Tisztelt Lelkiatya!
Igaz az, hogy az ember döntéseket hoz az életébe - mikor milyen életállapotban van - és a döntései következményét egész életében el kell viselnie, nincs több esélye? Én pl. szerelmes voltam huszonéves koromban. Mondhatnám, hogy a legszerencsésebb ember voltam, egy csodálatos ember szeretett és szerettem én is. Nagyon szerettük egymást, csodálatos, szép családunk lehetett volna. Buta döntések, mások beleszólásai miatt szétmentünk. Ma, én egyedülállóként élem magányos életem, minden reményem elszállt, hogy családom legyen, ő pedig boldogtalan a házasságában, gyermekei között. Természetesen egy történetet sem lehet ilyen egyszerűen leírni, de a lényeg, hogy olyan mintha az Isten tálcán kínálná a libacombot, és mi saját okoskodásaink (az egó!) miatt (vagy egyéb más okból)elutasítjuk a lehetőséget, aztán mintha azt mondaná: akkor old meg magad. Mi persze gyarló emberek vagyunk... De hogyan lehettem volna akkor a mostani bölcsességemmel? Miért van az, hogy az ember csak később eszmél rá, mikor már késő? Annyi bűnt szül az, hogy sóvárgunk egymás után. Pedig mind a ketten keresztény emberek vagyunk, s tudjuk, hogy annyi út van, minden út Istenhez vezethet. Vagy együtt, vagy mással, minden csak hiúság és gyarlóság, de mégis az ember szeretetre vágyik, és bűnös, aki hibákat követ el, de miért nem lehet változtatni a rossz döntésen? Köszönöm a választ: István
Kedves István!
Természetesen a tetteinknek vannak következményei. Van, amikor csekélyke hibával végzetes körülményeket okozunk (legyen az vezetés közben egy rossz mozdulat, pillanatnyi figyelmetlenség...), máskor meg fatális hibákat követhetünk el, de azért könnyen helyrehozható. De ezek inkább bölcselkedő gondolatok, amelyeken lehet töprengeni, de úgy sejtem, Önnek nagyon is konkrét élethelyzet miatt vetődik fel ez a kérdés. Azt tudnunk kell, hogy Isten sohasem büntet, sohasem mondja, most már oldd meg magad. Ő olyan, mint egy szerető szülő, aki látja elesni a gyermekét. Persze, van, hogy hagyja, hadd tápászkodjon fel a maga erejéből, mert akkor erre van szüksége, de legtöbbször odaszalad és felkapja. Az Isten még inkább így van velünk. Ha bajba jutunk, nyomban még nagyobb szeretettel áraszt el, hogy segítsen.
Bizonyos értelemben minden helyrehozható - hiszen Ő mindenható! De ez nem feltétlen azt jelenti, hogy úgy igazítja az életünket, mint mi szeretnénk.
Nagyon igaz tapasztalat az is, hogy felnőttebb fejjel már sokkal bölcsebben tudna dönteni az ember. Érdemes hát - figyelmeztetem a fiatalokat! - fiatal korban törekedni minél nagyobb bölcsességre.
Ifjúkori szerelmét felkeresni és kapcsolatot tartani vele nem a régi elhibázott dolog helyreállítása volna, hanem egy újabb nagy hiba elkövetése. Ha ő házasságban él, akkor hagyja, hogy ott találja meg a helyét, és a régi szép érzések felelevenítésével ne nehezítse meg még jobban, hogy a mostani nehézzé vált házastársi kapcsolatát megoldja.
Kedves Lelkiatya!
Két dolog miatt fordulok most Önhöz.
Az egyik dolog: Az öngyilkosság tényleg bűn? Ugyanolyan bűn, mint a gyilkosság? Én valahogy nem így gondolom. Persze nem jó dolog, de én valahogy meg tudom érteni azokat az embereket, akik arra vetemednek, mert valószínűleg megvan az okuk rá, hogy eldobják az életüket. Én azt nem szeretem, ha valaki elítél valakit, azért mert eldobta az életét, bárki kerülhet olyan helyzetben, és különben is, szerintem senkinek nincs joga ahhoz, hogy megítéljen másokat, ez csak is Isten feladata lehet szerintem, de én úgy vélem, hogy Isten is méltányossággal ítél, "mérlegeli" a tényezőket. Mert ugye nem vagyunk egyformák, van aki erősebb, van aki gyengébb, és szerintem ez megérthető. És mit gondol arról, ha valaki szerelmi bánat miatt lesz öngyilkos, hogy kell-e bűntudatának lennie annak, aki miatt öngyilkos lett az illető?
A másik pedig: Nem tudom, miért, de sokszor érzek bűntudatot, ha valaki, főleg ismerős fiatalon nagyon beteg, vagy meghal, amiatt, hogy én egészséges vagyok. Nem igazán tudok mit kezdeni ezzel az érzéssel. Van egy izomsorvadásos kisfiú a közelben, nagyon rossz állapotban van már szegényke, és hát mindannyian tudjuk a sorsát, hacsak nem történik valami csoda... És akárhányszor meglátom az anyukájával, szinte lesütöm a szemem, csak óvatosan köszönök, olyan bűntudatot érzek emiatt. Mert olyan igazságtalanság, hogy egy nálam fiatalabb beteg én pedig egészséges vagyok. Sokszor ettől a bűntudattól az életkedvem is elmegy, kicsit depressziós is leszek. Meg olyan tehetetlennek érzem magam sok rossz dologgal szemben is, mint az hogy ez a kisfiú beteg. De mit is tehetnék? Sokszor tényleg tehetetlenség és bűntudat hatja át az életem.
Az öngyilkosság az élet elleni egyik legsúlyosabb bűn. Helyrehozhatatlan és az Isten legnagyobb ajándékát, az életet tagadja meg. Lehetünk megértőek a szomorú, életunt emberek iránt, de nincs az a szomorúság, amely jogossá tehetné ezt a gyilkosságot. Ha tovább mennénk, mondhatnánk azt is, hogy megértőeknek kell lennünk a hirtelen haragúakkal, az indulatos emberekkel, s ez így is van. De ha valaki ilyen indulatából megöl egy embert, az vajon lehet-e jogos? Persze, van, hogy az öngyilkosság nem hirtelen elkövetett cselekedet, az illető már hosszú ideje készül rá. De ettől még nem válik elfogadhatóvá az a gyilkosság, amellyel a saját életét oltja ki.
Az is igaz, hogy pedagógiai megfontolás is volt abban, hogy az Egyház az öngyilkosságot elkövető embert nem is temette el. Ennek évszázadokon át nagy visszatartó ereje volt. Ma más, sajnos, nem így van. Hogy az Isten hogyan ítéli meg az öngyilkos embert, azt nem tudjuk, azt hagyjuk őrá. De ha Önnek igaza volna abban, hogy az öngyilkosság tettét enyhébben ítéljük meg, akkor ezzel csak még jobban késztetnénk az embereket erre a szörnyű cselekedetre, amely, mondom, helyrehozhatatlan. Pl. szerelmi csalódásból elkövetni öngyilkosságot nem csak súlyos vétek, hanem igen nagy butaság is. Az ember a szerelemben úgy érzi, hogy mindent odaad és elveszítve azt úgy érzi, mindent elveszít. Csakhogy az élet mindig megy tovább. Egy széttört szerelem után előbb vagy utóbb érkezik egy másik, ha viszont valaki feneketlen nagy szomorúságban már megölte magát, akkor hiába folytatódna az élete még szebb reményekkel, annak fonalát már végérvényesen elvágta.
Mások baján érzett bűntudat finom lélekre, érzékeny a lelkiismeretre vall. Ez nagyon jó. Bizonyára Önnek olyan életutat szán az Úr, amelynek során sokat tud segíteni másoknak, hiszen, láthatóan ehhez jó érzéke, érzékenysége van. Jogos viszont az a racionális érv is, hogy a másik bajáról Ön nem tehet, önmagát hibáztatni felesleges, nem is előrevivő dolog. De, ha ennyire bántja mások baja, ez késztesse arra, hogy próbál segíteni az illetőn. Ha éppen fizikailag nem tud, akkor imádkozzon érte. Ez még többet ér, mint egy-egy segítő cselekedet. Ugyanakkor legyen hálás a saját egészségéért és minden egyéb adottságáért. Ha nem így tenne, akkor a Jóistennel szemben követne el súlyos hálátlanságot, aki ennyi ajándékkal gazdagította.
Tisztelt Lelkiatya!
Azt szeretném kérdezni, hogy honnan tudhatjuk, mi a Jóisten akarata?
Ha egy konkrét élethelyzetről, döntésről van szó, miből láthatja az ember, hogy merre kell indulnia? Elég a józan eszére hallgatnia, vagy a logikus észérvekre? Ha több dolog is egybevág, ugyanabba az irányba mutat, jól és gyorsan alakulnak a dolgok, akkor ez biztosan a Jóisten akaratából van így? Vagy ez még nem feltétlenül jelenti ezt? Miből lehet észrevenni,ha valami mégsem egyezik a Mennyei Atya akaratával?
Válaszát előre is köszönöm!
Edina
Kedves Edina!
Nagyon fontos kérdést tett fel. Ezt nem csak nagy döntéseink alkalmával, hanem életünk minden lépésénél figyelembe kell vennünk: mi a Jóisten akarata - én is azt akarom tenni.
Az az ember, aki ezt komolyan veszi, tehát valóban törekszik is arra, hogy Isten akaratát megtalálja és azt kövesse, az nagyot nem tévedhet. Lehetnek melléfogásai, rossz döntései, de az Isten nem hagyja rossz úton haladni, előbb-utóbb kap jelzést, ha esetleg nem jó irányba indult volna el. Ezért is örülök a kérdésének, mert azt jelenti, hogy Önben megvan a törekvés az Ő akaratának igazi keresésére. Ez ugyanis nem minden esetben van így. Előfordul, hogy becsapja magát az ember, és erőnek erejével meggyőzi saját magát, hogy amit ő akar, az az Isten akarata is. Ezt a veszélyt Ön is érzi. Bizony, még nem biztosíték Isten akaratára az, ha minden gördülékenyen történik. Minthogy az sem volna cáfolata, ha nehezen sikerül előre jutni. Isten megengedi a nehézségeket is. Persze, az is téves felfogás - régebben gyakran vallották ezt -, hogy ami a nehezebb az az Isten akarata. Nem, soha nem ilyen mechanikus. Bizony, használni kell az értelmünket. Észérveket felsorakoztatni, azokat mérlegelni és belátásunk szerint a legjobbat választani. Ha ehhez az Isten segítségét is kérjük, akkor - mondom - olyan nagyon nem tévedhet az ember. Ha pedig az észérvek mérlege teljesen egyforma eredményt hozna ki, tehát mégsem tudunk dönteni, akkor érdemes teljesen az imádságra hagyatkozni. Félretéve az érveket és gondolatokat, mélyen el kell csendesedni és együtt lenni az Úrral. Vagy az Istenszülő segítségét kérni. Utána pedig meg kell hozni a döntést, mert az ima végére az ember lelke kitisztul, és jó eséllyel megtalálja azt, amit tennie kell. Ha pedig mégis melléfogna, akkor sincs semmi baj, mert az Istenbe vetett bizalmával hozta meg a tőle telhető legjobb döntést, és azt fogja megáldani az Úr.
Kedves Lelkiatya!
A Szeretetláng rózsafüzérét lehet magáncélra is imádkozni? Pl. legyen rendbe a házasságom, vagy oldódjanak meg egyéb gondjaim?
Minden imádságunk bennünket is gazdagít. Ha mindig csak másért mondanék imádságot, azzal is a mi lelkünk, életünk is Isten felé alakul. De lehet önmagunkért is imádkozni, hiszen erre buzdított is az Úr. A rózsafüzér minden változatát lehet tehát saját életünk gondjainak megoldásáért is felajánlani. Ajánlott azonban, hogy leginkább másokért imádkozzunk. Önmagunk számára leginkább azt érdemes kérni, hogy az Istennel való kapcsolatunk minél erősebb legyen. Ugyanis ezzel, ezáltal kerül minden egyéb dolog is a helyére az életünkben.
Kedves Lelkiatya!
Mostanában miután Szentmisén veszek részt,Szentségimádásra megyek,meg bizonyos imák után is,gyakran elfog a sirás,széttépettség érzése.Ezt tapasztalom közösségi alkalmak után is vagy ha vallási elöadáson veszek részt.Sokszor érzem a szivemben,hogy áthat Isten szeretete.De úgy érzem nem tudom befogadni teljesen ezt a szeretetet.Sem Istenét,sem pedig az emberek szeretetét nem tudom befogadni,úgy érzem adni sem.Olyan érzés ez mintha visszaestem volna dolgokban,amelyekben már sikerült változnom,vagy csak úgy éreztem,hogy változtam azokban a dolgokban.Bizonytalannak,olykor elveszettnek,vigasztalannak érzem magam az Ö szeretete ellenére is.Néha nincs is kedvem közösségi alkalmakra járni emiatt,meg Szentségimádásra sem,mert akkor érzem ezeket a dolgokat legintenzivebben.És ugy érzem nem birok velük megküzdeni,egyedül nem megy.Mi okozhatja ezt?Ön szerint mit tehetnék?
Válaszát elöre is köszönöm!T
Azt sejtem, hogy ez a jelenség az imaéletének egy fejlődési fokát jelzi. Minél közelebb kerül az ember az Istenhez, annál inkább érzi méltatlanságát erre a közelségre. Szeretne ott maradni, elmerülni az Isten jelenlétében, ugyanakkor szinte fáj, hogy távol érzi magát Tőle. Azt ember képes azt hinni, hogy bűnösebbé lett, mint korábban volt, képes inkább visszalépni ettől az imaélettől, hogy ne érezze magát ennyire bűnösnek. Pedig ez fatális tévedés, és rossz lépés lenne. Benne kell maradni az Isten jelenlétében, amennyire csak lehetséges. Ha fáj is, boldogságot jelent. Nem kell küzdenie vele. Csak figyeljen arra, hogy merre vezeti Önt az Úr. Végtelen kalandra hív meg mindnyájunkat. Az imaéletünk is folytonosan változik. Törekednünk kell, hogy egyre mélyebb, egyre odaadóbb legyen. Ha ezt teszi, jó úton van.
Kedves Lelkiatya!
Találtam egy gyönyörű szláv éneket (?????? ??????) a youtube-on: https://www.youtube.com/watch?v=jfaIozFeOzA. Az lenne a kérdésem, hogy ennek van magyar változata?
Előre is köszönöm!
Roland
Sajnos nem találtam magyar változatát ennek a szép szerb éneknek.
A szöveg magyarul körülbelül így hangzik.
Életadó forrás,
dicsőséges Mária,
veled büszkélkedünk,
dicsőséges Mária.
Néked énekelnek az angyalok,
Mi bűnösök pedig a földön,
Krisztus Istenünk szent Anyja,
Tiszta Szűz.
Isten-adta, Isten-hívta,
dicsőséges Mária.
Megbízható védelem,
dicsőséges Mária.
Kedves lelkiatya!
Nem érzem jónak a baráti kapcsolataimat,bár vannak barátaim,de sok inkább felszinesebb,akiknek nem tudom megnyitni a lelkemet,inkább csak sétálunk,megiszunk egy kávét.De ninncs meg a bizalom,a szikra közöttünk.Volt egy olyan barátnöm,akivel mély lelkidolgokról és sok belsö dologról tudtunk beszélgetni,kölcsönösen,de ez a kapcsolat most szünetel,nem tudom reménykedhetek-e ennek a megujulásában.Ez a kapcsolat mély volt és tartalamas.Azóta úgy érzem nem müködnek az emberi kapcsolataim,sok régi belsö bizonytalanság tárul fel bennem.Úgy érzem képtelen vagyok az emberi kapcsoaltokra és mindenre ami emberi.Nem tudom mit tehetnék.Sokszor éreztem magamat azelött is kizárva dolgokból,valahogy úgy éreztem,bármit teszek az nem jó.Néha úgy érzem mindegy teszünk-e valamit vagy nem.Úgyis ugyanaz az eredmény.Tudom,hogy adni kell másoknak és ezzel nincs is gondom,de van amikor megadom a tiszteletet és mégis kibabrálnak velem.Nem vagyo annyira feltöltve,hogy mindig csak adjak visszafelé meg semmit se kapjak.Csak azt tudjuk adni amit kapunk.Nekem is vannak rossz napjaim,amikor jó lenne,ha valaki mellém állna.Lehet nem tudom az arányokat vagy a határokat tartani.Rosszul esett az is,hogy az egyik barátnöm nem hivott meg a kisfia keresztelöjére,minden más barátnöje ott volt.Mindig hangoztatja,hogy milyen jó barátnök vagyunk,de úgy látszik ilyenkor nem vagyok barátnö,csak ha a gondjait kell hallgatni.Számomra ez felszines.A tanácsát szeretném kérni.Hogyan válhat egy kapcsolat barátsággá,lelki közösséggé?Mit tehetünk azért hogy mélyebb és erösebb kapcsolataink legyenek?
Hálás köszönettel:Kitty
Kedves Kitty!
Két dolgot szeretnék mondani. Egyrészt azt érzékelem, hogy Önnek nagyobb igénye van a mélységre, a valós és igazán személyes kapcsolatokra, mint a mostani közvetlen környezetében lévő társai. Ennek ellenére ne vonja ki magát a körükből, barátkozhat velük, ezzel őket is segítheti, de Önnek is teljesedik az élete. Ne csodálkozzon viszont azon, hogy nem tud mindent megosztani velük. Keressen, de idővel különösebb keresés nélkül fog is találni olyan személyeket, akikkel mélyebben is tud beszélgetni.
A másik mondanivalóm, hogy ügyelnie kell arra, hogy az érzékenység, a sértődés ne befolyásolja a tetteit, az érzelmeit, főként ne a döntéseit. Ne legyenek elvárásai a barátai felé. Amit kap, fogadja örömmel, amit nem kap, amiatt se legyen szomorú. Így tudja megőrizni, mélyíteni a lelki békéjét minden körülmények között.
kedves lelki atya .reformatuskent aldozhatok e gorog katolikus ritual szerint, mivel a romai katolikusoktol egy hatarozott igen volt a valasz ,hogy ezt meg tehetem az o templomaikban valaszat koszonom
Az Eucharisztia kiemelten az Egyház szentsége. Minden szentség az, tehát Krisztus titokzatos testének vérkeringésébe kapcsol bele, de a szentáldozás mégis a legérzékelhetőbb módon teszi ezt. Csak az részesülhet az Eucharisztiából, aki teljes egységben van az Egyházzal. Ezért kötődik a szentgyónáshoz is, mert ha valaki halálos bűnnel elszakította magát Krisztus testétől, akkor csak az Egyház vezetője, a pap tudja őt a feloldozással visszakapcsolni abba, és a megtért bűnös ezután járulhat a Szentséghez.
Teológiai értelemben a szentáldozáshoz járulásnak szintén fontos feltétele a bérmálkozás is. Mindezen indokok alapján református hívő nem részesülhet az Eucharisztiában, amíg meg nem bérmálkozik és teljes egységre nem lép a Katolikus Egyházzal.
Kedves Lelkiatya!
Amikor a gyermekem hazajön Budapestről az külön ünnep nekem.
Általában akkor jön, ha többnapos munkaszünet van.
Ezt úgy szoktuk még jobban megünnepelni, hogy elmegyünk a templomba
együtt.Általában a déli misére megyünk, mert nekünk ez a megfelelő időpont.
Húsvétkor és most Pünkösdkor is mondtam a gyermekemnek, hogy a litiás ünnepek liturgiája után lesz olajkenet és antidór osztás.
Sem húsvétkor, sem most pünkösdkor nem volt a déli liturgia után.
Valahogy a déli liturgia sem olyan, mint a korábbi időpontokban.
Lehet, hogy délre már fáradtabbak a papok, de olyan mintha elsietnék,
nem érezzük az ünnephez méltó elmélyülést.Ez nem csak az én véleményem.
Tisztelettel: anya és gyermeke
Kedves Édesanya!
Nem derül ki pontosan, hogy melyik templomról van szó. De itt közlöm a panaszát abban a reményben, hogy olvasni fogják azok is, akik tehetnek azért, hogy a délben kezdett Szent Liturgia is méltósággal és szépen végzett szertartás legyen.
Kedves lelkiatya!
Életállapotomból fakadóan (egyedülálló vagyok és leszek) önmegtartóztatásban kell élnem. Nem örömmel teszem, de elfogadom. Viszont arra gondoltam, hogy vajon Istennek tetsző lenne-e, ha az önmegtartóztatást más területekre is kiterjeszteném. Miért csak ezt az egy területet kell érintenie?
A szórakozásokról, nyaralásról, tévéről már lemondtam, most pedig az étkezést is eszerint tervezem. Csak azt és annyit akarok enni, hogy életben tartson. Semmi édesség, semmi finomság, semmi alkohol, csak a szükséges.Szóval semmi olyat, amit csak az élvezet kedvéért fogyaszt az ember. Már kipróbáltam, és működik a dolog, már csak véglegessé kell tenni.
Szeretném tudni, vajon Istennek tetsző dolog-e lemondani az élvezetekről (nem is olyan nehéz)minden területen? (Talán az egyetlen olvasás kivételével.)Vagy Istent ez nem érdekli?
Az élvezetekkel élni nem bűn, hanem Isten ajándékai. Mégis, Istennek igen kedves minden tiszta szándékú lemondás. Nem, mintha erre neki szüksége volna, hanem, mert tudja, hogy ez bennünket gazdagít és tesz boldogabbá. A lemondás tisztítja az életünket, a gondolkodásunkat.
Ugyanakkor ügyelni kell a helyes mértéktartásra. Ha az ember egyszerre túl sok dologban vállal lemondást, akkor a természet hamar fellázadhat. A túlzástól mindig óvnak a lelki atyák. Ha tehát egyszerre szeretne lemondani minden élvezetről, akkor egy idő után netán ebbe belefáradna, és fennáll a veszély, hogy idővel mindennel fölhagyna. Ezért azt javaslom, hogy mindig válasszon ki egy-egy dolgot, amiről lemond, és legalább egy éven át rögzítse azt az életében. Ha sikerült, csak akkor lépjen tovább.
Egy kerdes a lelkiatyahoz. Mi a velemenye a lelkiatyanak arrol a filmekrol amelyekben meghalt emberek lelkei ternek viissza elo emberekhez. Lehetnek - e ezeknek a filmeknek valosagos alapjaik valamilyen okbol ill. okokbol? Gyerekkoromban edesanyamtol azt hallottam ha jol elunk, imadkozunk ilyen nem fordulhat elo. Elore is koszonom valaszat.
Ezek a filmek a fantázia szüleményei. Csak amikor élő képsoron látjuk, akkor még valóságosabbnak tűnik a jelenség.
Amit az Édesanyja mondott, azt elsősorban gyermeke megnyugtatására mondta. Nem a mi magatartásunk helyességétől függ, hogy visszajönnek-e a holtak, hiszen akkor egyértelműen büntetésből, ijesztgetés miatt jönnének vissza. Ez egyáltalán nem így van.
Hogy milyen kapcsolat marad az élők és az elhunyt szeretteik között, ez azért nagy titok marad. Tény, hogy imádkoznunk kell értük, s ezzel segíthetjük őket, ők pedig a maguk imáival tudnak nekünk segíteni. De hogy ez hogyan, s miképpen történik, azt nem tudom.
Dicsoseg Jezus Krisztusnak! Tisztelt lelkiatya! Mit mondd a vallas az almokrol? Igaz-e az On szerint hogy az almaink az Ur kiarasztott lelke altal vannak es a jovendolesek is? (Joel)
Ilyen egyszerűen nem állítható, hogy az álmaink az Úr kiárasztott lelke által érkeznek hozzánk. Az álmok ennél sokkal egyszerűbben keletkeznek. Ma már tudjuk, hogy az alvás állapotában sem áll le teljesen az agyműködés, sőt, a gondolatok képződése sem. Az alvás különböző mélységi fokától függően lehetnek álmaink. Persze, még nagyon sok egyéb tényezőktől is függenek. Nemkülönben azok tartalma. Általánosnak vehető, hogy amivel az ember ébren foglalkozik, azokból az élményekből szövődnek az éjszakai gondolatok, álmok is. Ráadásul az alvás állapotában működő agyi folyamatok olyan dolgokat is felszínre hozhatnak, amelyek éber állapotban nem tudatosulnak. Ezért hoznak olykor meglepetéseket is az álmok. Ezért van az is, hogy amivel napközben foglalkozik az ember, s nem talál rá megoldást, az alvásban, bizonyos értelemben letisztultabb állapotban újra előjön és más megvilágításba kerül. Ezért lehet odafigyelni arra, hogy mikről álmodunk, de azért túl nagy jelentőséget nem szabad tulajdonítani nekik.
Az egészen ritka, hogy Isten álom által üzen, vagy hoz valamit a tudomásunkra. Nem lehetetlen, sok példa is van rá, de ezt különlegességnek kell tekinteni. A Biblia megírásának egy évezredében is sok ember sokféle dolgot álmodott, de nyilván csak azokat jegyezték le, amelyek ilyen értelemben fontos üzenetet tartalmaztak.
Tisztelt Lelkiatya! Dicsőség Jézus Krisztusnak!
Kb. egy évvel ezelőtt megígérték, hogy iphone alatt is olvasható lesz az e-vangélium. Kb. fél évvel ezelőtt rákérdeztem, nem válaszoltak. A napokban szintén rákérdeztem, mire azt a választ írták, hogy nem is lesz ilyen. Nem tudom, hogy az elmúlt egy év alatt miért visszafelé fejlődtek, de nagyon nem jó az irány. Mik azok a "bizonyos" anyagi források? Az egyházak általában évi több tíz milliót költenek olyan pasztorációra, amely el sem éri a célját, amikor pedig az emberek maguk igénylik a pasztorációt, akkor elutasítják? Milyen fordított gondolkodás ez?
Mindegy, már a római e-vangélumot olvassuk a családban, és templomba is oda fogunk járni, ahol törődnek a hívekkel, nem a görögbe. Köszönjük, "jól" végzik a munkájukat! Jézus "büszke" lenne magukra!
A kérdés lelki természetű részére tudok csak válaszolni.
Azt nem tartom helyesnek, hogy azért hagyja el valaki a rítusának gyakorlását, mert az e-evangélium nem az ő telefonjával megegyező rendszerű.
Én úgy érzékelem, hogy a honlapszerkesztőink elég gondosan végzik a munkájukat. Persze, vannak hibák, hiányosságok, az ember nem tökéletes. Ezt mindig magunkon is érezzük, éppen ezért nem érdemes a másiktól sem elvárni. Persze, fontos az igényesség és erre a Krisztus követőinek különösen is törekedniük kell minden téren.
Ráadásul nekünk, görögkatolikusoknak a hitünk megéléséhez szorosan hozzátartozik a rítusunk is, annak minden gazdagságával. Az, hogy milyen az egyházunknak az elektronikus megjelenése, az nem sajátosan a bizánci rítus velejárója. Hacsak abban nem, hogy ezt a rítust valóban csak nagy odaadással lehet és ezért kell is gyakorolni, s ez az odaadás egészséges módon kell, hogy kihasson a hétköznapi életünkre is. Ezért lehet jogos az elvárás, hogy az elektronikus megjelenéseink területén is igényesek legyünk. Az, persze, csak álmom, hogy ha valaki görögkatolikus, akkor pusztán ebből fakadóan a lelki életben és minden másban is igényes és törekvő is legyen. Mi is gyarlók vagyunk, közöttünk is vannak ilyen s olyan emberek egyaránt.
Tisztelt Lelkész Úr!
Olyan problémával szeretnék Önhöz fordulni, amely bioetikai és vallási kérdéseket tartalmaz. Biológus hallgató vagyok az egyetemen. Kezdetektől fogva úgy alakítgattam a pályafutásomat, hogy állatkísérletekben, klónozásban és génmanipulációban ne kelljen részt vennem, ugyanis hitem szerint ezek súlyos bűnök. Pár hónapja jöttem rá, hogy majdnem 20 éves koromban, mégsem sikerült valamit elkerülnöm. Az egyik gyakorlati foglalkozáson növényklónozást hajtottam végre úgy, hogy sem az óra előtt, sem az órán nem hangsúlyozták ki, hogy ez klónozás lesz. A dohány növényt klónoztam olyan részeiből, amelyekből természetes úton soha nem klónozódna magától. Csak bizonyos mesterséges növényi hormonok hatására megy végbe a folyamat, de ilyen fiatalon nem tudtam megítélni, hogy ha különböző növényi részeket helyezek egy hormonkezelt táptalajra, akkor annak kimenetele, egy klónozott élőlény lesz.
Bár nem vagyok megkeresztelve, de mégis van egy hitem arra vonatkozóan, hogy mi bűn és mi nem. Ezek fényében óriási bűntudatot érzek, mert úgy tudom, hogy a Bibliában is benne van, hogy életet csak Isten teremthet.
Megbántam amit tettem, és azt szeretném megkérdezni, hogy ez a bűntett megbocsátást nyerhet-e, illetve lesz-e valami negatív következménye?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Alexandra
Kedves Alexandra!
Különbséget kell tenni a klónozás területein is. Nem maga a tudományos módszer a bűnös és kerülendő, hanem annak helytelen felhasználása. Az atom kísérletek sem elítélendők, csak azok rossz célra való alkalmazása. Egyetemi bemutatón, vagy kísérlet során növényi klónozást végezni bizonyosan nem bűn. Főként, ha azt nem is tudatosan tette. Efelől nyugodt lehet a lelkiismerete. Természetesen nem ugyanez a helyzet, ha állatokkal történik hasonló kísérlet, de még ott is elképzelhető bizonyos korlátok között.
Láthatóan igen éles és érzékeny a lelkiismerete. Ez nagy ajándék. Javaslom, hogy igyekezzék minél mélyebben megismerni az Egyház tanítását, mert segít eligazodni ezekben a lelkiismereti kérdésekben is. Még jobb, ha keres egy lelki atyát, akivel személyesen is el tud beszélgetni ezekről a kérdésekről.
Kedves Lelkiatya!
Azt szeretném kérdezni Öntől, hogy mostanában, amikor imádkozom nem érzem Isten jelenlétét. Korábban jó volt imádkozni, úgy éreztem hallja... Most mintha "süket telefonba beszélnék" Miért van ez? Lehet azért,mert nagyon fáradt vagyok és idegileg is ki vagyok?
Isten jelenlétét nem lehet érezni. Az túl van a mi érzékelésünkön. Van, amikor kegyelmével meglátogat, megajándékoz, s ez csodálatosan édes érzéssel tölt el. Erre szokták mondani, hogy: most érzem az Istent. Ám van, amikor úgy segít, hogy nem segít, és küzdelmek, megpróbáltatások elé állít minket. Az imádságunk, bizony, néha küzdelem. Ilyenkor mutathatjuk meg a kitartásunkat, a hűségünket, amelyet szintén kér tőlünk az Úr (Lk 18,1). Ilyenkor éppen annyira velünk van, de másként mutatja meg a szeretetét.
Persze, van összefüggés a fizikai és lelkiállapotunk között is, mégsem egyenesarányú ez a viszony. Van, amikor éppen akkor tudunk mélyebben imádkozni, amikor testileg, szellemileg kimerültünk, s ebben a gyengeségben még jobban rá tudunk hagyatkozni az Úrra.
Ne tulajdonítson hát túl nagy jelentőséget annak, hogy imádság közben mit érez vagy mit nem. Hálás szívvel örüljön annak, amikor az érzések segítik az imádságát, de ne csüggedjen akkor sem, amikor éppen nehéz kitartani benne. Ennek a küzdelemnek általában még szebb gyümölcsei vannak.
Persze, ha fáradt és idegileg kimerült, akkor az imaéletén túl valamit az életén is változtatni kell.