Kérdezzen bizalommal a lelkiatyától!


Biztonsági kérdés:
Mennyi öt meg tizenhét? (a választ számmal kell beírni)


küldés
eddigi válaszok
Krisztusban szeretett Lelkiatya! Mit lehet tenni, akkor ha nyilvános helyen pl tömegközlekedésben (buszon, villamoson) hangoskodó, káromkodó emberekkel utazunk. Megfutamodás-e ilyenkor leszállni/átszállni? Ha esetleg valakivel kiabálnak, hogyan lehetünk segítségére? A sofőrök általában nem tesznek semmit, a kamera nem visszatartó tényező és nagyon sokan visszaélnek az emberek jámborságával és türelmével. Köszönve: Adél
Kedves Adél! Nyilván nincs recept erre, nincsen jól alkalmazható forgatókönyv, hogy adott helyzetben hogyan kell viselkedni. Ha valaki káromkodik, akkor legjobb azon nyomban egy imádságot elmondani azért a káromkodóért, hogy ez a bűne ne mérgezze túlságosan a lelkét. De rászólni, megkérni a tisztességes beszédre nem biztos hogy érdemes. Vélhetően nem először hallaná, s kicsi az esélye, hogy foganatos lenne a figyelmeztetésünk. Ha viszont valaki mással bánnak durván, akár szóval, akár erőszakos viselkedéssel, akkor ha csak lehet, keljünk a védelmére. Nem biztos, hogy közvetlen közbelépéssel. Egy gyengébb adottságokkal rendelkező személyiség még súlyosabb attrocitásnak teheti ki magát, ha beleszól mások közötti viszályba. De ha bántást látunk, akkor nem hallgathatunk, nem nézhetjük tehetetlenül az ilyen jelenetet. Esetleg mi magunk kérjünk segítséget. Lehet, azért vagyunk ott, hogy Isten éppen rajtunk keresztül segítsen neki. Ugyanakkor azt is el tudom képzelni, hogy a káromkodást annyira nehéz elviselni, hogy az ember inkább kimenekül abból a helyzetből. Ez mind lehet helyes magatartás. Amit a lelkiismeretünk diktál, lehetőleg az tegyük.
Kedves Lelkiatya! Mit kell tennünk, ha szóbeli erőszakkal találkozunk a mindennapjainkban a metrón, a buszon, a villamoson, az utcán? Sokszor némán tűrjük, de ez mintha még feltűzelné őket, hogy pl. felcsavarják a hangfalat és hangosabban énekeljenek a buszon. Hol van a határ? Van-e? Krisztus a hegyibeszédben tanít az erőszakmentes válaszról, de az mi lenne ilyen esetekben? Köszönve: Lívia
Kedves Lívia! Csaknem ugyanezt a kérdést tette föl nem régen egy másik kérdező is. Szó szerint ide másolom, amit neki írtam: Kedves Adél! Nyilván nincs recept erre, nincsen jól alkalmazható forgatókönyv, hogy adott helyzetben hogyan kell viselkedni. Ha valaki káromkodik, akkor legjobb azon nyomban egy imádságot elmondani azért a káromkodóért, hogy ez a bűne ne mérgezze túlságosan a lelkét. De rászólni, megkérni a tisztességes beszédre nem biztos hogy érdemes. Vélhetően nem először hallaná az illető, s kicsi az esélye, hogy foganatos lenne a figyelmeztetésünk. Ha viszont valaki mással bánnak durván, akár szóval, akár erőszakos viselkedéssel, akkor ha csak lehet, keljünk a védelmére. Nem biztos, hogy közvetlen közbelépéssel. Egy gyengébb adottságokkal rendelkező személyiség még súlyosabb attrocitásnak teheti ki magát, ha beleszól a mások közötti viszályba. De ha bántást látunk, akkor nem hallgathatunk, nem nézhetjük tétlenül az ilyen jelenetet. Esetleg mi magunk kérjünk segítséget. Lehet, azért vagyunk ott, hogy Isten éppen rajtunk keresztül segítsen neki. Ugyanakkor azt is el tudom képzelni, hogy a káromkodást annyira nehéz elviselni, hogy az ember inkább kimenekül abból a helyzetből. Ez mind lehet helyes magatartás. Amit a lelkiismeretünk diktál, lehetőleg az tegyük.
Kedves Lelkiatya! A gorogkatolikus hittankonyvek kozott van olyan ami a liturgikus evet mutatja be?
A legújabb görögkatolikus hittankönyv sorozat 4. kötete, amely a 4. osztályosoknak szól (címe: Isten házában) tartalmazza a liturgikus évet. Nyilván nem a maga mélységében, hanem úgy, ahogyan azt a kb. 10 éves korú gyermekek megértik.
Kedves Lelkiatya! Olyan lelki teherrel fordulok Önhöz, amit még nem tapasztaltam és nem tudok vele megbirkózni. Tudom, hogy mindig voltak, vannak és lesznek olyan emberek, akikkel nem feltétlen sikerül kijönnie az embernek. De ha már így van: akkor mi szükség arra, hogy bántsák ok nélkül a másikat? Én inkább elkerülöm őket most már, nehogy újabb konfliktusba keveredjek velük, de ők csak jönnek utánam, és bántanak, és hibáztatnak saját sérelmeik miatt. Ha van rajtam sapka, ha nincs... tudja. Hozzátartózóimról van szó. Feltétlen kapcsolatot kell tartanom az ilyen emberekkel? Már évek óta csak a bántás, sértegetés megy. Én meg csak hallgatom és próbálom megvédeni magam. Sikertelenül. Nem hallgatnak meg. Mert nem is rám kíváncsiak. Csak a saját kis sérelmeikre. Arra gondoltam, hogy leminimalizálom velük a kapcsolattartást. Ez bűn? Vétek? Előre is köszönöm a választ.
Rövid jelzéséből ítélve azt mondhatom, nem rossz az, ha a lehető legszűkebbre veszi a kapcsolattartást azokkal, akiktől, úgy érzi, csak bántást kap, akikkel a kapcsolatát emiatt nem is igen tudja a helyén kezelni. Érzi, hogy szeretnie kellene őket, de nem képes rá, sőt, inkább azt érzi, hogy ezek az embereknek még a jelenléte is, de legalábbis a szavai fojtogatják, nem engedik szabadnak lenni, nem engedik a személyiségét kibontakoztatni, szabadon élni. Ha rokonokról van szó, akkor is lehet hiteles és elfogadott a kapcsolattartás szűkítése. Az fontos, hogy ugyanakkor imádkozzék értük. Ez nagyon fontos. Nem szabad ugyanis, hogy a lelkében az ellenséges érzés tovább növekedjék, noha már ritkábban találkoznak. A magyar nyelv találóan fejezi ki ezt: nem szabad, hogy haragot tápláljon a lelkében. Ha imádkozik értük, akkor már eleve nyitott lélekkel van feléjük, még ha ez nem is mutatkozik meg a hétköznapi életben, hisz kevesebbet érintkeznek. Szóval, ha ezt a nyitottságot megőrzi, legalábbis törekszik rá, s mondom, erre legjobb eszköz az értük mondott imádság, akkor nyugodtan eltávolodhat tőlük fizikailag, nem kell válaszolnia a leveleikre, elmenni a találkozókra. Persze, abban a reményben, hogy ez a rossz helyzet majd egyszer meg fog változni. Az imádsága ezt is fogja talán eredményezni.
Kedves Lelkiatya! Segítene nekem a következő történetet értelmezni Pherméi Theodóroszról? Egy testvér jött Theodórosz abbához, hogy tanítsa meg őt fonni, s még a gyékényhez való sást is elhozta. Az öreg azt mondta neki: ?Menj, és reggel gyere ide!? Akkor aztán felkelt az öreg, beáztatta neki a sást, és előkészítette az első sorhoz, majd így szólt: ?Így meg így csináld!?, s ezzel otthagyta. Az öreg bement a kunyhójába, leült, amikor pedig eljött az étkezés ideje, enni adott neki, aztán elbocsátotta. Másnap reggel újból eljött a testvér, mire azt mondta az öreg: ?Vidd innen a sásodat és távozz messzire, hisz azért jöttél, hogy kísértésbe és gondba vigyél!? És még be sem engedte őt.
Alighanem arról lehet szó, hogy Theodórosz atya azt érzékelte, hogy mivel lett egy tanítványa, már nem tud olyan osztatlan figyelemmel imádkozni, mint annak előtte. A történetből nyilván nem az az épületes, hogy elküldte a tanítványt, aki egyébként tanulási vággyal, jó szándékkal közeledett, hanem azt tanulhatjuk meg belőle, hogy mennyire fontos az Istenre figyelés. Theodórosz atya egyszercsak azt érzékelte, hogy az új helyzetben már nem tud annyira az Istenre figyelni, s ha ez így van, azon nyomban, késedelem nélkül el kell hárítani minden akadályt, amely ezt nehezítené.
Dicsőség Jézus Krisztusnak! Kedves Lelkiatya! Azt szeretném megkérdezni, hogy hogyan kell helyesen áldást kérni egy világi személynek, mondjuk egy püspök atyától? Másik kérdésem: Mit fejez ki a püspöknek adott kézcsók? Válaszát várva, áldott várakozást, és áldással töltse be az ünnepét Emmanuel! Marika
Kedves Marika! Áldást leginkább a szavainkkal kérünk: "Adj áldást, atya!" Ahol ez kialakult - itt-ott nálunk is kezd kialakulni -, ott ezt a kérést egy kérő mozdulat is kíséri, az áldást kérő a két tenyerét egymásba rakva nyomatékosítja a kérést. Kicsit, mint a koldusok. Ilyenkor az áldást adó pap, püspök vagy szerzetes áldó szavakat mond és keresztet rajzol vagy az illető előtt, vagy a feje fölött, vagy belerajzolja a kérőre formált tenyérbe. A püspöknek, papnak, szerzetesnek való kézcsók nyilván nem az illető személynek szól. Kicsit olyan ez, mint az ikon megcsókolása. Nyilván nem a fának és festéknek szól, hanem az ábrázolt személynek. A pap, szerzetes vagy püspök Krisztus ikonja, s a feléje kinyilvánított tisztelet annak szól, arra vonatkozik, akit ábrázol, vagyis az Istennek.
Lucifer közvetlen Istenközelségben élt a mennyben, hogyan válhatott Isten árulójává hiszen a mennyben nincs bűn. Köszönöm a válaszát
Ez hatalmas titok. Igen, a mennyben nincs bűn, de szabadság az van. S a mennyben már végérvényessé lett a szentek és angyalok Istenhöz tartozása, de valamikor és valamiképp az Isten lehetőséget adott a szabad teremtményeinek a döntésre, hogy mellette vagy ellene döntenek. Az embernek is megadta ezt a szabadságot. A szellemi lények egyszer kapták meg ezt a lehetőséget, s minthogy ők fölfoghatatlanul magasabb rendű lények, mint mi, földi emberek, a döntésük is sokkal hatalmasabb súlyú volt. Persze, ez csak emberi logika, amellyel valamiképp próbáljuk megmagyarázni, amit nem értünk. A mi döntéseink gyakoriak és megismételhetők, megújíthatók. Azon kell lennünk, hogy minden döntésünkkel, kicsivel és naggyal mindig az Úr mellett döntsünk.
Kedves Lelkiatya! 2007-ben volt egy Isten-élményem. ... Ezt az élményt a szívemben hordozom azóta is. A gyógyszereket szedem, ami nagyon kis adag. Azóta jártam hittanra, voltam elsőáldozó, bérmálkozó. Jelenleg dolgozok is. ... Tudom, hogy nem lehetek szerzetesnő, de szeretném megkérdezni, hogy esetleg konszekrált szűz lehetek-e. Várom a segítő válaszát, és arra kérem, hogy a személyes részeket mellőzve írja ki a kérdésemet. Szeretettel: egy reménykedő
Az a tény, hogy erről a nagyon meghatározó élményéről még senkinek nem beszélt, mégis ennyire elvenen él Önben, sőt ilyen jelentős változásokat hozott az életében, számomra arról árulkodik, hogy hiteles, Istentől jövő ajándékot kapott benne, amelyet Ön is komolyan vett és jól kezelt. Ha bármiféle betegsége vagy kora miatt nem lehet szerzetes, azért Istennek szentelt életet mindenképpen élhet. Nagyon fontos, hogy ehhöz legyen egy megbízható állandó lelkivezetője, aki kíséri Önt, s a ki az egyházi hitelesség elnyerésében is segítséget nyújthat. Az ilyen engedélyt, az Istennek szenteltség fogadalmát a püspök hitelesíti. De ha Ön most csupán ezzel a történetével s persze a továbbra is lelkes hozzáállásával keresi föl a püspököt ezzel a szándékával, akkor a püspök minden bizonnyal ugyanezt tanácsolja, hogy keressen magának olyan lelki vezetőt, aki segíti ebben az életútban, illetve, akire a püspök is hagyatkozhat az engedély megadásában. Ha pedig már úgy keresi föl a püspököt ezzel az indítványával, hogy mellette áll egy lelki atya, aki esetleg szintén fölveszi a püspökkel a kapcsolatot, akkor mindjárt gördülékenyebb a dolog. Természetesen ennek a lelki vezetőnek nem is ez a legfőbb feladata, hanem, hogy segítsen Önnek eligazodni a lelki út lépései közben.
Kedves Lelkiatya! Mi a véleménye ?A két pápa? című mozifilmről, melyet épp az adventi időben mutatnak be nálunk? Segíthet-e a történtek megértésében, hogy végtére is továbbra is két pápánk van? Az is tudható, hogy a bevándorlók Európába fogadásában is nagy ellentét volt köztük, ami pedig azóta történt azt már nem csak a keresztény Európa szenvedi.. Gondolatait köszönve: Zsóka
Kedves Zsóka! Sajnos ennek megítélésében nem tudok segíteni. Nem láttam a filmet, s egyelőre kritikát sem olvastam róla. Bízom abban, hogy jó szándékú indíttatásból készült és jó film. De ha még így is van, akkor sem szabad abba a hibába esni, hogy a film hatására a készítőjének álláspontját nyomban magunkévá tegyük. A két pápa léte roppant összetett jelenség az egyházon belül és kívül egyaránt, amely sok találgatást, elképzelést szül. Egy filmnek nyilván erős hatása van, de ettől még nem biztos, hogy a teljes igazságot képviseli. Persze, azt nem is lehet, hiszen az csak Krisztusban van.
DJK! Kedves Lelkiatya, az adakozásról szeretnék Önnek kérdést feltenni. Még kb. 3 éve, amikor elkezdtem dolgozni, akkor kérdeztem, hogy mennyit adakozzunk mint katolikus embere. Ekkor Ön a 10%-ot javasolta, így kialakítottam egy rendszert, hogy minden fizetésem kb. 10%-át az Egyháznak adományoztam, valamint mivel még szüleimmel élek, ezért 20%-át pedig Nekik adtam, az esetleges számlák, élelmiszer stb fedezésére. Viszont kb. fél éve Édesanyám kerekesszékbe kényszerült, és emiatt úgy érzem, talán bölcsebb lenne ha mondjuk csak 5%-ot adományoznék, és 5%-ot egyenesen Édesanyámnak adnék, mint adomány, hiszen most szüksége van a támogatásra, segítségre. A szüleim pénzével nem akarok visszaélni, sokszor ők fizetnek ezt-azt, ha megyünk valahova, ha vásárolunk stb. Persze a ruházatot, szórakozást fizetem magamnak. Nem egyszerű kérdés, hiszen fiatal felnőttként szeretném félretenni a pénzem egy jó részét a jövőmre, de mégis szeretnék adakozni és a szüleimnek is segíteni. Ön szerint mi lenne a jó arány? Z
Kedves Z.! Nagyon helyesnek tartom, amit fontolgat. Ha az édesanyjának különleges szükséglete is van, akkor természetesen még jobb, ha a rászorulóknak szánt 10% felét inkább közvetlenül neki adja. Bár minden keresztény ember így gondolkodna!
Dicsoseg Jezus Krisztusnak! Kedves Lelkiatya! Varhatoan mikor fognak megjelenni A Szent Liturgia kottas tankonyve es Dicserjetek az Urat imakonyv. Jelenleg egyik sem kaphato. Sajnos a liturgikus evet bemutato konyvek kozul 3 bol 2 t nem lehet beszerezni.
A Dicsérjétek az Urat énekeskönyv nyomdai előkészítés alatt van. Reméltük, hogy az ünnepre megjelenik, de sajnos várni kell még vele. A kottáskönyv is folyamatban van. 10 éves munka eredménye lesz, nagyon bízunk benne, hogy a 2020-ra megjelenik. Egyébként ebből több is lesz, a Szent Liturgiához használható kiadvány, illetve egy teljes dallamgyűjtemény, az Irmológion. Azt hittem, hogy még kaphatók ezek a könyvek. Érdemes jelezni a boltban, hogy igény van ezek újra nyomására.
Kedves Lelkiatya! A Szent Litrurgian es a Vecsernyen lattam , hogy a hivek egy bordo szinu konyvbol enekeltek. Mi a cime a konyvek? Hol lehet azt megvasarolni? Valaszat elore is koszonom.
Sajnos nem tudom, milyen könyv lehet az, amelyre Ön gondol. Általában fekete színűek azok az un. Énekeskönyvek, amelyek a szertartásaink hívek számára fontos részeket tartalmazzák. Ez elképzelhető, hogy valahol ezek bordó kötést kaptak. Illetve létezik még egy papi koncelebrációs könyvünk, amely viszont valóban bordó színű. Ez pedig papi segédkönyv. Ez is, az Énekeskönyv is, és minden más föllelhető imádságos könyvünk a Szent Atanáz könyvesboltokban (Budapest, Molnár u. 3, Nyíregyháza, Bethlen u. 5), illetve Máriapócson az Emmánuel ház boltjában kaphatók. Új hírünk, hogy immár Debrecenben is nyílt egy ajándék-boltunk, ahol szintén kaphatók görögkatolikus imakönyvek és egyéb lelkiségi írások (Debrecen, Petőfi tér 9.). http://szentatanazbolt.hu/28-liturgikus-koenyvek
Kedves Lelkiatya! Bun lehet az, ha karacsony unnepe helyett csaladomban a gyasz van jelen? Ebben az evben vesztettem el az edesanyamat.
A gyász nyilvánvalóan nem bűn, hiszen az nem cselekedet, hanem állapot, sőt, inkább kereszt, amelyet hordozni kell. Ha arra gondol, hogy kedves édesanyjának elvesztése miatt karácsonykor szabad-e szomorkodnia, erre is ugyanezt mondhatom. Téves - és az már talán bűnös volna - ha nem őszintén viselkedne, s csak mímelné a boldogságot, vidámságot. Ezt senki nem várja el Öntől, Ön se várja el saját magától. Az már megfontolandó, hogy ha a családban többen is vannak, s nyilván nem mindenki egyformán viszonyult az édesanyjához, akkor az Ön fájdalmával mennyire szabad terhelni az ő ünnepüket. Igen, a többiek miatt lehet valami visszafogottság a gyász kifejezésének terén. De ismétlem és hangsúlyozom, az őszinteség mindennél fontosabb. Ugyanakkor talán Ön is jobban jár, ha nem engedi, hogy ez a mélységes bánat eluralkodjék a szívén, hanem megpróbál inkább a többiekre figyelni. Ha szép családban él, akkor ez még inkább kézenfekvő, de ha esetleg most már egyedül, akkor is észre kell vennie az Ön körül lévő embereket, észrevenni azokat, akik rászorulnak a gondoskodó szeretére.
Szeretnék segítséget kérni 2 kiskorú gyermekem van ,
Ha csak tudok, igyekszem segíteni. Ha nem szeretné a nagy nyilvánosság előtt föltárni gondjainak részleteit, akkor írjon közvetlenül a lelkiatya@gorogkatolikus.hu címre. Addig is imádkozom Önért és a családjáért.
Kedves Atya! Szeretném tudni,hogy mit jelent a Ap. Tim 286. (1Tim 5,11-21) ? Ev. Lk 87. (Lk 17,26-37; 18,8b) Tim 289. és a Lk 87? tehát ezek a számok mit jelentenek a Timóteus levél előtt, és a Lukács evangélium előtt és más esetekben is látható ez a számozás. Szeretettel: Kincses Tibor
Kedves Tibor atya! Az apostoli és evangéliumi szakaszok rögzítettek a bizánci rítusú egyházakban, s ezek szépen sorban be is vannak számozva. Perikópákra (ilyen szakaszokra) a IV. sz. -tól osztják az evangéliumot. Nagyjából ebben az időben vette át a folytatólagos olvasás helyét a liturgiában a perikópás. Hogy pontosan ez a beosztás mikortól érvényes, nem tudom. Az biztos, hogy a XVI. sz. - ban bizonyos Emmanuil Glozoniosz Velencében kinyomtatja az olvasmányokat már a mai rendben rendszerező táblázatos könyvét.
    ... 225 226 227 228 229 
230
  231 232 233 234 235 ...