, hanem beleszületik. Fura is volna, ha csecsemő kortól nem tanították volna beszélni a gyermeküket, azt mondván, hogy majd 18 évesen eldönti, hogy milyen nyelven akar beszélni, milyen nemzethöz akar tartozni. Még sokkal inkább belénk ivódik a hit, az imádság, az Istennel való kapcsolat, amelyet a családunktól, a szüleinktől átveszünk, amelybe belenövünk. Ezért nem tehet szemrehányást a gyermek, ha már kiskorától fogva tanítjuk imádkozni, beszélni a mennyország nyelvét. Ez vonatkozik a bérmálásra is. Dehogyis kérdezzük meg tőle, hogy akar-e vagy sem! Életének a része. Most még nem tudja, de mint az Ön élete is jó példa erre, később majd megérti. Most olyan dologról akarna dönteni, amit nem is ismer. Szokott segíteni, legalábbis kamasz gyermekek szüleinek szoktam tanácsolni, hogy kínáljunk föl a gyermeknek egy egyességet: 18 éves koráig a hit terén azt teszi, amit a szülők neki mondanak, hiszen addig még gyermek, a családnak a tagja, 18 éves korában pedig, amikor felnőtté válik, akkor nem lesz tovább szülői előírás (a hit terén!), azt követhet, amit szeretne. Ezzel többnyire kibékül a gyermek, s alig várja, hogy elérje a 18. életévet. Ha akkor nagy szabadságvágyában netán meg is tagadna minden addigi értéket, azért lehet remélni, hogy sok minden már beléivódott a lelkébe, s ami igazán érték, az majd előbb-utóbb visszajön.